Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp!! Ska jag köpa denna Omega seamaster? (vintage)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Watchstudent, 5 juni 2016.

1. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Hej. Hittade denna klocka på en auktions hemsida. Det står att den fungerar utan anmärkning, men att att armbandet och spännet ej är original. Jag förmodar att allt annat är original, men skickade även iväg ett mail och frågade säljaren. Box/certifikat ingår inte heller. (gör inte mig så mycket).

Mina frågor är följande:
    1. Hur bedömer ni skicket?
    2. Lite ovanligare urtavla, men kan väl ändå vara äkta? (+ vad är prickarna vid timslagen?)
    3. Står inget tillverkningsår, någon som vet när den tillverkades? (är det 60-talet som de klassiska omega seamaster)
    4. Vad är rimligt att betala för den?
    Skulle uppskatta snabba svar då auktionen snart avslutas! (3 timmar)

omega 1.png
    omega 2.png omega 3.png omega 4.png

theargonaut gillar detta.
  2. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Kan inte verifiera äktheten åt dig. Men prickarna är lume. Och det är inte 60talare eftersom det är Quartz.

Edit: inte helt säker på det heller men har för mig Quartz kom på 70-80-talet.

Watchstudent gillar detta.
  3. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Okej, tack ändå :)

4. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Personligen tycker jag inte den ser särskilt tilltalande ut, guldet ser lite trött ut.

5. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Har några andra alternativ men kan få den för 1k. Därför blir den ändå rätt så tilltalande.

6. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Det var inte så dyrt. Kanske kan putsas upp. Om den är äkta är dock svårt att se, antagligen är kronan utbytt, den är väldigt liten.

7. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Ja, samtidigt så det som låter för bra för att vara sant kanske också är det? Borde kanske istället satsa på modellerna med viturtavla (mer klassiskt). De kostar dock 3-6k, men är väl egentligen inga större pengar det hellre. Tänke mer att jag skulle göra ett "kap" och köpa den klocka, men eftersom jag inte är jätte kunnig så kanske det blir tvärtom. Så länge ingen kan bekräfta äktheten osv blir det nog inget köp.

8. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Klokt :)

Knugen, Wiliamo och Watchstudent gillar detta.
  9. Wiliamo

Wiliamo Präst

Skulle också råda dig att avstå. Som sagt, verkar det för bra för att vara sant är det oftast det. Gick själv i den fällan just med en begagnad Seamaster i början av mitt klockintresse. Köpte en ommålad indisk historia med sönderpolerad boett och utbytt baklock för alldeles för mycket pengar. Man lär sig dock av sina misstag!

Icaras, Mekmek, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  10. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Ja får nog bli på det spåret. I det här fallet lär jag mig av ditt misstag ;)

Wiliamo gillar detta.
  11. Wiliamo

Wiliamo Präst

Se där, då ledde det köpet till något gott iaf:D stort lycka till i ditt letande! :)

12. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Tack så mycket! Det är omega seamaster med vit urtavla som blir mitt nästa köp. Ska se till att köpet går schysst till och hellre betala en slant extra för en bra affär!

off topic: Har tittat på Omega seamaster de ville och Omega seamaster calibre 1020. Har du några förslag på andra liknande modeller inom prisramen? :)

//Mvh

13. Wiliamo

Wiliamo Präst

Pie Pan kanske?:)

14. Watchstudent
    Trådstartare

Watchstudent Torpare

Personligen tycker jag då de ville är snyggare, men det är ju subjektivt :)

Wiliamo gillar detta.
  15. Wiliamo

Wiliamo Präst

Absolut en smaksak, jag personligen gillar helt klart den levande tavlan Pie Pan har jämfört med De Ville men båda är fina och bra val enligt mig :)

16. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Jag har en de ville Gmt, supertrevlig klocka (vit tavla), blir lite mer kosing då bara ;)

Watchstudent och Icaras gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield