• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!! Ska jag köpa denna Omega seamaster? (vintage)

Hej. Hittade denna klocka på en auktions hemsida. Det står att den fungerar utan anmärkning, men att att armbandet och spännet ej är original. Jag förmodar att allt annat är original, men skickade även iväg ett mail och frågade säljaren. Box/certifikat ingår inte heller. (gör inte mig så mycket).

Mina frågor är följande:
  1. Hur bedömer ni skicket?
  2. Lite ovanligare urtavla, men kan väl ändå vara äkta? (+ vad är prickarna vid timslagen?)
  3. Står inget tillverkningsår, någon som vet när den tillverkades? (är det 60-talet som de klassiska omega seamaster)
  4. Vad är rimligt att betala för den?
Skulle uppskatta snabba svar då auktionen snart avslutas! (3 timmar)

omega 1.png

omega 2.png
omega 3.png
omega 4.png
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan inte verifiera äktheten åt dig. Men prickarna är lume. Och det är inte 60talare eftersom det är Quartz.

Edit: inte helt säker på det heller men har för mig Quartz kom på 70-80-talet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag inte den ser särskilt tilltalande ut, guldet ser lite trött ut.
 
Det var inte så dyrt. Kanske kan putsas upp. Om den är äkta är dock svårt att se, antagligen är kronan utbytt, den är väldigt liten.
Ja, samtidigt så det som låter för bra för att vara sant kanske också är det? Borde kanske istället satsa på modellerna med viturtavla (mer klassiskt). De kostar dock 3-6k, men är väl egentligen inga större pengar det hellre. Tänke mer att jag skulle göra ett "kap" och köpa den klocka, men eftersom jag inte är jätte kunnig så kanske det blir tvärtom. Så länge ingen kan bekräfta äktheten osv blir det nog inget köp.
 

Wiliamo

Panerai
Skulle också råda dig att avstå. Som sagt, verkar det för bra för att vara sant är det oftast det. Gick själv i den fällan just med en begagnad Seamaster i början av mitt klockintresse. Köpte en ommålad indisk historia med sönderpolerad boett och utbytt baklock för alldeles för mycket pengar. Man lär sig dock av sina misstag!
 
Skulle också råda dig att avstå. Som sagt, verkar det för bra för att vara sant är det oftast det. Gick själv i den fällan just med en begagnad Seamaster i början av mitt klockintresse. Köpte en ommålad indisk historia med sönderpolerad boett och utbytt baklock för alldeles för mycket pengar. Man lär sig dock av sina misstag!
Ja får nog bli på det spåret. I det här fallet lär jag mig av ditt misstag ;)
 
Se där, då ledde det köpet till något gott iaf:D stort lycka till i ditt letande! :)
Tack så mycket! Det är omega seamaster med vit urtavla som blir mitt nästa köp. Ska se till att köpet går schysst till och hellre betala en slant extra för en bra affär!

off topic: Har tittat på Omega seamaster de ville och Omega seamaster calibre 1020. Har du några förslag på andra liknande modeller inom prisramen? :)

//Mvh
 

Wiliamo

Panerai
Tack så mycket! Det är omega seamaster med vit urtavla som blir mitt nästa köp. Ska se till att köpet går schysst till och hellre betala en slant extra för en bra affär!

off topic: Har tittat på Omega seamaster de ville och Omega seamaster calibre 1020. Har du några förslag på andra liknande modeller inom prisramen? :)

//Mvh
Pie Pan kanske?:)
 
Topp