• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hjälp till omändring i "samlingen"

vilken klocka ska man satsa på som sin nya ?(läs gärna texten före ni svarar !)


  • Totala väljare
    57

Rulle

Audemars
håller just nu på att tömma samlingen för nya saker....
tänkte köra mer kvalitet än kvantitet ...."bara ha premium pjäser"

har en styck gsar, en styck hamilton khaki king plus morfars guldklocka som kommer stanna
har även en hesatit speedy påväg in !

men nu kommer den stora frågan.. har ca 20 K över

vad ska man kolla efter ?

ska man våga sig på en till ny omega i form av en smp ?


eller köpa sig en nos bratte blackbird i det otroligt snygga måttet 39 mm
(känns som många här inne lär tycka den är för liten)



tredje valet blir en kombo tack vare deras fin fina priser !

en styck dynamic chronograf som för mig är en rättså rolig omega för den kommer från deras sämst säljande kollektion ever typ därav så finns det få pjäser ute i världen och till denna en glycine airman 18(den lillla varianten) för den ser rättså trevlig ut och har 24h visning och gmt !

den stora frågan är om man ska våga satsa på en dynamic chrono med tanke på omegas cal.1138 som är ett verk där man har kombinerat en kronograffunktion på ett vanligt automatiskt verk..(sägs vara dyrt att serva och svårt att hitta urmakare med rätta verktygen)
(men gillar omegan på något sätt)





sist men inte minst då en rolex DJ som jag känner att jag inte direkt måste lägga ut en bild på hur den ser ut här.....


kom gärna med bra råd och tips !!!!!
 

jabla

Sarlacc
Röstar på en Datejust, den är mångsidigare än man tror och minst en Rolex bör finnas i samlingen.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Som Erik Elfving säger, men 20 K borde väl räcka för en Expy1?
null_zps2afd282c.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle satsa på något som kompletterar det du redan har. Kanske något färglatt, eller i alla fall med ljus tavla, eller nåt med gmt om du nu verkligen skulle uppskatta den funktionen.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

KMS

Rolex
Gillar Airman starkt! Kommer nog leta sig fram till min klocklåda förr eller senare. Dynamicen känns lite tråkig imho. Vare sig SMP eller Blackbirden ger mig nåt större köpbehov. Tudor BB eller liknande?
 

Sond

Patek
Alltid kul att köpa klockor åt andra..:D.

Av de du föreslår så tycker jag DJ. Utanför de du listat så skulle jag också titta på Explorer 1 36 mm. Alternativt är att gå på SMP:n då en dykare alltid är trevligt att ha.. Då har du en dykare, en flygare/kronograf och en dress. Klassisk trippel.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag tror att DJ i första hand skulle bli bäst, då den är väldigt allround, och ser bra ut på länk, läder och nato. För 20 k får du också en väldigt fin.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Airman! Det är en grym klocka med betydligt mer historia, klass och charm än en DJ....

Enda motivet till en DJ i ditt resonemang ovan är varumärket och stabilt andrahandsvärde. Två riktigt trista skäl till att köpa en klocka... ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Airman! Det är en grym klocka med betydligt mer historia, klass och charm än en DJ....

Enda motivet till en DJ i ditt resonemang ovan är varumärket och stabilt andrahandsvärde. Två riktigt trista skäl till att köpa en klocka... ;)
Nej, men det håller jag verkligen inte med om... Finns ju ingen anledning att "skriva ner" Datejusten, för att få Airmanen att framstå som ett mer attraktivt alternativ. Har inte en Airman tillräckligt många meriter för att slippa jämförelse? Och dito om Rolex Datejust? Jag tycker att de inte ens är jämförbara. Två helt olika klockor. Och jag gillar båda!

Båda är ju stora design-ikoner, med skillnaden att den mindre (Rolex) syns väsentligt oftare än en Airman.

Spara mer och skaffa båda. :D

A
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, men det håller jag verkligen inte med om... Finns ju ingen anledning att "skriva ner" Datejusten, för att få Airmanen att framstå som ett mer attraktivt alternativ. Har inte en Airman tillräckligt många meriter för att slippa jämförelse? Och dito om Rolex Datejust? Jag tycker att de inte ens är jämförbara. Två helt olika klockor. Och jag gillar båda!

Båda är ju stora design-ikoner, med skillnaden att den mindre (Rolex) syns väsentligt oftare än en Airman.

Spara mer och skaffa båda. :D

A

Åja, nu var ju hela trådstarten en frågeställning kring olika alternativ och jämförelser. Och att DJ får smisk av Airman är inget konstigt. Det är bara så världen ser ut. ;)
 

Rulle

Audemars
gillar när det börjar tjaffsas lite !

MER NÄTHAT ÅT FOLKET !


men vad säger ni black bay vs omega smp ? ligger ju nästan i samma prisklass.....

vilken är mest prisvärd?
 

Sond

Patek
gillar när det börjar tjaffsas lite !

MER NÄTHAT ÅT FOLKET !


men vad säger ni black bay vs omega smp ? ligger ju nästan i samma prisklass.....

vilken är mest prisvärd?

Jag skulle inte välja en Black Bay före en SMP. Det finns en del okey Tudor av nyare sort men enligt mig hör inte Black Bay dit.
 

Rulle

Audemars
men om vi snackar nya klockor och priser under 23 tusen....(räkna gärna in gråhandlarnas priser då !!!!!!!!!!!!!!!!!!! )​
vilken klocka är då den mest prisvärda ute på marknaden just nu?​
ge mig lite mer än bara ett tips nu ^^hahaha​
 

B1884

Audemars
2-Faktor
men om vi snackar nya klockor och priser under 23 tusen....(räkna gärna in gråhandlarnas priser då !!!!!!!!!!!!!!!!!!! )​
vilken klocka är då den mest prisvärda ute på marknaden just nu?​
ge mig lite mer än bara ett tips nu ^^hahaha​
Oerhört svårt att säga "Denna klockan är den mest prisvärda", då vi alla har olika smak och användningssituationer.

Vad dras du till för design? Vad skall klockan användas till? Vilka komplikationer skulle du vilja ha?

Det behövs lite mer information för att kunna presentera modeller som kanske skulle passa dig :)
 
Topp