• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp & tips ang min första klocka

Juhniel

Breitling
Hellu! Kände att det var dags för att bli medlem här på klocksnack. Jag har inte haft budgeten till att köpa mig en egen klocka förut. Så jag äger ingen klocka för över 5k, har flertals "parfymklockor" som ni kallar det men thats it!

Jag har under en lång period alltid velat köpa en fin klocka till mig själv. Ett intresse för klockor har funnits för mig men inte varit så aktuellt på grund av att jag har dyr smak. Nu äntligen har jag sparat ihop en slant och känner att det är dags att köpa en klocka. Jag skulle vilja ha lite tips och hjälp angående mitt första klockköp. Min drömklocka är en Audermar Piguet Royal Oak, helst roséguld. Men det är inte så aktuellt för mig för tillfället tyvärr. Tanken med denna klockan är inte för att göra någon sorts investering. Det viktigaste är att jag blir glad av klockan oavsett priset, när jag frågar mina vänner om tips så pratar de alltid om investeringen om hur priset sjunker efter några år och vilka som stiger. Vilket är viktigt antar jag, men sen känner jag också att jag vill inte tänka på investeringen när jag köper min första klocka som jag har sparat ihop till.

De klockor jag har fastnat för är: Rolex Submariner two tone black/gold, Rolex Daydate, Daytona. Tycker även Omega Speedmaster Moon & Tag Heuer Carrera är mycket fina.

Jag har tittat runt på begagnade på både chrono24 uretvintage och även klocksnack. Min budget är väl runt 80-90k~ max (helst billigare om det går).

Några frågor som jag undrar över: Hur bestämmer man sig vad som är ett rimligt pris för sin klocka. Om vi nu säger att jag lägger undan cirka 15-20.000:- varje månad till ett sparkonto. Vad hade ni då kunnat lägga på en klocka för den budgeten? Förstår att det handlar om prioriteringar men om ni själva hade satt er i min situation. Har inga utgifter utöver summan.

Tack för att ni tar er tid och läser!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej och välkommen til Klocksnack!

Gällande prioriteringar osv är jag lite fel person att fråga, jagar själv runt i nivåerna runt 2-20k med alla de underbara Seikos och Omegas som bor där. Gällande klockorna du är intresserad skulle jag rekommendera en tripp till AD för kläm/känn/prisdiskussion. Kan du sedan lägga undan 20k i månaden är det bara att säga grattis och bra jobbat, med de summorna disponibelt kommer du alltid till slut hitta rätt. Och åter igen; välkommen!
 
G

GENERAL

Guest
Hej, välkommen.

Jag antar att du redan har många ''Beaters'' och letar nu efter en finare klocka, Daydate är mycket bra val du kan hitta en i bra skick för det priset du har nämnt. Om du bestämmer dig att köpa nytt så skulle jag gå för stål daytona eller 114060/116610 vara ett bra alternativ, då den inte sjunker i pris lika snabbt som man tex köper en 18k daydate.
Kolla runt på chrono24, så ser du ju var de brukar ligga på kika även in på köposälj här på forumet.
 

Juhniel

Breitling
Hej och välkommen til Klocksnack!

Gällande prioriteringar osv är jag lite fel person att fråga, jagar själv runt i nivåerna runt 2-20k med alla de underbara Seikos och Omegas som bor där. Gällande klockorna du är intresserad skulle jag rekommendera en tripp till AD för kläm/känn/prisdiskussion. Kan du sedan lägga undan 20k i månaden är det bara att säga grattis och bra jobbat, med de summorna disponibelt kommer du alltid till slut hitta rätt. Och åter igen; välkommen!

Tack för det snabba svaret och tipsen! Superkul! Jag tycker omegas klockor är riktigt fina. Speciellt speedmaster.. Tack! Hoppas på att jag finner en fin klocka jag med :)
 

Juhniel

Breitling
Hej, välkommen.

Jag antar att du redan har många ''Beaters'' och letar nu efter en finare klocka, Daydate är mycket bra val du kan hitta en i bra skick för det priset du har nämnt. Om du bestämmer dig att köpa nytt så skulle jag gå för stål daytona eller 114060/116610 vara ett bra alternativ, då den inte sjunker i pris lika snabbt som man tex köper en 18k daydate.
Kolla runt på chrono24, så ser du ju var de brukar ligga på kika även in på köposälj här på forumet.

Daytona kostar väl över 100k nya har jag för mig? Eller har jag fel?
 

Wiliamo

Panerai
114060! Grym allaroundklocka och snuskigt lätt att flippa om du blir sugen på annat, trots att värdeminskningen för dig är oviktig ;)
 
Topp