• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Trasig Submariner-länk

walhak

Omega
2-Faktor
Ursäkta dåliga mobilbilder, men ni som har koll - går detta att laga själv?
Dvs kan man beställa rätt delar på nätet, eller måste jag lämna in till en AD (finns ingen i min stad)?
Får nästan panik nu, vågar inte bära min Sub och alternativet är att ha en batteri-Seiko på handleden och det fixar jag inte, haha.
Är det nåt som är trasigt eller går delarna montera ihop igen? Kanske svårt att se på bilderna iofs.

109FB98F-98B7-42F2-99F9-3E82D584CAF9_zpshkjvsc65.jpg


7252AE8F-EE11-4DD7-9CFF-9D3827A7D3A2_zpsdbe4cht3.png
 

Gustav

Omega
Det ser ut som du behöver ett nytt lås. Det går att byta utan att byta själva länken.
Edit: Service clasp. Sök efter ett sådant.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ursäkta dåliga mobilbilder, men ni som har koll - går detta att laga själv?
Dvs kan man beställa rätt delar på nätet, eller måste jag lämna in till en AD (finns ingen i min stad)?
Får nästan panik nu, vågar inte bära min Sub och alternativet är att ha en batteri-Seiko på handleden och det fixar jag inte, haha.
Är det nåt som är trasigt eller går delarna montera ihop igen? Kanske svårt att se på bilderna iofs.

109FB98F-98B7-42F2-99F9-3E82D584CAF9_zpshkjvsc65.jpg


7252AE8F-EE11-4DD7-9CFF-9D3827A7D3A2_zpsdbe4cht3.png
Det jag kan se så skulle jag tro att det kan gå att fixa själv. Den lilla lösa pluppen ska på pinnen, och därefter ska hålet på säkerhetsclaspen tryckas på, över den lilla flensen på pluppen. Sen måste du liksom platta ut/till flensen, så den inte kan åka tillbaka igenom hålet igen. Vad tror du om det?
 

walhak

Omega
2-Faktor
Det jag kan se så skulle jag tro att det kan gå att fixa själv. Den lilla lösa pluppen ska på pinnen, och därefter ska hålet på säkerhetsclaspen tryckas på, över den lilla flensen på pluppen. Sen måste du liksom platta ut/till flensen, så den inte kan åka tillbaka igenom hålet igen. Vad tror du om det?
Pillrigt som fasen, men värt att prova. Skuttar nog förbi hos en urmakare i stan för att se om det går lösa på det sättet. Tack! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Pillrigt som fasen, men värt att prova. Skuttar nog förbi hos en urmakare i stan för att se om det går lösa på det sättet. Tack! :)
Jag kan dock ha helt fel, då det är svårt att se på bilderna. Är något avbrutet, så är det nog nytt lås som gäller eller i alla fall så behöver den specifika pinnen ersättas. Lycka till!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ursäkta dåliga mobilbilder, men ni som har koll - går detta att laga själv?
Dvs kan man beställa rätt delar på nätet, eller måste jag lämna in till en AD (finns ingen i min stad)?
Får nästan panik nu, vågar inte bära min Sub och alternativet är att ha en batteri-Seiko på handleden och det fixar jag inte, haha.
Är det nåt som är trasigt eller går delarna montera ihop igen? Kanske svårt att se på bilderna iofs.

109FB98F-98B7-42F2-99F9-3E82D584CAF9_zpshkjvsc65.jpg


7252AE8F-EE11-4DD7-9CFF-9D3827A7D3A2_zpsdbe4cht3.png
Ser ut som om den där länken redan har blivit lagad en gång... I orginal så är stiftet som håller samman låset med länken ett enda solitt stift, 1 mm tjockt, vilket plattas till i båda ändar vid montering (av ett särskilt verktyg). Enda sättet att få bort det är att slipa av ändarna, eller genom utnötning och brott. När det sker, är det inte ovanligt att stiftet ersätts av ett rör, i vars båda ändar en nit slås fast. En generisk del, som finns hos många urmakare och guldsmeder. Går även att beställa.

Ser ut som att det sitter en sådan på din, där ena niten har lossnat. Detta är en svaghet i lösningen med rör och nitar och en anledning att Rolex själva till slut undvek den.

Om du söker upp en Rolex AD, så kommer det helt troligt att vilja sälja dig ett nytt lås, vilket ger dig den pålitligare lösningen. Alternativet är att du själv söker delarna, eller går till en urmakare som kan hjälpa dig. Se dock till att nitarna fäster ordentligt! En lösning av sorten "hängslen och livrem" är att ta en avbitartång och nypa till rejält på mittlänken i själva länken, genom vilken stiftet går. På så sätt låser man stiftet med ytterligare en punkt.

Blev det här begripligt?

Mvh A
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker mycket att det ser ut som en pinne som nitats i änden, som håller claspen på plats. Den kan du helt säkert nita själv om du får tag i grejerna. Resultatet blir du förmodligen inte nöjd med tror jag dock. Men ärligt: om du undrar om du kan fixa det själv, så svarar jag näe, det tror jag inte. Hade du klarat det hade du inte frågat ;)

Usch, det lät lite drygt det där, men det var inte menat så.

Dock klarar du att byta hela låset, men det blir förmodligen dyrt.
 

JohnDoe

Rolex
Ja, för Stockholm utan AD för Rolex sjunger bra i dina öron eller? :)
Nä jag gillar AD men de brukar ju mest vilja sälja ny länk o nytt lås. Inget repareras där. Nu råkar Werner på ABC vara en av Sveriges bästa urmakare och har servat rolex i närmare 40år så jag tycker nog man kan rekommendera honom framför en hel del AD här i landet. Han är auktoriserat servicecenter för t.ex omega.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skämt åsido. Köp ett nytt lås. Det är inte så himla dyrt (relativt), och blir fräscht och bra och kommer hålla massor av år.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Varför i helvete ska han köpa nytt lås när lagningen är så simpel? Allt som behövs är ett nytt stift till ena bygeln. Hade aldrig köpt ett nytt lås (som för det första inte kommer matcha resten av klocka då den kommer se för ny och oanvänd ut). Jag själv har råkat ut för exakt samma problem och jag gick till AD som löste ett nytt stift för 500kr.
 
Varför i helvete ska han köpa nytt lås när lagningen är så simpel? Allt som behövs är ett nytt stift till ena bygeln. Hade aldrig köpt ett nytt lås (som för det första inte kommer matcha resten av klocka då den kommer se för ny och oanvänd ut). Jag själv har råkat ut för exakt samma problem och jag gick till AD som löste ett nytt stift för 500kr.
Vilken AD var det? Skulle behöva göra samma sak. Tack
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Vilken AD var det? Skulle behöva göra samma sak. Tack

En som tyvärr är nerlagd (Carlssons ur i HBG). Vad jag fick höra är att just den delen inte finns som reservdel utan är något som man måste tillverka. Men det är en enkel sak för en kunnig urmakare. Hör runt bland landets olika rolex-försäljare och bättre fristående urmakare så löser det sig.
 
En som tyvärr är nerlagd (Carlssons ur i HBG). Vad jag fick höra är att just den delen inte finns som reservdel utan är något som man måste tillverka. Men det är en enkel sak för en kunnig urmakare. Hör runt bland landets olika rolex-försäljare och bättre fristående urmakare så löser det sig.
Nymans ur i Sthlm säger att de bara kan lösa det genom att byta hela låset till kostnad av 4000 kr. Jag har en kontakt jag ska kolla med. Bör fixas ordentligt då man inte gärna vill tappa klockan. Dålig konstruktion av Rolex.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nymans ur i Sthlm säger att de bara kan lösa det genom att byta hela låset till kostnad av 4000 kr. Jag har en kontakt jag ska kolla med. Bör fixas ordentligt då man inte gärna vill tappa klockan. Dålig konstruktion av Rolex.


Dålig konstruktion? Saker och ring går sönder. Särskilt efter slitage. När är klockan ifrån? Hör runt bland flera, jag är övertygad på att det går att lösa utan att köpa nytt lås
 
Topp