• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjäp med logiskt tänkande och felsökning

Tog fram en gammal skräpdykare (enjuvelersverk) från förr som jag köpte för en två tre år sedan. Först gick den men bara kortare stunder så jag la undan den...nu tog jag fram den då jag fått någon vintage diver-feber och ville ha något hyfsat gammalt och unikt på armen. Nu har jag dragit upp den och låtit den gå en timme drygt och upptäcker att den inte alls stannar efter en stund, jag har låtit mig luras.
Sekundvisaren tickar på fint men minut- och timvisarna står still.
Nu blir jag lite brydd och eftersom jag skruvat med mycket men aldrig klockor så tänker jag så här:
Alternativ 1: Visarna sitter helt enkelt inte som de ska. Enkelt att lösa och inga större problem?
Alternativ 2: Något i stil med kugghjul som inte går i varandra. Svårare att fixa?

Någon med erfarenhet som bara på denna beskrivning kan ge mig en hypotes om vilket alternativ som är troligast? Om ens något av dem?!
 
Om visarna är väldigt lätta att ställa när du vrider på kronan är det nog det klassiska "slirande minutrör" problemet, inget man fixar om man inte har mekat ett tag, googla på -loose cannon pinion- lr -crimping cannon pinion- så hittar du lite och läsa, kan ju vara ngt annat enklare fel oxå.
Tackar. Slirande minutrör...hmmm...min grundinställning brukar vara, "Hur svårt kan det vara?"
I det här fallet adderar jag mina darrande händer och svaga syn....
 

Exxet

Rolex
Misstänker att verket är ett gammalt Baumgartner verk .Troligen Baumgartner 866? Brukar nämligen vara det av nån anledning på just 1 juvelers. Ett pilligt skitverk enl mig. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Baumgartner_866
Kan även vara ett Ebauches Bettlach EB 8800 som åxo brukar sitta i många gamla "dykare" 60-70 talet, som nedanstående:
1.jpg
 
20151027cronel003.jpg



OK...den gubben går till den gubben går till...mina mejslar är för stora...de som är av rätt storlek är använda en gång och bara skräp kvar. Tips på BRA verktyg mottages tacksamt...var var vi nu...jo...den gubben...
 
20151027cronel004.jpg


Det där kugghjulet skall antagligen inte bara ligga där...
Nu är frågan; satt det fel eller lyckades jag lossa den...ser inte ut som ett kugghjul heller...och medans någon antagligen biter läppen blodig av irritation för att jag inte vet vad det där hjulet är så konstaterar jag att jag inte får loss kamaxeln. Har lyckats få loss den på den enda andra klockan jag kommit så här långt på men här verkar det vara en annan lösning och jag vill inte vålda loss på måfå...
 
20151027cronel005.jpg


Bara ben på Glenn Hysén!

Får fortfarande inte bort axeln...så nu kommer jag inte längre...kanonröret, är det det som går under mittenhjulet här tro?
Eller skall man googla det med innan man fortsätter tro...
 

Exxet

Rolex
Det är gånghjulet (escape wheel) som ligger löst, "kanonröret" sitter på andra (tavel)sidan, och om du trycker på den markerade "pinnen" så ska nog uppdragsbommen lossna. Bra verktyg är väl Bergeon, Horotec, Dumont men det kostar därefter.
EB.jpg
 

crille_ap

Breitling
om det är visarna så är det lätt att plocka bort. men svårare att få på plats. i synnerhet sekundvisaren brukar va knepig. Det går att göra själv med lupp och ett "sudd" på bakisidan av en blyertspenna ( om man nu inte har rätt visar verktyg). Visarna kan du plocka bort med små skruvmejslar. Men tänk på att lägga papper mellan mejslarna och tavlan så att du inte skadar tavlan. lycka till.
 

Exxet

Rolex
Vrid den markerade skruven så att den flata sidan av skruven är vänd mot tavelbenet, gör lika dant på den andra åxo, då ska den lossna ganska enkelt, lycka till.
tavla.jpg
 
Topp