Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hmm kanske ev vit Milgauss istället...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ryttaren, 22 juli 2013.

1. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jag har ju som många andra fått en jobbig sommarförälskelse i den hårt hypade Explorer II, nu har även den nya Milgaussen med vit tavla börjat locka allt mer.

Får ligga lågt med köp ett tag tror jag men visa gärna (och sälj in) era Milgauss :)

bullen gillar detta.
  2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Mmmmmm

Fast Milgauss är jäkligt balla också!

Ryttaren gillar detta.
  3. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag ska väl inte precis sälja in ngn, men jag kan ju fresta med några bilder i alla fall.

Och en lånad bild på tre vitingar:

David, jabla, Scaramanga och 1 annan gillar detta.
  4. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Den samlingsbilden var inte snäll ;)

Härlig bild!

5. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller helt med, man börjar direkt fundera på sin egen "samling".
    /j

6. Sond

Sond Friends of KS

Jag har int en Milgausse att visa upp men jag förstår din tvekan. Milgaussen med vit tavla OCH grönt glas är otroligt fin. Definitivt något att titta närmare på. Själv har jag svårt för sekundvisaren. Tänk om de hade haft en rak med en röd topp formad som en pilspets... Då hade jag aldrig kunnat motstå,,:)

7. Micke B

Micke B Sweet cheeks

Alltså vit tavla och grönt glas finns ju bara som hemmamek. Och det är inte speciellt snyggt, tavlan blir ju bara grön :)

8. Sond

Sond Friends of KS

Jag var helt ute och cyklade...

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

9. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Jag är iaf mycket nöjd med min. Det är inget för den som vill vara diskret då den är rätt blingig, men det har jag å andra sidan inga problem med. :woot:

10. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Vet någon vilken ref/tavla det är på Daytonan? Sjukt snygg.

11. Micke B

Micke B Sweet cheeks

Nu är jag egentligen sämst på daytona men är nästan hundra på att det där är en 16520. Och ja, den är sjukt snygg =)

12. ErikGBG

ErikGBG Biskop

13. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jaha, sambon tycker milgaussen är ful..."finns ju liksom inget på ringen, och GULA fula pluppar!"

Hon har fått en Longines Hydroconquest 39mm av mig tidigare, så hon gillar dykarur.

Kanske blir en sån bara därför då :)

14. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Jag tycker att den vita milgaussen är ohyggligt ful. Speciellt på sommaren.

15. Per

Per Björklövens finest

Snegla på DJ2 med vit tavla istället. Slipper du den mindre snygga sekundvisaren. ;)

krämbulle och cheepo63 gillar detta.
  16. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vita Milgaussen är inte min favo heller, ska man ha Milgauss är det isf för en med grönt glas!

17. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

18. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag får väl rycka ut till blixtvisarens försvar då om ingen annan gör det. Jag kan mkt väl förstå om folk tycker att den ser lite konstig ut, för det gör den ju. Men....jag tycker att man också måste beakta dess historiska kontext. Den togs ursprungligen fram under en era när man kunde köpa radioatkivt rakvatten (hävdade man) som hette Atom, och man hade en optimistisk framtidstro. Kriget var slut och livet blev bättre för varje dag och (natur)vetenskapen skulle kunna lösa alla problem och teknologin i synnerhet gjorde folks liv trevligare och batter. Många tex köpte sin fösta bil etc etc. Så då var det rätt naturligt att man utvecklade en klocka som såg ut så här:

Eller så här

När Rolex sedan släpper tredje generationen så tycker jag faktiskt att man gör det rätt snyggt. Man blinkar lite med ena ögat åt sin historia, men faller samtidigt in för det (ofta rätt billiga) knepet att bara göra en replica av en gammal modell, utan man gör en modern tolkning av sin gamla klassiker.

Om man vill bli pretentiös, så tycker jag att man ska beakta en klocka lite som konst, dvs man måste sätta den i sitt sammanhang ("Ibland är en klocka inte bara en klocka"). Och précis som med konst, så kan man få en annan förståelse och se andra saker om man känner till bakgrund, miljön, konstnären/tillverkaren etc. Så därför tycker jag att blixtvisaren faktiskt är jäkligt cool och om det hade funnits valmöjlighet att köra på pil eller blixtvisare, så skulle jag valt blixten.

smulster, Norrlänningen och Ryttaren gillar detta.
  19. smulster

smulster Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Jag gillar den vita Milgaussen! Så mycket att jag bestämde mig igår för att köpa en. Men när sambon fick se den på bild sa hon att jag inte fick... För att hon minsann skulle köpa den! Så fick det bli, imorgon hämtar hon sin vita Milgauss och jag får tänka om.

20. DrDre

DrDre Friends of KS

Satt och surfade runt lite igår kväll och hittade några härliga bilder på blixtvisare. Underbar klocka.

Mårtenssons ur Brookfield