• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hodinkee shop - som att handla av en kompis?

frere

Audemars
2-Faktor
Jag gillar Hodinkee skarpt, och har fått en stor del av både kunskaper och preferenser därifrån. Har länge följt deras spaningar på vintagemarknaden och förundrats över hur rätt de prickat. Eller...har vintagesvängens giganter kommit till en nivå där de själva skapar marknaden? De har ju t ex fått uppmärksamhet för sitt tidiga hissande av UG-kronograferna, där de rentav pekats ut som själva motorn bakom de senaste årens prisexplosion (http://mansfinelife.com/2015/10/01/...w-markets-are-made-for-vintage-watches-today/).

Nu har de sedan ett par veckor klockor i sin webshop, även om banden fortfarande är huvudnumret. Målet är att vara en handlare som är mer som en ärlig nördkompis än ett girigt auktionshus eller en förskönande krämare utan ansvar. Och visst känns det så? Jag vill i alla fall jättegärna vara deras kompis!

https://www.hodinkee.com/articles/introducing-the-new-hodinkee-shop

Vad hittar vi då i sortimentet? Jo, basen verkar väl vara ett stadigt flöde av sedvanlig sportrolex till sedvanligt stadiga handlarpriser. Men sortimentet är även tryfferat med lite mer sajt-typiska, vrålsnygga bring-a-loupe-fynd, t ex...
27-UGPolerouter-A_2048x2048.jpg

UG polerouter, 2100 USD

WITTNAUER-39-CHRONO-1_2048x2048.jpg
Wittnauer, val72. 4000 USD
51-ZenithChrono-A_copy_2_2048x2048.jpg

Zenith, 18k. 6900 USD.

Allt säljs såklart på ett kick. Och det är ju inte så konstigt. Läste jag inte just att småmärken med val72 alltid är för billiga och förväntas sticka iväg i pris? Att poleroutern är det ständigt undervärderade fyndet som borde kosta det dubbla, minst? Tänk, nu gör de det! Bäst att slå till!

Jag ser personligen fram emot när de lägger upp sin första vulcain cricket (eftersom jag är jävig och gärna ser ett galet prisrace där!), men i övrigt undrar jag hur ett eventuellt genomslag kan påverka oss småfiskar i dammen. Känns det som att handla av en kompis över en öl, eller ser vi en inflytelserik sajt som på ett intrikat sätt skaffat sig en tung position där man både kan bestämma vilka klockor och vilka priser som ska gälla 2017? Själv är jag lite kluven, men jag gillar både sajten och klockorna!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Läste för ett par veckor sedan på någon klockblogg, minns tyvärr inte vilken, där de påpekade en del fel i beskrivningarna av klockor som var till salu hos Hodinkee.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har svårt att tro att "kompisen" skulle köra sådant säljsnack som de gör i sina annonser.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Min kloka vän Mr Hörnlund skanderade att trovärdigheten hos Hodinkee är död...långt innan dom började prisa TagHeuer och deras smartwatch. Jag håller med men vill lyfta fram att dom är ofta kunniga, underhållande och välpolerade (med allt vad det innebär på detta forum.) :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har uppskattat deras bring a loupe genom åren men när de själva lägger upp relumade eller till snajdade boetter och inte poängterar det så känns det som att girigheten fått ett ansikte..
Polerouter för 18,000kr är ett skämt egentligen likaså Wittnauern och ja, de använder sin maktposition för att skapa hyper. Sorry men de har tappat och tappat och idag har de inte särskilt stort förtroende från mig.

Men det är klart, ser man Hodinkee som sin kompis och man har stålarna så är det klart att Hodinkee skördar. Hodinkee har ju byggt upp något väldigt bra under många år som man nu täljer guld av, bra gjort.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara att tacka och ta emot när handlare lyckas hitta roliga objekt i bra skick. Självklart ännu roligare att hitta dem själv och slippa premiumpriserna men i ärlighetens namn, hur ofta hittar man fantastiska klockor på egen hand?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bara att tacka och ta emot när handlare lyckas hitta roliga objekt i bra skick. Självklart ännu roligare att hitta dem själv och slippa premiumpriserna men i ärlighetens namn, hur ofta hittar man fantastiska klockor på egen hand?
Jag är benägen att hålla med, förutsatt just att det verkligen är kanonobjekt och inte genomsnittliga klockor som bara boostas med någons goda (eller coola) namn. Gillar man udda grejer som de ovan tycker jag dock att man har kunnat köpa fina saker för någotsånär vettiga pengar ända fram till senaste året. Men om hela vintagemarknaden numera följer rolexmönstret och premiumpriset idag täcks upp av värdeökningen i morgon, ja då är det ju precis som du säger, bara att plocka toppexemplar och köra på.:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är benägen att hålla med, förutsatt just att det verkligen är kanonobjekt och inte genomsnittliga klockor som bara boostas med någons goda (eller coola) namn. Gillar man udda grejer som de ovan tycker jag dock att man har kunnat köpa fina saker för någotsånär vettiga pengar ända fram till senaste året. Men om hela vintagemarknaden numera följer rolexmönstret och premiumpriset idag täcks upp av värdeökningen i morgon, ja då är det ju precis som du säger, bara att plocka toppexemplar och köra på.:)
Tyvärr är det väl förmodligen så. När vi kollar denna tråd om ett år så kan vi inte förstå hur Wittnauern bara kostade 4k i det skicket..

Jag kan inte de andra märkena så bra men rollarna ser absolut bra ut och priserna är i paritet med bättre sortens handlare. Egentligen inte så mycket att bråka om tycker jag. Sen att priserna är fucked up i sig är väl en helt annan sak.. Tycker enbart det är positivt med satsningen och bra att de hittat ytterligare ett sätt att tjäna pengar på allt jobb de lagt ner.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska också sägas att priserna överlag på bra objekt är helt bananas numera. Förr kunde man shoppa hyfsat vettigt samlare till samlare men idag så är enda fördelen att deala direkt att man faktiskt får möjligheten att köpa bra objekt. Inte ett dugg billigare att handla en fin klocka direkt från samlaren så jag misstänker att handlarna lever ett halvtufft liv numera där de lever på de få fresh finds de kan göra.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska också sägas att priserna överlag på bra objekt är helt bananas numera. Förr kunde man shoppa hyfsat vettigt samlare till samlare men idag så är enda fördelen att deala direkt att man faktiskt får möjligheten att köpa bra objekt. Inte ett dugg billigare att handla en fin klocka direkt från samlaren så jag misstänker att handlarna lever ett halvtufft liv numera där de lever på de få fresh finds de kan göra.
Där har du en poäng. Handlarna har det nog inte alls särskilt enkelt. Jag upplever att det idag är enkelt att sätta samma pris som handlare och faktiskt få det och så var det inte för något år sedan. Det är nog också därför som Poleroutern, Wittnauern m.fl. kostar sina pengar just för att de själva köpte den för handlar pris.
Pratade med en handlare från London i förra veckan och han sa själv att de måste försöka hitta någon med många klockor och försöka göra paket deals för annars kostar det handlar pris att köpa enstaka objekt. Folk verkar också mer insatta än vad de var förr och det ibland på rätt udda märken som Bovet osv..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Där har du en poäng. Handlarna har det nog inte alls särskilt enkelt. Jag upplever att det idag är enkelt att sätta samma pris som handlare och faktiskt få det och så var det inte för något år sedan. Det är nog också därför som Poleroutern, Wittnauern m.fl. kostar sina pengar just för att de själva köpte den för handlar pris.
Pratade med en handlare från London i förra veckan och han sa själv att de måste försöka hitta någon med många klockor och försöka göra paket deals för annars kostar det handlar pris att köpa enstaka objekt. Folk verkar också mer insatta än vad de var förr och det ibland på rätt udda märken som Bovet osv..
Här har du ett exempel på hur många gör för att ha stock.. När det inte finns nytt att få tag på så spekulerar de och köper av varandra. Sjukt många klockor som bara går handlare till handlare. Fram och tillbaka..

Denna såldes för 30 veckor sedan och dök för någon månad upp hos en annan topphandlare. Samma sak ser man på klockor från större och mindre handlare världen över. De har det inte lätt att hitta ny bra kvalitet och de lever på att priserna pressas uppåt. Inventoryt ökar successivt i värde i dagsläget.. Självklart ingen jättehållbar utveckling. :)

http://www.isringtime.com/downloads...et-and-bakelite-bezel-in-excellent-condition/
http://www.watchesinrome.com/watches/rolex/95-rolex-gmt-6542-bakelite-bezel
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite läskigt vilken påverkan Hoodinkee kan få på marknaden.

Såg denna, som de påstår har feta luggar, för 57 lax nånting.

http://shop.hodinkee.com/collection...mt-master-reference-16750?variant=17103378116

Jag vill inte kalla dessa luggar för feta. En av dem saknar rejält med material t om.

Nä, nu förlorar Hoodinkee lite av min respekt.
En lugg är tunn och de nämner att klockan är polerad. Priset känns mer än fair då den förmodligen kostat betydligt mer än 55k här på KS? Tycker inte att det är helt åt helvete med tanke på att den säljs av en välkänd sajt. Men du får självklart respektera vilka du vill mer eller mindre. Tyckte bara inte att detta var vidare upprörande.
 

fsdfsdf

Omega
Från ett marknadsföringsperspektiv så är Hodinkee Shop smarta. Man har på några snabba år byggt upp en stor publik och auktoritet som läser deras artiklar och väntar på nästa Talking Watches. Butiken lyfter fram ett färre antal klockor - ganska strikt kurerade och med superfina foton etc, som man sen säljer till ett premium - men det räcker med att EN enda av de hundratusentals läsarna känner för att slå till så blir ett visst objekt sålt.

Det är inte en "perfekt marknad" så mycket som att dom appellerar till vår "FOMO" - fear of missing out med ett fåtal objekt i strålkastarljuset - lite som sajten Vesper & Co alltid lägger upp ett fåtal nya klockor varje fredag, och som ofta är - ja ganska dyra.

Sen kanske även faktorn att det ärligt talat så finns det så mycket folk med pengar i USA. En 28-årig klockintresserad kille som väljer slava på en investmentbank får kanske en bonus på alltifrån $100k till en halv miljon dollar på januarilönen, så vad spelar det för roll då om vintage GMT:n kostar $7k eller $11k så länge man är övertygad om att man får "den bästa".
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
En lugg är tunn och de nämner att klockan är polerad. Priset känns mer än fair då den förmodligen kostat betydligt mer än 55k här på KS? Tycker inte att det är helt åt helvete med tanke på att den säljs av en välkänd sajt. Men du får självklart respektera vilka du vill mer eller mindre. Tyckte bara inte att detta var vidare upprörande.

Jodå, de nämner att den är polerad men att kalla luggarna "still fat" är ju att överdriva. Det var mest det jag hakade upp mig på.

Nu är väl de andra stora handlarna inte fläckfria när det kommer till ordval vid beskrivning av skick heller.

Förväntade mig bara att Hoodinkee skulle vara bättre än Berhard Bulang ;)
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Jodå, de nämner att den är polerad men att kalla luggarna "still fat" är ju att överdriva. Det var mest det jag hakade upp mig på.

Nu är väl de andra stora handlarna inte fläckfria när det kommer till ordval vid beskrivning av skick heller.

Förväntade mig bara att Hoodinkee skulle vara bättre än Berhard Bulang ;)
Utan att kunna märket närmare tycker jag ändå att rolex är det som känns mest "normalt" prissatt? Tror att det är lättare att ha rejäla marginaler (dvs tredubbla ebaypriser) på de "billigare", udda grejerna som få vet prisbilden på och de flesta saknar detaljkunskaper om (vem vet t ex om wittnauer verkligen använde tritium redan 1960?). Men det är väl som fsdfsdf säger, några tusingar hit eller dit kvittar för många. Även jag skulle kunna betala lite extra för att få min klocka i en cool hodinkee-låda, det gör den säkert inte mindre svårsåld om man tröttnar heller...
 
  • Like
Reactions: Per

Erik1

Patek
2-Faktor
En lugg är tunn och de nämner att klockan är polerad. Priset känns mer än fair då den förmodligen kostat betydligt mer än 55k här på KS? Tycker inte att det är helt åt helvete med tanke på att den säljs av en välkänd sajt. Men du får självklart respektera vilka du vill mer eller mindre. Tyckte bara inte att detta var vidare upprörande.
Sticker inte stiftet ut på det övre vänstra bandhornet? Kanske jag som ser fel men gör den det borde det nog nämnas

Intressant tråd iaf!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sticker inte stiftet ut på det övre vänstra bandhornet? Kanske jag som ser fel men gör den det borde det nog nämnas

Intressant tråd iaf!
Den luggen är tunn. Att stiftet sticker ut kan lika gärna bero på att det är fel stift. Bilderna är tydliga och de nämner att den är polerad. Vet väldigt många premiumhandlare som inte ens hade tagit upp det. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den luggen är tunn. Att stiftet sticker ut kan lika gärna bero på att det är fel stift. Bilderna är tydliga och de nämner att den är polerad. Vet väldigt många premiumhandlare som inte ens hade tagit upp det. :)
Hela boetten är tråkig, och det är inte bara övre vänstra luggen som är tunn. Kolla bilden på urverket, hela vänstra sidan är fuckad.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Hela boetten är tråkig, och det är inte bara övre vänstra luggen som är tunn. Kolla bilden på urverket, hela vänstra sidan är fuckad.

Precis, var länge sedan jag såg en så förstörd boett. Inte ens skrotsäljarna brukar visa upp sådana längre.


Screenshot_2016-04-02-15-41-51.png

Screenshot_2016-04-02-15-42-00.png

Här ska det vara wideboy visare, inget som nämns.
Screenshot_2016-04-02-15-44-01.png

Att gå ut och säga att man ska visa vad som bra och dåligt så att man som köpare ska känna sig trygg är nästan bedrägligt med de exempel som diskuteras här. De är rätt enkla "missar". Inte så att det är några tokovanliga modeller utan några av de mest handlade klockorna idag.
 
Topp