• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage/kopia - hur tänker ni?

Chrisse

Patek
2-Faktor
Man kan som RicVin gå på en "mina" pga okunskap, det ser bra ut och kanske tom känns bra.. lite som ladyboys i Thailand när man druckit för mkt Sangtip eller Mekong. Men jämför man med the real deal är det inte samma sak.

Med kunskap kommer, eller iaf bör komma, moral.
Är ju upp till var och en att tycka och tänka vad man vill.

För mig, piratkopior är bara fel
Hommages är för mig lite som en transvestit... *censur*
 

Ola G

Cartier
Har faktiskt köpt på en Deep Sea-klon dvs så gott som identisk i mått men kanske inte i detaljer, den hjälpte mig att inse att originalet inte var för mig, mest pga tjockleken - dängde den i dörrposter, handtag mm

Nu talar vi om en omärkt klocka med glide-lock(eller vad finessen nu heter), keramisk ring och varumärkesfri tavla - den tjänade sitt syfte väl, men såldes sedan vidare efter ett par veckor

Jag tror inte att butiken hade velat låna ut en klocka till mig för långtidstest hemma:rolex:

Mvh
Ola G
 

cab

Audemars
2-Faktor
Homage är bara skräp, finns andra riktiga klockmärken i alla priskategorier.

Förstår inte vara man ska bära en "kopia" för att hylla ett märke. Tror både tillverkaren och alla bärare och deras äkta modeller klarar sig utan dessa "hyllare".
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ändå både prisvärd och snygg ändå, Tudor. Även om Rolex är Rolex. Men det har jag en. Men ingen Tudor. Skulle bra gärna vilja ha en Tudor sub från Rolexhuset så småningom...fast just nu samlar jag Omega och börjar samla några Seiko. Underskattat märke, om du frågar mig.
(denna post till yonsson)
 

JohanS

Omega
Tänk dig att du varit på Rob eller Nymans och testat lite. Du blir förälskad i en modell. Expediten säger att just den modellen kostar 260,000 SEK.

Det är ungefär lika mycket som kontantinsatsen på din lägenhet eller lite mer än vad din bil kostade.

Du går därifrån och knyter näven i byxfickan och säger, - En dag då jävlar ska jag ha den där jäveln.
Men till den dagen kommer har du möjligheten att bära en klocka från ett annat märke som du tycker är nästan lika fin. Om inte lika fin. Till utseendet. Du är fullt medveten om valet, gör inga anspråk på att framställa den som drömklockan och om någon frågar har du ett bra svar. Jag har inte råd med drömmen just nu.

Jag själv har inga kläder med loggor på. Jag skulle kunna tänka mig att bära en Rolex utan att Rolex-loggan syns på klockan. Jag vet för mig själv vad jag sätter värde på, jag använder inte varumärken för att definiera mig själv. Jag tror att många av de som skriker och protesterar högst i den här debatten tyvärr definierar sig själva lite väl mycket genom varumärken.

Hommager är nog snarare en väg in i en mycket spännande värld av klockor. Och om du inte har cashen att lägga på the real deal och det funkar för dig och du vet vad det innebär så tycker jag du ska köra på vad som känns bra för dig.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Är detta verkligen någonting att yvas över? Om man känner sig förolämpad för att någon går omkring med en fakeRolex på armen så har man små bekymmer här i livet, alternativt har väldigt mycket att reta sig på.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är detta verkligen någonting att yvas över? Om man känner sig förolämpad för att någon går omkring med en fakeRolex på armen så har man små bekymmer här i livet, alternativt har väldigt mycket att reta sig på.
Och de som ligger bakom fakeklockorna och kläderna, är säker hyvenskillar. Som betalar skatt, bra löner, undviker barnarbete, miljögifter. Osv. För pengarna köper de endast mjölk till barnen. Och skulle aldrig stödja terrorism, eller annan grov kriminalitet.

Men även om så vore fallet. Så är det inte mycket att störa sig på... Eller?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Och de som ligger bakom fakeklockorna och kläderna, är säker hyvenskillar. Som betalar skatt, bra löner, undviker barnarbete, miljögifter. Osv. För pengarna köper de endast mjölk till barnen. Och skulle aldrig stödja terrorism, eller annan grov kriminalitet.

Men även om så vore fallet. Så är det inte mycket att störa sig på... Eller?


Precis, inte om man sätter saker i sitt rätta sammanhang. Billiga Fakeklockor lär inte vara motorn i vare sig terrorism eller barnarbete osv. Du har nog mer jordnära och breda påtagliga produkter i din närhet som t.o.m. du använder som eldar under den typen av elände.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Detta ämne väcker heta känslor varje gång det tas upp. Jag tycker RicVin och JohanS har vettiga inlägg. Kom ihåg att vi tillåter Homage-klockor på forumet. Vad tycker vi tex om likheten på dessa klockor? Varför skulle en vara ok medans den andra inte är det? Rolex_2.jpeg tag.jpg Steinhhart.jpg DSC_0394.JPG

Sedan finns det klockor som naturligtvis är så in i minsta detalj lika förlagan med typbeteckningar och allt UTOM företagsloggan
att man kan undra hur det är tillåtet.....men,men.. så är det väl.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Detta ämne väcker heta känslor varje gång det tas upp. Jag tycker RicVin och JohanS har vettiga inlägg. Kom ihåg att vi tillåter Homage-klockor på forumet. Vad tycker vi tex om likheten på dessa klockor? Varför skulle en vara ok medans den andra inte är det? Rolex_2.jpeg tag.jpg Steinhhart.jpg DSC_0394.JPG

Sedan finns det klockor som naturligtvis är så in i minsta detalj lika förlagan med typbeteckningar och allt UTOM företagsloggan
att men kan undra hur det är tillåtet.....men,men.. så är det väl.

Svårt att hitta sämre exempel på plankning förutom Steinharten =)
 

hedbrg

Panerai
Detta ämne väcker heta känslor varje gång det tas upp. Jag tycker RicVin och JohanS har vettiga inlägg. Kom ihåg att vi tillåter Homage-klockor på forumet. Vad tycker vi tex om likheten på dessa klockor? Varför skulle en vara ok medans den andra inte är det? Rolex_2.jpeg tag.jpg Steinhhart.jpg DSC_0394.JPG

Sedan finns det klockor som naturligtvis är så in i minsta detalj lika förlagan med typbeteckningar och allt UTOM företagsloggan
att man kan undra hur det är tillåtet.....men,men.. så är det väl.

Här känns det ändå som att tag heuer försökt göra saker lite annorlunda. Visst är det likheter i det stora hela, klockan är rund, den har en vridring osv osv men det mesta är annorlunda, kronskydd, boettform, visare med mera med mera. Steinhart kan man däremot se att dom ansträngt sig för att apa efter detalj efter detalj.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Precis, inte om man sätter saker i sitt rätta sammanhang. Billiga Fakeklockor lär inte vara motorn i vare sig terrorism eller barnarbete osv. Du har nog mer jordnära och breda påtagliga produkter i din närhet som t.o.m. du använder som eldar under den typen av elände.

Garanterat. Men man kan ju alltid börja med bojkott mot de produkter man känner till.
Samtidigt blir ju inte en kriminell handling mindre kriminell. För att det begås grövre brottslighet.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Garanterat. Men man kan ju alltid börja med bojkott mot de produkter man känner till.
Samtidigt blir ju inte en kriminell handling mindre kriminell. För att det begås grövre brottslighet.

Ett fel är som sagt ett fel. Men om man nu är ärlig i sitt uppsåt och verkligen menar allvar i sin upprördhet över detta elände som just fakeklockor sägs medföra, och att det är det primära argumentet mot dess existens så tror jag att mitt första inlägg är rätt träffande. Det bör dessutom vara så att om man är så fyrkantig i sitt resonerande att om man fick bort alla fakeklockor, så är det återigen dom stackare allra längs ner i samhällstegen som blir hårdast drabbade, dvs dom som prånglar ut klockorna till oss välbärgade semesterfirande Svennebananer.
Lyxklockor är lyxkonsumtion, speciellt i dessa sammanhang. Att många människor bär på fakeklockor på samma sätt som folk bär billiga smycken är något man aldrig kan komma ifrån. Bara att tugga i sig, och inget att yvas över.
Man får glädja sig åt att man har lyckan att ha råd med den riktiga varan.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju intressant hur lätt det är att få igång argumentationsväxling på detta forum, inget fel i det. Påhopp tycker jag däremot att vi kan hålla oss ifrån, gagnar ingen. Vill bara med min jämförelse visa att olika tillverkare använder liknande design. Att sedan Steinharten är en ren kopia på SUB'en får väl uppröra de som känner för det. Det står iaf inte Rolex på den vilket nog är det som gemene man känner igen.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det bör dessutom vara så att om man är så fyrkantig i sitt resonerande att om man fick bort alla fakeklockor, så är det återigen dom stackare allra längs ner i samhällstegen som blir hårdast drabbade, dvs dom som prånglar ut klockorna till oss välbärgade semesterfirande Svennebananer.


Lite väl likt vad en högt uppsatt person på Stora Enso sa om barnarbete, man ger dom i alla fall jobb..
Det finns andra saker de skulle kunna sälja som varit mycket bättre, tänk om de istället sålde egna märken för samma priser till semesterfirare. Då hade dessa turistställen kunnat bli kända som ett trevligt resmål för att köpa vettiga klockor och andra varor. Vi hade i så fall sett en utveckling istället för att stå och trampa på samma ställe mitt bland alla kopior.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Lite väl likt vad en högt uppsatt person på Stora Enso sa om barnarbete, man ger dom i alla fall jobb..
Det finns andra saker de skulle kunna sälja som varit mycket bättre, tänk om de istället sålde egna märken för samma priser till semesterfirare. Då hade dessa turistställen kunnat bli kända som ett trevligt resmål för att köpa vettiga klockor och andra varor. Vi hade i så fall sett en utveckling istället för att stå och trampa på samma ställe mitt bland alla kopior.

Säkert, men då hade vi inte haft råd att semestra där. Hur man än vänder sig är rumpan bak. Har du någon bra lösning istället för en politiskt korrekt åsikt så löser du ett världsproblem. Nu ska vi inte glida iväg alltför mycket, men vackra tankar och ambitioner är bra och lovvärda, verkligheten kanske en annan, och inte svart eller vit.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Säkert, men då hade vi inte haft råd att semestra där. Hur man än vänder sig är rumpan bak. Har du någon bra lösning istället för en politiskt korrekt åsikt så löser du ett världsproblem. Nu ska vi inte glida iväg alltför mycket, men vackra tankar och ambitioner är bra och lovvärda, verkligheten kanske en annan, och inte svart eller vit.

Hur menar du att semestern blir dyrare enbart på grund av att försäljarna byter produkter? Jag sa inget om dyrare produkter, bara annorlunda från nu. Klockor/varor som inte är rena kopior behöver inte bli dyrare.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ett fel är som sagt ett fel. Men om man nu är ärlig i sitt uppsåt och verkligen menar allvar i sin upprördhet över detta elände som just fakeklockor sägs medföra, och att det är det primära argumentet mot dess existens så tror jag att mitt första inlägg är rätt träffande. Det bör dessutom vara så att om man är så fyrkantig i sitt resonerande att om man fick bort alla fakeklockor, så är det återigen dom stackare allra längs ner i samhällstegen som blir hårdast drabbade, dvs dom som prånglar ut klockorna till oss välbärgade semesterfirande Svennebananer.
Lyxklockor är lyxkonsumtion, speciellt i dessa sammanhang. Att många människor bär på fakeklockor på samma sätt som folk bär billiga smycken är något man aldrig kan komma ifrån. Bara att tugga i sig, och inget att yvas över.
Man får glädja sig åt att man har lyckan att ha råd med den riktiga varan.

Skall jag tolka det som att du anser att det är okej att vara lite "semesterkriminell". Eftersom att alla är det? Säg att jag vill ha en submariner. Är det då okej att köpa en kopia på semestern? Eller är det bättre att köpa en motsv Hydroconquest eller combat sub hemma? Är det ett bättre alternativ att köpa fake utomlands. Än att köpa äkta på barkarby outlet? Om det är så att man har begränsat med pengar.
Så rättfärdigar inte det lagbrott.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Skall jag tolka det som att du anser att det är okej att vara lite "semesterkriminell". Eftersom att alla är det? Säg att jag vill ha en submariner. Är det då okej att köpa en kopia på semestern? Eller är det bättre att köpa en motsv Hydroconquest eller combat sub hemma? Är det ett bättre alternativ att köpa fake utomlands. Än att köpa äkta på barkarby outlet? Om det är så att man har begränsat med pengar.
Så rättfärdigar inte det lagbrott.

Jag tycker du ska läsa det jag skriver.
 
C

China

Guest
Man kan som RicVin gå på en "mina" pga okunskap, det ser bra ut och kanske tom känns bra.. lite som ladyboys i Thailand när man druckit för mkt Sangtip eller Mekong. Men jämför man med the real deal är det inte samma sak.

Med kunskap kommer, eller iaf bör komma, moral.
Är ju upp till var och en att tycka och tänka vad man vill.

För mig, piratkopior är bara fel
Hommages är för mig lite som en transvestit... *censur*

Frågan är väl var man drar gränserna, och säg den tillverkare som inte har en hel drös skelett i garderoben. S.k "systerserier" är vanliga, det är så det brukar kallas när mer välrenommerade tillverkare använder andras koncept, med eller utan medgivande. Kanske t.ex. Rolex skulle ha döpt sin Prince till Dragqueen istället? ;)

SZYyZiu.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Frågan är väl var man drar gränserna, och säg den tillverkare som inte har en hel drös skelett i garderoben. S.k "systerserier" är vanliga, det är så det brukar kallas när mer välrenommerade tillverkare använder andras koncept, med eller utan medgivande. Kanske t.ex. Rolex skulle ha döpt sin Prince till Dragqueen istället? ;)

SZYyZiu.jpg

Där har vi den :p

4uru8agu.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vi är på ett entusiastforum för klockor, till största delen premiummärken, så självklart rör detta upp känslor.

Tror vi samtliga klagar och gnäller ibland över triviala saker, men det är nyttigt släppa på lite övertryck ibland. Kan man dessutom göra det på ett internetforum ter vi oss säkert trevligare i vardan med familj och vänner.

Så kom igen nu, grilla dessa kopior och hommager för allt var tygeln håller :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag svarar på ursprungsfrågan; Hur tänker ni?

Jag tänker så här: De klockor jag vill ha som jag inte har råd med är sådana som har ett mycket särpräglat utseende. Både klockentusiaster och ganska många andra skulle känna igen dem som en hommage, så det flyger inte för mig. Jag vill inte vara en person som någon enda person kan tänka "Där går han med en Panerai-kopia" om. Eller, för den delen, "Hmm, en sådan där klocka som de har i Expendables och transporter, undrar om den är äkta?".
 
Topp