• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage vs Replicas

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Vissa av er kanske sett att jag bedriver en liten Youtube kanal där jag diskuterar och recenserar klockor. I min senaste video tar jag upp ämnet Homage klockor och replicas. Hade varit intressant att höra vad ni på KS tycker om detta. Jag personligen tycker Homage klockor är ett bra sätt att äga en klocka som tex inte tillverkas längre. Tycker vissa homage som tex nya Squala 20ATM, Tisell Marine Diver är lite väl lika den Rolex Sub som produceras idag. Inte dåliga klockor, utan bara lite tråkiga.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Köpt en hommage för 20 papp. Liknar en gammal Rolex GMT. Tycker hommage och replikor är dåligt egentligen men den jag köpt verkar vara sjukt cool.

Tvekar dock att behålla ska köpa annat i sommar :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Om det är MKII Kingston så är det riktigt snygg men är den verkligen värd 20k? :p Du kan ju nästan få en Tudor BB för de pengarna.
Jupp en MKII GMT Key West och har ägt en BB inget snack om att den är prisvärd, en Rolex i Tudor kostym.

Gällande MKII så är den som sagt en "kopia" på en gammal Rolex 6542. Hoppade på tåget för ett tag sen 399 tillverkade och ser riktigt bra ut på bild iaf. Men vetifsn om jag behåller har nästan tröttnat innan jag ens fått den dessutom vill jag köpa nytt i år.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jupp en MKII GMT Key West och har ägt en BB inget snack om att den är prisvärd, en Rolex i Tudor kostym.

Gällande MKII så är den som sagt en "kopia" på en gammal Rolex 6542. Hoppade på tåget för ett tag sen 399 tillverkade och ser riktigt bra ut på bild iaf. Men vetifsn om jag behåller har nästan tröttnat innan jag ens fått den dessutom vill jag köpa nytt i år.

Jag tror inte att du kommer att bli besviken på MKII rent kvalitetsmässigt i alla fall.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man tillför att en skara människor har råd att köpa en nästanklocka.......är det verkligen så fel med homager? Men visst är de rätt bleka, men räcker för vissa.....
Köper inte det argumentet. Visst är det synd om de som inte har råd, men det tycker inte jag ger någon rätten att stjäla en design från någon annan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Köper inte det argumentet. Visst är det synd om de som inte har råd, men det tycker inte jag ger någon rätten att stjäla en design från någon annan.
Förstår den sidan, är nog tom en förespråkare......men om man försöker se på fenomenet lite mer öppet? Hur länge är en design fredad? Om designen är optimal, vad är fel att rida vidare och optimera? Alla kan ju inte vara först? Kopior är en sak......men homager finns ju på allt.......
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår den sidan, är nog tom en förespråkare......men om man försöker se på fenomenet lite mer öppet? Hur länge är en design fredad? Om designen är optimal, vad är fel att rida vidare och optimera? Alla kan ju inte vara först? Kopior är en sak......men homager finns ju på allt.......
Aldrig ok men förstår att de alltid kommer finnas. Den typen av människor som köper dessa medvetet kan inte ha ett äkta intresse. Om man utgår från en känd design och bygger vidare på den är det så klart oftast helt ok, men det är sällan man ser detta. Många bleka kopior utan egentänkande finns det däremot...
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Replica = Kopia
Rip off = Snodd design utan credd
Homage = Hyllning

Tycker att en om klocktillverkaren ger en bakgrund till hur klockan designats och varför samt berättar att klockan är en hyllning till en specifik modell eller liknande så är det en homage, I annat fall är det rip off. Står det Rolex eller liknande på tavlan utan att det är en Rolex är det en kopia/replica. Sen får man ställa sig hur man vill till Rip offs och homager, kopior eller replikor är inte okej.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig ok men förstår att de alltid kommer finnas. Den typen av människor som köper dessa medvetet kan inte ha ett äkta intresse. Om man utgår från en känd design och bygger vidare på den är det så klart oftast helt ok, men det är sällan man ser detta. Många bleka kopior utan egentänkande finns det däremot...
Äkta intresse är ju hårt, köper man en MIIK GMT så är det klart man har ett intresse, men inte 400K att lägga på originalet. Är inte super positiv till homager, men ibland blir det helrätt tycker jag. Tex ZRC Grand Fonds.......men det är inte vanligt att det blir spot on.....enklast är nog att inte lägg så mkt energi på det......
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Replica = Kopia
Rip off = Snodd design utan credd
Homage = Hyllning

Tycker att en om klocktillverkaren ger en bakgrund till hur klockan designats och varför samt berättar att klockan är en hyllning till en specifik modell eller liknande så är det en homage, I annat fall är det rip off. Står det Rolex eller liknande på tavlan utan att det är en Rolex är det en kopia/replica. Sen får man ställa sig hur man vill till Rip offs och homager, kopior eller replikor är inte okej.
Affärsmodellen för att sälja "hyllningar" och replikor är densamma: Ta designen rakt av från en populär lyxklocka och ta fram en billigare produkt som mer säljer sig själv tack vare originalets meriter
 
  • Like
Reactions: rzc

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Affärsmodellen för att sälja "hyllningar" och replikor är densamma: Ta designen rakt av från en populär lyxklocka och ta fram en billigare produkt som mer säljer sig själv tack vare originalets meriter
Då tolkar vi saker och ting olika. De flesta Steinharts är inte homager i mina ögon, inte heller invictas eller Tissells modeller. Men, klockor som Tudor Heritage Ranger, Tudor Heritage Advisor, Sea-Gull 1963 Re-issue och JLC Tribute to Deep sea - De hyllar tidigare modeller. :)

Edit: Sen har jag inte något emot varken rip-offs eller homager, de är inte speciellt intressanta eller roliga (Såvida det inte är udda vintagegrejer - de är rätt balla). Framförallt är det tråkigt med nyproducerade homager av nya modeller. MKII Key West är ju en rip off av en oerhört sällsynt och dyr vintagerolex, då känns det lite roligare.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Aldrig ok men förstår att de alltid kommer finnas. Den typen av människor som köper dessa medvetet kan inte ha ett äkta intresse. Om man utgår från en känd design och bygger vidare på den är det så klart oftast helt ok, men det är sällan man ser detta. Många bleka kopior utan egentänkande finns det däremot...
Helt enig!
Bra jämförelse är Lilla Åland vs. Mios bleka kopia "Nils"
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äkta intresse är ju hårt, köper man en MIIK GMT så är det klart man har ett intresse, men inte 400K att lägga på originalet. Är inte super positiv till homager, men ibland blir det helrätt tycker jag. Tex ZRC Grand Fonds.......men det är inte vanligt att det blir spot on.....enklast är nog att inte lägg så mkt energi på det......
Är militant elitist och jag ser inte att de två ovannämnda fyller samma behov. Tror som sagt vi står rätt lika här, men det kan snabbt bli smutsigt med designstölderna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Replica = Kopia
Rip off = Snodd design utan credd
Homage = Hyllning

Tycker att en om klocktillverkaren ger en bakgrund till hur klockan designats och varför samt berättar att klockan är en hyllning till en specifik modell eller liknande så är det en homage, I annat fall är det rip off. Står det Rolex eller liknande på tavlan utan att det är en Rolex är det en kopia/replica. Sen får man ställa sig hur man vill till Rip offs och homager, kopior eller replikor är inte okej.
Den kategoriseringen är lite vag, enklast är att definiera alla som återvunnen design. Kan vara mer eller mindre smutsigt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Aldrig ok men förstår att de alltid kommer finnas. Den typen av människor som köper dessa medvetet kan inte ha ett äkta intresse. Om man utgår från en känd design och bygger vidare på den är det så klart oftast helt ok, men det är sällan man ser detta. Många bleka kopior utan egentänkande finns det däremot...

Jag tycker att det låter hårt. Jag köpte en MKII med gmt funktion som ser ut som Rolex Explorer "McQueen" . Jag tycker att originalet är en riktigt cool klocka men alldeles för dyr för mig samt att MkII:n är större, vilket jag gillar. Jag har varit inne och sniffat på den nyare Explorer 2:an men jag gillar ju inte mercedesvisare och bubblan, annars känns den nästan perfekt. Det konstiga blev då att MKII blev en för mig faktiskt riktigt bra kompromiss. Jag fick en klocka med ett utseende jag verkligen gillar (jag har för övrigt kommit på att jag nästan aldrig är intresserad av klockor med inlägg i vridringen utan de ska vara helst helt i stål ). Den är 42mm, den har datum utan bubbla, den har lugholes, stadig länk, bra AR och en matt tavla med tydliga visare och gmt funktion.

Men att jag inte skulle ha ett klockintresse för att jag gillar den här klockan kan jag inte hålla med om. Den får ganska mycket hanledstid, mest i arbetet då den känns robust och tålig. Jag ser inget fel i att äga en sån här klocka om man gillar den och den uppfyller ens önskemål.

Bifogar en bild på modellen.
DSC_2068-1.jpg
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Den här är ju lockande men då skulle jag vilja modifiera bubbla och visare. :)
Jag gillar utseendet bättre på Mk:n faktiskt.
explorer2_0002_840x770.jpg
 

Bilagor

  • explorer2_0002_840x770.jpg
    explorer2_0002_840x770.jpg
    87.3 KB · Visningar: 27

ChumpTime

Panerai
I min bok är en homage (hur mycket det än betyder "hyllning") bara ett sätt att försöka rättfärdiga den kopia man skapat.

Och när företag som säg, Czapek & Cie eller Jacquet Droz använder inspiration, renommé och designspråk som insinuerar om koppling till nån urmakarsnubbe som dog för typ 200 år sedan och har absolut noll att göra med dagens företag som bär hans namn, är det också sliskigt?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Köper inte det argumentet. Visst är det synd om de som inte har råd, men det tycker inte jag ger någon rätten att stjäla en design från någon annan.

Frågan är väl om man kan *äga* en design, ungefär som man kan äga ett par tofflor. Det finns diverse immateriella rättigheter när det gäller design etc., vilket kan ha en del pragmatiska fördelar – de kompenserar skapare för det arbete de lagt ner på att skapa en ny produkt, och möjliggör på så sätt olika former av skapande verksamhet. Men från detta kan man knappast sluta sig till att någon som varit först med en viss design "äger" den, och att ingen någonsin får göra någon liknande produkt. Tvärtom är kopierandet av vinnande koncept något som i det långa loppet driver utvecklingen framåt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan är väl om man kan *äga* en design, ungefär som man kan äga ett par tofflor. Det finns diverse immateriella rättigheter när det gäller design etc., vilket kan ha en del pragmatiska fördelar – de kompenserar skapare för det arbete de lagt ner på att skapa en ny produkt, och möjliggör på så sätt olika former av skapande verksamhet. Men från detta kan man knappast sluta sig till att någon som varit först med en viss design "äger" den, och att ingen någonsin får göra någon liknande produkt. Tvärtom är kopierandet av vinnande koncept något som i det långa loppet driver utvecklingen framåt.
Handlar inte om att äga en design, handlar om att vara så oseriös att man inte ens försöker göra något eget. Det andra tycker jag inte är applicerbart på kopierade klockor.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Ett ämne som rör upp känslor. Kommer ihåg en bild från forum om just immatriella rättigheter som Kattvakt beskriver så bra.

Den känns allt lite märkligt när man tittar på bilden en stund.
expskoda.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Allting måste ju inte vara så jävla svart eller vitt.
Nu har just denna tråden inte hunnit få så många postare men om man nu är så sjukt anti "hommage" gällande klockor som i andra trådar så kanske man borde ta en titt på varje sak man har hemma och sådan kan man kan hitta på lite nya argument.
Och "hommage" kan man ju dra till sin spets när det gäller klockor också, är alla dykare kopior på BP FFF? Eller är alla mekaniska klockor kopior på taschenuhren?
Eller när går gränsen? Varför är Squale ok när inte Steinhart är välkommen? Kan man verkligen bo i ett hus när alla hus egentligen är hommager till originaldesignen för typ 10.000 år sedan (fyra väggar, ingång och tak).

Sluta vara kränkta, köp inga kopior/replikor om ni vet att det verkligen är det och resterande kan ni bilda en egen uppfattning om och inte bry er om vad folk på ett forum säger.

Och nej, jag tänker inte argumentera något då det redan gjorts så många gånger innan
Jag vill ju inte vara en kopia (eller hommage?) till någon annans kommentarer ;)
 
Topp