• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage vs Replicas

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Handlar inte om att äga en design, handlar om att vara så oseriös att man inte ens försöker göra något eget. Det andra tycker jag inte är applicerbart på kopierade klockor.

Frågan är om det finns någon inte gör någonting eget – dvs. någon liten förändring i förhållandet till originalet. Annars skulle ju kopiorna inte ha några konkurrensfördelar. Om de kanske inte förbättrar designen, så kan de åtminstone konkurrera med lägre pris, bättre tillgänglighet eller något annat. Att det finns en efterfrågan på kopior/homager tyder ju på att de måste erbjuda något.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Allting måste ju inte vara så jävla svart eller vitt.
Nu har just denna tråden inte hunnit få så många postare men om man nu är så sjukt anti "hommage" gällande klockor som i andra trådar så kanske man borde ta en titt på varje sak man har hemma och sådan kan man kan hitta på lite nya argument.
Och "hommage" kan man ju dra till sin spets när det gäller klockor också, är alla dykare kopior på BP FFF? Eller är alla mekaniska klockor kopior på taschenuhren?
Eller när går gränsen? Varför är Squale ok när inte Steinhart är välkommen? Kan man verkligen bo i ett hus när alla hus egentligen är hommager till originaldesignen för typ 10.000 år sedan (fyra väggar, ingång och tak).

Sluta vara kränkta, köp inga kopior/replikor om ni vet att det verkligen är det och resterande kan ni bilda en egen uppfattning om och inte bry er om vad folk på ett forum säger.

Och nej, jag tänker inte argumentera något då det redan gjorts så många gånger innan
Jag vill ju inte vara en kopia (eller hommage?) till någon annans kommentarer ;)
Förstår du inte skillnaden så förstår du inte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan är om det finns någon inte gör någonting eget – dvs. någon liten förändring i förhållandet till originalet. Annars skulle ju kopiorna inte ha några konkurrensfördelar. Om de kanske inte förbättrar designen, så kan de åtminstone konkurrera med lägre pris, bättre tillgänglighet eller något annat. Att det finns en efterfrågan på kopior/homager tyder ju på att de måste erbjuda något.
Hur spännande är det att kopiera en känd design? Att sedan alla vinklarna inte är de samma spelar föga roll när det inte är någon designhöjd/tanke bakom det. Att göra en billig kopia till ett lägre pris känner inte jag kvalar in som att tillföra något, men vi gillar och tycker olika.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Allting måste ju inte vara så jävla svart eller vitt.
Nu har just denna tråden inte hunnit få så många postare men om man nu är så sjukt anti "hommage" gällande klockor som i andra trådar så kanske man borde ta en titt på varje sak man har hemma och sådan kan man kan hitta på lite nya argument.
Och "hommage" kan man ju dra till sin spets när det gäller klockor också, är alla dykare kopior på BP FFF? Eller är alla mekaniska klockor kopior på taschenuhren?
Eller när går gränsen? Varför är Squale ok när inte Steinhart är välkommen? Kan man verkligen bo i ett hus när alla hus egentligen är hommager till originaldesignen för typ 10.000 år sedan (fyra väggar, ingång och tak).

Sluta vara kränkta, köp inga kopior/replikor om ni vet att det verkligen är det och resterande kan ni bilda en egen uppfattning om och inte bry er om vad folk på ett forum säger.

Och nej, jag tänker inte argumentera något då det redan gjorts så många gånger innan
Jag vill ju inte vara en kopia (eller hommage?) till någon annans kommentarer ;)
Spot on med det jag har fetmarkerat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker att det låter hårt. Jag köpte en MKII med gmt funktion som ser ut som Rolex Explorer "McQueen" . Jag tycker att originalet är en riktigt cool klocka men alldeles för dyr för mig samt att MkII:n är större, vilket jag gillar. Jag har varit inne och sniffat på den nyare Explorer 2:an men jag gillar ju inte mercedesvisare och bubblan, annars känns den nästan perfekt. Det konstiga blev då att MKII blev en för mig faktiskt riktigt bra kompromiss. Jag fick en klocka med ett utseende jag verkligen gillar (jag har för övrigt kommit på att jag nästan aldrig är intresserad av klockor med inlägg i vridringen utan de ska vara helst helt i stål ). Den är 42mm, den har datum utan bubbla, den har lugholes, stadig länk, bra AR och en matt tavla med tydliga visare och gmt funktion.

Men att jag inte skulle ha ett klockintresse för att jag gillar den här klockan kan jag inte hålla med om. Den får ganska mycket hanledstid, mest i arbetet då den känns robust och tålig. Jag ser inget fel i att äga en sån här klocka om man gillar den och den uppfyller ens önskemål.

Bifogar en bild på modellen.
DSC_2068-1.jpg
Nej, jag förstår mig inte på folk som dig. Nya kopior på gamla ur, finns inget med det som lockar mig.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Frågan är om det finns någon inte gör någonting eget – dvs. någon liten förändring i förhållandet till originalet. Annars skulle ju kopiorna inte ha några konkurrensfördelar. Om de kanske inte förbättrar designen, så kan de åtminstone konkurrera med lägre pris, bättre tillgänglighet eller något annat. Att det finns en efterfrågan på kopior/homager tyder ju på att de måste erbjuda något.
Absolut, homage-tillverkare erbjuder kopior för den som inte har råd att köpa originalet. I min bok samma sak som när folk köper design-kopir på mio. Det har inget med snobbighet att göra, det bara är så.
Sen kan det vara så att vissa köper homager totalt ovetandes om att det är just homager, på samma sätt som det finns folk som köper möbler på mio i tron om att "mio just designat något snyggt".
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hur är det när homageriet sker inom samma märke/modell........dagens GMT från tex Rolex eller Seamastern från Omega......är det utvecklingar som är självklara och endast positiva.......eller homager till en tidigare modell. Rolex och andra fabrikat utvecklar såklar sina verk.....det kallas innovation. Dock går det trögare på designsidan.....GMT, Sub, SD, DJ, DD, Explorer och Milgauss har alla hängt med sedan 50-60 talet. Har de slut på designuppslag sedan the golden era? De nya modeller som faktiskt släpps utöver dessa är inga kioskvältare direkt. Många är rätt floppiga. Detta är ju applicerbart på även fler fabrikat.....
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hur lik kan en klocka vara utan att vara hommage? Äger själv en seamaster GMT, men det går inte att blunda för hur lik explorer II den faktiskt är...
Bild stulen från netet.
image.jpeg
 

Wheelie

Cartier
Mina 5 cent
När en tillverkare gör egna Homage-klockor för att hylla en av sina egna gamla klockor (som ex vis Panerai gjort) så tycker jag det är okej. Men när ett annat fabrikat gör Homage-klockor av någon annans klockor brukar jag inte se det som en "hyllning" utan som "nu ska vi tjäna pengar"........men när jag sedan tänker efter så var det ju därför de själva släppte hyllningsversioner till sina egna gamla klockor också !!!

hmmm, ja svårt det där - och gränsen är hårfin..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nej, jag förstår mig inte på folk som dig. Nya kopior på gamla ur, finns inget med det som lockar mig.

Nej, man tycker ju olika men att jag inte har ett klockintresse för att jag gillar en klocka som vissa andra inte gillar är väl att ta i? Jag personligen gillar blandning av nytt och gammalt, kan även gälla båtar och bilar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, man tycker ju olika men att jag inte har ett klockintresse för att jag gillar en klocka som vissa andra inte gillar är väl att ta i? Jag personligen gillar blandning av nytt och gammalt, kan även gälla båtar och bilar.
Problemet jag ser är att det du gillar med din kopia är direkt stulet från Rolex.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Hur spännande är det att kopiera en känd design? Att sedan alla vinklarna inte är de samma spelar föga roll när det inte är någon designhöjd/tanke bakom det. Att göra en billig kopia till ett lägre pris känner inte jag kvalar in som att tillföra något, men vi gillar och tycker olika.

Att kunna erbjuda en produkt till ett lägre pris kan ju i högsta grad vara att tillföra marknaden något, givet att de flesta människor lever med begränsade ekonomiska ramar. Ett alternativ skulle ju kunna vara att Rolex och andra tillverkare av statusklockor breddade sina sortiment med klockor i lägre prisklasser, vid sidan av de dyrare modellerna. Det skulle ju slå undan marknaden för en hel del billiga kopior.

Sedan kan man ju fråga sig hur viktigt det är med ett visst varumärke, eller att en klocka (eller någon annan produkt) skall vara tillverkad av ett visst företag. Antag att vi har klocktillverkare A och klocktillverkare B, som tillverkar klockor med i stort sett samma design och övriga specifikationer. Spelar det någon roll vilket av företagen som var först? Det beror väl, som jag ser de, på vad man vill med sina klockor. Ser man klockor som bruksföremål, spelar det knappast någon större roll vilken tillverkaren är, så länge specifikationerna motsvarar de krav man har. Ser man klockor mer som samlarobjekt, då kan ju sådant som varumärke och proveniens vara helt avgörande. Den stora majoriteten är helt enkelt sådana som ser klockor som bruksföremål, eller något slags modeaccessoarer. Att företag försöker gå denna grupp till mötes är inte så mycket att förfasas över.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Trumps rådgivare kanske inte är så illa ute med kommentaren "alternativa fakta". Det verkar vara det en del söker i jakten på rättfärdigandet av att ha köpt det som de kallar Hommage. När det i själva verket är en kopia, ett designplagiat eller liknande. Hommage görs av den ursprungliga tillverkaren eller är sanktionerad av denne.
Liknelsen med ett "hus" är tamejfan den roligaste jag läst på år och dag och förtjänar ett pris i kreativt tänkande :D
År efter år kommer liknande trådar upp och jag hoppades på att det skulle bli bättre vad gäller den moraliska kompassen och att det får vara någon jävla ordning om man är genuint intresserad av detta - men jag är skeptisk....

- Slutligen så undrar jag om alternativa fakta är en hommage till fakta?.... :D

Antingen tror man att den egna tolkningen är det samma som sanningen......då är det lätt att peka finger och fnissa åt andra......eller så försöker man ha ett öppet sinne till en tes och inse att det finns olika synsätt.....hustesen är faktiskt inte så dum......hur långt ska man dra det? Är alla märkesverk med rotor kopior på originalet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att kunna erbjuda en produkt till ett lägre pris kan ju i högsta grad vara att tillföra marknaden något, givet att de flesta människor lever med begränsade ekonomiska ramar. Ett alternativ skulle ju kunna vara att Rolex och andra tillverkare av statusklockor breddade sina sortiment med klockor i lägre prisklasser, vid sidan av de dyrare modellerna. Det skulle ju slå undan marknaden för en hel del billiga kopior.

Sedan kan man ju fråga sig hur viktigt det är med ett visst varumärke, eller att en klocka (eller någon annan produkt) skall vara tillverkad av ett visst företag. Antag att vi har klocktillverkare A och klocktillverkare B, som tillverkar klockor med i stort sett samma design och övriga specifikationer. Spelar det någon roll vilket av företagen som var först? Det beror väl, som jag ser de, på vad man vill med sina klockor. Ser man klockor som bruksföremål, spelar det knappast någon större roll vilken tillverkaren är, så länge specifikationerna motsvarar de krav man har. Ser man klockor mer som samlarobjekt, då kan ju sådant som varumärke och proveniens vara helt avgörande.
Du vet att vi är på ett klockforum för entusiaster? En produkt ska stå på egna ben, att kopiera och sätta ett lägre pris tillför inget.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Att kunna erbjuda en produkt till ett lägre pris kan ju i högsta grad vara att tillföra marknaden något, givet att de flesta människor lever med begränsade ekonomiska ramar. Ett alternativ skulle ju kunna vara att Rolex och andra tillverkare av statusklockor breddade sina sortiment med klockor i lägre prisklasser, vid sidan av de dyrare modellerna. Det skulle ju slå undan marknaden för en hel del billiga kopior.

Sedan kan man ju fråga sig hur viktigt det är med ett visst varumärke, eller att en klocka (eller någon annan produkt) skall vara tillverkad av ett visst företag. Antag att vi har klocktillverkare A och klocktillverkare B, som tillverkar klockor med i stort sett samma design och övriga specifikationer. Spelar det någon roll vilket av företagen som var först? Det beror väl, som jag ser de, på vad man vill med sina klockor. Ser man klockor som bruksföremål, spelar det knappast någon större roll vilken tillverkaren är, så länge specifikationerna motsvarar de krav man har. Ser man klockor mer som samlarobjekt, då kan ju sådant som varumärke och proveniens vara helt avgörande. Den stora majoriteten är helt enkelt sådana som ser klockor som bruksföremål, eller något slags modeaccessoarer. Att företag försöker gå denna grupp till mötes är inte så mycket att förfasas över.
Ser man på blockor som bruksföremål finns väl ingen anledning att kopiera design?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Du vet att vi är på ett klockforum för entusiaster? En produkt ska stå på egna ben, att kopiera och sätta ett lägre pris tillför inget.

Ja, fast samtidigt lever vi i en värld där det stora flertalet nog inte vill betala höga prispremier för att få köpa sina klockor av det där prestigefyllda märket, så jag ser ingen poäng i att förfasa sig över om företag skulle välja att gå den stora massan till mötes.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, fast samtidigt lever vi i en värld där det stora flertalet nog inte vill betala höga prispremier för att få köpa sina klockor av det där prestigefyllda märket, så jag ser ingen poäng i att förfasa sig över om företag skulle välja att gå den stora massan till mötes.
Förespråkar varumärkesförfalskningar med?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ja, fast samtidigt lever vi i en värld där det stora flertalet nog inte vill betala höga prispremier för att få köpa sina klockor av det där prestigefyllda märket, så jag ser ingen poäng i att förfasa sig över om företag skulle välja att gå den stora massan till mötes.
Helt förvirrat!!!
Är du klocksnacks egen robin hood?
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag personligen tycker att klockor som tex Steinhart Ocean One Legacy som tydligt inspireras av en viss klocka/klockor men ändå inte kopierar designen rent av är riktigt trevliga så länge de säljs för ett bra pris. Legacy har helt annan text på urtavlan, andra visare, annat bezel, annan boettdesign etc. För mig är det ett smakfullt homage. Den klockan har bra specs och ser riktigt bra ut i min mening. Den har precis det jag vill ha och försöker inte vara en Rolex även fast den inspireras av en av deras modeller som länge har varit ur produktion. Den enda klockan förutom originalet som faktiskt är "respekterad" och har gilt tavla, gilt visare, röd pip på bezel, big crown, inga "crown guards" etc är Tudor BB. En fantastisk klocka som jag någon gång kommer äga förhoppningsvis. Tills dess nöjer jag mig bra med min Legacy som har allt jag vill ha förutom att den inte är så originell till designen enligt vissa.

Visst är Steinhart Ocean One Black/Ceramic etc rätt tråkiga klockor och lånar väldigt mycket av en klocka som nyligen var i produktion. Inte en dålig klocka, utan enligt mig tillför den inte värst mycket bara. Tycker dock det är intressant att man inte hör mer hat om Squale. De har erbjudet en klocka som ser mer eller mindre ut som Steinhart Ocean One black och i sin tur då Rolex Pre Ceramic. Men nu har de släppt en uppdaterad version som har mer eller mindre exakt samma boettdesign som nya Submariner.
 

Wheelie

Cartier
.............. Ett alternativ skulle ju kunna vara att Rolex och andra tillverkare av statusklockor breddade sina sortiment med klockor i lägre prisklasser, vid sidan av de dyrare modellerna.................

Då ser jag hellre homage-klockor i varenda gathörn än att Rolex/Breitling/Panerai blir lågprismärken !
För att förklara - Jag ser mycket hellre kopior av Ferarris byggda av entusiaster på Pontiac
Fiero chassin än att Ferrari själva säljer en "äkta" för 200 000 kr.....

Snacka om att döda sitt varumärke !!!
 

Case

Panerai
Det ältas en del om det här och det är som med politik; ingen övertygar någonsin den andra genom argumentation. Det enda det leder till är att parterna klamrar sig ännu hårdare fast vid sina åsikter.

Jag vågar påstå att grund och botten ligger skillnaden i huruvida en anser att materiella statusmarkörer är viktiga. För att förklara drar jag en parallell till modets utveckling under industrialiseringen;

Textilindustrin var en av de första att industrialiseras. Det gjorde att för första gången kunde "vanligt" folk köpa mer kläder än de som var strikt nödvändiga. Detta skedde i kombination med lätttillgängliga tidningar och de första mode och livsstilsmagasinens utbredning, där gemene man fick en insikt i de övre skiktens livsstil. När de då köpte mer kläder, var det givetvis av samma snitt som de som överklassen använde, om än med sämre kvalité och passform, i hopp om att den högre statusen skulle spegla av sig.
När så överklassen såg att plebsen hade samma stil som de, kände de sig naturligtvis tvingade att byta för att fortsätta utmärka sig och vips så var modespiralen igång.

Hommage/kopia väcker starka känslor av samma anledning. Många av de som kan köpa det dyra originalet och vill åt den status det medför, vill givetvis inte se att andra bär snarlika modeller som kostat en struntsumma i jämförelse. Det innebär ju flera risker. Dels kanske folk tror att deras egen är en kopia, dels riskerar märket eller modellens status att urvattnas.
De som inte har råd, eller inte bryr sig om den status en lyxklocka ger, kan tycka att det inte spelar någon roll om det är för deras egen uppskattning de bär klockan, inte för andra.

Sen finns det förstås de som hoppas att andra ska tro att de bär originalet...

En karaktärsfråga med andra ord och ingenting en person snabbt och lätt ändrar uppfattning om.

Själv tycker jag att kopior är fel, men samtidigt kan jag tycka att de klockor som tex Time Factors gör, som inte är exakt likadana (om än ibland väldigt lika) och som alltid har bättre prestanda än originalet, kan kännas ok i magen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Litta bilder skadar ju inte på min inkommande Rolex kopia så även n00barna vet vad vi dröftar om.

Ser fränt ut med Gilt tavla och utan kronskydd.
Givetvis är bilderna kopierade ifrån WUS :D
IMG_0007.JPG
IMG_0055.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0057.JPG
IMG_0058.JPG
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Litta bilder skadar ju inte på min inkommande Rolex kopia så även n00barna vet vad vi dröftar om.

Ser fränt ut med Gilt tavla och utan kronskydd.
Givetvis är bilderna kopierade ifrån WUS :D
IMG_0007.JPG
IMG_0055.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0057.JPG
IMG_0058.JPG

Den är riktigt snygg faktiskt. Synd att man inte kom över en Kingston när den var ny och "billigare" :)
Vad tycker du om Steinhart Ocean One Vintage GMT? Den är väl baserad på ungefär samma modell fast med vit urtavla. Har för mig att originalet med vit urtavla var exklusivt för något flygbolag?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan tycka det är märkligt att så många reagerar så jävla hårt på homager på klockor samtidigt som de flesta säkerligen har massvis med homager på andra produkter hemma som man inte ägnar en tanke. Fan, 90% av allt som säljs på IKEA, H&M, MIO och alla andra kedjor är ju mer eller mindre plagiat/Homage av andras originaldesign.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Den är riktigt snygg faktiskt. Synd att man inte kom över en Kingston när den var ny och "billigare" :)
Vad tycker du om Steinhart Ocean One Vintage GMT? Den är väl baserad på ungefär samma modell fast med vit urtavla. Har för mig att originalet med vit urtavla var exklusivt för något flygbolag?
Gillar så klart designen från Rolex GMT och att vintage känslan infinner sig iaf på bild. Menframför allt tycker jag klockan är cool pga av hela grejen med MKII. Tar en jävla tid att få dem, hela kopiehysterin runt fabrikatet från hardcore fansen och att Bill ingår i WIS sfären oavsett wissarna vill det eller ej.

Att klockan är limiterad (399 ex) är häftigt, av samma anledning jag hoppade på PADI, Speedy Tuesday och kanske på sikt en SINN U1 Camo.

Har läst om MKII sedan gula tiden och när urtid krängde dem har även jag häcklat o spottat på MKII, grupptryck kanske ingen aning. Men WISEriet ändrar form och man tar ut svängarna, släpper prestigen mest gillar läget. Det är ju ändå KS som gör hela grejen med gilla klockor.

Gällande stenhart är de säkerligen bra klockor men saknar nog själ, denna länk talar lite om myten och legenden MKII som lockar mig. https://www.mkiiwatches.com/2011/11/pre-built-watches-aka-what-the-hll-takes-so-long/

Tycker det en kul grej, andra tar det på blodigt allvar. Vi alla är olika och tur det.

Cheers!
 
Topp