• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage vs Replicas

Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket. Visst, replicor är tråkigt och inte helt OK, men homager ser jag inga problem med - tvärtom. Homager enligt mig handlar om att hämta designinspiration från andra klockor, finns väl inget fel med det. Det är på det sättet som design utvecklas.
 

JamesZ

Cartier
humphrey-bogart-casablanca-trenchcoat.jpg

"Invention of the trench coat is claimed by two British luxury clothing manufacturers, Burberry and Aquascutum. " Humphrey Bogart is wearing a Burberry one here. Nowadays 1000 brands sell trenchcoats, taken majority of the original designs, like the pictures below. My fellow watch enthusiastics, have you ever bought one of these "homage";) ?
whistles-neutral-riley-trench-coat-product-2-6294453-038257772.jpeg
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
humphrey-bogart-casablanca-trenchcoat.jpg

"Invention of the trench coat is claimed by two British luxury clothing manufacturers, Burberry and Aquascutum. " Humphrey Bogart is wearing a Burberry one here. Nowadays 1000 brands sell trenchcoats, taken majority of the original designs, like the pictures below. My fellow watch enthusiastics, have you ever bought one of these "homage";) ?
whistles-neutral-riley-trench-coat-product-2-6294453-038257772.jpeg
Bra försök, men nej, en trench är snarare att jämföra med en dykarklocka. Olika trenchcoats är inte samma sak som olika kopior av Explorer II
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har svårt att förstå varför vissa har så fruktansvärt svårt för dessa klockor och blir så jäkla upprörda.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag har svårt att förstå varför vissa har så fruktansvärt svårt för dessa klockor och blir så jäkla upprörda.
Tror merparten av oss som säger nej till homager inte blir "så jäkla upprörda" utan finner dem totalt ointressanta av div. anledningar.
Sen när frågan ställs "homager - ja eller nej?" så är det självklart att man drar på mer hela sitt argumentationsartilleri. Det gör ju även ja-sägarna...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tror merparten av oss som säger nej till homager inte blir "så jäkla upprörda" utan finner dem totalt ointressanta av div. anledningar.
Sen när frågan ställs "homager - ja eller nej?" så är det självklart att man drar på mer hela sitt argumentationsartilleri. Det gör ju även ja-sägarna...

Fast under åren jag har varit här så har folk blivit jäkligt upprörda och ville i princip förbjuda klockorna här på forumet. Jag argumenterar inte för dem som att de skulle tillföra något extra positivt till världen, men gillar jag en modell så ser jag inga problem att äga en. Men då är man ju tydligen inte klockintresserad på riktigt och man känner sig som Hagamannen. Så jag påstår nog att nej-sägarna rent generellt blir mer upprörda.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Fast under åren jag har varit här så har folk blivit jäkligt upprörda och ville i princip förbjuda klockorna här på forumet. Jag argumenterar inte för dem som att de skulle tillföra något extra positivt till världen, men gillar jag en modell så ser jag inga problem att äga en. Men då är man ju tydligen inte klockintresserad på riktigt och man känner sig som Hagamannen. Så jag påstår nog att nej-sägarna rent generellt blir mer upprörda.
Så kan det nog vara, men min spaning är att upprördheten kommer från vurmandet för homager snarare än homagerna som sådana :)
Som sades ovan, det är trots allt ett entusiastforum. Då blir det konstigt att hausa klockor med väldigt låg verkshöjd.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Så kan det nog vara, men min spaning är att upprördheten kommer från vurmandet för homager snarare än homagerna som sådana :)
Som sades ovan, det är trots allt ett entusiastforum. Då blir det konstigt att hausa klockor med väldigt låg verkshöjd.

Jag tycker bara att det är tråkigt med trångsynta människor. Visst, det är ett entusiastforum och gillar man såna klockor är man inte tillräckligt intresserad och har ingenting här att göra då? Det handlar inte om att hausa för att man redogör varför....
 

JamesZ

Cartier
Bra försök, men nej, en trench är snarare att jämföra med en dykarklocka. Olika trenchcoats är inte samma sak som olika kopior av Explorer II
:) Actually, a raincoat to clothes is more like a dive watch to watches. There are different raincoat design and dive watch design. A trenchcoat is a essentially a type of raincoat (specially tight woven to be watertight), but a trenchcoat is a specially designed raincoat for the army that did trench fight. It has many distinct characteristic such as gun flap and D rings (just like gmt hand and marked fixed bezel for exp 2), that are perserved to day even if we don't use those functions. Now if I am a diehard trenchcoat enthusiastics, I would probably only buy from Burberry and Aquascutum. To that logic, I fully understand a diehard submariner enthusiastic never buy a sub homage. But, I wouldn't judge others that buy a trenchcoat from Riley or a Ocean one vintage from steinhart if they so choose to.
Trench-Coat-Hallmarks.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
:) Actually, a raincoat to clothes is more like a dive watch to watches. There are different raincoat design and dive watch design. A trenchcoat is a essentially a type of raincoat (specially tight woven to be watertight), but a trenchcoat is a specially designed raincoat for the army that did trench fight. It has many distinct characteristic such as gun flap and D rings (just like gmt hand and marked fixed bezel for exp 2), that are perserved to day even if we don't use those functions. Now if I am a diehard trenchcoat enthusiastics, I would probably only buy from Burberry and Aquascutum. To that logic, I fully understand a diehard submariner enthusiastic never buy a sub homage. But, I wouldn't judge others that buy a trenchcoat from Riley or a Ocean one vintage from steinhart if they so choose to.
Trench-Coat-Hallmarks.jpg
Lek med ord ;). Jag håller fortfarande inte med, trots att det var rätt bra skrivet.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Litta bilder skadar ju inte på min inkommande Rolex kopia så även n00barna vet vad vi dröftar om.

Ser fränt ut med Gilt tavla och utan kronskydd.
Givetvis är bilderna kopierade ifrån WUS :D
IMG_0007.JPG
IMG_0055.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0057.JPG
IMG_0058.JPG
Det där är verkligen en otroligt trött klocka. Inga argument rättfärdigar att köpa en sådan...
 
  • Like
Reactions: cab

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Den är riktigt snygg faktiskt. Synd att man inte kom över en Kingston när den var ny och "billigare" :)
Vad tycker du om Steinhart Ocean One Vintage GMT? Den är väl baserad på ungefär samma modell fast med vit urtavla. Har för mig att originalet med vit urtavla var exklusivt för något flygbolag?

Experter är oeniga om Rolex någonsin ens tillverkade GMT med vit tavla.... Men det stoppar inte parasitmärken från att göra en kopia av den :)

18464090496_1bb915969a_o.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Experter är oeniga om Rolex någonsin ens tillverkade GMT med vit tavla.... Men det stoppar inte parasitmärken från att göra en kopia av den :)

18464090496_1bb915969a_o.jpg

Nu vill jag vara tydlig med att jag inte tar ställning i frågan....men....det är ju lite svårt att göra en kopia på något som aldrig har funnits :)

Sen kanske någon kan upplysa mig hur det ligger till med Mercedes-visararna. Har sökt men inte hittat något svar hur det kommer sig att Mercedes logotyp har stulits. Eller har mercedes-stjärnan varit ett allmängiltigt tecken långt innan bilarna och inte har kunnat skyddats?
 
Senast ändrad:

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nu vill jag vara tydlig med att jag inte tar ställning i frågan....men....det är ju lite svårt att göra en kopia på något som aldrig har funnits :)
Om den finns eller inte är en annan fråga :) Men man kan med säkerhet säga att Steinhart aldrig skulle ha tillverkat sin klocka om inte vore för ryktena om Rolex modell. Ooriginell/stulen design helt enkelt.

whitegmtyi0.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om den finns eller inte är en annan fråga :) Men man kan med säkerhet säga att Steinhart aldrig skulle ha tillverkat sin klocka om inte vore för ryktena om Rolex modell. Ooriginell/stulen design helt enkelt.

whitegmtyi0.jpg

Jo, jag är helt med på det...tyckte bara att det det var en lite rolig tanke att kopiera något som inte finns :)

På förekommen anledning nu när du postade bilden hoppas jag att någon sitter inne på svaret med visarna så att det förhoppningsvis kan avskrivas att Rolex har byggt en stor del av sitt varumärke genom stöld/kopiering.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jo, jag är helt med på det...tyckte bara att det det var en lite rolig tanke att kopiera något som inte finns :)

På förekommen anledning nu när du postade bilden hoppas jag att någon sitter inne på svaret med visarna så att det förhoppningsvis kan avskrivas att Rolex har byggt en stor del av sitt varumärke genom stöld/kopiering.
Tror det var så att någon framstående Vintage Rolexdealer hade en sådan inne och fick den verifierad som äkta.

Edit: https://www.hodinkee.com/articles/Albino-GMT-Master-6542
 

JamesZ

Cartier
Människor kan inte komma på något helt nytt. Vi kan dock kreativt koppla ihop olika saker (eg. elektricitet + lampa = glödlampa). Jag vet inte om Rolex tog mercedes hands design from Mercedes Benz, men även om det är så, så tycker jag det är bra gjorde i alla fall av Rolex (Märke symbol av bil + visare i sportklocka = mer lum, håll lum bättre, lätt att skilja mellan visare...). Det var kreativ i min bok. De some kopiar mercedes visare från Rolex, lad och inte så kreativ:). Sen tycker jag det är helt ok att andra klockor använder mercedes hands, för att jag vill människor som är inte rik kan också nytta av design.
PS: Själv tycker jag inte om Mercedes hands så mycket (rak visare är min grej) , men jag kan see varför den är populär) ;)
 

Wheelie

Cartier
Mina 5 cent
När en tillverkare gör egna Homage-klockor för att hylla en av sina egna gamla klockor (som ex vis Panerai gjort) så tycker jag det är okej. Men när ett annat fabrikat gör Homage-klockor av någon annans klockor brukar jag inte se det som en "hyllning" utan som "nu ska vi tjäna pengar"........men när jag sedan tänker efter så var det ju därför de själva släppte hyllningsversioner till sina egna gamla klockor också !!!

hmmm, ja svårt det där - och gränsen är hårfin..

Kan man citera sig själv ?
funderat lite till på detta och kommer fram till att även om den riktiga tillverkaren gör en homage till sin egen klocka så drar det ner dem som samlar på "originalen" och kanske lagt ner månader av research och pengar för att köpa just den graalen - Bara för att senare upptäcka att tillverkaren släpper en exakt "kopia" (är jag fel här, förstår ni hur jag tänker?) av sin egen klocka.........och syftet är såklart inget annat än att tjäna pengar på sitt eget renommé, men det är kanske "fult" gjort ändå kan jag tycka...även om inget stoppar dem från att göra så (och även om jag skrev i mitt andra inlägg här ovan att det var "helt okej")!

Jag är som sagt ny på detta och har mycket att lära - Men homage-klockor finns även INOM en klocktillverkare, det ska man heller inte glömma. Och allt handlar om den hårfina gränsen mellan att maximera vinsten utan att förstöra sitt eget namn, sitt goda rykte och renommé.

Den här diskussionen (i den här tråden) går hittills mest ut på att andra tillverkare drar nytta av någon annans design, jag försöker bara att vidga den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Människor kan inte komma på något helt nytt. Vi kan dock kreativt koppla ihop olika saker (eg. elektricitet + lampa = glödlampa). Jag vet inte om Rolex tog mercedes hands design from Mercedes Benz, men även om det är så, så tycker jag det är bra gjorde i alla fall av Rolex (Märke symbol av bil + visare i sportklocka = mer lum, håll lum bättre, lätt att skilja mellan visare...). Det var kreativ i min bok. De some kopiar mercedes visare från Rolex, lad och inte så kreativ:). Sen tycker jag det är helt ok att andra klockor använder mercedes hands, för att jag vill människor som är inte rik kan också nytta av design.
PS: Själv tycker jag inte om Mercedes hands så mycket (rak visare är min grej) , men jag kan see varför den är populär) ;)

I det fall att Mercedes logotyp var skyddad är det väldigt generöst att klassa en ren varumärkesstöld som kreativ.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
:) Actually, a raincoat to clothes is more like a dive watch to watches. There are different raincoat design and dive watch design. A trenchcoat is a essentially a type of raincoat (specially tight woven to be watertight), but a trenchcoat is a specially designed raincoat for the army that did trench fight. It has many distinct characteristic such as gun flap and D rings (just like gmt hand and marked fixed bezel for exp 2), that are perserved to day even if we don't use those functions. Now if I am a diehard trenchcoat enthusiastics, I would probably only buy from Burberry and Aquascutum. To that logic, I fully understand a diehard submariner enthusiastic never buy a sub homage. But, I wouldn't judge others that buy a trenchcoat from Riley or a Ocean one vintage from steinhart if they so choose to.
Trench-Coat-Hallmarks.jpg
Bra författat vem som nu skrev det.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bra författat vem som nu skrev det.

Precis, håller med personen som skrev det. H&M tex brukar ha kläder som liknar dem från betydligt dyrare märken. Så är det väl ganska ofta inom kläd industrin. De mesta ser likadant ut fast är från olika märken.

Det är väl ingen som ser ner på en bara för att man väljer att köpa den där gula t-shirten med svarta ränder från H&M för 200kr istället för tröjan från Armani för 2000kr som kanske var orignialet.
 

JamesZ

Cartier
I det fall att Mercedes logotyp var skyddad är det väldigt generöst att klassa en ren varumärkesstöld som kreativ.
Det är mycket möjlig att jag är för generös när det gäller "kreativ" och "homage". Jag är en forskare i biology, om man kombinerar två helt olika metoder (utvecklad av andra), och löste ett nytt problem, så tycker jag det var bra gjord ändå. Sen tycker jag det borde vara ok att andra forskare gör samman sak som den mannnen för att utveckla sina karriär. Visst är klockor och forskning helt olika, och jag förstår fullständigt om vissa tycker det är viktig för dem att har exklusiva klockor. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det största "problemet" är väl hur homage används i fel sammanhang tycker jag. En designkopia är fortfarande en designkopia oavsett hur bra eller dålig kvalité den har. En homage ska vara en hyllning till ett original, gärna av samma tillverkare eller i samråd med denna. Av hög kvalité. Huruvida man har något emot designkopior eller inte är hur frågan borde ställas tycker jag. Falska kopior är ju bara skit, och dessutom olagligt, så dom behöver man ju inte ens fundera över. Personligen har jag inget emot att det finns och säljs designkopior.
 
Jag får nästan lust att starta klocktillverkning som gör "homager" på de klassiska ikonerna. Men då skall de vara dyrare en originalet för att vända mig till folk som verkligen har råd och självförtroende avstå från "originalet". enbart för att se hur diskussionerna går då? För många verkar se problem i att homager vänder sig till dom som inte har råd att slanta upp för originalet. ;)
 
Topp