• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage eller kopia?

Ministern

Founder
2-Faktor
Inom konsten så kallas en avbildning av känt verk för kopia. Sätter man dit orginalmålarens signatur så blir det en förfalskning. En kopiering av känt verk blir aldrig en hommage bara en simpel kopia även om välgjord.
Varför i H-E envisas vissa då med att kalla Yaos klocka för hommage och inte för var det är, en simpel kopia?

Självklart kan man även kalla kopian reproduktion..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inom konsten så kallas en avbildning av känt verk för kopia. Sätter man dit orginalmålarens signatur så blir det en förfalskning. En kopiering av känt verk blir aldrig en hommage bara en simpel kopia även om välgjord.
Varför i H-E envisas vissa då med att kalla Yaos klocka för hommage och inte för var det är, en simpel kopia?

För de gillar skiten och vill inte stoppa det fula ordet kopia i munnen. Detta när även hommage lämnar en sur eftersmak i munnen iom att pirattillverkarn använder sig av ordet.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Enda gången jag tycker begreppet hommage är gångbart är när tex Triwa gör en rosa submariner i plast dvs en uppenbar kopia av originalet men gjort till något helt annat.
 

Jens

Greedo
Då dammar jag av ett annat välanvänt begrepp inom konsten nämligen "pastisch".
Så nu är det bara att välja!



J
 

Frosse

Cartier
En kopia är något som ser, eller aspirerar att se, exakt likadant ut som originalet, till 100%. En hommage är en hyllning till ett verk (klocka som tavla) där den som skapar hommagen använder sig av uttryck som är specifika för originalet (som en konstnärs penseldrag och motiv eller Rolex <insert kännetecken>). En hommage är således aldrig en kopia, rent krasst sett. Så ser jag på det iaf.

Edit: Går det sedan över till att se exakt ut som originalet är det inte längre en hommage.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag äger en hommage som jag tycker kan få kallas just det.
En ny hyllningsmodell av en äldre, av samma märke. Det är där skillnaden mellan ok och inte ok ligger för mig.

Man kan hylla något som funnits, men i fallet med GMT-kopiorna handlar det ju främst om att tjäna pengar på något som någon annan redan lagt ner jobb på att designa.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En kopia är något som ser, eller aspirerar att se, exakt likadant ut som originalet, till 100%. En hommage är en hyllning till ett verk (klocka som tavla) där den som skapar hommagen använder sig av uttryck som är specifika för originalet (som en konstnärs penseldrag och motiv eller Rolex <insert kännetecken>). En hommage är således aldrig en kopia, rent krasst sett. Så ser jag på det iaf.

Edit: Går det sedan över till att se exakt ut som originalet är det inte längre en hommage.

I en hommage parasiterar du inte bara på originalet utan du lägger till något som ger en twist och det är de som gör det till en hommage (hyllning). En ren designplankning är aldrig en hommage. Du har nog missförstått vad hommage betyder..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ja, fast med de rekvisiten är det ju per definition en hommage - Yao gör ju ingen exakt avbild utan har tagit vissa attribut, ändrat och anpassat funktion och utformning samt gjort det med en (rätt uppenbar) respekt och kärlek till originalet.

...men med det sagt är det förstås inte mindre trist.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, fast med de rekvisiten är det ju per definition en hommage - Yao gör ju ingen exakt avbild utan har tagit vissa attribut, ändrat och anpassat funktion och utformning samt gjort det med en (rätt uppenbar) respekt och kärlek till originalet.

...men med det sagt är det förstås inte mindre trist.

En hommage skall ge originalet något ytterligare. Att bara göra den lite större räcker knappast..
 

Frosse

Cartier
I en hommage parasiterar du inte bara på originalet utan du lägger till något som ger en twist och det är de som gör det till en hommage (hyllning). En ren designplankning är aldrig en hommage. Du har nog missförstått vad hommage betyder..
Fast det är inte twisten som gör den till en hommage utan det som den har gemensamt med originalet. Precis som jag säger så är en ren kopia inte en hommage utan den måste självklart skilja sig från originalet.
 

Frosse

Cartier
Ja, fast med de rekvisiten är det ju per definition en hommage - Yao gör ju ingen exakt avbild utan har tagit vissa attribut, ändrat och anpassat funktion och utformning samt gjort det med en (rätt uppenbar) respekt och kärlek till originalet.

...men med det sagt är det förstås inte mindre trist.
This.
 

maxmol

Panerai
Tycker inte att de han gör inte är allt för illa. Det är inte som att någon kommer köpa en Yao eller Tiger och kunna lura någon att det är en Rolex. De är ju nästa lika uppenbara som Seiko mods.

Värre är alla dessa idioter som sitter på RWI som tycker att en replica, förfalskning osv är en hommage.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ett märke har ju skapat sitt eget formspråk med olika detaljer och designer genom tiderna, som de ofta återanvänder i nya modeller för att det är en del av märket.
 
Visst finns det skillnader på kopia och hommage. I varje fall verkar många tycka så, signerad inkluderad. Inspiration kan man hämta vart helst men när det kommer till andra märken inom samma bransch bör man tassa på tå.

Personligen tycker jag att hommager görs av någon annan tillverkare. Skall samma göra det borde de kallas re-issue eller reproduction fördelaktigt med limited edition. Har dock ej stött på många hommager jag tycker är ok. En som togs upp lite i förbifarten av både mig själv och annan forummedlem i en systertråd är MKIIs Paradive där har man gjort det helt rätt gällande hommage. Fördelaktigt är det ju förstås när originalet inte görs sedan en längre tid.

Att slänga sig med ordet att kopiera eller designkopia är i vissa fall helt rättfärdigt men att avfärda det som vedervärdigt vill jag nog påstå är urbota dumt. Samhället idag är fyllt av designer och idéer som är kopierade till höger och vänster. Blir inte många val kvar om vi enbart skall använda helt originella produkter av de som faktiskt kom på och utvecklade dem.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enligt Websters Dictionary:

homage; specif., tribute paid to an artist, writer, composer, etc., as by incorporating some characteristic idiom or style of the person in one's own work.

Att kopiera mer eller mindre blir Aldrig en hommage!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det har du rätt att tycka, ja. Men det innebär inte att det är en sanning. I det här fallet är det som sagt inte kopierat - utan bara använt, ptja, många attribut från originalet. Väldigt många.
 
Enligt Webster ovan så är det inte en hommage..

Tycker nog att du blandar ihop begreppet homage och kopia, med ett tydligt syfte att likställa homage med en kopia.

Jag tycker att Jason Heaton på Gear Patrol sammanfattar fenomenet homage riktigt sakligt:
http://gearpatrol.com/2013/08/13/opinion-homage-watches/

Sedan så får jag en känsla av "fundamentalism" när jag läser tråden, lite som hur fanatiska helnykterister argumenterar mot andras alkoholkonsumtion ;)

Jag är själv helnykterist men skulle aldrig få för mig skuldbelägga någon annans drickande, eller ännu värre - se ner på det! Vissa moraliska frågor blir till sin natur personliga, och mycket svåra att överföra på andra individer eller samhället i stort...
 

Frosse

Cartier
Enligt Websters Dictionary:

homage; specif., tribute paid to an artist, writer, composer, etc., as by incorporating some characteristic idiom or style of the person in one's own work.

Att kopiera mer eller mindre blir Aldrig en hommage!
Du talar mot dig själv när du likställer hommage med kopia och själv citerar från en källa som tydligt säger att det inte är det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker nog att du blandar ihop begreppet homage och kopia, med ett tydligt syfte att likställa homage med en kopia.

Jag tycker att Jason Heaton på Gear Patrol sammanfattar fenomenet homage riktigt sakligt:
http://gearpatrol.com/2013/08/13/opinion-homage-watches/

Sedan så får jag en känsla av "fundamentalism" när jag läser tråden, lite som hur fanatiska helnykterister argumenterar mot andras alkoholkonsumtion ;)

Jag är själv helnykterist men skulle aldrig få för mig skuldbelägga någon annans drickande, eller ännu värre - se ner på det! Vissa moraliska frågor blir till sin natur personliga, och mycket svåra att överföra på andra individer eller samhället i stort...

Du får ha vilken klocka du vill men du kan inte kräva att jag skall respektera ditt val. Nu ställde du en fråga och fick svar. Du får respektera att alla inte håller med dig. De flesta skiter dock i vad du bär..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du talar mot dig själv när du likställer hommage med kopia och själv citerar från en källa som tydligt säger att det inte är det.

Jag likställer inte hommage med kopia, jag klargör att det ni kallar hommager är kopior och inte hommager.. Ni har missförstått vad hommage betyder.. BB är en hommage, Oris Chronoris är det men Yaos GMT ripoff är inte hommage utan simpel kopia.
 
Du får ha vilken klocka du vill men du kan inte kräva att jag skall respektera ditt val. Nu ställde du en fråga och fick svar. Du får respektera att alla inte håller med dig. De flesta skiter dock i vad du bär..

Och om någon dyker upp på ett GTG med en homage på armen? Rullar ni honom i tjära och fjädrar då ;)

För begreppet "respektera ditt val" - vad betyder det? Vad lägger du i det begreppet? Hjälp mig att tolka dig rätt...
 

Frosse

Cartier
Jag likställer inte hommage med kopia, jag klargör att det ni kallar hommager är kopior och inte hommager.. Ni har missförstått vad hommage betyder.. BB är en hommage, Oris Chronoris är det men Yaos GMT ripoff är inte hommage utan simpel kopia.
Jag har aldrig sagt att klocka X är hommage eller kopia, endast konstaterat att det inte är samma sak.
 
Topp