• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hong Kong och klockor!

PierreS

Cartier
Tips på seriösa handlare man bör besöka om man är i Hong Kong?
Åker dit på fredag och tänkte passa på att köpa nån trevlig klocka om tillfälle ges :)

Lev väl!

//PierreS
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Och varför har han så fint skick på klockorna...

...han har en ultramodern hightech boettsvetsarmaskin laddad med korrekt Rolex-stål på vinden och 11 tidigare livstids Rolex-anställda dövstumma gnomer i gimpdräkter i källaren som sköter slutpolering?

eller

...han är en stor handlare på världens största marknad för fina klockor som folk lämnar sina gamla grejor till för han får bra betalt, på samma sätt som andra vintagehandlare?

http://www.wthejournal.com/en/pages/swiss-watch-industry-figures

 

Ministern

Founder
2-Faktor
...han har en ultramodern hightech boettsvetsarmaskin laddad med korrekt Rolex-stål på vinden och 11 tidigare livstids Rolex-anställda dövstumma gnomer i gimpdräkter i källaren som sköter slutpolering?

eller

...han är en stor handlare på världens största marknad för fina klockor som folk lämnar sina gamla grejor till för han får bra betalt, på samma sätt som andra vintagehandlare?

http://www.wthejournal.com/en/pages/swiss-watch-industry-figures


Tja, han är väl en av de mest ifrågasatta handlarna och har bl.a. hudflängts på VRF..
 

paradis

Audemars
Kommer ihåg att det var cirkus mellan honom ock VRM. Trodde att det betydde att hans klockor var i bättre skick. Ser också att han säljer inte mer på VRM. Ja,man lär sig varje dag något nytt.
 

Cyklisten

Cartier
lasersvetsning är en utmärkt och synnerligen pålitlig metod att reparera skador utan att förändra grundmaterialet på grund av tex värme, rätt utfört blir det inga smältdiken och man kan matcha grundmaterialet till 100%.
Används inom verktygsmakarkåren sedan länge, och flertalet firmor som sysslar med lasersvetsning finns i sverige.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vi pratade lite om lasrade boetter på GöteborgsGTG:n. Jag blir ju nyfiken på vad du tror om exempelvis den här:
http://www.chrono24.se/dealer/nbtim...yId=SEK&priceTo=0&sortorder=1&resultview=null

I mina ögon ser boetten lika fräsch ut som på en helt ny sub, är det rimligt att tro att den legat i ett bankfack i 35 år eller har den fixats till?

Utbilda mig! :)

Utan att uttala mig specifikt om denna klocka så tror jag det finns ett stort antal tillfixade därute. ABCWatchwerks i LA tror jag de heter som öppet ordnar detta.

I detta speciella fall med perfekt gulnade index, perfekt färgad lysplupp och matchande index så tror jag det är en "hitte på klocka".

Fanns flera som försvara/försvarade att det inte förekom! De flesta av dessa junkrar hade själva fingrarna i syltburken och antingen var någon form av handlare eller ägde exemplar..
 

Whedda

Rolex
Svårt det där med Polerade eller Laserade boetter...

Att polera en klocka sänker ju värdet men är inget folk höjer på ögonbrynen över att man gör. Vare sig det är Rolex eller fristående. Skulle det gå att göra det på ett korrekt och snyggt sätt vore väl egentligen lasersvets det optimala att erbjuda från AD?

Självklart skulle detta påverka priset på "opolerade" klockor men ur ett Rolexperspektiv där man skall erbjuda en klocka så nära nystandard som möjligt är det lite kittlande.

Om jag hade köpt en klocka för att äga för alltid (utopi) så skulle jag absolut kunna tänka mig att låta en lite väl polerad klocka få tillbaka originalformen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Svårt det där med Polerade eller Laserade boetter...

Att polera en klocka sänker ju värdet men är inget folk höjer på ögonbrynen över att man gör. Vare sig det är Rolex eller fristående. Skulle det gå att göra det på ett korrekt och snyggt sätt vore väl egentligen lasersvets det optimala att erbjuda från AD?

Självklart skulle detta påverka priset på "opolerade" klockor men ur ett Rolexperspektiv där man skall erbjuda en klocka så nära nystandard som möjligt är det lite kittlande.

Om jag hade köpt en klocka för att äga för alltid (utopi) så skulle jag absolut kunna tänka mig att låta en lite väl polerad klocka få tillbaka originalformen.

Jag tycker det är helt ok, men de skall vara öppna med det vilket inte dessa skojare är..

Hade jag haft en totalrutten kunde jag gjort det men då också varit ärlig..

Dessa handlare har låtit göra detta så man kan knappast säga att de blivit lurade av den som gjorde det.. Om du som handlare inte inser att den är förbättrad så skall du inte verka i branschen för du är en klåpare..
 

Whedda

Rolex
Jag tycker det är helt ok, men de skall vara öppna med det vilket inte dessa skojare är..

Hade jag haft en totalrutten kunde jag gjort det men då också varit ärlig..

Dessa handlare har låtit göra detta så man kan knappast säga att de blivit lurade av den som gjorde det.. Om du som handlare inte inser att den är förbättrad så skall du inte verka i branschen för du är en klåpare..

Håller med dig på alla punkter.

Tycker man som seriös säljare bör vara så tydlig som möjligt med i vilket skick klockan är och ifall det är något kunden inte kan känna till. Även fotografera första siffrorna på serienr, kod i spännet på länken etc.

Då har man åtminstone som kund en möjlighet att dubbelkolla om t ex länken är senare än klockan eller om tavlans Mk inte stämmer.

Ifall en klocka har svetsats är det ju dock precis som en länk som har återställts hos Michael Young något som ändå kommer påverka värdet på klockan. Därför är det helt åt helvete att skriva MINT eller NOS på en klocka som är återställd.

Oavsett hade jag inte velat att någon svetsat på mer material om de inte hade grundspecifikationen.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Håller med dig på alla punkter.

Tycker man som seriös säljare bör vara så tydlig som möjligt med i vilket skick klockan är och ifall det är något kunden inte kan känna till. Även fotografera första siffrorna på serienr, kod i spännet på länken etc.

Då har man åtminstone som kund en möjlighet att dubbelkolla om t ex länken är senare än klockan eller om tavlans Mk inte stämmer.

Ifall en klocka har svetsats är det ju dock precis som en länk som har återställts hos Michael Young något som ändå kommer påverka värdet på klockan. Därför är det helt åt helvete att skriva MINT eller NOS på en klocka som är återställd.

Oavsett hade jag inte velat att någon svetsat på mer material om de inte hade grundspecifikationen.

problemet för mig är inte säljarna i sig. Problemet är när en person köper en svetsad klocka, tröttnar på den och sedan säljer den som NOS. En säljare har alltid större ansvar men en enkel privatperson kan alltid säga att dom inte "visste" något utan trodde klockan var i originalskick. Det är här skon klämmer.
 

Whedda

Rolex
problemet för mig är inte säljarna i sig. Problemet är när en person köper en svetsad klocka, tröttnar på den och sedan säljer den som NOS. En säljare har alltid större ansvar men en enkel privatperson kan alltid säga att dom inte "visste" något utan trodde klockan var i originalskick. Det är här skon klämmer.

Håller med!

Det är därför jag hade känt att det var någonting som jag endast skulle göra om jag planerade att behålla den för min egen skull.

Man kan ju även argumentera för att denna typen av ingrepp skulle minimera risken för att riktigt fina referenser och klockor poleras sönder men även att priserna skulle jämnas ut då "äkta" opolerat skulle blir mindre lätt att identifiera. Lite som vissa pratade om med lösa papper och hur de skulle riskera att påverka priserna för full sets.

Jag tror det vore förödande för alla former av Auktionsrekord om man började se svetsade case av väldigt ovanliga referenser poppa upp... Tänk själv om skillnaden i nuläget mellan en standard 6263 och en i MINT är över 100tkr...En lasergravering skulle ju kunna bli en kassako för vissa och priserna på "dåliga" ex kanske t om skulle gå upp med potentialen att få dem perfekta till litet pris.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Håller med!

Det är därför jag hade känt att det var någonting som jag endast skulle göra om jag planerade att behålla den för min egen skull.

Man kan ju även argumentera för att denna typen av ingrepp skulle minimera risken för att riktigt fina referenser och klockor poleras sönder men även att priserna skulle jämnas ut då "äkta" opolerat skulle blir mindre lätt att identifiera. Lite som vissa pratade om med lösa papper och hur de skulle riskera att påverka priserna för full sets.

Jag tror det vore förödande för alla former av Auktionsrekord om man började se svetsade case av väldigt ovanliga referenser poppa upp... Tänk själv om skillnaden i nuläget mellan en standard 6263 och en i MINT är över 100tkr...En lasergravering skulle ju kunna bli en kassako för vissa och priserna på "dåliga" ex kanske t om skulle gå upp med potentialen att få dem perfekta till litet pris.

och vem kan avgöra? om nu tekniken är så bra som de säger så kommer man väl aldrig kunna bevisa ifall en klocka svetsad eller inte och då förstör det hela charmen med gamla klockor.
 

paradis

Audemars
Eller säga att klockan har legat i bankfack i 35 år, som faktist händer från o till. Ser det ibland på Rolex Forum, sen om den är fixat ,det kan jag inte avgöra.
 

Whedda

Rolex
och vem kan avgöra? om nu tekniken är så bra som de säger så kommer man väl aldrig kunna bevisa ifall en klocka svetsad eller inte och då förstör det hela charmen med gamla klockor.

Fast när du säger så låter det ju som att charmen med gamla klockor är att de är polerade?

Håller med om att det inte skall ge samma värde som orörda klockor. Det gäller ju alla samlarobjekt, men rent estetiskt eller bruksmässigt så skulle inte charmen av en average 5513 med FETA luggar och perfekta fasningar för mig att själv "patinera" vara det minsta problem. Hellre det än överpolerade runda bandhorn/tandpetare som förstör en annars fantastisk klocka.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fast när du säger så låter det ju som att charmen med gamla klockor är att de är polerade?

Håller med om att det inte skall ge samma värde som orörda klockor. Det gäller ju alla samlarobjekt, men rent estetiskt eller bruksmässigt så skulle inte charmen av en average 5513 med FETA luggar och perfekta fasningar för mig att själv "patinera" vara det minsta problem. Hellre det än överpolerade runda bandhorn/tandpetare som förstör en annars fantastisk klocka.

Nej skillnaden är att man nu kan se om en klocka har blivit polerad (case storlek i jämförelse med original) medan svets gör att man inte kan göra det då en sönderpolerad klockan kan bli som ny och därmed säljas som NOS
 

PierreS

Cartier
Haha...frågade om nån hade tips gällande ställen man kunde hitta schyssta klockor på och hade hoppats på några konkreta förslag på ställen där folk hade handlat, varit nöjda och således kunde rekommendera!
Tråden blev istället mer en informationstråd om vilka ställen jag bör undvika då de utmålats som ljusskygga skojare som förmodligen fifflar med boetter, bakar tavlor etc etc. Jag är såklart tacksam för dessa varningens ord också och tar med mig det i minnet när jag imorgon sätter mig på flyget.
Fick dock några tips som inte kapades strax över fotlederna och de kan helt klart vara värda att besöka. Jag ska se till att försöka utforska marknaden där borta i HK och förhoppningsvis springer jag på nånting jag gillar :)
Är mest på jakt efter vintage men bra pris på nytt kan såklart få en att komma på andra tankar!
Ha det gott här hemma i Sverige så får vi se om man kommer hem med något "nytt" på armen om 10 dagar ;)
 
Topp