• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hong Kong patina

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna dök upp på TZUK. Någon skrev att det var en omarbetad boett men tog tillbaka det när ägaren ville ha belägg för påståendet.

I mina amatörögon är detta ett typexempel på en klocka jag skulle undvika på grund sv min osäkerhet. Boetten ser ny ut och färgerna är typisk Hong Kong patina.

Så vad säger ni? Är den OK eller svetsad, lappad och om-målad?
image.jpg
image.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den patinan är för mycket oavsett. Förstår att det finns folk som går igång på det men det ser tillgjort ut i mina ögon. Vad gäller boetten så tycker jag att man ser fler och fler sjukt tjocka boetter med uttalade bevels. Det får en att tänka till då det här är ändå klockor som använts primärt som bruksklockor...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan ingen vänlig själ visa hur en NOS boett ser ut? Det finns trots allt klockor som aldrig använts och därför är knivskarpa. Denna har en lite mjuk bezel vilket ger iväg det lite men det känns som många gissar väldigt mycket så fort de ser en fin klocka.

Sen ska sägas att en polering inte är hela världen om klockan är fin.

Lasrade boetter känner man ofta igen iom poleringen ofta är aningens fel. Får man till den så ska det mycket till om man kan säga om den är lasersvetsad eller ej om resten av delarna är i samma skick. Ryktas om att man kan se det nya stålet i en röntgen men det har jag inga belägg för. Dock ofta svårt att få låna fina klockor på internet för att få köra dem hemma i sin hobbyexrayapparat..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Kan ingen vänlig själ visa hur en NOS boett ser ut? Det finns trots allt klockor som aldrig använts och därför är knivskarpa. Denna har en lite mjuk bezel vilket ger iväg det lite men det känns som många gissar väldigt mycket så fort de ser en fin klocka.

Sen ska sägas att en polering inte är hela världen om klockan är fin.

Lasrade boetter känner man ofta igen iom poleringen ofta är aningens fel. Får man till den så ska det mycket till om man kan säga om den är lasersvetsad eller ej om resten av delarna är i samma skick.
Tror de flesta som hängt med ett tag vet hur en NOS boett ser ut men jag tycker att man blir lite kritisk man när man ser boetter som denna hela tiden. Att den är finpolerad är ju en annan femma.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Inbillar mig att väldigt många av dessa ex legat väldigt länge i ett bankfack alt tillhört en större samling. Finns en del ganska mycket rika gubbar i HK, en del av dem kanske säljer av ibland? Behöver inte vara hopkok men kan ju vara.

Hade jag varit knös skulle jag köpt massor av rollar/pateks/GS bara för att samla på dem ett fett jäkla belyst skåp :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om den legat och gonat till sig i ett bankfack i 40+ år kan man ju fundera på varför man känt ett behov av att byta länk?

Och som redan sagts: lumen har ju en helt annan färg på andra bilden, ser betydligt mer 'normal' ut.

Och boetten i sig ser ju grym ut. Vill också ha.

Jag gillar ju när saker ser ärligt slitna ut men egeeeeeeentligen varför klagar vi? Så länge det är ärligt gjort och man är sanningsenlig om vad som gjorts med klockorna så är det väl egentligen kul att det finns metoder att reparera klockor. Ingen, eller iaf väldigt få, vill ju köpa en 60-tals Ferrari med knölig bakskärm bara för att första ägaren råkade backa in i en lyktstolpe och blekt lack för att ingen orkat lacka om den.

...iof så har ju den hysteriska repareringstrenden även på bilar lugnat ner sig men det är iaf i mina ögon kul att möjligheterna och metoderna finns.

Jag ser bara ett problem när folk börjar luras. Vilket dom naturligtvis alltid gör så fort pengar är inblandade.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Inbillar mig att väldigt många av dessa ex legat väldigt länge i ett bankfack alt tillhört en större samling. Finns en del ganska mycket rika gubbar i HK, en del av dem kanske säljer av ibland? Behöver inte vara hopkok men kan ju vara.

Hade jag varit knös skulle jag köpt massor av rollar/pateks/GS bara för att samla på dem ett fett jäkla belyst skåp :D

Belyst skåp? Är du galen?

Kan ju bleka patinan! :D
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tror väldigt få vet om jag ska vara ärlig. Iaf tidiga 70-talare och tillbaka.
Hehe, jo finns alltid vissa som faller bort men för mig är det orimligt att inte ha lite koll om man varit med ett par år och varit någorlunda intresserad:)
Inbillar mig att väldigt många av dessa ex legat väldigt länge i ett bankfack alt tillhört en större samling. Finns en del ganska mycket rika gubbar i HK, en del av dem kanske säljer av ibland? Behöver inte vara hopkok men kan ju vara.

Hade jag varit knös skulle jag köpt massor av rollar/pateks/GS bara för att samla på dem ett fett jäkla belyst skåp :D
Jag köper ditt incitament bortsett från att de här klockorna var mäkta impopulära som samlarklockor back in the 80s.Detta var bruksur och klockorna man samlade då var bubblebacks.
Om den legat och gonat till sig i ett bankfack i 40+ år kan man ju fundera på varför man känt ett behov av att byta länk?

Och som redan sagts: lumen har ju en helt annan färg på andra bilden, ser betydligt mer 'normal' ut.

Och boetten i sig ser ju grym ut. Vill också ha.

Jag gillar ju när saker ser ärligt slitna ut men egeeeeeeentligen varför klagar vi? Så länge det är ärligt gjort och man är sanningsenlig om vad som gjorts med klockorna så är det väl egentligen kul att det finns metoder att reparera klockor. Ingen, eller iaf väldigt få, vill ju köpa en 60-tals Ferrari med knölig bakskärm bara för att första ägaren råkade backa in i en lyktstolpe och blekt lack för att ingen orkat lacka om den.

...iof så har ju den hysteriska repareringstrenden även på bilar lugnat ner sig men det är iaf i mina ögon kul att möjligheterna och metoderna finns.

Jag ser bara ett problem när folk börjar luras. Vilket dom naturligtvis alltid gör så fort pengar är inblandade.
Good spotted. Eller service plexi för den delen:)
Förövrigt två olika tavlor på första och andra bilden med avseende på patinan.. men visst ljus kan spöka:)
 

Molgan

Cartier
Som @krämbulle redan påpekat, patinan ser högst normal ut på den andra bilden, jag gissar att fotografen "färgat" ljuset på den första bilden.
Vad gäller resten kan jag inte uttala mig, men den ser sjukt najs ut och skulle gärna få sitta runt min handled, lasersvets eller ej :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hehe, jo finns alltid vissa som faller bort men för mig är det orimligt att inte ha lite koll om man varit med ett par år och varit någorlunda intresserad:)
Skulle säga att väldigt många "experter" många gånger uttalar sig om boetter fast än de kanske inte borde. NOS är extremt ovanligt så när de väl dyker upp så kan det vara lite lotteri att ha rätt. Samma sak självklart om det kan vara fel. Ett bra exempel är den 5513 som Matthew Bain och Hodinkee listade som NOS som säkerligen var ett projekt mer än något annat om man ska tro en av världens tokigaste samlare. Kan du avgöra vilken av dessa två klockor som är NOS och vilken som är nyskuren och finpolerad?

image.jpg

image.jpg


Kanske väl extremt exempel men menar bara att det inte är upp till vem som helst att avgöra. Därför bör man vara försiktig med påståenden om man inte kan belägga dem. Jag tror mig kunna en hel del men jag behärskar inte sånt här. Det jag kan avgöra är när saker är uppenbara. Är det inte det så får man värdera och avgöra själv.

Nu finns det självklart också bättre och sämre experter och många gånger så spelar egenintresse in i deras tyckande. Det bör beaktas.. :)
 
Senast ändrad:

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Skulle säga att väldigt många "experter" många gånger uttalar sig om boetter fast än de kanske inte borde. NOS är extremt ovanligt så när de väl dyker upp så kan det vara lite lotteri att ha rätt. Samma sak självklart om det kan vara fel. Ett bra exempel är den 5513 som Matthew Bain och Hodinkee listade som NOS som säkerligen var ett projekt mer än något annat om man ska tro en av världens tokigaste samlare. Kan du avgöra vilken av dessa två klockor som är NOS och vilken som är nyskuren och finpolerad?

image.jpg

image.jpg


Kanske väl extremt exempel men menar bara att det inte är upp till vem som helst att avgöra. Därför bör man vara försiktig med påståenden om man inte kan belägga dem. Jag tror mig kunna en hel del men jag behärskar inte sånt här. Det jag kan avgöra är när saker är uppenbara. Är det inte det så får man värdera och avgöra själv.

Nu finns det självklart också bättre och sämre experter och många gånger så spelar egenintresse in i deras tyckande. Det bör beaktas.. :)

Vi verkar vara eniga om att man ska vara kritisk. För det är det jag försökte få fram med mitt inlägg ovan:).
Förstår jag dig rätt med termen "projekt" så är detta ett strålande exempel på när "experter" ropar NOS. Att en klocka har obetydliga spår av användning eller är opolerad köper jag men begreppet NOS har jag tyvärr svårt för. Jag skulle i ärlighetens namn inte kunna peka ut vilken som är "NOS" eller nyskuren av dessa två, åtminstone inte enbart genom de här bilderna och jag tvivlar på att jag hade kunnat med fler bilder. Med det sagt fortsätter jag vara kritisk, som du säger så spelar egenintresse många gånger in i bilden...
 

poormans

Rolex
lumen går alltid att få mörkare om man vet hur man skall fota korrekt så den kan vara avsevärt ljusare irl

snygg boett men innan man sett den irl och kollat serie nr och ref nr är allt mest gissningar
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Lumen påminner om den på min gamla DRSD, den hade jag inte reagerat på! Fin SD helt klart. Är det en tidig GW, vilket jag inte tror att det är så känns fasningen på caset inte helt original. Men skit i det, den är grym och en slipning kan en vass AD lösa när som?
1665 DRSD David 002.JPG



Det är mycket som vi inte vet när det kommer till sanningar och eller osanningar kring Rölex. I min värld var det tex så, har lyssnat på VRF rävarna, att tex en Röding inte ska hittas efter 3,7 mil i serie nr. Enligt Rolex själva är det fel......där är det Ok att hitta röda tavlor till 1680 ända fram till 1980,dvs och ser nr 5,9 mil! Rätt eller fel?

IMG_3780.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lumen påminner om den på min gamla DRSD, den hade jag inte reagerat på! Fin SD helt klart. Är det en tidig GW, vilket jag inte tror att det är så känns fasningen på caset inte helt original. Men skit i det, den är grym och en slipning kan en vass AD lösa när som?
1665 DRSD David 002.JPG



Det är mycket som vi inte vet när det kommer till sanningar och eller osanningar kring Rölex. I min värld var det tex så, har lyssnat på VRF rävarna, att tex en Röding inte ska hittas efter 3,7 mil i serie nr. Enligt Rolex själva är det fel......där är det Ok att hitta röda tavlor till 1680 ända fram till 1980,dvs och ser nr 5,9 mil! Rätt eller fel?

IMG_3780.jpeg
Tyvärr få ADs som löser dessa vassa slipningar med lapping. Rob E har iaf en nu så vi får hoppas de satsar på det.
 

Bjudko

Cartier
Skulle säga att väldigt många "experter" många gånger uttalar sig om boetter fast än de kanske inte borde. NOS är extremt ovanligt så när de väl dyker upp så kan det vara lite lotteri att ha rätt. Samma sak självklart om det kan vara fel. Ett bra exempel är den 5513 som Matthew Bain och Hodinkee listade som NOS som säkerligen var ett projekt mer än något annat om man ska tro en av världens tokigaste samlare. Kan du avgöra vilken av dessa två klockor som är NOS och vilken som är nyskuren och finpolerad?

image.jpg

image.jpg


Kanske väl extremt exempel men menar bara att det inte är upp till vem som helst att avgöra. Därför bör man vara försiktig med påståenden om man inte kan belägga dem. Jag tror mig kunna en hel del men jag behärskar inte sånt här. Det jag kan avgöra är när saker är uppenbara. Är det inte det så får man värdera och avgöra själv.

Nu finns det självklart också bättre och sämre experter och många gånger så spelar egenintresse in i deras tyckande. Det bör beaktas.. :)

Den nedre NOS
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du har såklart rätt, men om en AD ger tummen upp på en Röding post 4 mil......är det accepterat i vintage community.......oklart? Vem vet bäst, vem sitter på facit?
Vad som är rätt och fel är svårt att säga men en röding efter 4m kommer alltid att ifrågasättas. :)
 
Topp