• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hoppsan....

Fabian

Patek
2-Faktor
Sitter på tåg på väg till Lund för studier. I stridens hetta när alla människor krigar för att få plats med sina stora väskor, råkar klockan haka sig fast i en axelrem och hela bezeln ploppar av!! Men utan problem finner jag alla delar när jag lägger mig ner på alla fyra och jag blir därefter åter lugn. Däremot fick klockan luftas lite innan vridningen åkte på igen. Och jag måste säga att jag gillar looken


aBkWh4L.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Sitter på tåg på väg till Lund för studier. I stridens hetta när alla människor krigar för att få plats med sina stora väskor, råkar klockan haka sig fast i en axelrem och hela bezeln ploppar av!! Men utan problem finner jag alla delar när jag lägger mig ner på alla fyra och jag blir därefter åter lugn. Däremot fick klockan luftas lite innan vridningen åkte på igen. Och jag måste säga att jag gillar looken
Nääää, på med ringen! :)
 

Onelund

Rolex
kass kvalité när den inte tål enklaste vardagsmissödena, köp en riktig klocka nästa gång (Läs Panerai) :)

OT trodde man behövde verktyg för att få dessa på plats igen.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tur att du hittade den ;)

Som fan! Men märkte att det hände på direkten.

kass kvalité när den inte tål enklaste vardagsmissödena, köp en riktig klocka nästa gång (Läs Panerai) :)

OT trodde man behövde verktyg för att få dessa på plats igen.

Njaaee. Jag bara tryckte dit den. Ska väl däremot ta av den igen när jag kommer fram och kanske se så Inget grus eller liknande lagt sig emellan.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jäklar vad med puls jag hade fått när jag upptäckt att bezeln var borta :nailbiting:

Ha det gött i Lund och kom ihåg att gå på nån tenta i mellanåt...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jäklar vad med puls jag hade fått när jag upptäckt att bezeln var borta :nailbiting:

Ha det gött i Lund och kom ihåg att gå på nån tenta i mellanåt...

Exakt! Men jag kände bara art någonting lossna och sen låg den där på marken. Tur att jag såg den för annars hade säkert någon jävel trampat på den!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Skönt att du hittade alla delar!

Vridringen är (var) i mångt och mycket en slitdel. Det ska krävas ganska mycket för att den ska lossa och om den sitter för löst, så har Rolex ett verktyg som både kan krympa och öka diametern. Vi pratar förstås om bråkdelar av en millimeter.

Får du loss ringen med enbart fingerkraft, så sitter den antingen för löst... eller också är du övermänskligt starka Magnus från Östergötland...

A
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Skönt att du hittade alla delar!

Vridringen är (var) i mångt och mycket en slitdel. Det ska krävas ganska mycket för att den ska lossa och om den sitter för löst, så har Rolex ett verktyg som både kan krympa och öka diametern. Vi pratar förstås om bråkdelar av en millimeter.

Får du loss ringen med enbart fingerkraft, så sitter den antingen för löst... eller också är du övermänskligt starka Magnus från Östergötland...

A
som sagt, bar en tung väska med axelrem som hakade sig fast i klockan och därefter slet av vridningen. Satte därefter på den igen med ett klick. Har nu försökt ta av den med enbart fingerstyrka men inte lyckats då den sitter fast som bara den.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Satte därefter på den igen med ett klick. Har nu försökt ta av den med enbart fingerstyrka men inte lyckats då den sitter fast som bara den.

Bra! Låter rätt.

Detta är nackdelen och svagheten med vridringen. En rem från en axelväska (eller ryggsäck, som det varit i mitt fall) kan allt för enkelt skapa så mycket kraft att ringen lossar.

Och det är ju en sak med de äldre modellerna, där det bara är att göra som du har gjort... men de nyare keramikringarna (plus turn-o-graph 116264/3/8) har en plastring av engångskaraktär som håller ringen på plats. Poppar ringen av på dessa är det inte helt enkelt att trycka tillbaka den. Plastringen ska bytas. Alltså gäller besök hos Rolex-utmanare... Den äldre konstruktion tycker jag är bättre. Och det är som sagt en förbrukningsvara från början. Måste ha poppat en och annan vridring för en och annan dykare som fastnat...

A
 

Anton

Omega
Tur att det gick bra ändå! Får man fråga vad du ska läsa? Ska själv börja på Lunds men själva programmet jag ska läsa ligger tydligen i Helsingborg tyvärr haha
 
Topp