Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hour Angle

Diskussion i 'Vintage' startad av Martin Lovasz, 26 augusti 2016.

1. Martin Lovasz
    Trådstartare

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Fick äntligen hem min Longines Lindbergh Hour Angle replica.

Longines gjorde denna serie Lindbergh Hour Angle replica modeller 1987 för att fira 60 år sedan originalet kom till. De har fortsatt att göra andra serier men dessa från 87 är nog bland de finaste.

Klockan vanns av en urmakare när det begav sig i slutet av 80-talet i en försäljningstävling och har blivit liggande under många år. Han dog för ett par veckor sedan så det är även lite sorgligt att få hem klockan.

1000210.jpg
    Klockan har en inre ring som man rotera genom att dra ut kronan ett snäpp och en yttre ring som man roterar för hand och med sekundvisaren kan man då navigera med exakthet. Klockan är stor och mäter 47 mm i diameter så man har även kopierat storleken från originalet, anledningen till det stora formatet är att det skulle vara lättare att se och jobba med klockan för på denna tid hade piloter handskar på sig. Man har även skickat med en förlängare till armbandet så man kan ha klockan utanför jacka då detta var hur klockan skulle användas.

Fråga mig inte hur man använder den men jag tror att man även måste ha en sextant och med exakt tid kan man då hitta var man är med stor noggrannhet.

1000211.jpg
    Den lilla knappen till vänster om kronan håller man in så att kronan hamnar i ställ läge.

1000212.jpg
    Plasten finns kvar bak så klockan är nästa aldrig använd. Här ser man även ett gångjärn till höger så det bakre locket kan man öppna. "EFCo" står för "Ernest Francillon & Compagnie".

1000213.jpg
    På insidan locket kan man se att det är en replica av original Hour Angle. Här ser man även att det är nummer 530 av 1000 klockor gjorde i denna serie. Jag skulle tro att 876.5238 betyder Kaliber 876 och 5238 urverk tillverkade fram till denna klocka.

1000214.jpg
    Ahhh, vilken läckerbit!

Klockan har ett fönster under locket så man kan se verket som är ett kaliber L876.4. Det här är en anledning till varför jag föredrar manuella verk före automater för man kan se mer av verket. För att reglera denna rackare måste man använda den finaste skruvmejseln och skruva på en liten skruv som sitter på balansen i 90 graders vridning till fjäderhållarskruven.

Jag satte klockan i mätapparaten och gången är spikrak med en avvikelse på ca +4 sekunder per dag så den mår bra efter alla åren i sin väska.

Senast ändrad: 26 augusti 2016
    Cougan, solex, Stroboman och 16 andra gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ingen vintage för mig men jäklar vad jag skulle vilja ha ett original. Var faktiskt inte så långt ifrån att ropa hem en lite mindre variant för ett tag sedan.

cjperry och Martin Lovasz gillar detta.
  3. Martin Lovasz
    Trådstartare

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja originalet vore något att ha men ack vad man måste vara begåvad med pengar så jag är nöjd med denna. :)

Det har gjorts en mängd serier med replica Hour Angle klockor men inte så många i denna större storlek. Det finns även modeller i guld men då bara mindre storlekar.

Brunleif gillar detta.
  4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Väldigt fin! Fantastiskt skick med!

Martin Lovasz gillar detta.
  5. Martin Lovasz
    Trådstartare

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det kanske är lite skämmigt idag men klockan kom i en fullstor attachéväska med leksak.

1000215.jpg
    Man får tänka på att 80-talets slut var skrytperioden nummer ett i vår historia och då skulle det synas vad man köpt. :)

6. Joakim C

Joakim C Borgare

1. - Visst användes en sextant, Martin. På en flygfarkost används en så kallad bubbelsextant för att kunna få en konstgjord horisont, eftersom du befinner dig där du gör. Navigeringen görs sedvanligt med tabellverk där du med den exakta tiden får din Lokala Timvinkel (Local Hour Angle) och kan bestämma din longitud. Uret kan enkelt snabbsynkroniseras med GMT-tiden, som lämpligen erhålls via tidssignal. Detta var ju ett ur under det andra stora kriget och då fanns det tidssignaler. Uret är sedan graderat i grader, timmar, minuter och sekunder. Solen passerar en stillastående observatör med 15 grader/timme, och det är i distans hela 900 nautiska mil. På korta 4 sekunder är distansen en nautisk mil, 1.852 meter (mile). Då förstår ni hur viktigt det är med en jämnt gående tidvisare.

plattfot och Martin Lovasz gillar detta.
  7. Martin Lovasz
    Trådstartare

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Tack för den förklaringen om hur uret skall användas, så relativ noggrannhet skulle jag nog ha skrivit då. :)

8. Joakim C

Joakim C Borgare

Är verket som sitter i ditt ur liknande det som fanns i ursprungsversionen? (Ska vara 18.69N)

Redigering: Vitsen med uret förutom tidvisningen är den fina disken i centrum. Där har du en direkt översättning mellan bågminuter och tid i sekunder. Som jag nämnde är 4 sekunder en bågminut /nautisk mil och 60 sekunder är 15 bågminuter / nautiska mil.

9. Martin Lovasz
    Trådstartare

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Liten lathund för piloten. :)

Jag vet att det fanns olika Hour angle modellen genom åren med olika verk men denna skall ha samma grund som den tidiga. Så båda skall bygga på 18.69N (tror det är en senare släkting i den nya så något steg mellan) men man la då på de extra funktionen med skivan i mitten och la även till centrumsekund därav fjädern mitt på verket och extra hjul. På L876.2 som denna heter har man även delat Centrumbrygga så man får en Gånghakeklove (tror den heter så) så det blir lättare att serva plus att balansen är modern. Senare replica har man använd ETA verk så de är inte riktigt i samma klass.

Det är vad som gör dessa modeller från 1987 lite mer unika och närmare originalet.

Jag skrev fel tidigare då urverkets grund är ett L878.4 som man gjort om till ett L876.2.

Longines återinförde L878.4 i och med 180 års jubileumet 2012.

Stroboman gillar detta.