Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

How it's done....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Davvan, 10 februari 2013.

1. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
  2. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

4. K-S

K-S Biskop

lazer dome.....

5. San Gennaro

San Gennaro Bonde

Herrejävlar vilka bra resultat!

6. Spencer

Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

7. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Absolut, men vad är din åsikt? Skändning eller ok? Kontra polering osv.

8. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Vet inte vad jag tycker......det gör ju leken klart klurigare för folk som är beredda att betala xtra för orörda case......för det är nog ganska att rugga till case lite för att få ett 30-årigt look.......å andra sidan är det fantastiskt att man med teknikens hjälp kan väcka liv i case som är i uselt skick......så helt klart tudelad......

Det som väcker känslor är när dessa klockor säljs utan att LW nämns i annonsen....

9. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Jesus, detta kan inte vara PK!

10. Spencer

När man renoverar bilar, tavlor etc så är det accepterat. Varför skulle det inte vara ok på klockor? Påstår de att det är orört däremot så skall de hängas!

11. Ricrob

Ricrob Friherre

Håller helt med! Det är fantastiskt att det går att ge gamla slitna ikoner "nytt liv" på det här sättet och så länge det framgår vid försäljning att det är gjort finner jag inget fel i det. Som Spence säger också, så är det ju lite naivt att tro att en 30-50 år gammal sportklocka är original om den är fet och repri.. Visst, det finns säkert några exemplar som legat i fack sedan nya men de är förmodligen lätträknade!

12. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Positivt att man kan rädda en boett. Är man ärlig med vad som är gjort så tycker jag att det är positivt att möjligheten finns. Att dölja det är å andra sidan ungefär likvärdigt med att sälja en renoverad urtavla som "original", dvs f** inte ok. Det är vad jag tycker.

13. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Oavsett vad man tycker om detta, så är det grymt bra jobb av dom med dessa restaureringar.
    Trevligt att en gammal dinka kan bli som ny om man känner för det ;)

14. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Varför inte det?

15. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Shit vilken jävla resultat... Såg riktigt bra ut också !! Man tror ju att det är Nytt...

16. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Oj vilken skillnad! :eek:

17. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    +1

18. John R

John R Präst

Man blir ju imponerad av teknikens framfart. Riktigt kul att möjligheten
    finns för den som vill restaurera sin klenod!

/John R

19. Spencer

Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kokainvita index på en gammal nos är mer tveksamt. Att stoppa åldrande är svårt, se bara på amerikanska tanter...

21. Spencer

Fast då skulle ju index vara blålila :D

22. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Även om man är tydlig med renoveringen vid försäljning tror jag tredje ägaren därefter har förträngt det hela ;)

23. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Kolla den bankfacks-SD som Dowling (?) plockade fram för något år sedan. Bakfyllepissgul lysmassa och perfekt boett.

Vad tror du att en klockas lysmassa mörknar av?

24. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Som vi eller många av os vet att dom flesta "perfekta patina"kommer från Hong Kong.Klockan säljs till tex.John ,som har köpt den pga den ovanliga tavla.John,säljer klockan vidare....Tror du att J.kommer att säga att han säljer tavla som han tror är ommålad,mm Varenda 1680 röd,som har sålts från H.K. har haft EXACT samma färg på tavla.Andra,tredje hand säljaren kommer aldrig att säga något.Idag skulle tex.jag aldrig köpa 1680 röd,med den kända färg,även om säljaren kom från EU.

25. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    otroligt intressant läsning både i länken och i tråden

26. Spencer

Re: How it's done....n

Jag tror ju inte på det konceptet överhuvudtaget.. Sitter nu på en skön solgul från Derek som är känd. Jag är ganska klar med vad jag tror och de urmakare jag känner.. Älskar dock färgen :D

27. Crowolf

Crowolf Guest

Som denna perfekta NOS-sub;
    http://www.chrono24.se/rolex/submariner ... 2&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=%2Fsearch%2Findex.htm

Va sägs?

28. Per

Per Björklövens finest

Tycker det är kanon att man kan rädda dåliga cases. Det som är tråkigt är att det givetvis fuskas när det säljs men jag ser uppsidan att rädda dåliga cases som större. Tycker det är imponerande jobb vissa kan göra. Hatten av.

29. Spencer

Re: How it's done....n

Jag tror ju inte på det konceptet överhuvudtaget.. Sitter nu på en skön solgul från Derek som är känd. Jag är ganska klar med vad jag tror och de urmakare jag känner.. Älskar dock färgen :D

30. Rossi

Rossi Präst

En god "nyhet" för alla renoverare.

Lysmassans sönderfall sk gulnande index påskyndas inte av ständigt mörker. Sönderfallet är konstant oavsett ljusförhållanden. Sedan tror jag indexen gulnar fortare i Asien pga det varma klimatet. Man kan nästan säga att det är konvergensugnsvarmt på sina håll i Hong Kong.

Mårtenssons ur Brookfield