• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HQ Milton vad håller de på med???

deddas

Rolex
Hej alla!
Skulle behöva lite hjälp...
Jag kontaktade HQ Milton där jag var intresserad av en av deras klockor. Jag skulle byta två av mina klockor(1016, 7928) mot en 1675 även med pengar åt deras håll. Min bror bor i USA och Jacek ber mig skicka klockorna dit för att slippa skatt. Jag gör som han ber om men han vill vänta med pengarna tills de har fått klockorna och har kunnat inspektera dem. Proffsigt och bra tänker jag då kan de ju faktiskt värdera om klockorna är förenliga med mina bilder och jag har inte skickat några pengar. Klockorna letar sig fram till HQ och de anmärker inget om dem. Jag frågar om jag ska skicka pengar och de säger JA. Idag ska klockan som jag bytt och betalat för äntligen skickas... Då får jag ett mail där det står att de såg nu att serienumret på min 1016 var svagt och de gav då följande alternativ:
1. Att jag skulle få klockorna skickade till min bror igen och få pengarna tillbaka
2. Att de ska ge ett lägre pris för min 1016 och att jag då ska betala mer pengar
3. Att istället för att byta med min 1016 betala dess bytesvärde och få både min 1016 och den nya klockan skickad till mig

Jag säger att detta inte är mitt problem de har tydligt sagt att de ska inspektera klockorna och sedan ska pengarna föras över. När de påpekar att serienumret är för dåligt synligt så har de haft klockan hos sig i 6 dagar. Efter flera mail fram och tillbaka där jag säger att vi hade en deal och detta inte kan vara rimligt skickar de bara tillbaka mina klockor till min bror och säger att det inte är något konstigt alls med detta....
Jag undrar nu om detta är rimligt????
Jag menar att de har haft en inspektionstid som de har begärt, pengarna är överförda och klockan borde därför bara skickas till mig? Det är inte mitt fel att det inte är nöjda med sin egen inspektion? Vad kan jag göra åt detta? Är jag ute och cyklar?
Mvh
Deddas
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tycker inte att detta är rimligt. De borde upptäckt detta vid inspektion och meddelat detta till dig innan ni kommit överens.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är inte serienumret läsligt så är det absolut rimligt. Att det sedan dragit ut på tiden är enbart olyckligt men det är trots allt sånt som ibland händer pga olika anledningar.

Är numret läsligt sä ska de självklart hedra ursprungsaffären. Klockans värde sitter inte i tydligheten av gravyren men ett oläsligt serienummer innebär en i princip osäljbar klocka.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är inte serienumret läsligt så är det absolut rimligt. Att det sedan dragit ut på tiden är enbart olyckligt men det är trots allt sånt som ibland händer pga olika anledningar.

Är numret läsligt sä ska de självklart hedra ursprungsaffären.

Absolut, men om de haft klockorna i sex dagar och sen säger "skicka pengar" så bör de redan ha gjort all nödvändig undersökning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut, men om de haft klockorna i sex dagar och sen säger "skicka pengar" så bör de redan ha gjort all nödvändig undersökning.
De har ett gäng anställda och uppenbarligen så har det dröjt innan den slutligen godkänts av någon med mandat att göra det. Självklart olyckligt men klockan blir inte mer värd om nu någon missat en skada. Det är vad det är och om de inte vill köpa klockan så är det som sagt bara att häva dealen. De borde dock kompensera frakt och övriga omkostnader på deddas sida.
 

deddas

Rolex
De har ett gäng anställda och uppenbarligen så har det dröjt innan den slutligen godkänts av någon med mandat att göra det. Självklart olyckligt men klockan blir inte mer värd om nu någon missat en skada. Det är vad det är och om de inte vill köpa klockan så är det som sagt bara att häva dealen. De borde dock kompensera frakt och övriga omkostnader på deddas sida.
Fast de säger att skulle kunna sälja klockan till ett lägre pris och att jag då skulle kunna ge dem mer pengar för att täcka värdet. Detta känns ju enbart fult då de ändå ser att klockan går att säljas. Det ska även sägas att den var nyservad och certifikat finns ifrån Rob's.
 

deddas

Rolex
De har ett gäng anställda och uppenbarligen så har det dröjt innan den slutligen godkänts av någon med mandat att göra det. Självklart olyckligt men klockan blir inte mer värd om nu någon missat en skada. Det är vad det är och om de inte vill köpa klockan så är det som sagt bara att häva dealen. De borde dock kompensera frakt och övriga omkostnader på deddas sida.
Att täcka övriga omkostnader har inte heller yttrats ett ord om från deras sida.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast de säger att skulle kunna sälja klockan till ett lägre pris och att jag då skulle kunna ge dem mer pengar för att täcka värdet. Detta känns ju enbart fult då de ändå ser att klockan går att säljas. Det ska även sägas att den var nyservad och certifikat finns ifrån Rob's.
Delarna har ju ett värde. Hur stor deduktion såg de? Var serienumret läsligt?

Att täcka övriga omkostnader har inte heller yttrats ett ord om från deras sida.
Avvakta refunden och räkna sedan ihop vad det kostat dig så kan ni säkert komma överrens. Antar att de också känner sig blåsta som inte vill gå igenom med dealen. Återigen så är det ju enbart skittrist när saker inte är som man hoppats.

Jag håller med! Vad kan jag göra åt detta då?
Svårt att göra något alls om de inte vill. Du kan ju snällt informera dem om hur fel du tycker det är och ge dem heads-up om kommande trådar på VRF och Rolexforums. Sedan så lär det inte ge dem något mer än eventuellt badwill innan tråden på VRF tas bort och det blir lite kommentarer på det andra forumet. Har du tur så kanske de föredrar en dålig deal framför badwill men jag skulle inte hålla andan.. Tyvärr är ju risken att du själv ser ut som en trouble-maker vilket kan skada ditt egna renommé.
 

deddas

Rolex
Delarna har ju ett värde. Hur stor deduktion såg de? Var serienumret läsligt?


Avvakta refunden och räkna sedan ihop vad det kostat dig så kan ni säkert komma överrens. Antar att de också känner sig blåsta som inte vill gå igenom med dealen. Återigen så är det ju enbart skittrist när saker inte är som man hoppats.


Svårt att göra något alls om de inte vill. Du kan ju snällt informera dem om hur fel du tycker det är och ge dem heads-up om kommande trådar på VRF och Rolexforums. Sedan så lär det inte ge dem något mer än eventuellt badwill innan tråden på VRF tas bort och det blir lite kommentarer på det andra forumet. Har du tur så kanske de föredrar en dålig deal framför badwill men jag skulle inte hålla andan.. Tyvärr är ju risken att du själv ser ut som en trouble-maker vilket kan skada ditt egna renommé.
Jag är ju så jävla klantig så jag har knappt kollat serienumret. Köpte den på forumet och servade den hos Rob så jag tänkte att allt var i ordning. Men de värderade den först till 7k och sedan vill de sänka den till 4,5k där han skriver att han skulle kunna sälja den för 5k så det kan ju inte vara oläsligt?
Men hur kan de känna sig lurade? Det förstår jag inte... de fick ju 6 dagar med klockan där jag antog att de skulle gå igenom den i alla fall utvändigt och kolla på certet! Jag menar ju på att om de ingått i något i skrift(e-mail) och sagt hur de vill att de ska gå till kan de ju inte backa när försäljningen är klar?
Jättetack för era svar @Per och @Scaramanga och förlåt för min ton bara otroligt irriterad!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är ju så jävla klantig så jag har knappt kollat serienumret. Köpte den på forumet och servade den hos Rob så jag tänkte att allt var i ordning. Men de värderade den först till 7k och sedan vill de sänka den till 4,5k där han skriver att han skulle kunna sälja den för 5k så det kan ju inte vara oläsligt?
Men hur kan de känna sig lurade? Det förstår jag inte... de fick ju 6 dagar med klockan där jag antog att de skulle gå igenom den i alla fall utvändigt och kolla på certet! Jag menar ju på att om de ingått i något i skrift(e-mail) och sagt hur de vill att de ska gå till kan de ju inte backa när försäljningen är klar?
Jättetack för era svar @Per och @Scaramanga och förlåt för min ton bara otroligt irriterad!
Denna?

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1016.55293/

Även om priset var absurt sett till problemet så skrevs det tydligt i annonstexten. Är det en annan klocka så får du ursäkta min kommentar. :)

Jag hade personligen betalat mellanskillnaden och varit glad över att bli av med problemet. Låter som en fair deal om det är den klockan.
 

deddas

Rolex
Denna?

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1016.55293/

Även om priset var absurt sett till problemet så skrevs det tydligt i annonstexten. Är det en annan klocka så får du ursäkta min kommentar. :)

Jag hade personligen betalat mellanskillnaden och varit glad över att bli av med problemet. Låter som en fair deal om det är den klockan.
Så kort sagt sitter jag på en klocka som inte går att sälja och som jag köpte för ett allt för högt pris?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men om det var så otydligt så borde de aldrig bett mig att skicka pengarna för att de skulle kollat det innan
Nä. Det var absolut surt. Som jag editerade mitt inlägg ovan så tycker jag att deras erbjudande om mellanskillnad är schysst. Den pengen försvann när du köpte klockan till att börja med. :(
 

deddas

Rolex
Ja. Jag hade tagit det som läropeng. Kanske också skickat en sur passning till säljaren som typ tog fullpris för en klocka som han borde begripit var värd klart mindre. Han är trots allt en hobbyhandlare. Kanske är han villig att dela den ekonomiska smällen med dig?
Jag tycker det är för sent att komma dragande med det nu... Tyvärr! För så mycket fattar jag ändå om Rolex att serieNr är viktigt. Det står i annonsen... Jag klantade mig
 

deddas

Rolex
Ja. Jag hade tagit det som läropeng. Kanske också skickat en sur passning till säljaren som typ tog fullpris för en klocka som han borde begripit var värd klart mindre. Han är trots allt en hobbyhandlare. Kanske är han villig att dela den ekonomiska smällen med dig?
Nu blev det så... En väldigt dyr läropeng som gör att jag känner mig som en korkad amatör
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Surt! Och klantigt av HQ att inte kolla först och deala sen...
I ärlighetens namn svagt av deddas att inte nämna det i kommunikationen även om det var klantigt av HQ Milton att inte upptäcka det on arrival. Hade de fått infon innan klockorna skickats så vågar jag lova dig att de aldrig accepterat trejden.
 

Camo00

Patek
I ärlighetens namn svagt av deddas att inte nämna det i kommunikationen även om det var klantigt av HQ Milton att inte upptäcka det on arrival. Hade de fått infon innan klockorna skickats så vågar jag lova dig att de aldrig accepterat trejden.
Absolut, och då hade klockorna såklart inte skickats alls... :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tavlan är väl dessutom utbytt?
Så klart. En orörd Explorer från 1960 ser väldigt annorlunda ut. :)

Länk, tavla och visare är senare. Kanske också glaset. Det sagt så kostar självklart en korrekt 1016 från 1960 mycket mer men även om man ser till hur den ser ut med alla servicedelar så var priset otroligt högt med tanke på att boetten i princip är värdelös utan ett läsbart serienummer.
 

deddas

Rolex
I ärlighetens namn svagt av deddas att inte nämna det i kommunikationen även om det var klantigt av HQ Milton att inte upptäcka det on arrival. Hade de fått infon innan klockorna skickats så vågar jag lova dig att de aldrig accepterat trejden.
Fast jag tänker ju att de ska inspektera klockan eftersom det sägs...
Skit samma! Säkert svagt av mig
Edit: Vill dock ändå säga att min avsikt inte var att dölja detta utan mer oaktsamhet, slarv och tanklöshet kring detta! Men som sagt självklart något jag borde kollat och redovisat.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Baserat på det du skrivit tycker jag inte att HQ har gjort några större fel.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Så klart. En orörd Explorer från 1960 ser väldigt annorlunda ut. :)

Länk, tavla och visare är senare. Kanske också glaset. Det sagt så kostar självklart en korrekt 1016 från 1960 mycket mer men även om man ser till hur den ser ut med alla servicedelar så var priset otroligt högt med tanke på att boetten i princip är värdelös utan ett läsbart serienummer.
Om tavlan är bytt så stämmer ju inte annonstexten och då tycker jag att du @deddas absolut ska ta kontakt med säljaren.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om tavlan är bytt så stämmer ju inte annonstexten och då tycker jag att du @deddas absolut ska ta kontakt med säljaren.
Tavla och visare såg ut så här till att börja med.

http://www.sheartime.com/product/1960-rolex-explorer-i-ref-1016-4

12323b48a6252f43371befedeffc20fe.JPG
 
D

Deleted member 14209

Guest
Denna?

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1016.55293/

Även om priset var absurt sett till problemet så skrevs det tydligt i annonstexten. Är det en annan klocka så får du ursäkta min kommentar. :)

Jag hade personligen betalat mellanskillnaden och varit glad över att bli av med problemet. Låter som en fair deal om det är den klockan.

Jösses, jag trodde de var nästan "säkert" att köpa på KS :eek: Eller denna annons kanske uppmärksammades då i någon tråd ("minst prisvärda tråden")?

Tänkte bara att för ett otränat öga så ser den ok ut (det med utbytt tavla osv står inte- det står "originaltavla"), annonsen har många likes och säljaren har många referenser.
 
Topp