• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hu kommer det sig att Ofrei och Watchco kan ha så mycket Omegadelar?

Det är ett mysterium för mig, både dom nya och det dom kallar NOS eller OEM, känns som det går stick i stäv med Omegas nya strategi om att vilja höja märket om man som privatperson kan sitta och beställa allt separat via nätet...

Ta t.ex dom delarna som folk bygger Omega SM 300 av, är det original Omega NOS eller någon form av OEM eller vad?

Dom är ju inte listade som ADs så varför låter Omega dom köpa allt löst av dom, eller gör dom det? om inte vart får dom allt ifrån?

http://www.ofrei.com/page_146.html

Här kan man ju tjacka helt nya case med allt, krona, pushers packningar osv, även till nya 8500 verken osv...

http://www.ofrei.com/page865.html

Lite nyfiken....
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är ett mysterium för mig, både dom nya och det dom kallar NOS eller OEM, känns som det går stick i stäv med Omegas nya strategi om att vilja höja märket om man som privatperson kan sitta och beställa allt separat via nätet...

Ta t.ex dom delarna som folk bygger Omega SM 300 av, är det original Omega NOS eller någon form av OEM eller vad?

Dom är ju inte listade som ADs så varför låter Omega dom köpa allt löst av dom, eller gör dom det? om inte vart får dom allt ifrån?

http://www.ofrei.com/page_146.html

Här kan man ju tjacka helt nya case med allt, krona, pushers packningar osv, även till nya 8500 verken osv...

http://www.ofrei.com/page865.html

Lite nyfiken....

Mycket intressant fråga.
 
C

China

Guest
Det är ett mysterium för mig, både dom nya och det dom kallar NOS eller OEM, känns som det går stick i stäv med Omegas nya strategi om att vilja höja märket om man som privatperson kan sitta och beställa allt separat via nätet...

Ta t.ex dom delarna som folk bygger Omega SM 300 av, är det original Omega NOS eller någon form av OEM eller vad?

Dom är ju inte listade som ADs så varför låter Omega dom köpa allt löst av dom, eller gör dom det? om inte vart får dom allt ifrån?

http://www.ofrei.com/page_146.html

Här kan man ju tjacka helt nya case med allt, krona, pushers packningar osv, även till nya 8500 verken osv...

http://www.ofrei.com/page865.html

Lite nyfiken....

Som medinfoto är inne på, så handlar det ofta om gamla långsiktiga avtal som Omega har med grossister. En del sitter på ganska stora lager då man bunkrat upp inför nya mer strikta avtal eller att avtalen löper ut. Omega har tidigare varit ganska frikostiga med vilka delar man sålt, och många gånger så har kunder hos t.ex. Ofrei kunnat plocka ihop en egen franken med originaldelar. Grossisterna är också på hugget och köper in delar från företag som mist sin AD status eller lagts ner.
 
Som medinfoto är inne på, så handlar det ofta om gamla långsiktiga avtal som Omega har med grossister. En del sitter på ganska stora lager då man bunkrat upp inför nya mer strikta avtal eller att avtalen löper ut. Omega har tidigare varit ganska frikostiga med vilka delar man sålt, och många gånger så har kunder hos t.ex. Ofrei kunnat plocka ihop en egen franken med originaldelar. Grossisterna är också på hugget och köper in delar från företag som mist sin AD status eller lagts ner.

Tack, det bör väl förklara dom nyare grejerna men typ dom gamla SM 300 delarna som verkar säljas i parti och minut och fortfarande finns tillgängliga, det måste väl vara nyproduktion eller?
 
C

China

Guest
Tack, det bör väl förklara dom nyare grejerna men typ dom gamla SM 300 delarna som verkar säljas i parti och minut och fortfarande finns tillgängliga, det måste väl vara nyproduktion eller?

Många manufakturer producerar mycket stora mängder reservdelar för att ha på lager innan man pensionerar olika modeller. Jag vet inte vad Omega har för strategi, men nytillverkning är nog mindre troligt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många manufakturer producerar mycket stora mängder reservdelar för att ha på lager innan man pensionerar olika modeller. Jag vet inte vad Omega har för strategi, men nytillverkning är nog mindre troligt.
Jag tror det är nyproduktion från typ Kina om vi pratar sm300.
 

poormans

Rolex
lite motsägelsefullt att vara ett vinstdrivande företag och samtidigt begränsa tillgången på sina produkter (om efterfrågan finns)

undrar om det gör något nämnvärt för exklusiviteten på deras varumärke att tex 5000 klocksnack medlemmar vet att det finns delar att köpa på tex cousinsuk när gemene man går till en AD ?

cheers
christian
 
lite motsägelsefullt att vara ett vinstdrivande företag och samtidigt begränsa tillgången på sina produkter (om efterfrågan finns)

Inte alls egentligen, visst Louis Vuitton skulle kunna börja sälja sina väskor på ICA och Rolex på Dollar Store, exlusiviteten är nyckeln (okej, inte helt rättvis jämförelse kanske, men men ;) ) ...om man vill få upp exlusiviteten så krävs det en del, som dom redan börjat med att ta bort flertalet AD, prishöjningar, hårdare krav på ADs, fler egna Boutiquer, allt är en stategi från deras sida, då rimmar det enligt mig illa med att kunna köpa riktiga prylar via en sida som Ofrei...

Missgynnar dom bara i långa loppet, hjälper till att göra så outbildade urmakare kan få tag i delar osv, Rolex är ju tvärtemot, benhårda med att bara släppa reservdelar till ADs och därmed svårare för icke Rolex urmakare att utföra reparationer osv...

Men som det visades i länken i nån tidigare post så verkar det snart vara slut med det, om det nu stämmer?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
som sagt stor skillnad på klockdelar hos en fackhandlare och märkes väskor på ica och jag tror den vanlige klockköparen som vill ha en fin klocka handlar/servar ändå hos AD

cheers
christian

Jag tror nog inte Omega tänker, visst vi behåller en icke AD som kan prångla delar till klockentusiaster så vi kan behålla credden hos den tusendels promille av våra kunder som är klocknördar..
 

rogart-63

Patek
Tog kontakt med en som hade b.l.a NOS Omega tavlor till salu på Ebay . Frågade om dom var äkta och om han möjligen hade visare oxå . Som han skrev att han hade Har inte fått nåt svar . Tolkar det som att dom inte är äkta .
 

TicTack

Cartier
I stort så handlar det säkert snart om samma system som gråhandlarna av färdiga klockor.

AD:s som går dåligt, och ändå riskerar att förlora sin AD-titel tar en rövare och säljer till gråhandlare. Eller har jag fel?

lite motsägelsefullt att vara ett vinstdrivande företag och samtidigt begränsa tillgången på sina produkter (om efterfrågan finns)

undrar om det gör något nämnvärt för exklusiviteten på deras varumärke att tex 5000 klocksnack medlemmar vet att det finns delar att köpa på tex cousinsuk när gemene man går till en AD ?

cheers
christian



se även:
https://klocksnack.se/threads/därfö...maximal-kontroll-över-sina-reservdelar.31572/
 

TicTack

Cartier
Omega låter nytillverka i Kina, eller det sker tillverkning av nya delar i Kina utan Omegas inblandning?
A

Det verkar vara så (forum) att vissa Omegadelar är gjorda i Kina.

Det låter oekonomiskt att tillverka samma del på olika ställen.

MEN det är inte omöjligt att klocktillverkarna gör en viss del i .ch till nya klockor för att klockan skall klara "Swiss made"-kraven. Men att de sedan gör reservdelarna i .cn - för det blir så billigt.

Vad tror ni?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det verkar vara så (forum) att vissa Omegadelar är gjorda i Kina.

Det låter oekonomiskt att tillverka samma del på olika ställen.

MEN det är inte omöjligt att klocktillverkarna gör en viss del i .ch till nya klockor för att klockan skall klara "Swiss made"-kraven. Men att de sedan gör reservdelarna i .cn - för det blir så billigt.

Vad tror ni?

Som jag har förstått det behöver inte alla delar vara tillverkade i Schweiz för att få bära swiss made(längre?).
Har för mig att det var en viss procent av delarna + att klockan sattes ihop i Schweiz som var kravet...
 

TicTack

Cartier
Som jag har förstått det behöver inte alla delar vara tillverkade i Schweiz för att få bära swiss made(längre?).
Har för mig att det var en viss procent av delarna + att klockan sattes ihop i Schweiz som var kravet...

En hel del regler, bl.a.
the components of Swiss manufacture account for at least 50 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Made
 
Topp