Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hublot Big Bang VS Rolex Deepsea

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Karl T Svensson, 12 februari 2016.

1. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Tänkte försöka jämföra två av mina favoritklockor ur min samling, Hublot Big Bang och Rolex Deepsea. Kan tyckas vara konstigt att jämföra dessa klockor men jag tycker dom har en hel del gemensamt. De ligger i ungefär (nåja...) samma prisklass, är typ samma storlek, rätt sportiga osv... Har haft Hubben sen 2011 så den är väl inkörd och Rollen strax över en vecka. Kommer inte rabbla några spec eller nån historia kring klockorna då det redan finns gott om det på bägge dinkor här på forumet, istället kommer det handla mer om mina personliga reflektioner och känslor. Börjar med Hubben...

Hublot Big Bang Steel Ceramic 44,5
    Jag har haft några subbar och blev sugen att testa nått nytt. Ville gå utanför min "comfort-zone"... Jag visste inte särskilt mycket om andra klockor än Rolex så jag gjorde det man gör nuförtiden, surfade internet. Titta på massa modeller men ingen kändes rätt. Fastnade för AP ROO men tyckte att prislappen var för saftig. Plötsligt när jag surfade runt bland AP ROO så uppenbarade sig den, HUBLOT BIG BANG! Jag föll som en fura! Det var helt klart den snyggaste klocka jag sett i mitt liv och jag var tvungen att omedelbart bege mig till en butik för att få känna på den live. Efter besöket i butiken så var saken biff, jag skulle ha en Big Bang! Jag började sondera marknaden efter en lätt beggad klocka och fann en Big Bang i Götet som bara hade knappt ett år på samvetet, blev affär direkt. Sedan den dagen har jag varit en lycklig Big Bang ägare. Tänkte vi kör en bild innan jag fortsätter...
    PSX_20160206_102848.jpg

Hublot är ett relativt nytt märke och deras urverk är nått slags tungt modifierat ETA men jag brydde mig inte alls om urverket, jag hade fullständigt charmats av klockans brutala elegans. Det jag föll för hos Big Bang var hur man arbetat med många olika fantastiska materialval och kombinerat dom på ett sätt som (enligt mig) ingen annan tillverkare hade lyckats med innan Big Bang. Kombinationen av keramik, stål, gummi och kolfiber är (enligt mig) extremt lyckad och ger klockan en fantastisk look. Det man betalar för när man köper en Hublot är inte urverket i första hand utan material, design och marketing, vilket jag inte har några problem med.

Big Bang andas kvalité och klockan är verkligen välbyggd. Allt är genomtänkt, kombinerat och konstruerat med precision. Klockan kommer i en snygg, stilren och läcker kartong. Inuti kartongen finns en ännu snyggare svart trälåda som även den andas stil och kvalité. Ett stort plus är att man får med verktyg om man vill mecka lite med klockan (big no no!) eller byta armband. Verkligen genomtänkt att leverara klockan med dessa specialverktyg, I LIKE! Lite bilder...
    PSX_20160206_104828.jpg

PSX_20160206_104849.jpg

PSX_20160206_104903.jpg
    Som jag har nämnt så är klockan grymt välbyggd. Alla detaljer är 100% perfekta! Jag hade tidigare haft några subbor och var orolig att jag kanske skulle tycka att storleken var lite stor men ack så fel jag hade... Storleken är enligt mig helt perfekt och klockan sitter så sjukt jävla bra på armen. Gummibandet är fantastiskt och väldigt komfortabelt, inga problem att ha på sig klockan 24/7 utan att känna sig besvärad. Ingår två gummiband och jag gillar det räfflade bäst, ger klockan mer attityd än det släta. Sen har vi den svarta karamiska ringen som ger klockan dess karaktär, otroligt läcker! Tycker att kombinationen svart karmisk ring och stål är väldigt lyckad (både här och på subbar så klart), tyvärr tycker jag att stålet är väldigt känsligt för repor (Rolex ngt bättre där). Själva urtavlan i kolfiber är enligt mig den snyggaste urtavlan på marknaden (möjligtvis kan Rolex Hulk alt Deepsea Blue dela första platsen) och ger klockan liv. Urtavlan beter sig olika beroende på ljus och ger klockan olika karaktärer och ett djup som många andra urtavlor saknar.
    PSX_20160206_103827.jpg

PSX_20160206_103234.jpg

Gällande urverk så kan jag bara kommentera att klockan går bra och jag har aldrig haft några problem att den sackar eller går för fort. Men lyssnar man på urverket så inbillar jag mig iaf att det inte är samma kvalitetskänsla som hos Rolex. Urverket är iaf snyggt som tusan och jag gillar verkligen att man kan se det, ger en lyxig känsla.
    PSX_20160206_103101.jpg

PSX_20160206_102929.jpg

Hublot Big Bang är inget för den blyge. Jag jobbar som lärare och mina elever går bananas när jag har på mig klockan. Ingen Rolex väcker den uppmärksamhet som denna klocka gör. Samma gäller på krogen, har aldrig varit med om att tjejer (dock killar) kommer fram och vill prata om Rolex men flera ggr har jag tjejer kommit fram och pratat om Big Bang (hög liggfaktor ha ha). Sen kan man diskutera om klockan är vräkig och om det är en klocka för dryga och nyrika... Ibland får man sådana kommenterar att man är säkert dryg för man kör Hublot men då är det desto roligare att visa att man faktiskt kan köra Hublot och vara en trevlig prick :). Eller så spelar man svindryg ha ha kan oxå vara kul!

Vågar man gå utanför boxen, vill testa nått nytt och vill ha en riktig "hållkäften klocka" så tycker jag att Big Bang är ett utmärkt val! Skulle dock aldrig köpa ny utan satsa på en bättre beggad så slipper ni det enorma värdetappet när den lämnar butiken. Avslutningsvis vill jag påpeka att Big Bang faktiskt är en allsidig klocka som passar för alla tillfällen. Har haft den till kostym och smoking likväl som på playan, ute i båten eller varför inte hemma till mysdressen...!

Rolex Deepsea 44
    Har som sagt haft några subbar, det är ju ett måste när man e dykare. Egentligen kan jag tycka att det är rätt löjligt med dykklockor, racingklockor, månklockor osv... För i ärlighetens namn så köper man inte klockan för att dyka med eller åka till månen med, det är livsstilen som man köper, ett statement! Efter att jag köpt Hubben så tappade jag lite intresse för subbarna, tyckte de var lite taniga och anonyma jämfört med mitt nya monster. Efter ett tag kom intresset tillbaka, Rolex är ju alltid Rolex. Började använda min stålsubba men den kändes liten nu när jag var van med Hubben. Hade aldrig sett en Deepsea tidigare men sprang på en i samband att jag sonderade marknaden inför försäljningen av min subba. Direkt när jag såg första bilden på Deepsea så steg min puls och jag insåg direkt att det var dags för "Rolex comback". Fick klämma lite på en Deepsea vid ett tillfälle och föll som en fura. "Ha-begäret" tog över och det var inget snack om saken, jag skulle ha en Deepsea! Första känslan när man jag fingrade lite på den så slogs jag direkt över vilken gedigen klocka det verkligen är. Tyckte då och tycker fortfarande att Deepsea är den bästa klocka som Rolex någonsin byggt. Det var bara att börja sondera marknaden efter en Deepsea...
    PSX_20160208_180801.jpg
    Jag hade samma taktik som med min Hubbe att köpa en bättre beggad. Sagt och gjort för ungefär en vecka sedan så blev jag lycklig ägare till en knappt ett år gammal Deepsea och lyckan är som ni kan förstå total! Jag berättade lyriskt för min fru att nu kan jag äntligen dyka ner till 3900 meter och hon idiotförklarade naturligtvis mig... Dock tyckte hon klockan var fantastiskt snygg och hon som inte är nån Rolexnörd var till och med imponerad. Egentligen håller jag med min fru att det är rätt löjligt att disktutera om klockor håller för 100 meter eller 3900 meter, man kommer aldrig att komma ner på de djupen iaf. MEN skit i det, man köper ju inte klockan för att dyka med utan det är ju livstilen, ett statement man köper. Det är jävligt gött att veta att klockan på armen fixar trycket på 3900 meter. Klockan kommer i den legendariska Rolex boxen. Själv tycker jag egentligen att den är riktigt ful men ändå kommer Rolex undan med det för boxen andas historia och kvalite. Den är långt ifrån lika stilren och cool som boxen till Hubben men den är ju ändå klassisk, en bit historia! Så även fast jag egentligen tycker att boxen är ful så älskar jag den... Lite trist att det inte ingår några verktyg, tycker det borde göra det för en klocka över 100 papp. Kör några bilder.
    PSX_20160212_163308.jpg

PSX_20160212_163258.jpg

PSX_20160212_163246.jpg

Klockan i sig är (enligt mig) den snyggaste och fetaste klocka som Rolex har släppt. Klockan stor, tjock, tung men alldelens, alldelens underbar... Byggkvaliten är inte av denna värld, allt är gjort med milimeterprecision och klockan andas kvalite rakt av. Urverket är (även om man inte kan se det) top notch och det känns (eller så inbillar jag mig) att maskineriet i klockan är på en annan nivå än Hubbens urverk. Tickar så fantasiskt fint, ja spot on! Materialvalet med keramisk ring, platinum, safirglas och stål (av högsta kvalite) är ja helt enastående och ger klockan ett grymt självförtroende. Armbandet är tajt och det är stor skilland mot mina tidigare gamla "slappa" subbor, samma sak med glidlåset och fliplock extension (om det nu heter så). Väldigt smidigt iaf om man vill justera storleken på klockan och även där är det milimeterprecision. Tycker Rolex har löst det otroligt bra gällande glidlås/fliplock, imponerande!
    PSX_20160212_132758.jpg

PSX_20160212_133211.jpg

PSX_20160212_131720.jpg

PSX_20160212_131326.jpg

Men det bästa med klockan är ju helt klart heliumvalvet, asså vilken käftsmäll! Åååå jag bara älskar det. Så sjukt kaxigt med den underbara texten "Original gas escape valve" och "Ring lock system", I LOVE IT! Gör klockan unik och lyfter den ytterligare en dimension. Dyka på 300 meter är ju för tunnisar, klart man ska ner på 3900 ha ha... Kan tyckas en aning larvig att bygga en klocka för 3900 meter under havet men va fan varför inte!!! Klockan i sig är stor och riktigt tung, mycket tyngre än Hubben. Den känns på armen men sitter som ett smäck. Jag gillar att den tar sin plats men den passar absolut inte alla. På armen ger den ett klart maffigare intryck än en vanlig subba och drar helt klart åt sig mer blickar och kommentarer. Men klockan flyger ganska ändå ganska bra under radarn, väcker inte alls samma uppmärksamhet som "liggklockan" Big Bang... Men träffar man nån som har koll på klockor så är det en annan femma, klockfans blir överlag väldigt glada och intresserade när dom ser klockan och vill gärna ta en närmare titt. Deepsea ger helt klart mer "credd" i klockkretsar än vad Big Bang gör... Tyckte första dagen att den var lite tung men efter att ha kört den en vecka så känns den helt naturlig på handleden. Klockan i sig är en utmärkt allround klocka som passar både till kavaj som till casual eller sport. Men jag tror ändå att man inte ska satsa på bara en Deepsea, den e så pass tung att man ändå tror jag vill rulla med lättare klockor. Jag kan inte annat än att rek. Deepsea, enligt mig den mest välbyggda Rolex som någonsin gjorts. Ska bli ett nöje att ta med denna skönhet ner i djupet vid tillfälle, dock tror jag att 3900 meter lär förbli en dröm...!
    PSX_20160212_131757.jpg

PSX_20160212_131204.jpg

PSX_20160212_131851.jpg

Vilken är då bäst?

Omöjligt att svara på.... Just nu är Deepsea favoriten men det beror så klart på att jag bara haft den strax över en vecka. Blir intressant att utvärdera detta om säg ett år. Fördelarna med Hubben är att den är relativt billig att serva, otroligt skön att bära, "hållkäften snygg", byggd av fantastiska material och sen får vi inte glömma klockans "liggfaktor" ha ha...! Nackdelar är urverket (inte in-house), ryktet och till viss del uppmärksamheten som klockan ger. Sen tål den ju bara 100 meter, va fan ha ha...! Fördelar med Rollen är helt klart urverket, oj oj oj! Kvaliten överlag är ju oxå så jävla bra, klockan fullständigt osar klass! Sen får vi inte glömma heliumvalet som är galet häftigt (3900 meter yeah)... Nackdelen är att den kan bli lite tung att bära om man jämför med vanlig subba eller Hubben. Klockan kräver helt klart sin man!

Hubben är som en Lamborghini Gallardo, ett spektakulärt yttre men egentligen en förklädd Audi. Medans Rollen är som en Porsche (stilfull, klassisk och välbyggd) och lite mer anonym... Om jag måste välja...så väljer jag bägge! :) Hoppas ni gillar bilderna och mina reflektioner kring dessa grymma dinkor!

Como, Utforskaren, Sandman och 12 andra gillar detta.
  2. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Kan bara instämma angående DSSD. Det är en minst sagt gedigen klocka och det är en fröjd att titta ner på den :)

Provade Sub, GMT och Explorer 2 i dag och de kändes som leksaksklockor, tyvärr :(

Karl T Svensson gillar detta.
  3. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Tack för trevlig läsning.
    Jag blir lite sugen på en Deepsea.

4. oordning

oordning Bonde

Rolexen var riktigt snygg, hublot kan jag vänja mig vid ;)

5. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Bra recension. Skulle vilja ha haft dig i plugget, skulle aldrig skolkat. Samtidigt hade det varit svårt att koncentrera blicken utanför handleden. ;)

6. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Gillar deepsea'n till 90% klarar inte av textringen i tavlan

TiredMike gillar detta.
  7. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Själv tycker jag texten är fantastiskt och ger klockan karaktär men smaken e som baken... Och tur e ju det, vore värdelöst om alla hade samma smak!

Nått jag glömde nämna i min recension är klockans välvda safirglas, så jäkla läckert! Gillar oxå att det inte finns nån förstoring för datumet, ger ett mer stilrent uttryck. Har aldrig varit nått stort fan av datumbubblan men men den e ju ikonisk så jag köper det. Fortfarande glad som ett barn på julafton när jag drar på mig Deepsea ☺☺☺☺

8. chris.f

chris.f Borgare

Tack för recensionen.

9. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Intressant läsning. Tack för det.

10. Ticktack

Ticktack Stadsbo

Från:
    Uptown
    Nu kittlas det i " habegärs-tarmen ", satan också !!

11. Steffe79

Steffe79 Torpare

Bra skrivet

12. Karl T Svensson
    Trådstartare

Karl T Svensson Bonde

Två bilder på "dive mode" m extension utfälld
    PSX_20160221_163244.jpg

2016-02-21 16.33.14.jpg

Pauledward gillar detta.
  13. fello

fello Torpare

Bra review! Är sugen på en deepsea. Lägger till på min bucketlist

14. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Är i lite samma situation som dig fast tvärt om. Har en Hublot Classic Fusion 45mm och en Sea dweller 16600 min Hublot är bara någon vecka gammal för mig och jag älskar den, dock har ha-begäret för en AP roo börjat eka i huvudet. Men summa summarum är att jag verkligen gillar Hublot men också Rolex :)