• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hublot som varumärke?

Amme

Cartier
Min första tråd och jag riskera bli hatad direkt. Men "Go hard or go home" :)
Det är bara tankar jag har och hoppas att de kan tas emot som just tankar och inget annat. Vill inte på något sätt förolämpa någon.

Vad är grejen med Hublot? Ja de var först ut med rubber starp men what else?
Deras mest framgångsrika serie är skrämmande lik en annan klocka. Upphöjd bezel med skruvar, hur case sluttar innan strap:et, well you get the picture


Sedan stoppar de i ett "vanligt" 7750 och tar top dollars för den. Sunken date wheel from hell(man kan se 3 datum samtidigt), skramlande rotor som låter lika mkt som en gammal 740, sub dials som liknar en ur och penn klocka och en over all appearance som hämtad från en science fiction film

-Cowboys-Aliens-Production-Still-Daniel-Craig-as-Jake-Lonergan-cowboys-and-aliens-17581833-1023-688.jpg


Efter miljontals försäljning så investerar de i en ny modell vilket är skrämmande lik en annan framgångsrik märke/modell.Nu äntligen har de in-house movement men prislappen range:ar $94 000 - $114 000




Nu blir det hela ännu roligare. När de "kopierat" klart så kommer de på denna heeeelt egen hand


Missförstå mig inte, jag förstår att man gör det som krävs för att kränga klockor. Det värsta är att mitt egna favorit märke följer i samma fotspår. Känns som man förlorar kärnan och integriteten när man slänger fram en tallrik med några sub dials och ett strap som denna


Alla verkar vilja attrahera 50 cent och grabbarna. Ja de har pengar men det e ju inte de som betalar ändå. Jag vill inte förknippas med de!
Respekterar PP jätte mycket för att de inte har hoppat på tåget. Vet inte om jag börjar bli gubbig eller ifall de tankar jag just skrivit tvingar mig i PP's riktning. Tyvärr behöver man panta njuren, sms:a låna OCH kontakta GE Money Bank

Så! Nu har jag fått skriva av mig

Nu till rakningen :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Intressant tanke...

En spontan fråga blir, har du testkört Hublot? :)

Jag var lite inne på samma spår som du, tills jag fick testa en på riktigt!
Man måste uppleva Hubbe i verkligheten, inte bara klämma 5-10min hos AD (även fast jag även tycker att de har några gräsliga modeller).

Att de väljer udda material, blandar dessa hej vilt och testar "nya" saker gör att de växer i mina ögon!

EDIT: Sen att säga att Big Bang-serien är "skrämmande lik" ROO är väl lite att ta i? :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Intressant tanke...

En spontan fråga blir, har du testkört Hublot? :)

Jag var lite inne på samma spår som du, tills jag fick testa en på riktigt!
Man måste uppleva Hubbe i verkligheten, inte bara klämma 5-10min hos AD (även fast jag även tycker att de har några gräsliga modeller).

Att de väljer udda material, blandar dessa hej vilt och testar "nya" saker gör att de växer i mina ögon!


Varje gång jag provat och provar en Hublot, oavsett om de ligger på 50k eller 300k så har jag alltid tyckt att de känns som typ.. leksaksklockor...
 

Sputniq

Panerai
Hublot är ett fantastiskt intressant märke rent marknadsmässigt. Att gå från ingenting till allt de har nu på en väldigt kort tid är imponerande, vilket de kan tacka Jean-Claude Biver för :)

Han investerade hårt i marknadsföring (fotbolls-vm exempelvis), satsade hårt på nya spännande material vilket lockar samt håller produktionen på en inte allt för hög nivå vilket göra att efterfrågan blir mycket större än tillgången vilket gör att de kan ta ut priset med viss marginal ;)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Håller med, men kan trots det uppskatta utseendet på de enklare big bang modellerna.
Förresten, Hublot var väl inte först med gummistrap?
 

Amme

Cartier
En spontan fråga blir, har du testkört Hublot? :)



Att de väljer udda material, blandar dessa hej vilt och testar "nya" saker gör att de växer i mina ögon!

Ja det har jag. Bang serien har något kan jag erkänna. Men känns ändå inte fullbordad. Kan inte förklara känslan.

Håller med dig ang materialen. Det är de duktiga på
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Att tillverkar kopierar design från varandra är ju ingen nyhet.
Kolla bara hur många klockor som förmodligen blev designade av en kille med en Rolex DJ/DD/Sub på armen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst har de hämtat inspiration från ROO men den är ändå tillräckligt egen för att inte förtjäna att bli smutskastad. Väldesignade modeller i allmänhet och jag har övervägt att köpa en många gånger. Tycker synd om dem som går runt och hatar så mycket.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Varje gång jag provat och provar en Hublot, oavsett om de ligger på 50k eller 300k så har jag alltid tyckt att de känns som typ.. leksaksklockor...

Jag har bara haft en Hublot, men den jag införskaffade här om dagen är nog den klocka som jag haft som känns mest välbyggd, med sin keramiska boett samt bezel i Tungsten.

Men smaken är väl som baken antar jag, och jag vet inte hur deras stål-, titan- eller guldmodeller känns :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
ja den är delad. Kom ihåg att jag varken smutskastar eller hatar. Bara tankar jag haft ett tag.
Ber om ursäkt för alla engelska uttryck men hänger mer på engelska forum

Jag förstår... Men får svårt att ta hela ditt resonemang seriöst när du slänger med uttryck som "Sunken date wheel from hell(man kan se 3 datum samtidigt), skramlande rotor som låter lika mkt som en gammal 740, sub dials som liknar en ur och penn klocka".

Samtliga dessa anser jag är KRAFTIGT överdrivna, då jag endast ser ett datum på min(?), visst rotorn låter lite men inte överdrivet mycket samt att jag inte ser några större skillnader på kvalitén på sub-dials ifall man jämför mot AP'n som du länkade en bild på.
 

Galaxy

Rolex


Jag tycker att Hublot har en hel del OK klockor, Classic Fusion t.ex. Överlag känns det dock inte som ett märke för mig, men jag har aldrig provat en. :)

Förresten, hur avläser man tiden på klockan ovan? Kollar man på de svartröda "sub-dialsarna" uppe i högra hörnet, och är klockan i så fall 10:05? Även om klockan i sig förmodligen är ett urmakarkonstverk blir jag lite förvirrad av tavlan.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Med risk för att slänga in några handgranater i brasan så säger jag att varken Hublot eller AP tilltalar mig. Säkert jättebra klockor på alla sätt, men designen slår inte ann någonting hos mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag satt faktiskt och kollade upp priset på en classic fusion 38mm idag. Känner mig lite chockad själv faktiskt, men grejen är:
1: Ja, de har några riktigt fula modeller, men det har alla tillverkare.
2: Ja, vissa är alldeles för stora, men det är en smaksak.
3: Kvalitetsintryck via bilder och kvalitet i verkligheten är två helt olika saker.
4: Chrisse har ju ägt minst två stycken (och han gillade dem), så då kan det omöjligt vara dåliga klockor.

Classic fusion:
hublot_image.2279628.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
4: Chrisse har ju ägt minst två stycken (och han gillade dem), så då kan det omöjligt vara dåliga klockor.

WORD!!! :)

Btw, har haft 4 st.

Och vad gäller designen, den skall inte tilltala alla, hade varit sjukt tråkigt om alla gillade samma saker.

TS hävdar de låter mkt, tror han klämt på en dålig fejk med Kina-klon av 7750.
Mina senaste Hubbar baserades på 2894 verket, de var tysta och fina.

De modeller med hublot's eget Unico-verk är något i hästväg.
Klockor i rymdmaterial med en design alla inte ens vågar bära :)
 

Amme

Cartier
Vill förtydliga att jag aldrig sagt/skrivit att de är dåliga klockor. Känner bara att de är högt prissatta med tanke på urverk och design plankningen(om de nu har plankat)

Är nog mest frustrerad över att jag inte äger en PP :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vill förtydliga att jag aldrig sagt/skrivit att de är dåliga klockor. Känner bara att de är högt prissatta med tanke på urverk och design plankningen(om de nu har plankat)

Är nog mest frustrerad över att jag inte äger en PP :)

Du skrivet blaj pga okunskap....visst....design är ju personlig....men det är inte där du gör en faux-pas .....gör din hemläxa och återkom.....
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Arghhh teh swenglish!!! (Som visserligen inte TS är ensam om på detta forum) ;)

Hubolt i övrigt är inte min grej. Tyvärr är det med Hubolt, som många andra märken, att de tar betalt för sin profilering. Med det sagt menar jag inte att de är dåliga men du betalar inte för kvalité du betalar för att få ett visst varumärke och dess profilering. Det är ett modeplagg i första hand och en klocka i andra hand.

Men för de som gillar denna profilering och bar råd är det givetvis fritt fram, alla har olika smak.
 

Isodor

Audemars
Inget ont om deras klockor, alla gillar olika ..

Dock har jag en bekant som sportar en big bang 44 mm i guld som han köpte i staterna ... Den var "spännande" men sedan till den milda grad att min anseende kännas opersonlig och saknade harmoni.. Dessutom satt det samma verk som i min dåvarande carrera (7750) vilket kändes väldigt lustigt pga prislappen.

Men nu har de väl börjat utveckla egna verk så det är väl positivt ?

En modern klocka för den moderna mannen skulle jag vilja påstå. (Dock inget som jag skulle köpa då jag är mer för klassisk look)
 

Amme

Cartier
Jag ska utveckla mig lite
Man kan göra samma jämförelse med varumärket Frederique Constant och PP. Där kan en argumentera att FC's worldtimer plankar på PP's worldtimer.



I det här fallet så har FC en true manufacture movement och en prislapp på 29 990:-. Den kanske är lågt prissatt (eller "rätt" prissatt) för att de inte profilerat sig som modeplagg för tuffa hipeti-hoppare. Faktum kvarstår att de likt Hublot vill sälja klockor och plankat på en design för att göra det mer framgångsrikt, men skillnaden är att de har in-house movement och priset är mycket lägre
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ska utveckla mig lite
Man kan göra samma jämförelse med varumärket Frederique Constant och PP. Där kan en argumentera att FC's worldtimer plankar på PP's worldtimer.

I det här fallet så har FC en true manufacture movement och en prislapp på 29 990:-. Den kanske är lågt prissatt (eller "rätt" prissatt) för att de inte profilerat sig som modeplagg för tuffa hipeti-hoppare. Faktum kvarstår att de likt Hublot vill sälja klockor och plankat på en design för att göra det mer framgångsrikt, men skillnaden är att de har in-house movement och priset är mycket lägre
Håller inte med dig här heller, ser ingen plankning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för att du kommenterar ämnet i tråden men utveckla gärna
Det är nog lättare att vända på det, vad är plankat? Jag ser inget som är kopierat. En worldtimer är en worldtimer så samma sätt som ett dykarur är ett dykarur. Att de fungerar på samma vis och båda har en världskarta är långt ifrån en plankning i min värld. Om man anser att detta är en plankning är nog det mesta man stöter på i sin vardag det med.
 
Topp