• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hublot som varumärke?

Amme

Cartier
En worldtimer är en worldtimer så samma sätt som ett dykarur är ett dykarur. Att de fungerar på samma vis och båda har en världskarta är långt ifrån en plankning i min värld.

Nä det ligger en del i det du säger! Jag förstår att en GMT t ex har en extra visare som indikerar en andra tidzon, blir svårt att illustrera det på annat sätt. Med det sagt tycker jag även att ifall jag skulle konstruera en ny klocka med låt sig "Amme" som varumärke, som innehöll svart urtavla med vita runda indicier förutom 12:an som skulle vara triangel formad, ceramic glasring med silvriga nummer på och en grön GMT visare (med en pil på) skulle många känna igen designen och argumentera att jag plankar på en befintlig framgångsrik modell. Spelar ingen roll vilken bracelet jag skulle ha t ex.
Den känslan man får, det för mig är plankat. Om det nu rör sig om bil, båt, klockor eller nåt så banalt som tandborste spelar ingen roll...

Edit:
Observera att jag försöker hålla mig till Svenska :)
 

CarlG

Omega
Snygga men väldigt stora!
Skärmavbild 2014-01-27 kl. 19.00.59.png
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-01-27 kl. 19.00.59.png
    Skärmavbild 2014-01-27 kl. 19.00.59.png
    169.9 KB · Visningar: 62

jaqob

Omega
Visst har de hämtat inspiration från ROO men den är ändå tillräckligt egen för att inte förtjäna att bli smutskastad. Väldesignade modeller i allmänhet och jag har övervägt att köpa en många gånger. Tycker synd om dem som går runt och hatar så mycket.

Vilken skyddad verkstad ni måste ha om ni klassar detta som hat :)

Jag tycker det var ett alldeles utmärkt förstainlägg med en intressant frågeställning. Och nog måste alla se likheterna, oavsätt vilken värdering man sedan lägger i det :)

Coola klockor, men finns många märken jag vill gå igenom innan jag hamnar där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilken skyddad verkstad ni måste ha om ni klassar detta som hat :)

Jag tycker det var ett alldeles utmärkt förstainlägg med en intressant frågeställning. Och nog måste alla se likheterna, oavsätt vilken värdering man sedan lägger i det :)

Coola klockor, men finns många märken jag vill gå igenom innan jag hamnar där.

L'enfant terrible!

Om man deltagit få forumet ett tag har man märkt att det finns ett djupt förakt/hat mot just Hublot.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Arghhh teh swenglish!!! (Som visserligen inte TS är ensam om på detta forum) ;)

Hubolt i övrigt är inte min grej. Tyvärr är det med Hubolt, som många andra märken, att de tar betalt för sin profilering. Med det sagt menar jag inte att de är dåliga men du betalar inte för kvalité du betalar för att få ett visst varumärke och dess profilering. Det är ett modeplagg i första hand och en klocka i andra hand.

Men för de som gillar denna profilering och bar råd är det givetvis fritt fram, alla har olika smak.
Jag förstår inte detta snack om leksaksklockor och "modeplagg". Har ni klämt på en Hublot i verkligheten? Jag har köpt en till min fru, finishen är riktigt bra.
Här en av leksaksklockorna;
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag förstår inte detta snack om leksaksklockor och "modeplagg". Har ni klämt på en Hublot i verkligheten? Jag har köpt en till min fru, finishen är riktigt bra.


+1, Hublot är nog inget jag skulle lägga pengar på själv, men fick klämma på en på nån GTG och jäklar vilken välbyggd känsla den gav! sköna materialval och brytningar, så nog är det högkvalitativa grejor alltid!

och visst "ligger de i tiden" dvs har en stil som är typisk för vår tid, dvs är moderna, men det är väl bra? så jobbar man ju i alla branscher... ...skulle ju vara oändligt tråkigt om alla bara gjorde pastischer på gamla framgångar?

 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag förstår inte detta snack om leksaksklockor och "modeplagg". Har ni klämt på en Hublot i verkligheten? Jag har köpt en till min fru, finishen är riktigt bra.
Här en av leksaksklockorna;
Du behöver inte bli irriterad, jag sa inte att det var en dålig klocka. Jag sa bara att du betalar för utformning och varumärke. Motsvarande kvalité kan du få billigare.

Med risk att få mycket skit för att jag säger detta här så kan man konstatera att även Rolex faller under kategori modeklocka (dock går verkar decej gå ur mode). Detta gäller flera av de stora "anrika" märkena. De klockor där pris står i paritet till kvalitén är ofta klockor som många här inte ser som så exklusiva och som folk köper mer för att de helt enkelt behöver en klocka.
 

Amme

Cartier
och visst "ligger de i tiden" dvs har en stil som är typisk för vår tid, dvs är moderna, men det är väl bra? så jobbar man ju i alla branscher... ...skulle ju vara oändligt tråkigt om alla bara gjorde pastischer på gamla framgångar?

Bra synpunkt! Har inte tänkt i de banorna. Nu när du säger det så håller jag med att de känns moderna med material val t ex. Men det är RM också, om inte bättre. Men de har åtminstone en "egen" design. Nu när du ändå jämför med bilbranschen så menar jag att det skulle vara jätte tråkigt ifall McLaren skulle bygga P1:an (som enligt experter är en klass i sig) med design alldeles för lik Huracan

Än en gång, INGEN har sagt att klockorna är dåliga. Jag ifrågasatte enbart deras förmåga att efterlikna andra framgångsrika märken/modeller.
Marcus modellen som Rozzy länkade till är jätte häftigt sätt att integrera funktioner som chronograph och minuter reapeter i caset utan att det syns. Jag som okunnig enligt posten nedan(och oklart vilken hemläxa jag missat) känner inte till någon annan modell som lyckats så bra. Men än en gång, varför inte lägga ner samma jobb på att få ett eget uttryck i designen?

Du skrivet blaj pga okunskap....visst....design är ju personlig....men det är inte där du gör en faux-pas .....gör din hemläxa och återkom.....

Sedan har de 500 limited edition modeller. T.o.m säljarna jag pratat med som t ex Harrods butiken, tyckte att de hade FÖR många limited modeller. Ja det har AP också men jag har redan klagat över AP som följt Hublot i sämre riktning.

Vet inte hur många datum ni ser men jag ser minst 2 på denna bild. Än en gång, jag hatar inte. Påpekar endast...
 
Topp