• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hublot VS AP recension

Lunkan

Cartier
För en tid sen sålde jag av rubbet för två för mig riktiga skönheter. Jag stod i det berömda valet och kvalet mellan dessa två märken och den första (och enda trodde jag) föll på en Ice Bang. Jag föll hårt för den matta svarta tavlan och valet av olika material i klockan! Keramik, tungstenen och gummi.
B349FD7F-CCD8-4D5A-BCC3-92144EA35423-1850-00000220A71C1F01.jpg


Klockan är stor, men sitter ändå jäkligt bra på handleden! Att den inte skulle fungera till skjorta och kostym är en lögn :)

Som alltid med klockor och "ha-begär" så släppte aldrig viljan efter en AP ROO. Eftersom Hubloten är väldigt svart började jag drömma om en AP med vit tavla. Jag drog i några trådar och vips...
21F72892-120A-4CF2-BFC1-240C3878D62F-1850-00000220BDE2D431.jpg


Jag fick offra min kära GMTC men det var det värt. Tycker båda kompletterar varandra riktigt bra!
771966F9-DF0F-4F10-9631-F3E0DF1B56F9-1850-000002209B3C0D28.jpg


Båda är riktigt välskapta och gedigna klockor.
Även om Hubloten är större enligt specifikationen så känns båda jämnstora. Däremot är AP:n några storlekar tjockare, bedöm själva.
D8ACBB64-D817-4D08-8449-7B0F457C46DF-1850-00000220C36B063F.jpg

85E133D6-96BF-490D-9D11-E37171635714-1850-00000220A1E6A5B1.jpg

2F932F0B-C9D9-49A7-8B3A-D673A3CABB40-1850-00000220B85C79BD.jpg

AP:n är helt klart tyngre men bärs mycket bekvämt med gummibandet. Precis som Hubloten så tycker jag om kombinationen i material, den svarta gummiringen matchar gummibandet och ger en snygg finish mot den viträfflade tavlan och den blanka boetten.

Wristshot

CAD0AF45-EEF5-44CD-9676-4ACD780D0C0B-1850-00000220B33D45A4.jpg


Båda i jämförelse med en Rolex Sub

62BD286F-DF82-4BB2-92D0-EC944B58EE62-1850-00000220CDB858F3.jpg


Min slutsats gällande båda klockorna;
AP:n må ha ett eget urverk, därför är det såklart tråkigt att den genomskinliga bakboetten inte sitter på AP:n istället, men att jag skulle känna av skillnaden gör jag inte.
Båda klockorna är fantastiska och känslan av dem bägge är helt klart att man lagt ner stor eftertanke på utseende och bekvämlighet. Jag tycker definitivt att ni som grubblar över dessa klockor ska besöka både Nymans och Bo Berggren på bibleoteksgatan och prova, ni lär inte bli besvikna.
Mitt råd är till de som är sugna, gå efter vilket utseende som tilltalar dig mest.

Det negativa är självklart servicekostnaderna, men precis som några av er skriver, om man precis som jag gjort säljer 4-5 klockor för att kunna köpa nån av dessa så blir det ju billigare på sikt att bara äga en klocka ;)

250E4F1E-5744-4899-B8BC-CB4493E28121-1850-00000220C8A4D6FF.jpg


Hoppas ni som själva gått i dessa klocktankar fick svar på några av era frågor.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Trevlig recension!

Har alltid haft ögonen på ROO. Nu på senare tid, efter att du lagt upp bilder på den, har jag verkligen fått upp ögonen för Ice Bang. Fy helvete vilken fet klocka. Älskar den!

Hur är det att alltid behöva gå med gummiband. Gillar du det eller blir det förbannat tröttsamt efter ett tag? Kanske iofs följer med skinn också. Sån koll har jag inte.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
tack för en fin recension. hublot har varit si och så. men har på senaste tiden börjat växa inom mig. ska det bli en hublot så blir det nog en ice bang. och den såg riktigt trevligt ut! vilken storlek är det på den du har? 44mm?

ap var ju riktigt läckert den med, om nu handleden var rätt för den. :(
 

Lunkan

Cartier
Fryken skrev:
Trevlig recension!

Har alltid haft ögonen på ROO. Nu på senare tid, efter att du lagt upp bilder på den, har jag verkligen fått upp ögonen för Ice Bang. Fy helvete vilken fet klocka. Älskar den!

Hur är det att alltid behöva gå med gummiband. Gillar du det eller blir det förbannat tröttsamt efter ett tag? Kanske iofs följer med skinn också. Sån koll har jag inte.

Det gör den :)

F72B7B18-BC60-4BEF-99E4-54ADB98FEBDC-797-000000C1796D3F25.jpg


Finns även ett grått likadant krokoskinn som du kan sätta på som egentligen tillhör Earl Grey modellen.

Känslan av att bara bära gummi? Ja, i värsta fall får jag väl låna sambons klocka som du ser ovan :)
 

Lunkan

Cartier
time2catch skrev:
tack för en fin recension. hublot har varit si och så. men har på senaste tiden börjat växa inom mig. ska det bli en hublot så blir det nog en ice bang. och den såg riktigt trevligt ut! vilken storlek är det på den du har? 44mm?

ap var ju riktigt läckert den med, om nu handleden var rätt för den. :(

Hubloten är 44 mm. Det som jag tycker är schyst med den här modellen av Ice Bang är att den är väldigt matt. Detta gör att den i vissa vinklar tenderar till att byta skepnad :) ungefär så här:
DA0755AD-911E-461E-BD38-FAD8A8061A05-3192-000003CCB15F09A7.jpg
 

Målarn

The Steak
Tackar för en Skön recension!! Jag föredrar APn över Hubben 100% :D men båda är Fina utan tvekan ;) !!
Fan vad Rollen ser liten ut bredvid bjässarna hahah :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanoninlägg!

Jag flyttar inlägget till Revensioner/Köpguider så posten ligger lite mer highlightad. (Låter en skuggtråd ligga kvar här).
 

_jonte

Patek
Finfina klockor! Kul val dessutom med lite mer "udda" modeller än 'dussin-rolex'! ;)
Har du koll på vilken keram Hubloten är byggd av?
(btw, tungsten är volfram, på svenska dårå..)
 

Lunkan

Cartier
_jonte skrev:
Finfina klockor! Kul val dessutom med lite mer "udda" modeller än 'dussin-rolex'! ;)
Har du koll på vilken keram Hubloten är byggd av?
(btw, tungsten är volfram, på svenska dårå..)

Inte en aning vilken keram den är byggd av, men jag kan säga så mycket att det finns inte en repa på just de delarna. När jag köpte klockan så var de enda skönhetsfelen några hairlines på det svarta pvd behandlade spännet och på tungstenen, men det hade de putsat bort när jag i fredags fick tillbaka klockan från Hublotservicen. Grym service btw!!
Kort sagt, Hubloten känns omöjlig att repa i jämförelse med AP:n, helt klart ett plus!

Jag vet att det heter volfram (redan fått en lektion om detta hehe) men tungsten klingar mycket bättre i mina öron :)
 

_jonte

Patek
Lunkan skrev:
_jonte skrev:
Finfina klockor! Kul val dessutom med lite mer "udda" modeller än 'dussin-rolex'! ;)
Har du koll på vilken keram Hubloten är byggd av?
(btw, tungsten är volfram, på svenska dårå..)

Inte en aning vilken keram den är byggd av, men jag kan säga så mycket att det finns inte en repa på just de delarna. När jag köpte klockan så var de enda skönhetsfelen några hairlines på det svarta pvd behandlade spännet och på tungstenen, men det hade de putsat bort när jag i fredags fick tillbaka klockan från Hublotservicen. Grym service btw!!
Kort sagt, Hubloten känns omöjlig att repa i jämförelse med AP:n, helt klart ett plus!

Jag vet att det heter volfram (redan fått en lektion om detta hehe) men tungsten klingar mycket bättre i mina öron :)

Om nu nån mer än jag tycker keramer är kul och intressant (yrkesskada)... så hittade jag iaf att de använder "dopad" zirkoniumdioxid (ZrO2), förmodligen Yttrium-stabiliserad. Mycket slitstarkt och hårt material som även har skön tyngd, vilket andra liknande keramer oftast ej har. Används bla i keramiska knivar.
http://www.hublot.com/en_US/materials/detail/69/ceramic

Hehe, jo tungsten låter häftigare måste jag hålla med om. :) Används ju även som reklamnamn på bla golfklubbor osv.

EDIT: Mer läsning på ämnet "Keramer för nördar": :geek:
http://www.ablogtoread.com/watch-case-materials-explained-ceramic/
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för recensionen! Hubben vinner alla dagar i veckan i mina ögon. Så j-la cool! Har aldrig haft en på handleden, men utseendet är brutalt. AP:n skulle jag hellre ha på länk, då den kommer mer till sin rätt där IMHO. Har inte testat en AP heller iofs, men tycker de ser finast ut på länk. Hursomhelst... grymt bra inlägg, och två riktigt feta klockor.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Tackar för trevlig läsning. Kul att även läsa om mer ovanliga märken/modeller!

Grymt snygga båda två.

Du skriver något om dyr service, vilket AP är känt för.

Men Hublot har väl inte inhouse verk? Borde inte servicekostnaden bli relativt human då?
 

Lunkan

Cartier
pulpen skrev:
Tackar för trevlig läsning. Kul att även läsa om mer ovanliga märken/modeller!

Grymt snygga båda två.

Du skriver något om dyr service, vilket AP är känt för.

Men Hublot har väl inte inhouse verk? Borde inte servicekostnaden bli relativt human då?

Enligt Bo Berggren så tar Hublot ca 8 tkr för en basservice, jag hade tur att få det gratis denna gången då jag skickade in klockan pga ett annat ärende :)

Verket är ju i basen ett vanligt ETA verk men att Hublot byggt om detta själva i sin tur. Vanliga urmakare borde således kunna mäkta med servicen men jag vet faktiskt inte?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Förra hösten skulle Bosse ha 5k för att serva min IB...så tar de 8k nu har det gått upp lite.....bra!!
 

Lunkan

Cartier
Intressant att läsa kommentarerna, 3 st föredrar AP:n och 3 st föredrar Hubloten.

Min beslutsångest varje morgon vilken klocka man ska välja är besvarad ;)

Tack för alla kommentarer.
 

Fred72

Cartier
Makalösa klockor, kul med en ärlig jämförelse. AP är dock min favorit av dessa två, känns lite mer tidlös. Att Man U sponsars av Hublot stör en aning men det går säkert att leva med;)

//Freddan
 

Lunkan

Cartier
Fred72 skrev:
Makalösa klockor, kul med en ärlig jämförelse. AP är dock min favorit av dessa två, känns lite mer tidlös. Att Man U sponsars av Hublot stör en aning men det går säkert att leva med;)

//Freddan

Faktum är att när jag har AP:n på mig så känner jag att detta är verkligen favvoklockan! Sen 2 veckor senare drar jag på mig Hubloten och då är den favvon :) Fördelen med AP:n är däremot att det finns en hemsida där du kan beställa specialgjorda läder- och gummiband. Inte original men håller mycket hög klass och ser precis likadana ut som originalen.
Istället för att betala 6800 kr för ett nytt läderband kan du komma undan för ca 1500 kr. Inte gratis, men betydligt billigare!

http://www.apbands.com

Alltid kul att kunna variera banden :)
 
Tjena!

Bra jämförelse och är själv sugen på att uppgradera till en Ice Bang. Älskar de olika nyanserna av svart men hur "reptålig" är denna, hur har din klocka klarat sig från detta?
 

Lunkan

Cartier
Tjena!

Bra jämförelse och är själv sugen på att uppgradera till en Ice Bang. Älskar de olika nyanserna av svart men hur "reptålig" är denna, hur har din klocka klarat sig från detta?

Jag har faktiskt sålt av båda dessa till förmån av en AP ROO Bumble Bee. Det jag däremot kan säga är att Ice Bangen är riktigt läcker. Ja du, reptåligheten är över förväntan. Först har du den keramiska boetten, den repar du inte i första taget. Min såg helt ny ut på den keramiska delen trots att den hade några år på nacken. Tungstenen som ringen består av, går i o f att repa, men svårare skulle jag säga än stål. Jag hade ytterst lite swirls på min ring, och när jag skickade in klockan till hublot så putsade de upp ringen så den blev som ny igen.

Det enda stället som du egentligen kan repa på denna klocka är spännet. Den är i pvd stål och alla stålklockor blir ju repiga förr eller senare :)

Ska du köpa en Big Bang, köp denna modell. Du lär inte bli besviken. Köp bättre begagnat, pga materialet ser de nya ut :) tror att det ligger ute en på grannforumet TTT:s köp och sälj.

Lycka till!
 
Jag har faktiskt sålt av båda dessa till förmån av en AP ROO Bumble Bee. Det jag däremot kan säga är att Ice Bangen är riktigt läcker. Ja du, reptåligheten är över förväntan. Först har du den keramiska boetten, den repar du inte i första taget. Min såg helt ny ut på den keramiska delen trots att den hade några år på nacken. Tungstenen som ringen består av, går i o f att repa, men svårare skulle jag säga än stål. Jag hade ytterst lite swirls på min ring, och när jag skickade in klockan till hublot så putsade de upp ringen så den blev som ny igen.

Det enda stället som du egentligen kan repa på denna klocka är spännet. Den är i pvd stål och alla stålklockor blir ju repiga förr eller senare :)

Ska du köpa en Big Bang, köp denna modell. Du lär inte bli besviken. Köp bättre begagnat, pga materialet ser de nya ut :) tror att det ligger ute en på grannforumet TTT:s köp och sälj.

Lycka till!

Tackar! SItter faktiskt på en big bang evolution men vill byta upp mig lite:)
 

Archie

Cartier
Inte för att låta dryg här men, tycker båda är rätt vulgära och exempel på klockor för nyrika ryssar och rapstjärnor, framförallt Hublot. Eller vad sägs om att AP har ambassadörer som Jay Z och Shaq, och hublot har kobe bryant. Hublot är dessutom en del av LVMH-konglomeratet som innehåller de flesta smaklösa och själlösa lyxmärkena där det bara handlar om att sälja så mycket som möjligt och ingenting om själva hantverket. Hublot är dessutom bildat 1980, dvs ingen direkt historia där inte.
Där är åtminstone AP att föredra som undantaget ROO har många schyssta mindre vulgära klockor och givetvis en betydligt tyngre historik och renome än hublot.
 
Topp