• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Humble Pie smakar rätt gott ibland ...

laketwig

Patek
2-Faktor
Jahaja, det är bara att bita ihop och erkänna. Man ska inte ha förutfattade meningar. :banghead:

Jag började lurka här på forumet för ett år sedan, hänvisad hit av en av mina söner (han som lurade på mig min Mark XVI ni vet ...). Efter en viss tvekan om det var något för mig registrerade jag mig ett par månader senare. Hade väl inte så mycket att tillföra i början (och kanske inte nu heller ...?;)), men jag lärde mig massor. Ovanligt trevlig stämning dessutom för att vara ett forum för nördar med ett gemensamt intresse. Däremot hakade jag upp mig på den nästan totala dyrkan av Rolex i många inlägg:

Q: Funderar på att köpa klocka X. Är det någon som har erfarenhet av av den?
A: Visst, den kanske är OK, men det är en Rolex du egentligen vill ha.

Q: Jag har begränsad budget. Vad skulle ni rekommendera?
A: Spara längre till en begagnad Rolex.

Och så vidare ...

Här satt jag med en gammal Aerospace och min nyköpta IWC Mark XVI och undrade om jag hade hamnat på RS, dvs Rolex-Snack. Nåja, jag är inte den som ger mig så lätt. Började ange moteld i diverse inlägg, mest för att få visa upp min Mark XVI som jag var omåttligt stolt över, dvs den här: :)

IWC M 2014-02-21.jpg


Fick lite halvdryga kommentarer från vissa (för det var ju ingen Rolex ...), men skam den som ger sig. Jag köpte då min IWC Spitfire-chronograf för att få lite mera ”tyngd” bakom mina inlägg. Nu började vissa vakna till och det kröp fram en och annan IWC här och där på forumet (till och med Af Sjodahl har en ...;)). Samtidigt hade antalet medlemmar ökat markant, vilket var fantastiskt kul. Det började dyka upp diverse märkes-trådar där andra märken diskuterades och helt plötsligt blev det en annan bredd på diskussionen. För att inte prata om alla fina bilder på snygga klockor som lades ut.

Själv var jag på jakt efter en dykare för att komplettera samlingen. Efter diverse irrfärder kom jag fram till att IWC’s nya Aquatimer skulle göra IWC-trippeln komplett. Nu jävlar skulle Rolex-fanatikerna få något att bita i. :cigar:

Jag är ingen Rolex-hatare, men jag har haft lite svårt för den framgångssymbol som dom representerar i vissas ögon. Jag föredrar klockor med lite diskretare framtoning, varför den lätt igenkännbara datumbubblan inte är att tänka på för mig. Samtidigt vill jag helst ha datum på mina klockor. Kvar blir alltså Sea-Dwellern. Hade väl någon gång i framtiden tänkt att sluta min jakt på en dykare med ett fint begagnat ex av en sådan, men sen dök som sagt IWC’s nya Aquatimer upp. Ville inte beställa en oprovat då länken kan vara svår att få att passa bra, så jag avvaktade. Sen kom annonsen med den nya SD’n ut på K&S ...

Nu blir det jobbigt ... :sorry:

Har haft den på armen i en vecka nu, så jag tänkte förmedla lite intryck.

PROS:
  • Trots att den är 15mm hög men bara 40mm bred känns den inte det minsta klumpig.
  • En klocka med trevlig tyngd som känns välbalanserad på armen (168 gr).
  • Behaglig och gedigen länk, med en genialiskt enkel finjustering av längden. Dock inte lika snygg som mina IWC-länkar ... ;)
  • Vackert blå lume.
CONS:
  • Lite små minutindex kanske ...?
  • Jämfört med mina övriga klockor, när man ställer klockan är det lite knepigt att få minutvisaren att peka exakt på minutindexet när sekundvisaren står rakt upp. Jag lär nog få kläm på det efter några försök.
  • Länklåset är ganska stort och kommer nog att märkas av deskdiving.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det är en fantastisk klocka! Jag har väl aldrig betvivlat Rolex kvalitet, men först nu börjar jag förstå vad alla Rolex-fanatiker snackar om. Maken till gedigen känsla, både i klockan och länken. Jag är definitivt inte någon expert på Rolex, och flera av er föredrar säkert de tidigare modellerna av SD’n av olika anledningar, men jag ser bara fördelar med de förändringar som gjorts på den nya modellen. I mina ögon är detta den ultimata dykaren! :happyhappy:

Tro nu inte att jag blivit Rolex-fanatiker och helhjärtat gått över till den mörka sidan. Som jag sa ovan, SD’n är den enda Rolex jag kan tänka mig. Ni som i min GAME OVER-tråd (https://klocksnack.se/threads/game-over.24240/) sa att detta bara var min första Rolex kommer att bli besvikna. Det finns ingen annan ny eller begagnad som lockar mig. Dom som kommer närmast är:
  • Explorer I (39mm): Sorry, men min Mark XVI äter den till frukost. :cigar:
  • Stålsub, no date (nya modellen): Trevlig klocka, men SD’n spöar skiten ur den. :cigar:
Däremot lovar jag att inte säga ett ont ord om Rolex mera ... :D

Avslutningsvis, och som tack för att du orkade läsa ända hit, lite bilder att njuta av.

Rolex - hel.jpg

Rolex - halv.jpg

Rolex - länk.jpg

Rolex - lås.jpg

Rolex - sida.jpg

Rolex - i sol.jpg

Rolex - lume.jpg

Rolex - våg.jpg
 

joh.jonsson

Panerai
Fin tråd =) o snygg dweller! RS indeed. nästan så jag väljer bort rolex för det har blivit så hypat, roligare med ett annat märke. Med det sagt så är fortfarande rolex, rolex! någongång lär man ha en!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...skön tråd laketwig, klart att alla måste ha minst i IWC klocka i sin samling, men det gör inget att ha en Rolle oxå, keep up the good work.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för rolig läsning! Ska bli intressant att se om du inte ändå trillar dit på en till Rolex vad det lider. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
IWC:n är ju grymt fin. Gillar dem starkt pga av sin historik och den enkla snygga designen!

Tack för ett intressant inlägg!
 
Topp