Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hundradelar någon som bryr sig om det idag? Kent & 80-tals nostalgi

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 25 april 2016.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Sitter och spånar kring ämnet hundradelar, Minns än idag väldigt tidigt hur jag fick min digitalklocka tidigt 80-tal och hur fascinationen kring hundradelar och tidtagning tog fart, man kunde tima sig själv på hundradelen vid cykelrace med polarna/grannbarnen eller vid springmatchen osv. Vem bryr sig om detta idag?

Kent sjunger ju i låten "Musik Non Stop"
    "
    Så det tog mig en hundradels sekund
    Jag har rest tillbaks i tiden, blivit ung
    "
    (Läs mer: http://kent.nu/latar/musik-non-stop/#ixzz46putaBWC)

Jag är övertygad om att det var en Digitalklocka han tänkte på när han skrev texten.... (eller vad tror ni?)

En liknande hade man, beställd på postorder för 199:90 typ, man kunde spela 8 olika melodier på den, bla "when the saint goes marching in"

8151790195_9045c596c2_m.jpg

Innan man senare gick över till:
    365-2855-casio-classic-black-f-91w-1cr-.jpg

Alla var unga, Alla:

tumblr_o0rcg8XbzH1uoyb22o1_1280.jpg

Vad vi inte visste var att tiden skulle rinna ifrån oss, "tiden" så viktig och så fantastisk, vem bryr sig om hundradelar idag?

Nostalgi, vad är det, en känsla eller en verklighet? :)

Simpatico, PR1973, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  2. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Shit vilka minnen det där väckte. Kommer ihåg både melodierna, och då framförallt "when the saint goes marching in", och fascinationen över hundradelarna. Tror att det var både möjligheten att ta tid på allting och att man såg tiden snurra på fort som var så lockande. Det senare känns rätt främmande idag när man mest vill att tiden ska stå stilla:rolleyes:

Joshua3 gillar detta.
  3. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Hundradelarna har gått ur (...) tiden (...) för att enheten är mindre än vad som är relevant att mäta med ett armbandsur. Felmarginalen i själva reaktion/beslut/tryckande är så mycket större.

Joshua3 gillar detta.
  4. Skuggan

Skuggan Bonde

Det måste vara dialektik, va! En tes som övergår till en antites, o s v. Pendeln slår, analogt, till digitalt och sedan? Jag vet inte.:cigar:

Joshua3 gillar detta.