• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är det nu med sekundvisaren på kronografer?!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Man har alltid fått höra att om du låter sekundvisaren gå i en kronograf, så sliter det mer på urverket än om den står still! Min fråga är helt sonika, är det så! Slits det mer på klockan om man har sekundvisaren att ticka på?! Eller är detta bara en urban legends?!

OM det nu gör det, behöver man serva klockan oftare än om man skulle låta sekundvisaren stå still?!
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Man har alltid fått höra att om du låter sekundvisaren gå i en kronograf, så sliter det mer på urverket än om den står still! Min fråga är helt sonika, är det så! Slits det mer på klockan om man har sekundvisaren att ticka på?! Eller är detta bara en urban legends?!

ja, å det drar såklart mer soppa också, dvs gångreserven blir mindre... :)

fast det kanske det är värt? för att få se loggan ibland? och om man startar kronon vid exakt rätt minut å kan hålla tassarna borta kan man ju använda 12h-räknaren som en "hometime" GMT-visare också?
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
ja, å det drar såklart mer soppa också, dvs gångreserven blir mindre... :)

Tack för svar @NiklasArvid, att gångreserven blir mindre kan jag leva med, men blir det så att man måste serva klockan med kortare intervaller än om man låter sekundvisaren stå still?! Normalt, 4-6 år, men halverar man tiden om man låter sekundvisaren rinna på?!
 

Minuteman

Rolex
Beror mycket på vilken kronograf det är.
T.ex en Seiko 6139 slits snarare mindre med sekundvisaren igång. Och gångreserven blir sannolikt längre snarare än kortare.
Dessutom, om gångreserven påverkas öht beror på om klockan stannar innan fjädern är utdragen. Inte att den skulle "dra mer" med kronon på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
hyggligt iaf,
och det verkar ju helt logiskt, det är som att hänga på en vagn till på tåget, loket drar hårdare och vagnen själv slits mer än om den står på bangården?
Är inte så säker faktiskt. Urverk med fler delar har ju inte nödvändigtvis kortare kraftreserv än klockor som har färre delar. Sen är ju dessutom viskositet i oljor lite lurigt, kanske finns det oljor som mår bättre av att användas (i alla fall sporadiskt) än att stå stilla.

Säger inte att det inte stämmer men det finns ju olika tekniska lösningar för kronografer, vore kul med en urmakares syn på saken.

Edit: Minuteman hann före. :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
T.ex en Seiko 6139 slits snarare mindre med sekundvisaren igång.
vad slits mindre?, det vanliga gångtåget från fjäder till running second? eller kronomekanismen? varför?

Och gångreserven blir sannolikt längre snarare än kortare.
går det lättare om man lägger på kronon eller vad ändras?

Dessutom, om gångreserven påverkas öht beror på om klockan stannar innan fjädern är utdragen. Inte att den skulle "dra mer" med kronon på.
om det är begränsningen, hur påverkas det av att kronon är på kontinuerligt?
 
Vissa urverk kan man absolut köra med kronografen permanent igång (t.ex vissa Patek-verk är ju konstruerade för att klara detta) medan andra, särskilt då kronografverk som byggts med kostnadsbesparing i åtanke, kan ta skada i form av ökat slitage (t.ex ETA 7750 där timhjulet inte löper i någon syntetisk sten eller annat lager utan direkt i ett hål i plattan - vilket förutsätter någorlunda tät service liksom att inte ha kronografen konstant igång).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Minuteman

Rolex
vad slits mindre?, det vanliga gångtåget från fjäder till running second? eller kronomekanismen? varför?

går det lättare om man lägger på kronon eller vad ändras?
Den stora skillnaden i slitage är att specifikt på 6139an så är centrumkronografhjulet uppbyggt så att man frikopplar axeln (med tillhörande sekundvisare) från hjulet när kronon står stilla. Själva hjulet snurrar alltså fortfarande, men det har inga rubinlagringar, så friktionen blir högre, och hjulet slits mer. När kronon är igång kopplas istället hjulet och axeln ihop, och har en vanlig rubinlagring, vilket ger mindre friktion.

om det är begränsningen, hur påverkas det av att kronon är på kontinuerligt?
Gångreserven i en klocka avgörs av två faktorer. Hur många varv fjädern kan vridas upp, och hur många av dessa varv som kan vridas ur innan friktionen i löpverket blir större än fjädern orkar driva den.
Normalt sett är klockor designade till att kunna vrida ur hela fjädern, dvs friktionen blir aldrig större än att hela fjädern kan användas, men om klockan har högre friktion än normalt (har servicebehov) så orkar inte fjädern driva löpverket tills den är helt urvriden (fjäderns kraft minskar när det är färre varv kvar än när den är helt uppdragen).
Självklar kan en kronograf som är på öka friktionen, och därmed minska gångreserven, men sannolikt bara om klockan har servicebehov. I vissa fall (t.ex 6139) kan även friktionen minska. Fjädern vrids alltså inte ur snabbare med krono av eller på, utan det som påverkas är om fjädern orkar driva verket hela vägen tills den är helt urvriden eller inte.
Däremot kan ju en krono som är på ge mer slitage i delar som inte är designade för att vara i konstant rörelse, som @Undersköterskan påpekar. Det kan ju i sin tur ge ett ökat slitage - friktion - servicebehov som i sin tur på sikt ger en sämre gångreserv.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Den stora skillnaden i slitage är att specifikt på 6139an så är centrumkronografhjulet uppbyggt så att man frikopplar axeln (med tillhörande sekundvisare) från hjulet när kronon står stilla. Själva hjulet snurrar alltså fortfarande, men det har inga rubinlagringar, så friktionen blir högre, och hjulet slits mer. När kronon är igång kopplas istället hjulet och axeln ihop, och har en vanlig rubinlagring, vilket ger mindre friktion.
.
ok, då förstår jag på 6139:an, men då borde det vara tvärtom med ett verk med "vanlig" koppling som Omega 861, Val.72 etc?
 
Lugna er nu, pappa är här!
Det som skrivit är i många mån korrekt, det beror lite på olika faktorer, så som kvalité, konstruktion och servicebehov!
Angående 7750 så är det en ganska primitiv konstruktion där kopplingsdriven, som sitter konstant på ena sidan i kontakt med löpverket som går kontinuerligt. På andra ändan sitter den i kopplingsarmen, dock utan en lagersten på denna sida. Lagerhålen på BÅDA sider av kopplingsdriven är större än tappens ytterdiameter för att tillåta en lutning som då tillåter att kopplingsarmen lutar ovansidan mot centrumsekundräknarhjulet.
Med andra ord så förlitar man sig på ett glapp för att kronografen ska fungera korrekt, och på detta vis så sjunker amplituden litegrann när man startar kronografen vilket kan leda till en sämre gångreserv.
Det finns andra lösningar som är avsevärt bättre så som där hjulet sitter i en arm som kopplar in dem i både löpverk och centrumsekundräknarhjul samtidigt, men dessa är dyrare och svårare att tillverka och ställa in korrekt.
Rolex 4130 har en väldigt bra lösning med en vertikal koppling som "släpper ner" kopplingsdriven i löpverket och på så vid så påverkas inte amplituden alls, vilket är varför detta verk är så pass välfungerande och pålitligt!
 

Minuteman

Rolex
Lugna er nu, pappa är här!
Det som skrivit är i många mån korrekt, det beror lite på olika faktorer, så som kvalité, konstruktion och servicebehov!
Angående 7750 så är det en ganska primitiv konstruktion där kopplingsdriven, som sitter konstant på ena sidan i kontakt med löpverket som går kontinuerligt. På andra ändan sitter den i kopplingsarmen, dock utan en lagersten på denna sida. Lagerhålen på BÅDA sider av kopplingsdriven är större än tappens ytterdiameter för att tillåta en lutning som då tillåter att kopplingsarmen lutar ovansidan mot centrumsekundräknarhjulet.
Med andra ord så förlitar man sig på ett glapp för att kronografen ska fungera korrekt, och på detta vis så sjunker amplituden litegrann när man startar kronografen vilket kan leda till en sämre gångreserv.
Det finns andra lösningar som är avsevärt bättre så som där hjulet sitter i en arm som kopplar in dem i både löpverk och centrumsekundräknarhjul samtidigt, men dessa är dyrare och svårare att tillverka och ställa in korrekt.
Rolex 4130 har en väldigt bra lösning med en vertikal koppling som "släpper ner" kopplingsdriven i löpverket och på så vid så påverkas inte amplituden alls, vilket är varför detta verk är så pass välfungerande och pålitligt!
Exakt, det beror på vilket verk man pratar om. I verk med horisontell koppling (t.ex Omega 861 @NiklasArvid ) kan det vara olämpligt att köra kronografen konstant, både för att friktionen ökar, men även för att hjulen i kopplingen inte är designade för optimal hållbarhet, utan snarare för att kunna kopplas in och ur effektivt.
I kronografer med vertikalkoppling som Rolex 4130 och Seiko 6139 kan friktionen, och därmed amplituden vara mer oförändrad (men knappast helt oförändrad :) )
 

Apansson

Torpare
Lugna er nu, pappa är här!
Det som skrivit är i många mån korrekt, det beror lite på olika faktorer, så som kvalité, konstruktion och servicebehov!
Angående 7750 så är det en ganska primitiv konstruktion där kopplingsdriven, som sitter konstant på ena sidan i kontakt med löpverket som går kontinuerligt. På andra ändan sitter den i kopplingsarmen, dock utan en lagersten på denna sida. Lagerhålen på BÅDA sider av kopplingsdriven är större än tappens ytterdiameter för att tillåta en lutning som då tillåter att kopplingsarmen lutar ovansidan mot centrumsekundräknarhjulet.
Med andra ord så förlitar man sig på ett glapp för att kronografen ska fungera korrekt, och på detta vis så sjunker amplituden litegrann när man startar kronografen vilket kan leda till en sämre gångreserv.
Det finns andra lösningar som är avsevärt bättre så som där hjulet sitter i en arm som kopplar in dem i både löpverk och centrumsekundräknarhjul samtidigt, men dessa är dyrare och svårare att tillverka och ställa in korrekt.
Rolex 4130 har en väldigt bra lösning med en vertikal koppling som "släpper ner" kopplingsdriven i löpverket och på så vid så påverkas inte amplituden alls, vilket är varför detta verk är så pass välfungerande och pålitligt!
Mitt F. Piguet då? Kan jag köra okynnesköra kronografen där? :) Det har ju också vertikal koppling..
 

Breitking

Breitling
Jag äger en Zenith El Primero Chronomaster XXT från 2006 och undrar om el-primero verket med kronograf klarar av att ha kronografens sekundvisare igång kontinuerligt. Någon som vet?
 

McManaman

Cartier
Jag har börjat använda kronografen för datum-räkning, dvs den står still men inte i startläget. Det sliter med andra ord inget extra på klockan? Jag har varit lite orolig för det faktiskt..
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK @Echo Delta , så vertikala kopplingar på kronografer är alltså bra.... Drt har väl de flesta bra manufakturerna? Typ JLC osv har det i sina moderna kronografer.

Men om ett kronografurverk har 3st vertikala kopplingar då? Typ SEIKO 8R48, är det asbra då eller är det sak samma? Har förstått att det får samtliga kronografvisare att glida istöllet för att stega men är det en ännu bättre ich mer hållbar lösning än 1st vertikal koppling?
 
OK @Echo Delta , så vertikala kopplingar på kronografer är alltså bra.... Drt har väl de flesta bra manufakturerna? Typ JLC osv har det i sina moderna kronografer.

Men om ett kronografurverk har 3st vertikala kopplingar då? Typ SEIKO 8R48, är det asbra då eller är det sak samma? Har förstått att det får samtliga kronografvisare att glida istöllet för att stega men är det en ännu bättre ich mer hållbar lösning än 1st vertikal koppling?

Njae, det beror som sagt på konstruktionen hos varje verk! Om JLC har det i sina kronografer får jag kika på, misstänker att de inte har det då just kronografer inte har varit eller är JLC's specialité. (JLC's specialité är väldigt tunna verk samt kalenderfunktioner.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Njae, det beror som sagt på konstruktionen hos varje verk! Om JLC har det i sina kronografer får jag kika på, misstänker att de inte har det då just kronografer inte har varit eller är JLC's specialité. (JLC's specialité är väldigt tunna verk samt kalenderfunktioner.)
Läste att JLC Deep Sea Chronograph har det och antog att alla deras moderna verk har det men det kan ju såklart vara fel.
 

Ninen79

Audemars
Lugna er nu, pappa är här!
Det som skrivit är i många mån korrekt, det beror lite på olika faktorer, så som kvalité, konstruktion och servicebehov!
Angående 7750 så är det en ganska primitiv konstruktion där kopplingsdriven, som sitter konstant på ena sidan i kontakt med löpverket som går kontinuerligt. På andra ändan sitter den i kopplingsarmen, dock utan en lagersten på denna sida. Lagerhålen på BÅDA sider av kopplingsdriven är större än tappens ytterdiameter för att tillåta en lutning som då tillåter att kopplingsarmen lutar ovansidan mot centrumsekundräknarhjulet.
Med andra ord så förlitar man sig på ett glapp för att kronografen ska fungera korrekt, och på detta vis så sjunker amplituden litegrann när man startar kronografen vilket kan leda till en sämre gångreserv.
Det finns andra lösningar som är avsevärt bättre så som där hjulet sitter i en arm som kopplar in dem i både löpverk och centrumsekundräknarhjul samtidigt, men dessa är dyrare och svårare att tillverka och ställa in korrekt.
Rolex 4130 har en väldigt bra lösning med en vertikal koppling som "släpper ner" kopplingsdriven i löpverket och på så vid så påverkas inte amplituden alls, vilket är varför detta verk är så pass välfungerande och pålitligt!
Hur är det med Omegas 9300 verk?
 
Topp