• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är känslan att skruva i en Rolex?

alexndr

Rolex
2-Faktor
Själv har jag inte fått chansen. Någon som testat? Hur känslan jämfört med andra Swiss- made verk avseende kvalitet och hållbarhet?

Har bara sett något enstaka klipp som Mark Lovick lagt ut men det ger väl inte hela bilden ..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är helt vanliga urverk de med - som att skruva i ett kvalitetsverk, lite unika lösningar ibland men på det hela inga större skillnader! (skruvar dock mest vintage)

Det mest högkvalitativa jag skruvat i är helt klart vintage Omega. Hur står det sig i jämförelse?

Unika lösningar som i bättre lösningar eller bara annorlunda? Något man patenterat?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En konkret fråga i samma genre, en boettöppnare för ett oystercase, är den bara typ gummerad där räfflorna på locket är, eller är det motsvarande räfflor som passar in i lockets?
 

twisted

Cartier
En konkret fråga i samma genre, en boettöppnare för ett oystercase, är den bara typ gummerad där räfflorna på locket är, eller är det motsvarande räfflor som passar in i lockets?

En sånhär?
vintage-rolex-caseback-remover-screwed-tool-watch-case-opener-remove-%C3%B8295mm.jpg
 
  • Like
Reactions: JLW

drClasse

Omega
Till min Tudor kronograf som gått 45 sekunder för fort per dygn blev jag tvungen att skaffa verktyget som visas här men man måste också fästa upp klockan i en liten jigg för urmakeri som man fixerar på en träplatta eller liknande. När man öppnar med verktyget måste man vara väldigt försiktig och ha jämt tryck annars slinter chucken med fula märken som följd. Efter att ha ställt spaken på minus 2 går den nu som den skall. Detta är det enda inställningsjobb som jag öppnar klockan för.
 
Topp