• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentligen?

Itson

Omega
God kväll alla här på KS!

Jag har nyligen beställt en Orient Bambino för ca 1500 kr och undrar lite vad man kan vänta sig av urverket som sitter i. Är det någon här som sitter på kunskap eller som äger en klocka från Orient som har haft den i något år? Förstår att jag inte kan förvänta mig så mycket av den här klockan mtp prislappen, men samtidigt är jag väldigt grön inom området mekaniska ur och vill gärna lära mig mer.

Hjälp mig, lär mig eller säg hej! :geek:

P.s. Jag vet att vissa här får dåndippen av ordet Orient, men som instegsmodell för en student ligger de rätt så att säga.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Trodde först att det var Miyota. Googlade sen och såg att de kör egna inhouse verk.
Coolt ju, hur de är? Har inte en susning.
Hej!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egent

Grattis till en schysst klocka! Den är grymt snygg och prisvärd!! :)

Vad gäller urverket upplever jag att Orients urverk har rätt gott rykte i de lägre prisklasserna, både vad gäller kvalitet och tillförlitlighet samt tidhållning. Yonsson här köpte tex en Orient som höll tiden exakt i flera veckor, har jag för mig...
Orient får ju också lite cred för att de tillverkar sina egna urverk, vilket 99% (?) av alla tillverkare inte gör!
Nackdelarna med urverket i Bambinon är väl möjligen att det är ett enklare verk, vilket inte är så konstigt med tanke på priset. Det är 21600 bph om jag minns rätt vilket gör att sekundvisaren inte flyter så snyggt som de snabbare verkens.Det saknar också hackning och manuellt uppdrag.
 

Itson

Omega
Re: Sv: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egent

Camo00 skrev:
Grattis till en schysst klocka! Den är grymt snygg och prisvärd!! :)

Vad gäller urverket upplever jag att Orients urverk har rätt gott rykte i de lägre prisklasserna, både vad gäller kvalitet och tillförlitlighet samt tidhållning. Yonsson här köpte tex en Orient som höll tiden exakt i flera veckor, har jag för mig...
Orient får ju också lite cred för att de tillverkar sina egna urverk, vilket 99% (?) av alla tillverkare inte gör!
Nackdelarna med urverket i Bambinon är väl möjligen att det är ett enklare verk, vilket inte är så konstigt med tanke på priset. Det är 21600 bph om jag minns rätt vilket gör att sekundvisaren inte flyter så snyggt som de snabbare verkens.Det saknar också hackning och manuellt uppdrag.

Tack så mycket och tack för ett trevligt svar! Har förstått att de tillverkar sina egna men mer än så har det inte sagt mig. Intressant med bph:n, det tar jag också med mig. Är det generellt bättre med manuellt uppdrag än automatiskt?
 

Itson

Omega
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

slimjim skrev:
Trodde först att det var Miyota. Googlade sen och såg att de kör egna inhouse verk.
Coolt ju, hur de är? Har inte en susning.
Hej!

Hah, du fick mig att googla på det där verket du pratade om :D.
 
C

China

Guest
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Verket i klockan är ORIENT caliber 48743 och är deras egen tillverkning. Visserligen ett väldigt förenklat verk, men stryktåligt och de brukar ha skaplig tidshållning. Bambino tycker jag är ett vettigt val i den här prisklassen.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egent

Itson skrev:
Camo00 skrev:
Grattis till en schysst klocka! Den är grymt snygg och prisvärd!! :)

Vad gäller urverket upplever jag att Orients urverk har rätt gott rykte i de lägre prisklasserna, både vad gäller kvalitet och tillförlitlighet samt tidhållning. Yonsson här köpte tex en Orient som höll tiden exakt i flera veckor, har jag för mig...
Orient får ju också lite cred för att de tillverkar sina egna urverk, vilket 99% (?) av alla tillverkare inte gör!
Nackdelarna med urverket i Bambinon är väl möjligen att det är ett enklare verk, vilket inte är så konstigt med tanke på priset. Det är 21600 bph om jag minns rätt vilket gör att sekundvisaren inte flyter så snyggt som de snabbare verkens.Det saknar också hackning och manuellt uppdrag.

Tack så mycket och tack för ett trevligt svar! Har förstått att de tillverkar sina egna men mer än så har det inte sagt mig. Intressant med bph:n, det tar jag också med mig. Är det generellt bättre med manuellt uppdrag än automatiskt?

Nej då! Men många automatiska verk har manuellt uppdrag också, vilket kan vara skönt om Du inte använder klockan så ofta men vill hålla den igång; det är lättare att dra upp manuellt lite snabbt i förbifarten..! :)
Det är dock många här som inte tycker att manuellt uppdrag är viktigt, kanske särskilt om man använder klockan mycket så att den ändå är "laddad"?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egent

Camo00 skrev:
Yonsson här köpte tex en Orient som höll tiden exakt i flera veckor, har jag för mig...
Orient får ju också lite cred för att de tillverkar sina egna urverk, vilket 99% (?) av alla tillverkare inte gör!
Nackdelarna med urverket i Bambinon är väl möjligen att det är ett enklare verk, vilket inte är så konstigt med tanke på priset. Det är 21600 bph om jag minns rätt vilket gör att sekundvisaren inte flyter så snyggt som de snabbare verkens.Det saknar också hackning och manuellt uppdrag.

What he said! ;)
Har knappt använt min Bambino ännu, så kan inte uttala mig om hur bra den håller tiden, men jag köpte en ännu billigare Orient till min kollega och det urverket håller tiden med genomsnitt +2sek/dygn, vilket är sjukt bra!

Att vissa urverk inte går att vrida upp manuellt gör egentligen ingenting, eftersom de oftast går igång så fort man lyfter upp de ändå och dessutom blir fullladdade efter några små skakningar.

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med din Bambino! Här får du lite bilder att flukta på tills den kommer.
BambinoDSC_0006.jpg

BambinoDSC_0002.jpg

BambinoDSC_0007.jpg
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Hade en Mako xl innan och den var jag mycket nöjd med dock tappade jag den tyvärr : (
 

Itson

Omega
Re: Sv: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egent

yonsson skrev:
Camo00 skrev:
Yonsson här köpte tex en Orient som höll tiden exakt i flera veckor, har jag för mig...
Orient får ju också lite cred för att de tillverkar sina egna urverk, vilket 99% (?) av alla tillverkare inte gör!
Nackdelarna med urverket i Bambinon är väl möjligen att det är ett enklare verk, vilket inte är så konstigt med tanke på priset. Det är 21600 bph om jag minns rätt vilket gör att sekundvisaren inte flyter så snyggt som de snabbare verkens.Det saknar också hackning och manuellt uppdrag.

What he said! ;)
Har knappt använt min Bambino ännu, så kan inte uttala mig om hur bra den håller tiden, men jag köpte en ännu billigare Orient till min kollega och det urverket håller tiden med genomsnitt +2sek/dygn, vilket är sjukt bra!

Att vissa urverk inte går att vrida upp manuellt gör egentligen ingenting, eftersom de oftast går igång så fort man lyfter upp de ändå och dessutom blir fullladdade efter några små skakningar.

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med din Bambino! Här får du lite bilder att flukta på tills den kommer.
BambinoDSC_0006.jpg

BambinoDSC_0002.jpg

BambinoDSC_0007.jpg

Hoppas på samma tur med +2sek/dygn, vore inte fel. Beställde faktiskt mitt andra Orient ur idag. Blev en Orient Star DE00002W Retrograde, behövde en klocka med vit urtavla. Bra köp?
 

watchowner

Cartier
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Sitter här vid datorn och har min Orient Bambino på handleden.
Nöjd med klockan.
Just det, jag har 2 Orient till.
 

Bilagor

  • ER24004B-5.jpg
    ER24004B-5.jpg
    40.3 KB · Visningar: 971

Itson

Omega
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

watchowner skrev:
Sitter här vid datorn och har min Orient Bambino på handleden.
Nöjd med klockan.
Just det, jag har 2 Orient till.

Har en styck Bambino på ingång jag med. Varit så många röda dagar så den är väl här imorgon. Bor för tillfället i norrland och det tar lite längre tid än vad man är van vid. Skönt att Ånge inte längre behandlar posten i alla fall.

Vilka andra Orients äger du?
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

yonsson skrev:
Itson skrev:
Kson skrev:
Gött, alltid lite bättre att få någon bekräftelse :oops: .

Jag tror absolut att du blir nöjd, men man ska aldrig ställa sådana frågor EFTER att man har beställt någonting. ;)


Bästa är som sagt att fråga innan. Men ibland köper man bara (för snabbt) lite kul de med : ) Oftast blir det bra!
 

watchowner

Cartier
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Itson skrev:
watchowner skrev:
Sitter här vid datorn och har min Orient Bambino på handleden.
Nöjd med klockan.
Just det, jag har 2 Orient till.

Har en styck Bambino på ingång jag med. Varit så många röda dagar så den är väl här imorgon. Bor för tillfället i norrland och det tar lite längre tid än vad man är van vid. Skönt att Ånge inte längre behandlar posten i alla fall.

Vilka andra Orients äger du?

ORIENT Mako CEM65004B, nu på en bra matt länk från KG Ur på Folkungagatan.
Fin bra, billig automatklocka men används sällan så jag funderar på FT/FS. Ingen bild med länk.


ORIENT Deep Scuba Quartz, används ofta kostar knappt ingenting och gör sig bra på Nato i rött/vitt/blått.
 

Bilagor

  • CEM65004BV.jpg
    CEM65004BV.jpg
    63.7 KB · Visningar: 814
  • Orient6.jpg
    Orient6.jpg
    39.9 KB · Visningar: 747

Tuff

Panerai
2-Faktor
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Är lite sugen på en Orient själv... Men vad skiljer egentligen FD0E001W och CFD0E002W? Armbandet?
 

Itson

Omega
Re: Hur är kvalitén på ett urverk av märket Orient egentlige

Tuff skrev:
Är lite sugen på en Orient själv... Men vad skiljer egentligen FD0E001W och CFD0E002W? Armbandet?

Exakt, det är bara armbandet som skiljer sig. Det är en snygg klocka :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
 
Topp