• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är länken konstruerad?

OBRKV

Cartier
Hej,
Detta är kanske en tråd som ska vara under modd och fix..?
Jag har en Jubileé-länk som är lite pajj och jag tänkte försöka fixa den!

Frågan är, vet någon hur länkbitarna är sammanfogade? Inte de som sitter med skruv utan de "fasta" bitarna.
 

jabla

Sarlacc
Så här ser det ut. Ändbitarna pressas på pinnarna.

jub.jpg
 

OBRKV

Cartier
Jo, så långt kom jag också i mitt fix. Men Är de bara fastpressade på pinnarna? Finns det inget medel som gör att de verkligen sitter ordentligt? känns lite som att dom kan lossna om man kommer åt något!
 

jabla

Sarlacc
Jo, så långt kom jag också i mitt fix. Men Är de bara fastpressade på pinnarna? Finns det inget medel som gör att de verkligen sitter ordentligt? känns lite som att dom kan lossna om man kommer åt något!
Det har nog varit splines på pinnarna som blivit slitna när man delat länken, är det tillräckligt tight kan man kanske säkra med någon permanent sort av loctite.
 

_jonte

Patek
Följdfråga.. Vad händer egentligen när en länk stretchas? Tittar man närmare ser de vikta mittbitarna intakta och ej deformerade ut. Trots detta kan det bli rejält med stretch.. Så vad händer egentligen?
 
Topp