Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur använder DU GMT ringen/visaren?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rock_N_Ron, 12 mars 2014.

1. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

OK, nu har vi fått reda på hur Submariner uttalas (typ...) ;)

Nu till nästa stora fråga; hur använder DU GMT ringen?

Innan jag köpte min GMT så hade jag ingen aning om vad visaren/ringen egentligen gjorde, men nu har jag vridit & funderat & hittat ett "system" som jag fattar/känner är användbart...
    I mitt fall kommer den användas vid utlandsresor & vrida den framåt/bakåt så den visar svensk tid. Känns som det räcker för mig.

Såg en lång förklaring på hur den "ska" användas på nätet vid en sökning, där man snackade om att den alltid skulle visa GMT-tiden för piloter/flygledare, eftersom det var den tiden som använder i all kommunikation i "branchen". Låter logiskt!

Men vem bryr sig egentligen. Den är ju snygg! :p

2. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Jag tittar mest på den, har inte mycket till val :)

DSC_0183_1.jpg

par, Kejsaren, tim ur länk och 7 andra gillar detta.
  3. Wollen

Wollen Barfly

Inte alls, det stör mig lite när bezeln inte är centrerad.

Rock_N_Ron och andheg gillar detta.
  4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Titta på den duger gott!! Har även läst ett tips på hur man kan använda den för att avgöra åt vilket håll norr ligger.. Minns dock inte:-/

5. Sond

Sond Friends of KS

Ringen rör jag aldrig. Visaren står på "svensk tid" (eller CET) när jag reser i andra tidszoner. På hustruns tidszon om hon reser. Och CET om vi båda är hemma.

6. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Helt ärligt så känns GMT funktion väldigt överflödig i min vardag. Förstår ändamålet för piloter där det finns en aktiv funktion men att använda på jobbet skulle jag mest bli bekymrad över GMT-visaren och vad den ska stå på.. Det blir liksom konstigt på något vänster.

Norrland74 gillar detta.
  7. BME

BME Borgare

Från:
    Stockholmish
    För mig är det som det mesta gällande "lull-lull" på klockor det är fint att se på men fyller ingen större funktion för mig personligen :)
    Typ som att jag har en dykare jag kan dyka 300 m med men risken att jag kommer ner så djupt är ganska minimal...

8. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Men man ser ju jävligt världsvan och viktig ut!

Sen är de ju sjukt snygga också. Dessa Rolex GMT.

Isodor gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kör Japantid på GMT-visarren när jag är hemma och svenssontid på GMT-visaren när jag är utomlands.
    Tanken med GMT är att de "vanliga visarna" ska visa aktuell tidszon och att GMT-visaren ska visa hemtid. Det är därför fördelaktigt om urverket är ett "true GMT" vilket innebär att man kan ställa den ordinarie timvisaren stegvis utan att klockan hackas.

Matic, eriksson850, krämbulle och 2 andra gillar detta.
  10. Omen

Omen Goldmember

Visst används den... på semestern t.ex.:)

willbur, LongCon, 80s och 19 andra gillar detta.
  11. 4cie

4cie Biskop

Använder den inte alls, ställer inte ens in datumet rätt ;)

ErikGBG gillar detta.
  12. Anfield

Anfield Borgare

Underbar semesterklocka där ! Har dd fler bilder på den ? så snälla släng upp dom :happyhappy:

Omen gillar detta.
  13. Anfield

Anfield Borgare

Om jag skulle hamna i en ubåt eller så. kan det ju vara en bra att ha grej på sig . :)

14. andheg

andheg Friends of KS

Följer NHL-hockey, mycker rangers blir det så den är på NY-time!

Affe och Uffe gillar detta.
  15. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Kan hålla med om detta... Vore alltså bättre med en "modernare" GMT-klocka med ställbar visare.
    Men som slimjim säger; man ser ju berest & värdsvan ut med ringen ställd "på sniskan".

Eller, mest troligt; det är ingen jävel som bryr sig/noterar det ändå... :D

slimjim gillar detta.
  16. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Det var jag, tror jag som skrev om det.

Om du sätter gmt visaren på 24h läge. Dvs om vanliga visaren står på kl 3 på em så står gmt visaren på 15.
    Om du då vrider klockan så timvisaren pekar mot solen så kommer gmt visaren alltid peka mot norr.

Det är med sån här kunskap man överlever zombiapocalypsen!

willbur, Randel, vonbahr och 2 andra gillar detta.
  17. Wollen

Wollen Barfly

Jag har GMT-visaren på svensk tid, således ställer du bara om klockan när du är utomlands och behöver aldrig fippla med vridringen.

18. JesperO

JesperO Präst

kör mexicotid på min röda visare - så har man koll på när kollegorna därborta vaknar...

nu sussar dem så sött - nu är det läge att ringa och störa...

eller snarare, de har nog inte gått och lagt sig än... jag ringer i tequilaruset

willbur, eriksson850 och Vevaren gillar detta.
  19. Johan M

Johan M Borgare

GMT-visaren står på hemmatiden men jag kanske ställer om den till UTC när F1-säsongen drar igång. Annars kommer jag väl att använda funktionen när jag reser utomlands.

Jag var egentligen sugen på en GMT 1675 men tyckte det kändes efterblivet att behöva skeva till vridringen istället för att ställa om timvisaren så det blev en Explorer II istället.

Molle gillar detta.
  20. ramnaam

ramnaam Bonde

Har visaren på GMT +0 sen har jag lagt några nyttiga tidszoner, framförallt eastern, central och pacific då man tittar på lite amerikansk sport och det kan vara bra ibland. Man reser allt för sällan flera tidszoner. Ska försöka ändra på det!

21. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ringen visar svensk tid när jag är ute och reser, på hemmaplan blir det till tidtagning.

22. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Belive me, it is ;)

23. uppkorkat

uppkorkat Stadsbo

Från:
    GÖTEBORG
    GMT när man är hemma, svensk tid när man är i annan tidszon, på 60-tals Airman..

24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Känner verkligen att jag saknar en GMT i lådan, sjukt användbar komplikation! Jag får köra Gyllenhammar-stilen så länge :)

Guskleto och RobinW gillar detta.
  25. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Åkte till Grekland nu. Kom på när jag var på planet att Grekland är en timme före oss. Helvete! Jag har ingen gmt klocka! Vad göra?

jabla gillar detta.
  26. Sond

Sond Friends of KS

Köp en! Allra helst så vänder du om och köper min nyservade SMP GMT..;)

27. Randel

Randel Friends of KS

Aj, där Sky-Dwellern är vacker som en sommardröm Omen!

Omen gillar detta.
  28. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Enklare att kolla i luren :D

Apansson gillar detta.
  29. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Vanliga visaren på Sverigetid och GMT visaren på hustruns tidszon, hon är globetrottern i familjen.

30. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Haha, vad tror du att svaret kommer bli när du ställer frågan till ett klockforum? Bara att söka upp en klockhandlare första du gör och slanta upp för en riktigt fin klocka med GMT komplikation. Nått annat är ju oacceptabelt :D

Kom ihåg att posta bilder på den här sen. Trevlig resa!

willbur och Beastie gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield