Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur avläsa ett testresultat från urmakare?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kotten, 5 oktober 2013.

1. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tänkte se om någon här inne har kunskapen om hur man ska avläsa ett testresultat från en kontroll av klocka hos urmakare, kvittot säger enligt nedan:

Rate (s/d) Beat (ms) Ampl (o)
    CH 13.4. 0.0. 286
    CB. 8.2. 0.0. 289
    9H. 17.8. 0.1. 265
    6H. 11.0. 0.1. 266
    3H. 12.8. 0.0. 266
    12H. 19.2. 0.1. 265

X. 13.7. 0.1. 273
    D. 11.0. 0.1. 24
    DVH. 4.4. 22
    Di. -2.4.

För mig är just nu detta rena grekiskan, hade gärna frågat urmakaren själv men hade ej möjlighet vid tillfället.

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Finns en tidigare tråd om detta, bara att leta :)

3. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ok tack försökte söka utan framgång innan jag startade tråden, men får väl söka igen! :)

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Resultatet visar gångavvikelse i olika positioner, samt en sammanfattning (medelvärden).

Jag skulle chansa på krona upp, krona ner, tavla upp, tavla ner, kl12 upp, kl6 upp.
    CH och CB borde alltså vara tavla upp/ner och de övriga vilken timma på urtavlan som är upp.

Medelvärdet: +13.7 sekunder per dag och 273* i amplitud.
    Eftersom alla värden är positiva borde klockan således reguleras därefter. Amplituden ger en hint om ifall klockan behöver servas eller inte.

Kotten gillar detta.
  6. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Okej tackar så således känns det som att allting är ok då förutom att den går lite väl för snabbt varje dag.

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  8. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Eller... det här kanske är en vild tanke. Fråga urmakaren i fråga vad fan det betyder?

9. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om du läser sista stycket i mitt första inlägg hade jag ej möjlighet att göra det vid tillfället då jag hämtade ut klockan, en säljare gav mig den tillbaka och lämnade ingen vidare beskrivning än resultatet på kvittot..

Mårtenssons ur Brookfield