• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bär man en klocka? Undvika...

rolex84

Omega
2-Faktor
Hur ska man tänka för att bära sin klocka "rätt"?
Hur hårt ska den sitta?
Hur undviker man att stretcha länken?
Kan man ha på den 24/7?
Är det dåligt om den i bland ligger längre tid än gångreserven och behöver dras upp igen?
Hur rädd om den ska/bör man vara?

I detta fallet gäller det en sub 116610, finns det olika saker att tänka på beroende klocka?

Ute efter tips, trix och idéer:)

Och framförallt, hur sitter din/era?

Tack på förhand.
 

Jonte73

Audemars
Din skall sitta nedanför knölen tycker jag och du ska få in ett lillfinger under länken på handledens undersida.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Tycker den ska sitta så hårt att du får in ett finger mellan handled och spännet. Själv tar jag av min klocka när jag sover. Rädd är väl inte så bra att vara, klockan ska användas. Annars har man nog köpt en för dyr om man inte törs använda den.

Givetvis bör man väl tänka sig för vid vilka situationer man bär klockan, en beater kan vara bra att byta med när det ska målas, slipas, svetsas eller dylikt.

Att den ligger är nog inga problem om vi inte talar om åratal, då kan säkert oljor och annat torka ut och skapa problem när den dras igång igen.
 

rolex84

Omega
2-Faktor
IMG_4308.jpg
IMG_4309.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Finns inga regler. Kör på!

Men ett tips är att hålla länken ren och att trycktesta klockan minst vartannat år, med ev byte av packningar om så skulle behövas.

Om du använder den hårt och dagligt, så låt en Rolexurmakare se över rotoraxeln, plus bedöma service vart tredje år. Service kanske vart femte till åttonde år.

Enjoy!

A
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
En klocka ska bäras. Blir den repad så är det som det ska vara.
Repor talar om att klockan används och man är "aktiv" i livet.
Köpa en klocka för att låsa in den i ett kassaskåp är som att köpa ett gott vin för att låta det ligga för länge och missa dess peak!
Som att köpa en Lamborghini och låta den stå på uppfarten.. Suck!
Köp den klocka du har råd att använda.. inte råd att köpa.
 

rolex84

Omega
2-Faktor
Finns inga regler. Kör på!

Men ett tips är att hålla länken ren och att trycktesta klockan minst vartannat år, med ev byte av packningar om så skulle behövas.

Om du använder den hårt och dagligt, så låt en Rolexurmakare se över rotoraxeln, plus bedöma service vart tredje år. Service kanske vart femte till åttonde år.

Enjoy!

A
Helt underbar information! tack:)
 

rolex84

Omega
2-Faktor
En klocka ska bäras. Blir den repad så är det som det ska vara.
Repor talar om att klockan används och man är "aktiv" i livet.
Köpa en klocka för att låsa in den i ett kassaskåp är som att köpa ett gott vin för att låta det ligga för länge och missa dess peak!
Som att köpa en Lamborghini och låta den stå på uppfarten.. Suck!
Köp den klocka du har råd att använda.. inte råd att köpa.


Håller med:) Nu ska det slitas på den, och det fina är... det är jag som gör det. Härligt med nytt:)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Beror lite på vad du har för filosofi när det gäller klockor. En del har en och kör den till den tar slit. Andra (inkl jag) har några stycken som är till för att användas, en del på stål, en del på läder. Tycker synd om klockor bara ligger. Jag drar upp mina automatare en gång i veckan. Hur den sen sitter på handleden är väl helt personligt, jag tycker den ska kunna hasa lite fram och tillbaka på armen, men inte trilla runt.
Kör hårt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Koppla av, det är inte en gammal sleten klocka direkt. Justera länken efter behag, tuta och kör.
 
Bara jag som är rädd om mina grejor och gråter efter första hair linen? Jag tror att jag har råd till en sub, så den teorin håller kanske inte hela vägen...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Bara jag som är rädd om mina grejor och gråter efter första hair linen? Jag tror att jag har råd till en sub, så den teorin håller kanske inte hela vägen...


Klart man skall vara rädd om grejerna. Samt ta väl hand om dem. Men man skall även våga använda sina prylar. Klart första dingen svider. Men när man får tredje ser man det som patina. Sen betyder inte det att jag sitter med hammare och stämjärn och skapar kaos!
 
Topp