• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bör man ställa sin GMT?

TLåbbman

Omega
Hur är det egentligen tänkt att man ska ställa/använda sin GMT? Nu tänker jag främst på rolex-lösningen av GMT. Finns det ens någon officiell rolex-sanktionerad instruktion för hur man ska ha det?
följdfråga - och hur gör du?

Jag har min GMT visare inställt på svensk tid (enligt vridringens normalposition), och sedan vanliga tim och minutvisaren på lokal tid. Så när jag är i sverige, visar tim och minutvisaren samma tid som GMT-visaren.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hur är det egentligen tänkt att man ska ställa/använda sin GMT? Nu tänker jag främst på rolex-lösningen av GMT. Finns det ens någon officiell rolex-sanktionerad instruktion för hur man ska ha det?
följdfråga - och hur gör du?

Jag har min GMT visare inställt på svensk tid (enligt vridringens normalposition), och sedan vanliga tim och minutvisaren på lokal tid. Så när jag är i sverige, visar tim och minutvisaren samma tid som GMT-visaren.
Behöver du fråga detta?
 

TLåbbman

Omega
Behöver du fråga detta?

ja det finns väl onekligen inte bara ett enda sätt att göra det på? Misstänker t.ex. att så jag använder den är inte så den är tänkt att användas, men jag tycker det är mest praktiskt i mitt fall då jag är utomlands i längre perioder, då ställer jag hellre om tim och minutvisaren till lokal tid istället för att ändra på vridringen och använda GMT-visaren, som jag misstänker alltid ska stå på just greenwhich mean time? medan jag istället har den på svensk tid för jag föredrar att se den istället samtidigt som den lokala tiden.
 
Senast ändrad:

TLåbbman

Omega
+1 på detta.
Jag utgår från att frågan är seriöst ställd, men om du måste fråga det här så råder jag dig att köpa en en klocka utan GMT funktion.

om frågan är så uppenbar kan väl någon sticka ut hakan och berätta det officiella sättet funktionen är tänkt att användas. Jag frågar inte hur GMT fungerar, och hur man kan ställa visarna, det vet jag. Jag frågar hur den BÖR användas enligt de som designade den, eftersom kan den användas på olika sätt. Se t.ex. ovan.

Min hypotes är att GMT visaren ska alltid vara ställd på GMT när vridringen är i noll-läge, tim och minutvisaren är din "hemtid" där du bor, och vridringen används för att snabbt justera till lokal tid (GMT+/- whatever i landet du är) utan att behöva ställa om klockan. Detta torde vara det mest logiska givet att den är designad för piloter som flänger mellan tidszoner men sällan stannar speciellt länge i varje tidszon.
Jag själv använder den dock annorlunda (eftersom jag stannar länge i andra tidszoner än min hemtidszon), och jag är rätt säker på att alla GMT användare härinne inte använder den så (om nu min hypotes skulle visa sig stämma), men jag kan ha fel, därav min fråga.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
om frågan är så uppenbar kan väl någon sticka ut hakan och berätta det officiella sättet funktionen är tänkt att användas. Jag frågar inte hur GMT fungerar, och hur man kan ställa visarna, det vet jag. Jag frågar hur den BÖR användas enligt de som designade den, eftersom kan den användas på olika sätt. Se t.ex. ovan.

Min hypotes är att GMT visaren ska alltid vara ställd på GMT när vridringen är i noll-läge, tim och minutvisaren är din "hemtid" där du bor, och vridringen används för att snabbt justera till lokal tid (GMT+/- whatever i landet du är) utan att behöva ställa om klockan. Jag själv använder den dock annorlunda, och jag är rätt säker på att alla GMT användare härinne inte använder den så (om nu min hypotes skulle visa sig stämma), men jag kan ha fel, därav min fråga.
IMO stämmer din hypotes, men om du använder den annorlunda och det fungerar för dina behov så är det helt ok.
Det var inte meningen att låta dryg, ursäkta för det.
 

TLåbbman

Omega
IMO stämmer din hypotes, men om du använder den annorlunda och det fungerar för dina behov så är det helt ok.
Det var inte meningen att låta dryg, ursäkta för det.

Ja, jag var just intresserad av det "officiellt rätta" sättet att använda den. Även om många, mig själv inkluderad, inte använder den så, av olika anledningar. Om frågan är uppenbar torde ju ingen här vara av en annan åsikt än min hypotes som styrkts av dig är officiellt rätt, men vi får väl se om någon har en avvikande åsikt.
En annan hypotes jag har är då att majoriteten av alla GMT-användarna inte använder klockan på det officiellt korrekta sättet.
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur är det egentligen tänkt att man ska ställa/använda sin GMT? Nu tänker jag främst på rolex-lösningen av GMT. Finns det ens någon officiell rolex-sanktionerad instruktion för hur man ska ha det?
följdfråga - och hur gör du?

Jag har min GMT visare inställt på svensk tid (enligt vridringens normalposition), och sedan vanliga tim och minutvisaren på lokal tid. Så när jag är i sverige, visar tim och minutvisaren samma tid som GMT-visaren.
Du har samma uppfattning om användningen som Rolex
https://www.google.fi/url?sa=t&sour...ggcMAE&usg=AFQjCNFvdawk6FG98VGL_f3ucWHhBOWKzQ
 

TLåbbman

Omega

OK, men om man läser instruktionen så förklarar de ju båda sätten att använda den. Både såsom jag faktiskt använder den, och såsom jag i inlägg 8 trodde var det officiellt korrekta sättet. Jag undrade om det fanns ETT officiellt korrekt sätt att använda den på, då med utgångspunkt i varför den en gång designades.
Jag misstänker att andra sättet har uppkommit iom att alla vi som inte är piloter har lite andra behov och finner det mer praktiskt att använda den på ett alternativt sätt, men det är inte så den var ämnad att användas från början när den designades.

Finns f.ö. ett tredje sätt att använda för navigation. Det kan ju vara rätt praktiskt faktiskt.
"This tip also applies to practically all the other watches equipped with a 24 hour hand. The wearer can use a 24h dial for approximate navigation anywhere between the Tropic of Cancer and the Arctic Polar Circle:

Important! Both the 12 and the 24 hour hand must be synchronized to display local time

Method 1: laid horizontally, the dial will head North if the 24 hour hand is pointed towards the sun

Method 2: if the 12 hour hand is pointed at the sun, the 24 hour hand will point North

The margin of error directly depends on the difference between local official time and actual local solar time. But one doesn't need to get too much in the technical details for approximate urban navigation"
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
OK, men om man läser instruktionen så förklarar de ju båda sätten att använda den. Både såsom jag faktiskt använder den, och såsom jag i inlägg 8 trodde var det officiellt korrekta sättet. Jag undrade om det fanns ETT officiellt korrekt sätt att använda den på, då med utgångspunkt i varför den en gång designades.
Jag misstänker att andra sättet har uppkommit iom att alla vi som inte är piloter har lite andra behov och finner det mer praktiskt att använda den på ett alternativt sätt, men det är inte så den var ämnad att användas från början när den designades.

Finns f.ö. ett tredje sätt att använda för navigation. Det kan ju vara rätt praktiskt faktiskt.
"This tip also applies to practically all the other watches equipped with a 24 hour hand. The wearer can use a 24h dial for approximate navigation anywhere between the Tropic of Cancer and the Arctic Polar Circle:

Important! Both the 12 and the 24 hour hand must be synchronized to display local time

Method 1: laid horizontally, the dial will head North if the 24 hour hand is pointed towards the sun

Method 2: if the 12 hour hand is pointed at the sun, the 24 hour hand will point North

The margin of error directly depends on the difference between local official time and actual local solar time. But one doesn't need to get too much in the technical details for approximate urban navigation"
Detta hade inte en aning om, men ifall man vill ha det ännu mer precist kan man använda en klocka med denna typ av vridring.
image.jpeg
 

TLåbbman

Omega
Rolex GMT är ett föråldrat tidzonur tycker jag. Lokal tid vill man se via den vanliga tydliga tidvisningen och "hemmatiden" är den mindre viktiga. Oris har gjort en riktigt bra version med sin Worldtimer och det finns fler tillverkare som använder ett knappsystem för snabbjustering av lokal tid. GMT-tid är ju ointressant om du inte bor på den longituden/meridinanen.

ja det må vara hänt, men ingen gillar väl mekaniska kvalitetsklockor på grund av att dom är så jävla praktiska?
 

Zalath

Panerai
Det finns två varianter av GMT Master: GMT Master och GMT Master II. En av skillnaderna är antalet tidszoner.

GMT Master använder enbart vridningen. Du visar alltså en andra tidszon genom att vrida på bezelringen.

GMT Master II har samma möjlighet, samt att timvisaren (ej GMT-visaren!) är självständig. I kronans mittenläge kan du alltså justera lokal tid genom att flyta den en timme i taget utan att påverka hemtid eller minut/sekund.

Exempel: Du flyger från Sverige till USA och justerar timvisaren några timmar tillbaka, medan GMT-visaren visar tiden i Sverige.

Du kan dessutom visa en tredje tid genom att då justera vridningen.
 

TLåbbman

Omega
jo jag vet, men som framkommer tydligare längre ned i tråden så var det inte hur GMT klockan fungerar som var frågan riktigt, men tack ändå.
 

Ruben

Rolex
Det finns två varianter av GMT Master: GMT Master och GMT Master II. En av skillnaderna är antalet tidszoner.

GMT Master använder enbart vridningen. Du visar alltså en andra tidszon genom att vrida på bezelringen.

GMT Master II har samma möjlighet, samt att timvisaren (ej GMT-visaren!) är självständig. I kronans mittenläge kan du alltså justera lokal tid genom att flyta den en timme i taget utan att påverka hemtid eller minut/sekund.

Exempel: Du flyger från Sverige till USA och justerar timvisaren några timmar tillbaka, medan GMT-visaren visar tiden i Sverige.

Du kan dessutom visa en tredje tid genom att då justera vridningen.
Så är min inställd och exakt de @Zalath sa är min tanke också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad står det i instruktionsboken? :)
Standardförfarande är som sagt att hemtid visas av GMT-visaren och att lokal tid visas på de vanliga visarna. Anledningen är att du då snabbt kan skifta lokal tid utan att hacka klockan.

Men man gör såklart som man vill, vet att många stridande förband och piloter använder GMT-visaren som UTC.
 
Trevligt forum det här är när vissa försöker förminska/trycka ner TS istället för att svara på hans ärliga fråga. Patetiskt.

Iaf, jag har ett par gmts, rolex gmt II har jag alltid svensk tid inställd med gmtvisaren, såfort jag landar så ställer jag bara om timvisaren till lokal tid.

Mvh
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det enda rätta är att flytta till en annan tidszon, alt få någon släkting att göra det. Så har iaf jag gjort.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, jag var just intresserad av det "officiellt rätta" sättet att använda den. Även om många, mig själv inkluderad, inte använder den så, av olika anledningar. Om frågan är uppenbar torde ju ingen här vara av en annan åsikt än min hypotes som styrkts av dig är officiellt rätt, men vi får väl se om någon har en avvikande åsikt.
En annan hypotes jag har är då att majoriteten av alla GMT-användarna inte använder klockan på det officiellt korrekta sättet.
Jag kör som du; Gmt visaren på svenska tid, ställer sedan med quick set timvisaren på lokal tid. Kan då använda vridringen för en tredje tid (t ex tid i ett land för ankomst/mellanlandning).
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
.......
Men man gör såklart som man vill, vet att många stridande förband och piloter använder GMT-visaren som UTC.
Ja, jobbar man internationellt (som jag inom Telekom) så skall alla tidsangivelser vara UTC för att det inte skall bli förvirring. Ställde faktiskt GMT-visaren på UTC, praktiskt också då det bara är att hacka fram/bak timvisaren när vi byter normaltid/sommartid (så funkar min Omega i alla fall). Men jag var så inkörd på att den visar svensk tid så det kändes bara fel, gick tillbaka.
 

ludde28

Omega
Jag kör den läta :) metoden: GMT-visaren visar hemmatid, timmvisaren visar lokaltid, vridringen visar "mellanlandningstid".
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan tyvärr inte ställa GMT-visaren separat på kaliber 3075 i min GMT... Timvisaren står på hemmatid och ställer ringen efter lokaltid.
 
Topp