• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bedömmer man skicket på ett urverk?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Hur gör man om man inte kan ta reda på lift angle? Går det att få en ok avläsning ändå? Det är skicket på urverket jag är ute efter inför beslut om service. Regulering är troligtvis inget problem om urverket är i bra skick.

2: Finns det någon i Göteborg som har en sådan mackapär? Bergströms har, men finns det någon mer? Får väl starta en ny tråd i värsta fall om jag inte får svar här.
 
C

China

Guest
1: Hur gör man om man inte kan ta reda på lift angle? Går det att få en ok avläsning ändå? Det är skicket på urverket jag är ute efter inför beslut om service. Regulering är troligtvis inget problem om urverket är i bra skick.

Det finns ett videoklipp i trådstarten som beskriver hur man tar reda på lift angle med Timegrapher eller liknande utrustning. Man behöver veta rotationsvinkeln för att få korrekt amplitud, även om skillnaden inte är så stor på en grad eller två. Regulering är inget problem om urverket är i gott skick. Du hittar en förteckning över en del urverk på länkarna nedan, annars så får man kontakta tillverkaren eller fråga runt.

http://hiro.alliancehorlogere.com/en/Under_the_Loupe/Calibres_by_Make

http://www.fildirekt.se/dl/1385645211.pdf
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Fantastiskt bra information, tack för ett otroligt välskrivet inlägg. Man kanske borde investera i en sånn mackapär
 

Compiss

Patek
2-Faktor
China, du skriver att det med lätthet går att trixa med de olika parametrar som kan utläsas på instrumentets display, men samtidigt att Amplituden inte ljuger om urverkets skick eller dess behov av service. Skall det då tolkas på så sätt att denna parameter ej går att påverka med fultrix?

Tack för en härlig och lärorik tråd!
 
C

China

Guest
China, du skriver att det med lätthet går att trixa med de olika parametrar som kan utläsas på instrumentets display, men samtidigt att Amplituden inte ljuger om urverkets skick eller dess behov av service. Skall det då tolkas på så sätt att denna parameter ej går att påverka med fultrix?

Tack för en härlig och lärorik tråd!

Mig veterligen, nej.
 

Per Hamrin

Breitling
Mig veterligen, nej.

Hej

Det går alldeles utmärkt att påverka amplituden.
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Olika smörjmedel i fjäderhuset kan också ge olika amplitud.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Men då är ju urverket i ett gott skick?
Nej, naturligtvis inte.

Urmakaryrket är vid utövandet ett så gott som endast praktiskt yrke, jävligt lite teori.
Sitter man med en 60 år gammal klocka som borde ha servats för 30 år sedan, och skall se till att den går så optimalt som möjligt, utan att kunden skall betala dubbelt så mycket för reservdelar som för servicen, kan man fan inte läsa sig till lösningen, man måste lösa uppgiften med händerna.
Jag arbetar mycket med klockor som har ett affektionsvärde för kunden, som de flesta små oberoende urmakare med andra ord.
Varumärket på tavla avgör marknadsvärdet på klockan.
Kunderna vill att morfars gamla klocka skall fungera igen efter alla år i byrålådan.
Ett gammalt urverk, med förvisso litet slitage på tappar, uppvisar sällan en amplitud på 300 efter service, såvida man inte myglar med en kraftigare fjäder.
Det går förstås att byta ut allt som snurrar i verket, men även om en likadan klocka går att ropa hem för 150 spänn på Tradera, betyder inte det att nya verkdelar kostar 5 spänn styck.
Det är väldigt få kunder som vill betala flera tusen för nya delar till morfars gamla klocka.
Meningen var att få den att gå igen, inte återställa till nyskick.
Vilket inte betyder att urverket behöver vara i ett dåligt skick efter service trots att allt inte är bytt.

Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Gångkurvan stabil och utan tendens till ormliknande gång
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag lämnar 2 års garanti på alla jobb.
Oavsett om jag har bytt allt eller inget i klockan, oavsett om det står Rolex eller Kalle Anka på tavlan, oavsett om klockan är 5 år eller 55 år.
Jag påtalar också tydligt för kunden att om klockan skall behålla det skick den är i nu, måste klockan in på service igen efter senast 5 år.

Det vanligaste förekommande smörjmedlet för automatfjädrar heter Kluber Chronogrease och är godkänt för användning av klockindustrin i Schweiz.
Rolex använder ett fett som heter Tepa vid smörjning av automatfjädrar.
Bägge har liknande smörjegenskaper, medför liknande slitage på fjäder och fjäderhus, och är två bra smörjmedel helt enkelt.
Men det finns faktiskt en skillnad, smörjer man ett fjäderhus med Tepa så får man faktiskt en något högre amplitud.
Det betyder alltså att om man i ett nytt, exempelvis ETA 2824, sätter in ett nytt fjäderhus med Tepa fett eller ett nytt fjäderhus med Kluber, så får man en skillnad i amplituden.
Men då måste ju det nya urverket med Tepa vara i ett bättre skick än det nya urverket med Kluber?

Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.

Vänliga hälsningar
Per Hamrin
 

calzone

Vacheron
Hej

Det går alldeles utmärkt att påverka amplituden.
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Olika smörjmedel i fjäderhuset kan också ge olika amplitud.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Men då är ju urverket i ett gott skick?
Nej, naturligtvis inte.

Urmakaryrket är vid utövandet ett så gott som endast praktiskt yrke, jävligt lite teori.
Sitter man med en 60 år gammal klocka som borde ha servats för 30 år sedan, och skall se till att den går så optimalt som möjligt, utan att kunden skall betala dubbelt så mycket för reservdelar som för servicen, kan man fan inte läsa sig till lösningen, man måste lösa uppgiften med händerna.
Jag arbetar mycket med klockor som har ett affektionsvärde för kunden, som de flesta små oberoende urmakare med andra ord.
Varumärket på tavla avgör marknadsvärdet på klockan.
Kunderna vill att morfars gamla klocka skall fungera igen efter alla år i byrålådan.
Ett gammalt urverk, med förvisso litet slitage på tappar, uppvisar sällan en amplitud på 300 efter service, såvida man inte myglar med en kraftigare fjäder.
Det går förstås att byta ut allt som snurrar i verket, men även om en likadan klocka går att ropa hem för 150 spänn på Tradera, betyder inte det att nya verkdelar kostar 5 spänn styck.
Det är väldigt få kunder som vill betala flera tusen för nya delar till morfars gamla klocka.
Meningen var att få den att gå igen, inte återställa till nyskick.
Vilket inte betyder att urverket behöver vara i ett dåligt skick efter service trots att allt inte är bytt.

Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Gångkurvan stabil och utan tendens till ormliknande gång
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag lämnar 2 års garanti på alla jobb.
Oavsett om jag har bytt allt eller inget i klockan, oavsett om det står Rolex eller Kalle Anka på tavlan, oavsett om klockan är 5 år eller 55 år.
Jag påtalar också tydligt för kunden att om klockan skall behålla det skick den är i nu, måste klockan in på service igen efter senast 5 år.

Det vanligaste förekommande smörjmedlet för automatfjädrar heter Kluber Chronogrease och är godkänt för användning av klockindustrin i Schweiz.
Rolex använder ett fett som heter Tepa vid smörjning av automatfjädrar.
Bägge har liknande smörjegenskaper, medför liknande slitage på fjäder och fjäderhus, och är två bra smörjmedel helt enkelt.
Men det finns faktiskt en skillnad, smörjer man ett fjäderhus med Tepa så får man faktiskt en något högre amplitud.
Det betyder alltså att om man i ett nytt, exempelvis ETA 2824, sätter in ett nytt fjäderhus med Tepa fett eller ett nytt fjäderhus med Kluber, så får man en skillnad i amplituden.
Men då måste ju det nya urverket med Tepa vara i ett bättre skick än det nya urverket med Kluber?

Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.

Vänliga hälsningar
Per Hamrin

Bra skrivet Per :)

ping China
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej

Det går alldeles utmärkt att påverka amplituden.
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Olika smörjmedel i fjäderhuset kan också ge olika amplitud.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Men då är ju urverket i ett gott skick?


Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Gångkurvan stabil och utan tendens till ormliknande gång
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag lämnar 2 års garanti på alla jobb.


Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.

Vänliga hälsningar
Per Hamrin

Många frågor besvarades. Tack för inlägget! Bra skrivet:)
 

djanbin

Omega
Vänliga hälsningar
Per Hamrin


Bra skrivet Per.

Ett annat tricks är ju att skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal, då går det åt mindre kraft att lösa ut haken = högre amplitud. Ger fina resultat på mätmaskinen, men på armen kan minsta stöt göra att haken försöker lösa ut och gaffeln skrapar mot liverrullen = försämrad tidhållning.


Läser man servicemanualer så anges sällan (aldrig?) en minimiamplitud vid fullt uppdrag, däremot efter 24h... på ett Rolex 1570 är den t ex 200 grader med krona ner. Detta för att vara säker på att kraftreserven inte blir för kort.


Om köpare börjar förvänta sig 300+ amplitud på varenda gammal klocka så kommer mycket ligga osålt på köp och säljsidorna framöver :) Kan iof leda till bra deals för de som har koll...
 
C

China

Guest
Hej

Det går alldeles utmärkt att påverka amplituden.
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Olika smörjmedel i fjäderhuset kan också ge olika amplitud.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Men då är ju urverket i ett gott skick?
Nej, naturligtvis inte.

Urmakaryrket är vid utövandet ett så gott som endast praktiskt yrke, jävligt lite teori.
Sitter man med en 60 år gammal klocka som borde ha servats för 30 år sedan, och skall se till att den går så optimalt som möjligt, utan att kunden skall betala dubbelt så mycket för reservdelar som för servicen, kan man fan inte läsa sig till lösningen, man måste lösa uppgiften med händerna.
Jag arbetar mycket med klockor som har ett affektionsvärde för kunden, som de flesta små oberoende urmakare med andra ord.
Varumärket på tavla avgör marknadsvärdet på klockan.
Kunderna vill att morfars gamla klocka skall fungera igen efter alla år i byrålådan.
Ett gammalt urverk, med förvisso litet slitage på tappar, uppvisar sällan en amplitud på 300 efter service, såvida man inte myglar med en kraftigare fjäder.
Det går förstås att byta ut allt som snurrar i verket, men även om en likadan klocka går att ropa hem för 150 spänn på Tradera, betyder inte det att nya verkdelar kostar 5 spänn styck.
Det är väldigt få kunder som vill betala flera tusen för nya delar till morfars gamla klocka.
Meningen var att få den att gå igen, inte återställa till nyskick.
Vilket inte betyder att urverket behöver vara i ett dåligt skick efter service trots att allt inte är bytt.

Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Gångkurvan stabil och utan tendens till ormliknande gång
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag lämnar 2 års garanti på alla jobb.
Oavsett om jag har bytt allt eller inget i klockan, oavsett om det står Rolex eller Kalle Anka på tavlan, oavsett om klockan är 5 år eller 55 år.
Jag påtalar också tydligt för kunden att om klockan skall behålla det skick den är i nu, måste klockan in på service igen efter senast 5 år.

Det vanligaste förekommande smörjmedlet för automatfjädrar heter Kluber Chronogrease och är godkänt för användning av klockindustrin i Schweiz.
Rolex använder ett fett som heter Tepa vid smörjning av automatfjädrar.
Bägge har liknande smörjegenskaper, medför liknande slitage på fjäder och fjäderhus, och är två bra smörjmedel helt enkelt.
Men det finns faktiskt en skillnad, smörjer man ett fjäderhus med Tepa så får man faktiskt en något högre amplitud.
Det betyder alltså att om man i ett nytt, exempelvis ETA 2824, sätter in ett nytt fjäderhus med Tepa fett eller ett nytt fjäderhus med Kluber, så får man en skillnad i amplituden.
Men då måste ju det nya urverket med Tepa vara i ett bättre skick än det nya urverket med Kluber?

Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.

Vänliga hälsningar
Per Hamrin

Krasst uttryckt så handlar det om att sätta amplituden i relation till vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk, och att en låg amplitud i sammanhanget indikerar ett servicebehov. Att amplituden inte är den enda faktorn för att bedöma skicket på ett urverk, framgår tydligt i trådstarten, likaså att inte alla urverk har samma amplitud.

Den ursprungliga frågeställningen från Compiss handlade om amplituden kan påverkas av "fultrix" inte om man kan påverka amplituden genom att serva urverket. Givetvis kan man påverka amplituden, men frågan är om det går att mörklägga ett urverks servicebehov genom en "quick fix" som att t.ex. byta till en starkare fjäder, laborera med olika smörjning, eller skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal. Vi får nog ta och göra skillnad på service och s.k. "fultrix". Olika problem som är relaterade till t.ex. balansen ger fortfarande utslag på mätutrustningen i ovanstående exempel. En annan frågeställning är om man får upp amplituden så pass att den ligger i närheten av ett friskt nyservat urverk, och det kan nog variera mycket beroende på i vilket skick urverket man "trixar" med befinner sig i.

Att höja amplituden är inget universalmedel som löser eller maskerar alla problem med urverket. Snarare är det så att den högre amplituden med stor sannolikhet kan förstärka befintliga problem eller skapar nya, vilket kan avläsas med mätutrustning.

Per Hamrin skriver ett inlägg med reklam för sin verksamhet och försvarar budgetservice där inte allt åtgärdats p.g.a. att kunden inte vill betala för dyra reservdelar, och målet inte var att återställa urverket i nyskick. Att en budgetservice inte ger samma resultat som en fullständig service säger sig självt, vilket amplituden skvallrar om. Man kan också fråga sig hur det som inte åtgärdats av kostnadsskäl påverkar framtida slitage och prestanda, det kan givetvis variera beroende på vad som inte har åtgärdats. Per Hamrin får väl anse att en budgetservice är ett fullgott alternativ, jag har en annan uppfattning, i likhet med många välkända manufakturer som av uppenbara skäl inte erbjuder budgetservice till sina kunder.

Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.
 

plattfot

Rolex
Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.


Intressant diskussion mellan personer med stor kunskap och har mycket att lära ut om de vill, i varje fall till mig. Har själv för grunda kunskaper i urmakeri för att göra ett vettigt inlägg i amplitudfrågan och avstår det. Suger dock i mig vad ni skriver.

Dock, vad det gäller service, tror jag tyvärr det är få fristående urmakare, utan AD-status som har möjlighet att kräva utbyte av alla delar i ett verk för att få uret att prestera som det gjorde som nytt, vid service, även om de skulle vilja. Speciellt när det ofta handlar om gamla urverk vars delar ibland är svåra att få tag på. Som så ofta är det upp till kunden vad som åtgärdas och detta är nog vad en fristående urmakare är tvungen att leva med om man vill fortsätta sin verksamhet.

Med risk att låta lätt partisk vilket jag inte är - Har servat några klockor hos Per, och vid samtliga tillfällen har jag efter nedmontering och inspektion, informerats vad som måste bytas eller bör bytas i verket. Har vid samtliga tillfällen valt att byta allt som visat tecken på slitage eller fuktangrepp – med undantag för en breuetfjäder i ett 321-verk som visserligen presterar bra men som är något ojämn i formen. Vid ett tillfälle servades och byttes verkdelar i en Chronomat ut till en kostnad som troligen kan jämföras med eller överskrider inköp av ett 7750-verk. Ingen budgetservice, troligen inte så långt ifrån vad en service hos AD kostat men med en tight dialog under processen där jag tog de flesta av besluten (vill jag tro allafall :))

Hoppas inte mitt inägg får diskussionen om amplitud ur kurs.
 

djanbin

Omega
Krasst uttryckt så handlar det om att sätta amplituden i relation till vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk, och att en låg amplitud i sammanhanget indikerar ett servicebehov. Att amplituden inte är den enda faktorn för att bedöma skicket på ett urverk, framgår tydligt i trådstarten, likaså att inte alla urverk har samma amplitud.

I trådstarten anger du ett spann på 270-320 grader, vilket är enormt i sammanhanget, och helt godtyckligt från din sida. Du har dessutom fel lyftvinkel inställd på din "nyservade" 2824 på din timegrapher... den är 50, vilket sänker amplituden med runt 12 grader.
Amplituden är ingen faktor en lekman bör ge sig på att tolka överhuvudtaget. De två absolut bästa och säkraste sätten att avgöra om verket är i bra skick, utan mätmaskiner, är:

1. Kraftreserven. Är den väsentligt lägre än vad som är angivet för urverket, så är det något som kärvar, t ex torra oljor, rostiga/slitna tappar, sneda hjul, etc...

2. Tidhållningen. Använd klockan på handleden som man brukar. Håller den tiden väl efter en vecka, så är det ett mycket gott tecken på att allt står rätt till. Den kan forta eller sakta, det viktiga är att fortningen/saktningen i så fall är hyfsat jämn! Det kan lösas med en enkel ruckning! (Finns inget som heter "regulering").

Man kan inte helgardera sig, en starkare fjäder än normalt ger tex bra krafterserv, men verket slits fortare. Vill man bara 100% på hur verket mår är det bara ett besök hos urmakaren och en service som gäller.

Den ursprungliga frågeställningen från Compiss handlade om amplituden kan påverkas av "fultrix" inte om man kan påverka amplituden genom att serva urverket. Givetvis kan man påverka amplituden,
Du skrev "inte mig veterligen" som svar på hans fråga? Du hade mao inte så bra koll på amplitudens innebörd som du trodde, verkar det som?

men frågan är om det går att mörklägga ett urverks servicebehov genom en "quick fix" som att t.ex. byta till en starkare fjäder, laborera med olika smörjning, eller skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal. Vi får nog ta och göra skillnad på service och s.k. "fultrix". Olika problem som är relaterade till t.ex. balansen ger fortfarande utslag på mätutrustningen i ovanstående exempel. En annan frågeställning är om man får upp amplituden så pass att den ligger i närheten av ett friskt nyservat urverk, och det kan nog variera mycket beroende på i vilket skick urverket man "trixar" med befinner sig i.
Problem med balansen visar sig mycket väl i punkt 2 ovan, problem med tidhållningen. Amplituden oviktig för ägaren återigen.
En starkare fjäder maskerar dålig kraftreserv, ett tag i alla fall, tills verket rasar.
Att det är skillnad på service och fultrix känns självklart, men exemplen tjänar ju till att visa att din första post som bombsäkert proklamerar att "amplituden aldrig ljuger", inte stämmer överhuvudtaget.

Att höja amplituden är inget universalmedel som löser eller maskerar alla problem med urverket. Snarare är det så att den högre amplituden med stor sannolikhet kan förstärka befintliga problem eller skapar nya, vilket kan avläsas med mätutrustning.
Nej det maskerar inga problem, men finns det inga problem med tidhållning eller kraftreserv, men amplituden är 250, så kan man lätt skrämma upp den för att "lura" köpare som läst din tråd och tror att 270-320 i amplitud är ett måste...
Alla problem kan f.ö inte avläsas med mätutrustning, de kan uppstå intermittent, det vet en riktig yrkesman om, därför har man klockor på gångkontroll under en längre period.


Per Hamrin skriver ett inlägg med reklam för sin verksamhet och försvarar budgetservice där inte allt åtgärdats p.g.a. att kunden inte vill betala för dyra reservdelar, och målet inte var att återställa urverket i nyskick. Att en budgetservice inte ger samma resultat som en fullständig service säger sig självt, vilket amplituden skvallrar om. Man kan också fråga sig hur det som inte åtgärdats av kostnadsskäl påverkar framtida slitage och prestanda, det kan givetvis variera beroende på vad som inte har åtgärdats. Per Hamrin får väl anse att en budgetservice är ett fullgott alternativ, jag har en annan uppfattning, i likhet med många välkända manufakturer som av uppenbara skäl inte erbjuder budgetservice till sina kunder.

Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.
Det här får Per svara på, men det hela är bara dåligt skrivet imo, och saknar relevans/verklighetsanknytning.
 
C

China

Guest
I trådstarten anger du ett spann på 270-320 grader, vilket är enormt i sammanhanget, och helt godtyckligt från din sida. Du har dessutom fel lyftvinkel inställd på din "nyservade" 2824 på din timegrapher... den är 50, vilket sänker amplituden med runt 12 grader.
Amplituden är ingen faktor en lekman bör ge sig på att tolka överhuvudtaget. De två absolut bästa och säkraste sätten att avgöra om verket är i bra skick, utan mätmaskiner, är:

1. Kraftreserven. Är den väsentligt lägre än vad som är angivet för urverket, så är det något som kärvar, t ex torra oljor, rostiga/slitna tappar, sneda hjul, etc...

2. Tidhållningen. Använd klockan på handleden som man brukar. Håller den tiden väl efter en vecka, så är det ett mycket gott tecken på att allt står rätt till. Den kan forta eller sakta, det viktiga är att fortningen/saktningen i så fall är hyfsat jämn! Det kan lösas med en enkel ruckning! (Finns inget som heter "regulering").

Man kan inte helgardera sig, en starkare fjäder än normalt ger tex bra krafterserv, men verket slits fortare. Vill man bara 100% på hur verket mår är det bara ett besök hos urmakaren och en service som gäller.


Du skrev "inte mig veterligen" som svar på hans fråga? Du hade mao inte så bra koll på amplitudens innebörd som du trodde, verkar det som?


Problem med balansen visar sig mycket väl i punkt 2 ovan, problem med tidhållningen. Amplituden oviktig för ägaren återigen.
En starkare fjäder maskerar dålig kraftreserv, ett tag i alla fall, tills verket rasar.
Att det är skillnad på service och fultrix känns självklart, men exemplen tjänar ju till att visa att din första post som bombsäkert proklamerar att "amplituden aldrig ljuger", inte stämmer överhuvudtaget.


Nej det maskerar inga problem, men finns det inga problem med tidhållning eller kraftreserv, men amplituden är 250, så kan man lätt skrämma upp den för att "lura" köpare som läst din tråd och tror att 270-320 i amplitud är ett måste...
Alla problem kan f.ö inte avläsas med mätutrustning, de kan uppstå intermittent, det vet en riktig yrkesman om, därför har man klockor på gångkontroll under en längre period.



Det här får Per svara på, men det hela är bara dåligt skrivet imo, och saknar relevans/verklighetsanknytning.

Alltså, du verkar fortfarande inte begripit att trådstarten handlar om ett generellt resonemang. Vidare så framgår det klart och tydligt att alla urverk inte kan bedömas efter en och samma måttstock. Om exemplet på amplitud är i intervallet t.ex. ca 270-310 grader, 260-320 eller 240-330, så är det fortfarande en generalisering, och inte något påstående att alla urverk håller sig inom ett visst intervall, vilket jag påpekat i trådstarten, och ger exempel på.

T.ex. Witschi gör generaliseringar i sina manualer och utbildningsmaterial, som ibland kan tyckas motstridiga. Orsaken är inte underligare än att det handlar om just generaliseringar för att illustrera ett intervall . Ska man tolka deras generaliseringar bokstavligt så blir det lika snett och vint som du tolkar trådstarten. Men du får väl skriva några sura mail till Witschi och andra tillverkare av mätutrustning som generaliserar.

pGSP5Yf.jpg


KNHIUpd.jpg


Motsäger sig Witschi i ovanstående resonemang, knappast då det handlar om just generaliseringar. Det gäller inte alla urverk, precis som jag påpekat i trådstarten.

På samma sätt är det vanligt med generaliserande beskrivningar för att ge en inblick i ämnet, t.ex. som på länkarna nedan.

The best single measure of the condition of a watch is the amplitude of the balance. Amplitude is expressed as the number of degrees of swing of the balance from rest (in the centered position) to the end of its excursion in either direction. In a healthy, freshly-serviced watch, amplitude should be between 275 to 310 degrees in the horizontal (dial up or dial down) position. In a vertical position (crown down, left, up, or right), amplitude will drop about 45 degrees due to increased friction in the balance pivots. Thus, an acceptable minimum for vertical positions is about 230 degrees. Because correct amplitude--good motion in the parlance of watchmaking--depends on every component of the movement, most faults will be reflected in inadequate (or, occasionally, excessive) amplitude. Without good motion, a watch cannot be properly adjusted. No amount of fiddling with the escapement can correct for poor motion.

http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631675494030170118

Amplitude is the measure of the amount of rotation in the swing of the balance wheel, in either direction, usually expressed in degrees. In a running watch, the balance wheel swings or rotates clockwise and counterclockwise. Each swing in either direction is called a "beat". Amplitude is the number of degrees of rotation of the beat. Amplitude is higher, typically in the range of about 270 to 315 degrees, when a watch is lying flat or in the "dial up" or "dial down" position. Amplitude usually falls when the watch is in a vertical position, primarily due to increased friction. Amplitude can also fall as the watch winds down and the mainspring delivers less power. Amplitude that is too high or too low, or that changes too much in different positions, can indicate a problem with the movement.

http://www.watchtime.com/reference-center/glossary/amplitude/#

Sedan blir det ganska löjligt när du I din iver att misskreditera snyter olika påståenden ur näsan och förväntar dig att jag skall gå i försvarsposition. Folk är inte dummare än att dom kan se att dina påståenden är irrelevanta, jag har t.ex. aldrig påstått att den 2824-2 som jag visat upp var nyservad, det handlade om ett urverk som fått sin senaste service för ett år sedan. Men visst, inställningen för "lift angle" var 52 (vilket är standinställningen) istället för 50 grader. Beaktat urverkets prestanda, så är den anmärkningen ganska irrelevant. Men jag har förstått att ditt syfte är att märka ord för att dribbla bort vad den här tråden egentligen handlar om.

Däremot så har du helt rätt i att en utvärdering av kraftreserven och tidshållningen är det klassiska sättet att göra en bedömning, i kombination med att visuellt uppskatta amplituden.Och som jag påpekar i trådstarten så handlar det om ett amatörmässigt perspektiv, givetvis så är det säkraste sättet att kontakta AD/urmakare för en bedömning.

HSI6L7A.jpg


Men sett ur ett realistiskt perspektiv, så är det inte riktigt så det går till för en snabb uppskattning av urverkets prestanda/skick hos en AD/urmakare. Kommer Kalle in med en klocka för en bedömning inför ett inköp, så handlar det om en snabb tur på vibrografen (eller liknande mätutrustning) I kombination med en visuell inspektion. Och där faller ditt resonemang om att amplituden skulle vara betydelselös. Men jag vet att amplituden är ett känsligt ämne, den bästa säljaren är död, och den bästa kunden är helt ovetande.;)

För att ta ett exempel, så är det en viss skillnad på värdena för ett ETA 7750 i nedanstående exempel, före och efter service. Och nej, det handlar inte om att pricka rätt i amplitud på några grader, utan att urverket håller sig inom ett visst intervall.

Z5iHfIJ.jpg


Att du sedan har problem med att skilja på ett generellt och detaljerat resonemang, är tyvärr inget som jag kan göra något åt.
 

djanbin

Omega
Även generell info kan vara felaktig/dålig, som i ditt fall.


Amplituden ljuger aldrig om skicket på ett urverk


Amplituden kan sägas vara måttstocken på ett urverks hälsa, och den ljuger aldrig.


Detta har vi ju konstaterat är helt felaktiga påståenden.

Kan du inte posta några bilder, du som är glad i det, på dina nyservade ETA 2000, Rolex 1570, Rolex 2035, Omega 600/500 serie, Omega 861, t ex. Med mätvärden, så kan vi ta en diskussion kring det?

Att kasta delar på ETA 2824 och 7750 är ju lite som att stjäla godis från småbarn... om inte lättare.

Det här är heller inga konstigheter, fråga urmakaren eller mr google.

Du fick ju svar från en riktig urmakare, som mig veterligen jobbar mycket med vintage. Ändå "snyter" du ur dig massa dynga om budgetservice....

Att länka till Walt Odets, en glad amatör, med vana att slakta 100000:--klockor till vardags, duger inte heller.

God jul!
 
C

China

Guest
På tal om Rolex 1570;

Rolex1680RedSub_0102copy.jpg


http://wristwatchforums.proboards.com/thread/9054/1680-red-submariner-service

http://watchguy.co.uk/service-rolex-1601-calibre-1570/

http://uhrengutachter.blogspot.se/

Sedan skiter någon i det blå skåpet, allt som publicerats på timezone.com har granskats tämligen rigoröst, b.la. så finns en koppling till AWCI och flera internationellt erkända experter/utbildare som t.ex. Machiel Kalf. Man undrar vad du själv har för meriter då du anför auktoritetsargument?
 

djanbin

Omega
Har Wostep/gesällbrev och några års yrkeserfarenhet. Självdå?

Tänker inte gå i polemik mer, tror de som är intresserade har fattat budskapen :) Sen får man välja själv vad man vill tro på.

Gott slut!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
På tal om Rolex 1570;

Rolex1680RedSub_0102copy.jpg


http://wristwatchforums.proboards.com/thread/9054/1680-red-submariner-service

http://watchguy.co.uk/service-rolex-1601-calibre-1570/

http://uhrengutachter.blogspot.se/

Sedan skiter någon i det blå skåpet, allt som publicerats på timezone.com har granskats tämligen rigoröst, b.la. så finns en koppling till AWCI och flera internationellt erkända experter/utbildare som t.ex. Machiel Kalf. Man undrar vad du själv har för meriter då du anför auktoritetsargument?

Kan någon förklara varför man servar en så speciell klocka som en 1680 röd hos någon som inte har tillgång till originaldelar?


/Robert
 

Per Hamrin

Breitling
Krasst uttryckt så handlar det om att sätta amplituden i relation till vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk, och att en låg amplitud i sammanhanget indikerar ett servicebehov. Att amplituden inte är den enda faktorn för att bedöma skicket på ett urverk, framgår tydligt i trådstarten, likaså att inte alla urverk har samma amplitud.

Den ursprungliga frågeställningen från Compiss handlade om amplituden kan påverkas av "fultrix" inte om man kan påverka amplituden genom att serva urverket. Givetvis kan man påverka amplituden, men frågan är om det går att mörklägga ett urverks servicebehov genom en "quick fix" som att t.ex. byta till en starkare fjäder, laborera med olika smörjning, eller skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal. Vi får nog ta och göra skillnad på service och s.k. "fultrix". Olika problem som är relaterade till t.ex. balansen ger fortfarande utslag på mätutrustningen i ovanstående exempel. En annan frågeställning är om man får upp amplituden så pass att den ligger i närheten av ett friskt nyservat urverk, och det kan nog variera mycket beroende på i vilket skick urverket man "trixar" med befinner sig i.

Att höja amplituden är inget universalmedel som löser eller maskerar alla problem med urverket. Snarare är det så att den högre amplituden med stor sannolikhet kan förstärka befintliga problem eller skapar nya, vilket kan avläsas med mätutrustning.

Per Hamrin skriver ett inlägg med reklam för sin verksamhet och försvarar budgetservice där inte allt åtgärdats p.g.a. att kunden inte vill betala för dyra reservdelar, och målet inte var att återställa urverket i nyskick. Att en budgetservice inte ger samma resultat som en fullständig service säger sig självt, vilket amplituden skvallrar om. Man kan också fråga sig hur det som inte åtgärdats av kostnadsskäl påverkar framtida slitage och prestanda, det kan givetvis variera beroende på vad som inte har åtgärdats. Per Hamrin får väl anse att en budgetservice är ett fullgott alternativ, jag har en annan uppfattning, i likhet med många välkända manufakturer som av uppenbara skäl inte erbjuder budgetservice till sina kunder.

Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.



Jaha, det gick alltså inte att svara på ett inlägg och få ett vettigt svar, eller kanske rent av ett medgivande om att man inte vet allt, utan man blir tvungen att posta en gång till
Tar en massa negativ energi, det värsta jag vet, och långt blev det också
Men eftersom jag fick ett idiotsvar angående mitt inlägg skrivet av en person som många verkar tro blint på här på forumet, måste jag tydligen försvara mitt arbete
Det är då fan att det skall vara nödvändigt
Har varit klockintresserad sedan 25 år tillbaka, men efter utbildning och att arbeta med det dagligen har tyvärr intresset avtagit markant
Tänkte att om jag glider runt på forum med entusiaster kanske det kunde väcka intresset till liv igen
Kul att läsa inlägg, en del bra, andra mindre bra, och en del inlägg direkt vilseledande
Måste svara tänkte jag, men det skulle man tydligen inte ha gjort
Inlägget var skrivet av forumets kung på urmakeri, en amatör till råga på allt
Men som sådan rimligtvis mottaglig för kritik från en utbildad urmakare
Att ta kritik verkar dock ligga långt utanför herr Chinas förmåga
Jag har inga som helst problem med att erkänna att jag är långt ifrån fullärd i detta yrke, och kommer aldrig bli
Jag har kollegor som arbetat aktivt i över 50 år och som med ett brett leende säger att det finns mer att lära, många av dessa är dessutom mycket välrenommerade urmakare
Naturligtvis en av tjusningarna med yrket
Men herr China är visst fullärd och felfri och tar ej kritik, patetiskt
Nä, istället väljer herr China i sitt nonsensinlägg att förringa mitt svar till att handla om reklam för min verksamhet samt att tala om att denna verksamhet består i att utföra budgetservice
Vilket innebär att jag gör reklam för ingenting, då det inte finns något som heter budgetservice
Jag var irriterad när jag skrev inlägget då en amatör ger en felaktig beskrivning av hur man bedömer skicket på ett urverk, och förmedlar denna felaktiga information till en stor samling klockintresserade människor
Det sista jag hade i åtanke var att göra reklam för min egen verksamhet
Finns andra och betydligt trevligare sätt att göra det på i så fall

Det finns ingenting som heter budgetservice, det är ett ord som du har hittat på själv

Du känner inte mig, vet ingenting om de klockor jag servar, hur många timmars arbete som lagts ner, samt skicket på klockorna vid utlämning
Men du har mage att skriva att jag ägnar mig åt något du kallar för budgetservice
Du påstår att den service jag utför är av avsevärt lägre värde än en vanlig/fullservice och kan ej jämföras med denna samt att detta skall påtalas vid en eventuell försäljning av klockan

Jag har ett stort kontaktnät av kollegor, det är ett måste som liten oberoende verkstad, man behöver hjälp med delar, behöver hjälp med att lösa problem och annat
Alla jobbar vi på ungefär lika villkor, lika sätt, vilket naturligtvis inte är så svårt att förstå
Du är lustigt nog helt omedveten om att då du påstår att jag utför något du har valt att kalla för budgetservice, skickar samma pungspark till landets alla andra urmakare
Du tror väl inte i din enfald att jag är den ende som väljer att polera en tapp istället för att beställa ett nytt hjul?
Eller då nya hjul ej går att beställa och måste kanske både riktas och poleras, med resultat att klockan ej erhåller en amplitud på 300 grader, och således enligt dig ej kan klassificeras som en vanlig service
Eller en spiral som ser ut som Jimi Hendrix frippa, och efter flera timmars arbete av en duktig urmakare, någon annan än mig givetvis, får spiralen att faktiskt fungera riktigt bra
Riktigt kvalificerat urmakeri, men till absolut ingen nytta då det är en budgetservice enligt amatör China
En icke fullvärdig service
Alla de små ändringar, flytta en sten någon hundradels millimeter för att optimera gången något, rikta tunna tappar, rikta spiraler som kan vara riktigt risiga, byta balansaxlar, svarva eller modifiera balansaxlar, väga av balansringar, kvalificerade moment som är av högsta vikt för att få ett bra gångresultat, är vatten värt enligt herr China då maxamplituden inte når upp till herr Chinas krav
Kollegor som har sett din beskrivning av hur man bedömer skicket på ett urverk och hur du beskriver mitt, och då även deras, verkstadsarbete, är inte speciellt imponerade kan man lugnt säga

Du kan få lära dig lite om amplitudens verkliga betydelse
Det är framförallt tre kvalitetskrav som skall uppfyllas vid kontroll av en gjord service
Jag har valt Omega då jag vet kraven där, skulle tro att dessa går att översätta till andra tillverkare, men vet ej säkert.
Tro och ta saker ur luften är dessutom paxad av annan person
Plus att kopiera och klistra in, ja jävlar vad det kopieras och klistras in
Men det blir väl så när de praktiska kunskaperna och erfarenheten är begränsad till ingenting
Nummer 1, klockan skall uppfylla ett gångresultat inom en given tolerans, exempelvis hålla sig i spannet minus 1 sekund till plus 16 sekunder per dygn
Detta skall dessutom testas i ett antal olika positioner, exempelvis 3 olika positioner
Nummer 2, klockan skall uppfylla en minsta amplitud efter 24 timmar, exempelvis 190 grader
Nummer 3, klockan skall uppfylla en minsta gångreserv, exempelvis 32 timmar
Ingen av Omegas alla kalibrar, ny eller gammal, skall uppfylla någon form av maxamplitud, endast minsta godkända amplitud
Sammanfattat alltså gångresultat, amplitud efter 24 timmar, gångreserv
Servar man en Omega med ett ETA 2892 verk, kan man gott kolla så att verket ligger runt 300 grader fullt uppdragen, men det behövs inte göras, det är inget krav
När det gäller äldre urverk, är maxamplituden av intresse framförallt för att se så att balansen inte prellar
Det betyder, så du slipper googla, kopiera och klistra in, att balansen inte slår runt
I så fall sitter det troligtvis en för kraftig fjäder i verket och måste bytas ut
Om du hade vetat någonting om service av urverk, i synnerhet äldre, skulle du veta att skillnaden i amplitud mellan fullt uppdragen och efter 24 timmar normalt är väldigt liten
Men du vet ju ingenting om service

Du skriver att det är skillnad på service och service
Det är fel, inte helt otippat
Det är skillnad på fabriksrenovering och service, ingenting annat
Antingen utför man en service med alla dess moment som ingår
Eller så gör man ingen service alls, bu eller bä, finns inga halvmesyrer eller ditt eget påhitt

Omega har de senaste åren skärpt kraven rejält på de verkstäder som har tillgång till reservdelar
Kan man säga vad man vill om, kommer dock att leda till dyrare servisar i framtiden vilket är bra anser jag
Detta är ett kvalificerat, finmekaniskt yrke som sett till det arbete man utför är dåligt betalt
Omega har dock ett mycket bra förhållningssätt till de verkstäder som valt att anpassa sig till deras krav
Oavsett om du är en liten oberoende urmakare på en mindre ort, eller sitter hos AD på fina gatan i storstan har de en sak gemensamt, alla har tillgång till exakt samma reservdelar till exakt samma pris
Detta gäller även globalt, och gäller alla verkstäder utanför fabriken, AD som små verkstäder, ingen skillnad
Trevligt tycker jag, konkurrerar på samma villkor gällande den biten i alla fall

Du skrev ju lite småspydigt att manufaktur ej erbjuder ditt påhitt budgetservice
Exempel på det borde väl rimligtvis då bli en Omega AD verkstad
Då alla verkstäder utanför fabriken har tillgång till samma reservdelar, kan du lugnt räkna med att det poleras hjul även hos AD när dessa ej går att köpa
Att skicka en gammal 60-tals Omega Seamaster till fabriksrenovering för att en del som ej går att beställa, är något sliten, händer betydligt mer sällan än att den delen behålls i klockan
Och därmed har du nu även förpassat manufakturverkstäderna till budgetnivån, lysande

Mitt första svar i detta inlägg om hur man bedömer skicket på ett urverk, gällde i synnerhet hur man skall se på ett äldre urverk, och hur man skall hantera servicen som skall utföras, många beslut som skall tas och många svåra moment som vanligtvis behöver göras
Morfars klocka som normalt inte är 5 år gammal utan 55 år gammal
Man kan inte generalisera när man skall bedöma skicket, det är fullständigt idiotiskt
I synnerhet de äldre verken där varje verk är unikt i den meningen att slitaget skiljer sig åt från klocka till klocka
Varje klocka/urverk måste få en egen individuell bedömning
Sitter man och arbetar dagligen med 50 år gamla klockor vet man detta
Det vet inte herr China
När det gäller mer moderna kalibrar exempelvis ETA serien, vet man redan innan man öppnar klockan ungefär vad man kan förvänta sig
Även då många här på forumet kanske har uppfattningen att ETA kaliber 2824 och 7750 är tröskverk som bara går och går, och vid service bara att riva, rengöra och sätta ihop, är det vissa delar som alltid måste bytas ut även på dessa
Dessa brukar dock inte befinna sig i ett så risigt skick som äldre verk kan göra, och den servicen kräver oftast inte lika mycket arbete som ett äldre verk
Där är också toleranserna beträffande kvalitetskraven betydligt snävare, vilket de också skall vara

Att slänga upp en klocka i en mätapparat, avläsa diverse parametrar, och utifrån det bedöma skicket på verket är ej att rekommendera milt uttryckt
Bland annat är det inte helt ovanligt att fukt tränger in i klockor
Detta sker oftast via krona/boetthals och det är främst ställverket som drabbas
Hjulen i löpverket kan klara sig, likaså balansen, vilket betyder att klockan skulle kunna få fina mätvärden i den fina mätapparaten
Skulle kanske rent av kunna klassas som att vara i ett finfint skick, hög amplitud, mumsfillibaba
Då delarna i ställverket inte påverkar gångresultat eller amplitud blir man hyffsad lurad av att använda sig av herr Chinas metod
Hela ställverket kan vara angripet av rost, byta alla delar där blir kostsamt, alla delar går kanske inte heller att beställa

Så här ligger det till, förenklade exempel på service, fler moment ingår i det löpande arbetet
Exempel 1 vanlig/fullservice:
Total demontering, rengöring och inspektion av samtliga delar
Behov av att byta fyra hjul, dessa beställs och debiteras kunden
Urverket monteras ihop, oljas osv
Exempel 2 vanlig/fullservice:
Total demontering, rengöring och inspektion av samtliga delar
Behov av att byta fyra hjul, två av dessa beställs och debiteras kunden
På de två andra hjulen poleras tapparna till ett bra, men ej nytt, resultat
Urverket monteras ihop, oljas osv
På bägge dessa servisar lämnas samma garantier
Om jag tar beslutet att ej byta ut en del vid service, och som går att köpa, gör jag en bedömning att denna utan problem skall fungera felfritt i minst fem år, eller med andra ord tills det enligt mig är dags för nästa service
Gör jag ej den bedömningen byts delen ut till en ny
Gäller även att dessa delar inte skall påverka gångresultatet, dvs hur väl klockan håller tiden
Men visst, amplituden, holy crap, blir ju något lägre
Dock godkänd amplitud enligt kvalitetskraven
Bägge dessa servisar har genomgått ungefär samma antal timmar i arbete, den ena innehåller några fler nya delar, den andra innehåller några inte helt felfria, men väl fungerande delar
Bägge dessa är exempel på fullständigt normala servisar som bägge uppfyller kvalitetskraven
Även om den ena servicen har valt att behålla två ej helt perfekta hjul, men med bra funktion, är det väldigt mycket annat som utförs vid en service som också är av stor vikt, och även om amplituden skulle bli något lägre i den ena servicen, skall inte någon jävla amatör komma och påstå att det inte är en vanlig service som gjorts, utan skall kalla denna för något vid namn budgetservice
Vanlig service är fullservice, finns bara en typ av service, alla klockor genomgår samma moment från att de kommer in i verkstan, tills de plockas ned från klocksnurran på väggen efter färdig gångkontroll och lämnas ut, inga undantag
Inget ovanligt förfarande att behandla alla klockor på samma sätt
Att en del behåller ej perfekta, men väl fungerande hjul eller någon annan del, har inte ett skit med saken att göra
Det är lik förbannat en vanlig/fullservice där alla moment i en service som skall utföras är uppfyllda och där även de kvalitetskrav som går att ställa är uppfyllda

Herr China skriver att man inte kan veta hur det påverkar framtida slitage och prestanda att inte ersätta varje sliten del med en ny
Nä, det vet du ingenting om
Jag tror inte att du har begripit vad jag menar med en sliten del som återanvänds
Det betyder inte att tappen ser ut som ett jävla timglas, utan ett lätt slitage som med eller utan en lätt polering, korrekt oljning och alla andra kontroller, utan problem fungerar väl i 5 år tills dess då jag anser att det är dags för en ny service
När det gäller nyare kalibrar typ ETA:s, byter jag naturligtvis alla delar om de så är de minsta slitna
Dessa verk skall gå som nya efter en service
Det jag har skrivit ovan är inte menat som reklam, ni får ta det som ni vill, jag är tvungen att uttrycka mig som jag gör för att ni som läser detta skall förstå att service exempel 2 även det är en fullgod service
Men med tanke på hur jag uttrycker mig om forumets hyllade krönikör är det nog ingen risk för nya uppdrag härifrån

Ändå trist att man skall behöva försvara sitt arbete som förringats av någon för mig okänd person
Vet mycket väl att jag uttryckt mig kraftfullt om personen ifråga men jag anser att det är befogat

Per Hamrin
Budgetskruvare
 
Topp