• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur blir framtidens vintage?

Archie

Cartier
Om man ser på gamla rolexar så är det ju en hel vetenskap om hur de åldras. I grunden beror ju detta på att materialvetenskapen inte var då vad den är idag. De rolexar som görs idag kommer inte blekna, spricka, mögla, förlora sin lume etc på samma sätt som de gamla. Då materialvetenskapen kommit långt är det nog sannolikt att dagens rolexar kommer se fräscha ut väldigt långt framöver. Vad tycker ni om det? Tror ni också det? Kommer detta göra att intresset för vintage minskar, eller hur påverkas det?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Att dagens klockor inte kommer att åldras som de gjorda innan 70- och 80-talet beroende på utveckling och vetenskap kring materialen låter sannolikt. Vid en jämförelse med bilar som inte har bättre kvalitet ur perspektivet långsiktigt ägande så undrar jag hur klocktillverkare tänker, bygger man fortfarande med målet tiptop efter 50 år eller är det kvalitet på kortare sikt 10-20 år som fokus.

För mig är det designen som lockar, oavsett om det är klockor eller bilar så är åren mellan 40- och 80-talet spännande och tilltalar mig. Står sedan valet mellan en åldrad eller nyproducerad klocka med liknande design tar jag alltid den gamla först.

Hur våra barn kommer att tänka och tycka kring begreppet vintage blir intressnt att se. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som är vintage idag kommer ju fortsätta vara vintage...bollen är ju redan i rullning. Sen vad gäller de moderna uren så tror jag det är svårt att få samma intresse runt dem eftersom volymerna är så sjukt stora och materialval etc (precis som påpekats) nog gör att de inte åldras på samma sätt. Men framförallt tror jag det största hindret mot en modern klocka att bli vintage ligger i att vintagemarknaden på många sätt redan är "inmutad" av betydligt sexigare klockor...

Sen kan säkert vissa modernare modeller av exempelvis Rolex få någon sorts status i kraft av att de inte producerades så länge och är hyfsat ovanliga redan nu (typ 16760). Men who knows... :)
 

Sond

Patek
Svårt att bedöma hur framtiden kommer att ta emot dagens klockor.

Dagens vintage fundera jag en del på. Ta vissa Rollar med brun/tropic tavla. Kommer de fortsätta brytas ned så att om 10-15 år är de värdelösa? Eller när visare och tavla ser ut som om möglet växer på dem. Vad händer när de är övervuxna...

Eller är tanken, eller kommer tanken kanske bli, att avbryta patineringen? Ja, hur kommer resonemanget att gå?

Tänk att köpa en brun Sub för 150tkr för att se den ligga och brytas ned...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur kommer dagens nyproducerade fakepatina/fakevintage och retro, se ut med äkta patina ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den framtida världen kommer ju bli ännu mer digital och därför kommer det vara svårt att
hitta intressant historik i en klocka. Förr präglades tanken om att en klocka skulle vara tålig och visa tiden
i en svår miljö. Tiden har ju sedan länge inget problem då kvartsklockor vinner kampen mot mekaniska klockor.

Det kommer nog handla mycket om stilen och designen i en framtida vintagevärld.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Så länge det produceras klockor så kommer det ju så klart att finnas vintageur. Det som är omöjligt att förutse är hur värde/intresse för dessa kommer att vara.
För 40 år sedan fanns inte armbandsur på kartan som samlarobjekt. Det måste ha varit en mycket marginell företeelse. Det som samlare/konnässörer sysslade med var fickur. Med undantag för de absolut mest åtråvärda fickuren så har värdet hållit sig mycket dåligt. Man kan ju idag få en 18k av namnkunnigt märke för i princip guldvärdet. Intresset har dött ut bokstavligt talat.
På 80-talet hörde jag första gången om att i vissa kretsar av nyrika så smällde det högre med riktigt exklusiva semiantika ur (ja man kallade dem så) än med nya "top brand" på armen. Man ville använda klocksamlingen och det var nytt.
Vad som påverkar är ju förstås den proveniens som skapas under resans gång; på vilka och i vilka sammanhang framtidens ur florerar. Här är ju förstås inte marknadskrafterna att förringa.
Men vem vet? Om 50 år så kanske en liten utdöende spillra av det här forumet sitter och tummar sina 16610 medan en Red Sub kan inhandlas för ett par dagslöner och "The filty rich" handlar något vi inte ens hört talas om för fantasisummor.;)
 

Archie

Cartier
Så länge det produceras klockor så kommer det ju så klart att finnas vintageur. Det som är omöjligt att förutse är hur värde/intresse för dessa kommer att vara.
För 40 år sedan fanns inte armbandsur på kartan som samlarobjekt. Det måste ha varit en mycket marginell företeelse. Det som samlare/konnässörer sysslade med var fickur. Med undantag för de absolut mest åtråvärda fickuren så har värdet hållit sig mycket dåligt. Man kan ju idag få en 18k av namnkunnigt märke för i princip guldvärdet. Intresset har dött ut bokstavligt talat.
På 80-talet hörde jag första gången om att i vissa kretsar av nyrika så smällde det högre med riktigt exklusiva semiantika ur (ja man kallade dem så) än med nya "top brand" på armen. Man ville använda klockorna och det var nytt.
Vad som påverkar är ju förstås den proveniens som skapas under resans gång; på vilka och i vilka sammanhang framtidens ur florerar. Här är ju förstås inte marknadskrafterna att förringa.
Men vem vet? Om 50 år så kanske en liten utdöende spillra av det här forumet sitter och tummar sina 16610 medan en Red Sub kan inhandlas för ett par dagslöner och "The filty rich" handlar något vi inte ens hört talas om för fantasisummor.;)



intressant... jag skulle inte bli förvånad om man om några generationer inte lyfter på ögonbrynen för en gammal möglig rolex som man idag får betala över 100k för, precis som att ingen idag bryr sig om gamla fickur som tidigare generationer tyckte var häftiga
 

JohanHLM

Rolex
Det svåra är ju att det oftast är det mest oförutsägbara som blir det mest eftertraktade pga. volymerna varit små.
Nu är jag förvisso 80-talist men jag antar att den stora skaran på 60-70 talet bar en Omega likt de flesta idag bär en Rolex. Detta syns ganska tydligt på beg. priset och jag har väldigt svårt att tänka mig att en 116610 kommer stå högt i kurs om 20-30 år med tanke på vilka enorma mängder som producerats. Frågan är om 60-80 tals Rolex kommer fortsätta stiga i värde eller om de kommer mattas av med tanke på att intresset för de nyare ev. kommer minskas.
Ska man titta priser på vintage generellt når det mesta en topp för att sedan sjunka i värde (inräknat inflation) efter en viss ålder oavsett om det gäller klockor, bilar, konst eller möbler.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det svåra är ju att det oftast är det mest oförutsägbara som blir det mest eftertraktade pga. volymerna varit små.
Nu är jag förvisso 80-talist men jag antar att den stora skaran på 60-70 talet bar en Omega likt de flesta idag bär en Rolex. Detta syns ganska tydligt på beg. priset och jag har väldigt svårt att tänka mig att en 116610 kommer stå högt i kurs om 20-30 år med tanke på vilka enorma mängder som producerats. Frågan är om 60-80 tals Rolex kommer fortsätta stiga i värde eller om de kommer mattas av med tanke på att intresset för de nyare ev. kommer minskas.
Ska man titta priser på vintage generellt når det mesta en topp för att sedan sjunka i värde (inräknat inflation) efter en viss ålder oavsett om det gäller klockor, bilar, konst eller möbler.


Jag är också 80- talist men jag tänker mig nog mer Omega på 60-70 talet som en motsvarighet till ett Tissot quartzur idag. Ett bra ur, men inget märke man direkt reagerade på när man såg någon som bar det på armen. Det är väl de senaste åren (10-20) som prisbilden och statusen på omega som lyxmärke har ökat? Lite OT kanske men... :)

Jag tror efterfrågan på vintage-armbandsur kommer finnas kvar så länge som människor väljer att använda armbandsur i vardagen. Hade vi fortfarande sett det som normalt (idag är det väl mest grevar och kufar som använder dem) att bära runt på ett fickur så hade säkert priserna varit högre på dessa idag.

Inget jag är insatt i, men smycken av bra kvalitét från 16-1700 tal är väl inte sådär tokbilliga idag? :)
 
Topp