• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur brukar ni berätta om ert klockintresse?

Fredgusta

Panerai
Som titeln säger. När fritidssysselsättnings-frågan dyker upp i sociala sammanhang nämner jag mitt intresse för klockor, deras design och de komplexa urverkaren som bultar på inåti dem.
Följd-konversation lyder oftast så här:
-vad har du för klocka?
*Visar min Rolex DJ*
*försöker berätta om hur 1601:an var ett gediget och kraftfullt urverk för sin tid och är än idag väldigt känt för att representera en "tool-watch" från sin era*
-jahaaa... Hur mycket kostade den?
*djup suck inombords...*

Några tips på hur man kan få folk att inse det är INTE prislappen som spelar någon roll, utan historien bakom? Hade varit skönt att inte bli stämplad som märkes-snobb bara för man bär Rolex.
 

SJ Smythe

Cartier
Jag brukar inte ta upp ämnet, mest för att jag sällan orkar ta diskussionen som du beskriver ovan, dvs att rättfärdiga t.ex. Rolex eller Omega på ett mer nyanserat sätt än att det bara är ballt med en dyr klocka (vilket jag måste erkänna är en delkomponent i intresset om än långt från den enda). Typiskt sett brukar jag försöka att inte dra någon uppmärksamhet till mina klockor. Däremot om jag klickar med någon i ett samtal som jag märker har en trevlig klocka brukar jag ofta fälla en uppskattande kommentar och då märker man rätt snabbt om det är värt att ta det samtalsämnet längre eller ej.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Brukar trycka upp klockan i ansiktet på de flesta som visar intresse, eller om de inte visar intresse, och upphetsat halvskrika med saliven sprutande:
PATEK BABY! Kostar mer än vad du tjänar på ett fukking år!





Fan vad skönt det hade varit att få gå bananas på det sättet någon gång ibland :D
Men jag brukar bete mig som @davhei ovan.
Försöker att inte dra onödigt mycket uppmärksamhet till klockan. Mest för att det kan bli onödiga diskussioner om pris vs. värde (med icke WIS) vilket bara är tröttsamt och inte en bra start på en ny bekantskap..
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om det bara är priset de är intresserad av, säg det o få det överstökat. Sen vad de tycker om det är en fis i rymden :)
Slå ner jante direkt o smärtfritt istället för att dra ut det ;)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Sker nästintill uteslutande på fyllan. Då brukar jag kommentera nya bekantskapers klockor. Har hittills fått väldigt bra effekt, sker dock sällan iom att studenter inte lägger speciellt mycket deg på klockor (kanske hälsosamt iof?). Har dock skett i nyktert tillstånd på flera arbetsplatser där det funnits lite kultur, gubbar inom affärsjuridiken är inte sällan intresserade (eller köper iaf mycket schyssta pjäser).

De kommentarer som annars dyker upp är väl annars: "va har du en rolex?" och "vad kostar den?". Mitt svar brukar ofta vara "ja jag har rolex" och "den kostar pengar".
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tog gärna upp det i början när man började bli intresserad. Men tar aldrig upp det själv numera. Men svarar kort ifall någon frågar. Leder oftast till samma frågor som alltid ändå.
 

finnirgens

Panerai
Tar aldrig upp ämnet men det händer att man nån gång ibland ramlar på någon likasinnad. Då kan det bli en vettig konversation.:)
 

MånsT

Rolex
Tar heller aldrig upp det och även om det kommer på tal så eldar jag inte på som fan direkt. Lite diskret i början för att få en hum om vad det är för nisse man snackar med :pompus:
 

Mankebank

Cartier
Några tips på hur man kan få folk att inse det är INTE prislappen som spelar någon roll, utan historien bakom? Hade varit skönt att inte bli stämplad som märkes-snobb bara för man bär Rolex.
Vill man väldigt gärna flyga under radarn kan det möjligen vara en idé att välja något annat än en av världens två mest välbekanta tillverkare av exklusiva klockor. Eller åtminstone låta bli att föra ämnet på tal.
Med det sagt har jag aldrig fått en enda kommentar om min Sub men jag pratar förstås inte om den heller. Vill jag vara helt säker på att ämnet inte kommer upp kontrollerar jag att den inte syns under manschetten.
 

Oniel

Panerai
Har nästan alltid klockan under manschetten och folk vet betydligt mindre än vad man tror. Inte så många som ens vet vad en sub är!
 

månljus

Panerai
Tar inte upp det själv. Frågor någon om det så brukar jag bara säga att jag tycker att det är kul. Märker man att personen också är intresserad så är det bara att låta det rulla på. Sen kan jag absolut slänga iväg en kommentar om jag tycker någon bär något roligt eller fint.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Tar heller aldrig upp det själv, dock kan mina närmsta vänner + sambo nämna att det är galet att jag ens är inne på ett klockforum och spenderar tid på det
 

MånsT

Rolex
Tar heller aldrig upp det själv, dock kan mina närmsta vänner + sambo nämna att det är galet att jag ens är inne på ett klockforum och spenderar tid på det
Vad trist det måste vara för dig att höra det, eller? Tycker att man bör respektera andras intressen och inte klanka ner på något andra får ut något positivt av.
 
  • Like
Reactions: B62

Xalle

Audemars
2-Faktor
Gillar tråden :)
Själv gör jag ofta en sken manöver och går in på historien bakom klockan Ex berättar typ detta var den första klockan med larm funktion eller att den även kallas president watch eller att italienarna bar en liknade klocka 1954 då dom besteg K2 etc etc och är skit nöjd :) Medans vederbörande tror jag är tokig och har problem och byter samtalsämne. Har än idag aldrig fått uppföljningsfrågor...trist.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Säg inte klockor när någon frågar om din hobby/fritidssysselsättning är mitt tips. Tänk själv om ngn svarar dig på samma fråga något i stil med "Berlocker"... Vad fan frågar man på stående fot, för att vänligt verka intresserad. :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Säg inte klockor när någon frågar om din hobby/fritidssysselsättning är mitt tips. Tänk själv om ngn svarar dig på samma fråga något i stil med "Berlocker"... Vad fan frågar man på stående fot, för att vänligt verka intresserad. :)
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Berlocker är min andra hobby ;) samlat i 16 år. Får alltid positiva kommentarer senaste igår av en trevlig grek!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Min svärmor brukar fråga, bara för att dyra materiella ting speglar framgång.. vilket hon då såklart gillar.

På jobbet vet många om min hobby.
En skön gubbe kommer fram en gång i veckan och frågar om jag köpt nått nytt, brukar visa upp. Får tummen upp när han hör vad de kostar.

En äldre kvinnlig kollega visade stolt upp sin Mikael Kors, hon såg på min min att det inte var "min kopp te", sen har hon aldrig berört ämnet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Som titeln säger. När fritidssysselsättnings-frågan dyker upp i sociala sammanhang nämner jag mitt intresse för klockor, deras design och de komplexa urverkaren som bultar på inåti dem.
Följd-konversation lyder oftast så här:
-vad har du för klocka?
*Visar min Rolex DJ*
*försöker berätta om hur 1601:an var ett gediget och kraftfullt urverk för sin tid och är än idag väldigt känt för att representera en "tool-watch" från sin era*
-jahaaa... Hur mycket kostade den?
*djup suck inombords...*

Några tips på hur man kan få folk att inse det är INTE prislappen som spelar någon roll, utan historien bakom? Hade varit skönt att inte bli stämplad som märkes-snobb bara för man bär Rolex.
"Jag har intresserat mig för klockor/armbandur senaste tiden. Lite av en nörd. Intresset för klockor har växt otroligt mycket senaste åren..."

För att få folk att inte fastna vid priset, är väl bara att säga att det inte är viktigt för dig, eller så undviker du att inneha Rolex eller Omega, typ :)
 
Topp