Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur brukar ni berätta om ert klockintresse?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fredgusta, 3 juni 2016.

1. Fredgusta
    Trådstartare

Fredgusta Bonde

Från:
    Göteborg
    Som titeln säger. När fritidssysselsättnings-frågan dyker upp i sociala sammanhang nämner jag mitt intresse för klockor, deras design och de komplexa urverkaren som bultar på inåti dem.
    Följd-konversation lyder oftast så här:
    -vad har du för klocka?
    *Visar min Rolex DJ*
    *försöker berätta om hur 1601:an var ett gediget och kraftfullt urverk för sin tid och är än idag väldigt känt för att representera en "tool-watch" från sin era*
    -jahaaa... Hur mycket kostade den?
    *djup suck inombords...*

Några tips på hur man kan få folk att inse det är INTE prislappen som spelar någon roll, utan historien bakom? Hade varit skönt att inte bli stämplad som märkes-snobb bara för man bär Rolex.

903lew och Zalath gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Första frågan är ju alltid:
    Hur många klockor har du?
    - Som om antalet säger någonting om intresset. :bored:

Jag tar aldrig upp samtalsämnet själv men om någon annan tar upp det så brukar jag svara något i stil med: Hur långt svar vill du ha?

ZtaFfaN, 903lew, Burgundy och 26 andra gillar detta.
  3. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Bästa svaret som finns!:D

tissoter, Janne2000, JLW och 2 andra gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ett annat svar som får folk att släppa samtalsämnet är att svara: Kör igång mig bara men ring hem först och säg att du kommer bli sen. :)

par, Maro, Clark Kent och 10 andra gillar detta.
  5. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Haha, i ditt fall kan du typ säga nåt i stil med: Jag har skrivit 26 000 inlägg på ett klockforum..vill du verkligen göra det här?

Scaramanga, Svanis115, MariaE och 51 andra gillar detta.
  6. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag brukar inte ta upp ämnet, mest för att jag sällan orkar ta diskussionen som du beskriver ovan, dvs att rättfärdiga t.ex. Rolex eller Omega på ett mer nyanserat sätt än att det bara är ballt med en dyr klocka (vilket jag måste erkänna är en delkomponent i intresset om än långt från den enda). Typiskt sett brukar jag försöka att inte dra någon uppmärksamhet till mina klockor. Däremot om jag klickar med någon i ett samtal som jag märker har en trevlig klocka brukar jag ofta fälla en uppskattande kommentar och då märker man rätt snabbt om det är värt att ta det samtalsämnet längre eller ej.

audotcom gillar detta.
  7. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Brukar trycka upp klockan i ansiktet på de flesta som visar intresse, eller om de inte visar intresse, och upphetsat halvskrika med saliven sprutande:
    PATEK BABY! Kostar mer än vad du tjänar på ett fukking år!

Fan vad skönt det hade varit att få gå bananas på det sättet någon gång ibland :D
    Men jag brukar bete mig som @davhei ovan.
    Försöker att inte dra onödigt mycket uppmärksamhet till klockan. Mest för att det kan bli onödiga diskussioner om pris vs. värde (med icke WIS) vilket bara är tröttsamt och inte en bra start på en ny bekantskap..

8. sherwan

sherwan Präst

Från:
    Stockholm
    Om det bara är priset de är intresserad av, säg det o få det överstökat. Sen vad de tycker om det är en fis i rymden :)
    Slå ner jante direkt o smärtfritt istället för att dra ut det ;)

Affe, rillesnille och Strindberg gillar detta.
  9. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Trötta vanligaste frågorna: "Hur många klockor har du" och "Vad kostar den?" och även "Är den äkta?"

rillesnille och Wiliamo gillar detta.
  10. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Sker nästintill uteslutande på fyllan. Då brukar jag kommentera nya bekantskapers klockor. Har hittills fått väldigt bra effekt, sker dock sällan iom att studenter inte lägger speciellt mycket deg på klockor (kanske hälsosamt iof?). Har dock skett i nyktert tillstånd på flera arbetsplatser där det funnits lite kultur, gubbar inom affärsjuridiken är inte sällan intresserade (eller köper iaf mycket schyssta pjäser).

De kommentarer som annars dyker upp är väl annars: "va har du en rolex?" och "vad kostar den?". Mitt svar brukar ofta vara "ja jag har rolex" och "den kostar pengar".

11. David

David Bödeln

Tar aldrig upp det, och svarar undvikande om någon ändå skulle fråga något klockrelaterat.

Jag har gott om rumsrena intressen att prata om istället.

DLWE, Eurenius, rillesnille och 8 andra gillar detta.
  12. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tog gärna upp det i början när man började bli intresserad. Men tar aldrig upp det själv numera. Men svarar kort ifall någon frågar. Leder oftast till samma frågor som alltid ändå.

David gillar detta.
  13. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Tar aldrig upp ämnet men det händer att man nån gång ibland ramlar på någon likasinnad. Då kan det bli en vettig konversation.:)

14. MånsT

MånsT Biskop

Tar heller aldrig upp det och även om det kommer på tal så eldar jag inte på som fan direkt. Lite diskret i början för att få en hum om vad det är för nisse man snackar med :pompus:

tissoter gillar detta.
  15. Mankebank

Mankebank Bonde

Vill man väldigt gärna flyga under radarn kan det möjligen vara en idé att välja något annat än en av världens två mest välbekanta tillverkare av exklusiva klockor. Eller åtminstone låta bli att föra ämnet på tal.
    Med det sagt har jag aldrig fått en enda kommentar om min Sub men jag pratar förstås inte om den heller. Vill jag vara helt säker på att ämnet inte kommer upp kontrollerar jag att den inte syns under manschetten.

Eurenius och yonsson gillar detta.
  16. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Den enda frågan jag fått är från brorsan som sa:
    - Är den äkta?
    - Näe...
    - Man kan se om visaren flyter. Alla Rolex har flytande visare
    - Näe...
    - Får jag titta på den?
    - Näe...

Dru, ZtaFfaN, Savagear114 och 21 andra gillar detta.
  17. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Och därefter:
    *Håller den mot örat*
    Nej den här har ett slags tickande ljud, en äkta Rolex är helt tyst.

Eller..? haha.

Scaramanga, tissoter, Affe och 1 annan gillar detta.
  18. Oniel

Oniel Stadsbo

Har nästan alltid klockan under manschetten och folk vet betydligt mindre än vad man tror. Inte så många som ens vet vad en sub är!

19. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Tar inte upp det själv. Frågor någon om det så brukar jag bara säga att jag tycker att det är kul. Märker man att personen också är intresserad så är det bara att låta det rulla på. Sen kan jag absolut slänga iväg en kommentar om jag tycker någon bär något roligt eller fint.

20. eshmootie

eshmootie Bonde

Från:
    Malmö
    Tar heller aldrig upp det själv, dock kan mina närmsta vänner + sambo nämna att det är galet att jag ens är inne på ett klockforum och spenderar tid på det

21. MånsT

MånsT Biskop

Vad trist det måste vara för dig att höra det, eller? Tycker att man bör respektera andras intressen och inte klanka ner på något andra får ut något positivt av.

B62 gillar detta.
  22. Xalle

Xalle Friends of KS

Gillar tråden :)
    Själv gör jag ofta en sken manöver och går in på historien bakom klockan Ex berättar typ detta var den första klockan med larm funktion eller att den även kallas president watch eller att italienarna bar en liknade klocka 1954 då dom besteg K2 etc etc och är skit nöjd :) Medans vederbörande tror jag är tokig och har problem och byter samtalsämne. Har än idag aldrig fått uppföljningsfrågor...trist.

Tripeiro. gillar detta.
  23. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Säg inte klockor när någon frågar om din hobby/fritidssysselsättning är mitt tips. Tänk själv om ngn svarar dig på samma fråga något i stil med "Berlocker"... Vad fan frågar man på stående fot, för att vänligt verka intresserad. :)

jabla och Mankebank gillar detta.
  24. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Alkohol är ett bra svar när någon frågar om din hobby/fritidssysselsättning. :)

Kejsaren, Jimpa, Affe och 3 andra gillar detta.
  25. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Haha.. Aa det brukade vara standard men jag är nykter nu :D

Janne2000 gillar detta.
  26. Xalle

Xalle Friends of KS

image.jpeg image.jpeg
    image.jpeg
    Berlocker är min andra hobby ;) samlat i 16 år. Får alltid positiva kommentarer senaste igår av en trevlig grek!

MrJon, Bojke, The lord och 7 andra gillar detta.
  27. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Min svärmor brukar fråga, bara för att dyra materiella ting speglar framgång.. vilket hon då såklart gillar.

På jobbet vet många om min hobby.
    En skön gubbe kommer fram en gång i veckan och frågar om jag köpt nått nytt, brukar visa upp. Får tummen upp när han hör vad de kostar.

En äldre kvinnlig kollega visade stolt upp sin Mikael Kors, hon såg på min min att det inte var "min kopp te", sen har hon aldrig berört ämnet.

Guillbert, MånsT och jabla gillar detta.
  28. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Xalle och Wiliamo gillar detta.
  29. Xalle

Xalle Friends of KS

Fick mig ett garv oxå ;)

Tripeiro. gillar detta.
  30. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    "Jag har intresserat mig för klockor/armbandur senaste tiden. Lite av en nörd. Intresset för klockor har växt otroligt mycket senaste åren..."

För att få folk att inte fastna vid priset, är väl bara att säga att det inte är viktigt för dig, eller så undviker du att inneha Rolex eller Omega, typ :)

Mårtenssons ur Brookfield