• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur brukar ni berätta om ert klockintresse?

M.U

Rolex
Allt för ofta får man komma ut ur "klock-gaderoben" och oftast för att en kompis/släkting råkar nämna det djupa intresset för nya människor. Är någon annan intresserad kan man konversera i timmar, annars byter man samtalsämne rätt fort ;)
 

Esh

Omega
2-Faktor
Vad trist det måste vara för dig att höra det, eller? Tycker att man bör respektera andras intressen och inte klanka ner på något andra får ut något positivt av.

Faktiskt, än så länge äger jag ingen riktigt dyr klocka eller liknande utan den jag äger och använder varje dag kostar ca 7-8tkr nypris, sitter och kollar titt som tätt på att köpa mig en speedy för 15-20 i och med att jag är hyfsat ung och inte har något större buffert (ca 70tkr) så får jag "är du dum i huvudet" minen/blicken när jag nämner att jag är sugen på att köpa en klocka men har av sambons misstycke inte kommit till skott ännu... kanske dags att hitta sig en likasinnad partner? ;)
 

J&B

Omega
Brukar faktiskt på påpeka när klienter har det som ett bra samtalsämne om annat än jobb. Vissa uppskattar det och det blir ett sätt att bygga en relation. Har varit några RO, Fifty Fathoms osv. Tyvärr aldrig någon som frågar mig iofs
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag brukar som oftast låta andra börja snacka..
När dom väl hör mina repliker angående refs, modeller, årtal osv brukar det bli typ kommentarer överflödiga liksom haha.
De gånger nån påpekar vilken fin klocka du har så brukar svaret oftast bli ett kortfattat tack.
Tjatas det vidare brukar jag motivera att det inte är själva priset på en klocka som är det viktigaste utan fler faktorer spelar in såsom själva jakten, skick, historian osv när den obligatoriska frågan om vad det kostar.
Kort o gott att en dyr klocka inte behöver kännas som en finare klocka.
Att surra dinkor med nån som är totalt ointresserad o försöka pracka på en massa info är bara meninglöst.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Så svaret på själva tråden är egentligen att nej, jag brukar inte berätta för andra människor jag knappt känner om mitt intresse..
 

Case

Panerai
Bara mina närmaste arbetskamrater som känner till det. Inte mina privata vänner. Jag brukar deala på lunchen nämligen. Och spana i klockbutiker på flygplatser när vi reser. Dessutom har jag sålt vidare klockor jag köpt till två av dem. Nuförtiden kommenterar de ofta nör jag har något nytt, vilket är kul.

Men det är alltid ganska billiga klockor, så det sticker inte i ögonen på någon. De förundras mest över hur snabb rotation jag har ibland. Med det kan jag själv också göra... Men nu är det slut med det :rolleyes:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Faktiskt, än så länge äger jag ingen riktigt dyr klocka eller liknande utan den jag äger och använder varje dag kostar ca 7-8tkr nypris, sitter och kollar titt som tätt på att köpa mig en speedy för 15-20 i och med att jag är hyfsat ung och inte har något större buffert (ca 70tkr) så får jag "är du dum i huvudet" minen/blicken när jag nämner att jag är sugen på att köpa en klocka men har av sambons misstycke inte kommit till skott ännu... kanske dags att hitta sig en likasinnad partner? ;)

Jag köpte en AP ROO för typ hälften av alla pengar jag hade.
Fuck it, kan spara till viktigt Skit senare! :)
Köp dig en speedy!

I dessa situationer så brukar jag nämna min 250kronors Helvetia.
Komigen, bara namnet skriker dödsmetall!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Svårt att ta upp, så jag är sällan först att nämna saken. Pris kommer nästan alltid upp...
Om chansen finns att det finns fler som delar intresset är det bara att gå loss ordentligt!:D
 

mofo

Audemars
2-Faktor
I början när folk frågade mig om mina klockor så pratade jag glatt om det, nu tycker jag mest det är drygt, för de flesta vill egentligen bara vet vad klockan kostar.
Jag brukar kontra med, "vad kostade din bil?" och med argumenten att den ska ju bara ta dig från "a till b", behöver ju inte kosta mer än typ 10k då, eller att du kan säkert googla det om du verkligen vill veta.
Om man märker att folk är genuint intresserade så svara jag på alla frågor de har.
 

Espresso

Cartier
Vet inte om jag har en speciell typ av vänner men kan inte påstå att någon reagerat direkt som beskrivs i tråden. De flesta tycker det känns lite nördigt och onödigt samlande som de själva inte skulle prioritera men vill ofta höra hur jag resonerar och vilka märken/modeller jag själv uppskattar.
 

Oniel

Panerai
Vet inte om jag har en speciell typ av vänner men kan inte påstå att någon reagerat direkt som beskrivs i tråden. De flesta tycker det känns lite nördigt och onödigt samlande som de själva inte skulle prioritera men vill ofta höra hur jag resonerar och vilka märken/modeller jag själv uppskattar.

För mig har det inte handlat om ens vänner utan andra random folk ute, speciellt i pubmiljöer :p brukar säga att den är fake när folk frågar.
 

Zingo

Rolex
Otrolig jante bland de flestas vänner. Kanske har för homogen umgängeskrets där de flesta rycker på axlarna åt det och byter samtalsämne om det blir för djupt snack om olika modeller. Andra hur ju andra hobbys, hus, lägenheter, bil, båt, resa, mm som kostar så det är prioritering.

Att någon frågar hur många man har tycker jag är ganska naturligt då det är lite av ett samlande och för de flesta är det nog otänkbart att flera klockor har byts ut under ett och samma år (typ en på fem år är rimligt).

Att någon undrar vad den kostar är inte heller helt konstigt (om än möjligen oartigt att fråga) men många är nog nyfikna då de inte har en aning. Är samma sak när någon har köp hus, landställe, båt etc. Behöver inte betyda att den tycker att det är fel att lägga de pengarna på det.

Var stolt över dinkan! :)
 

Schildfat

Cartier
Ibland när jag har en kund inne och ser att denne har en fin klocka på sig brukar jag ta upp det. Har faktiskt bara blivit lyckat hittills! Men det kanske är som någon sa en helt annan grej ute i krogmiljö :p
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Brukar svara att jag inte är ett piss intresserad ut av klockor, är bara mesar som nördar ner sig i något så ointressant som klockor, jag bär bara klocka för att det är för jobbigt att plocka upp mobiljäven ur fickan, case klosed!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Säg inte klockor när någon frågar om din hobby/fritidssysselsättning är mitt tips. Tänk själv om ngn svarar dig på samma fråga något i stil med "Berlocker"... Vad fan frågar man på stående fot, för att vänligt verka intresserad. :)
När det kommer till intressen tycker jag tvärtom att smala sådana är roligare och enklare att tala om. Det gäller bara att ställa öppna frågor. Varför just klockor? Vad gör just den klockan du bär nu så bra? Har du en drömklocka? Varför sitter din klocka på en bagagerem?

Diskussioner med personer som bara undrar hur många klockor du har tenderar att inte ge så mycket oavsett samtalsämne.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Jag har ännu inte kommit ur garderoben så att säga. Familjen vet nada, (även om jag misstänker att farsan börjar glänta på locket) och mina vänner vet ingenting, så när som på en till klockintresserad ung spoling som också har ett begynnande intresse. Det enda luftandet av min fetisch är här på forumet samt om jag ser någon trevlig klocka som jag känner att jag behöver kommentera :D
 

Måberg

Panerai
Hade (utan att tänka på det) på mig olika klockor på första och andra daten med en tjej i våras. Blev förvånad att hon märkte samt påpekade det men då fick jag ju förklara mig... :D
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig med okända eller folk som inte är intresserade. Har dock flera klocktokar till vänner och dom kan jag såklart snacka med.

Min syster vet om mitt intresse och uppmärksammar varje ny klocka med "vad snygg. Är det din finaste hittills?" Känns så krystat, som att hon bara vill vara snäll :p

Men det är väl snällt ändå!
 

Oew

Rolex
Frågar någon så berättar jag glatt om mitt intresse och försöker förklara vad det är jag gillar med klockor. Skäms absolut inte för mitt intresse eller de pengar jag lägger ner på det. Många som inte kan förstå men som tur är så lever jag inte för att andra ska bli nöjda. Jag kommer aldrig skämmas för mina intressen.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är säljare i elektronikbranschen, det är på något sett "accepterat" att jag ska gilla finare klockor. Vissa av mina kollegor nördar ner sig i de senaste bildpanelerna, andra i det fetaste ljudet, några i finare bilar. Andra går all-in på krogen. Jag gillar klockor och jag har nog aldrig fått några åsikter på priset internt. Snarare glada tillrop och "Schysst! Jag är sjukt sugen på klocka/bil/TV xxxx.".

Privat är det något annorlunda. Farsan är klock-kille, så det är lugnt. Morsan fattar inte hur jag kan köpa japanska klockor när det finns Schweiziska (vi är icke-japanska östasiater, Japaner är bad ju-ju). Sambon tycker det är ett lustigt intresse men tycker det är roligt att jag har något som gör mig glad och som inte är speciellt utrymmeskrävande, hon blir dessutom glad när jag kan hjälpa henne med inköp och service/motsvarande till hennes klockor (från noll när vi träffades till två i dagsläget).

Men socialt...ja, socialt. Där får det bli som alla nörderier att det är något som någon annan får ta upp och beroende på hur detta sker blir svaret från min sida. Jag är säljare, jag har svart bälte i att spegla motparten i en konversation. Om personen är klockintresserad/-nyfiken kan det bli ett kul samtal, är frågan av karaktär "...är den fejk?" blir svaret "Jag tycker det är klart omoraliskt att köpa en förfalskad vara. Fy fan.".
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om nån frågar skämtar jag bort det med att det är gubbigt att samla på armbandsur, men är trött på frågan " har du nån Ro-lex" eller duger inte mobilen, det gör det för mig...
 
Topp