• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur byter jag betteri i den här (Citizen)

joh.jonsson

Panerai
hej! ja, rubriken vart fel :p


fick några klockor för ett tag sen, b.la longine´sen som jag frågade om här förut.

Jag vill ha igång den här citizen rackarn men jag kommer inte åt batteriet hehe.
baksidan ser solid ut och det går att plocka av glaset lätt?
help!!

bild 3.JPG


Bonusbild på en cool digitalare som efter batteribyte tyvärr knappt lever :( (till höger)
bild 1(1).JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det en monoque? I så fall kan det vara så att du får lov att plocka bort glaset, använda en "visarbortagare" för att plocka bort kronan (kronan är i så fall delad på mitten), efter det borde det vara enkelt att få ur hela urverket...
 

joh.jonsson

Panerai
Glaset får jag lätt bort. Men jag har ingen visarbortagare, kan man ta loss kronan med lite våld bara, inget som pajjar i verket?

Edit. Jo det gick med våld, kronan flög över halva rummet men jag följde den med blicken ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Titta på den här videon.
Kan nog gå utan visarbortagare, det viktiga är att den dras rakt ut och inte snett... Blir lite gambling kanske så lita inte på mig, dvs egen risk! ;)
 

joh.jonsson

Panerai
nice video! tack

fick isär allt nu men det är en minimini skruv till batteriet, mindre än de jag har från klockmeckar satsen. får dra förbi urmakaren =)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur gick det med ditt betteri till slut?


Sista han skrev var att han saknade en tillräckligt liten skruvmejsel. Vet inte om tanken var att han skulle skynda sig för att hinna förbi urmakaren innan stängning, men då klockan var 3 en lördag eftermiddag var det nog lite sent... :)
 
Topp