• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur byter man denna typ av juvel?

B

Banankontakt

Guest
Det sitter en ring till ovanpå som inte är med på bilden. Sen ligger det ett juvellock på alltihop.
Men vad kallas denna typ av lösning och hur byter men den?
Den sitter på tavelsidan för balansaxeln på ett Tissot urverk från 1940-talet. Det ser liknande ut på ovansidan balansen. Det är inget fel på den men jag blev nyfiken!

IMG_4375.JPG
 
B

Banankontakt

Guest
Ja så kan det kan vara.
Så då finns det kanske inget lätt sätt att ta lös juvelen med dess "fjäder" utan man måste byta hela delen.
 

rogart-63

Patek
Sitter det nåt över juvelen? Isåfall är det bara att lossa den och rengöra endcapen. Brukar sitta såna på citizen verk?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Juvelen kanske kan lösgöras från fjädern också? Ser ut som en skör konstruktion för att ge sig på det kanske.

Intressant konstruktion annars. Själva juvellocket (antar att det är en "end stone") borde vara ganska fixt och juvelen kan röra sig? Eller hur ser ringen som håller allt på plats ut?
 
B

Banankontakt

Guest
Det går bra att komma åt och rengöra, det var bara frågan om man behöver byta den någon gång, hur man då bär sig åt? :)
 
B

Banankontakt

Guest
Jag ska se om jag kan knäppa några fler bilder imorgon kväll.
Som du skriver rör sig juvellocket ingenting. Ringen ligger bara på ytterkanterna av fjädern så juvelen kan fortfarande röra sig lite medan locket alltid är stilla.
 

rogart-63

Patek
Länge sen jag meka en Tissot med sån juvel. Men har för mig att den är löst liggande? Och då borde den lossna vid tvätt?
Går den att rotera om du petar på den?
Vad sitter det för stötsäkring på balansbryggan? Vilket verk?
 
Senast ändrad:
B

Banankontakt

Guest
Den går inte att rotera, den gick att lyfta lite i men verkar sitta fast ute i kanterna. Kan vara smuts, ville inte vara våldsam. Ett Tissot 27-3 är det men jag vet inte vad stötsäkringen kallas.
IMG_3749.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
På de där varianterna får man väl skruva ur två skruvar på undersidan av balansbryggan för att lossa delen som sitter över juvelen?
 
B

Banankontakt

Guest
Jepp, exakt så. Rätt mycket jobb jämfört med incabloc!
Hade även tagit en bild på skruvarna så jag kan lika gärna slänga upp den med om någon undrar hur de ser ut.
Här ser man också hur juvelen ser ut från undersidan. Det ser likadant ut på verk-delen.
Har formen på hålet någon anledning? Ser ut som två nyckelhål som slagits ihop.
IMG_4230.JPG
 
Topp