Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur du byter bezel insert - utförlig guide.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av mrsvahn, 9 januari 2016.

1. mrsvahn
    Trådstartare

mrsvahn Torpare

Jag är nybörjare på klockor (och moddning) och i min jakt på information om bezelbyte och dylikt kom jag över denna seriestrip där de går igenom steg för steg hur du plockar av bezeln och byter ilägget. En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga...

Tog mig friheten att spara ner bilderna ifall sidan skulle försvinna. Den kommer ursprungligen från http://murphymanufacturing.com/seiko_tutorial.html
    Förhoppningsvis har någon annan nytta av bilderna. Tanken är att jag skall göra ett försök själv inom en snar framtid. :)

"If you installed a smooth, insertless bezel such as the SE2010, you are done.
    Next: A few words about fitting bezel inserts.

Bezel inserts, like all manufactured things, are made to a tolerance.
    We have measured hundreds of bezel inserts intended for the SKX007 dive watch, and they are not made to an exact size. Our bezel counterbores are sized to accept the majority of them.
    However, once in a while, adjustments are necessary.

Check the fit before you get out the glue!

Please note: In the SE3050 bezel, the insert is fully surrounded by steel. This means that you might need to adjust the outside diameter of the insert, as depicted below, or to the INSIDE diameter of your insert.

Again, sort it out before you get out the glue."

Coffetoledo, Krellh, SimonJE och 16 andra gillar detta.
  2. reffen

reffen Bonde

Från:
    Uppsala
    Nice, bra guide. Men är det så här det fungerar på det flesta normala klockor eller är det bara Seiko? En SMP eller SUB tex, är det lika dant där?

3. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Samma förfarande på Rolex men originaldelar behövs aldrig limmas fast iaf. Seiko modas ju med eftermarknadsdelar en hel del så där kanske det behövs.

4. mrsvahn
    Trådstartare

mrsvahn Torpare

Såg att det trillat in en del "likes". Kul att andra uppskattar guiden också. Jag har beställt delar och verktyg för att ta mig an detta. Det enda kvarvarande osäkerhetsmomentet är huruvida jag kommer limma ilägget före eller efter bezel åker på igen.

Har sett att vissa markerar med tuschpenna på bezel var pricken skall vara men det måste ändå vara mer precist att ha den monterad på klockan. Då har jag istället en rädsla att lim kommer tryckas ut mot glaset till. Det bör dock inte vara någon fara om man bara lägger en tunn rand längs kanten som de visar. :)

5. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Verkar vara väldigt mycket enklare att byta på en Rolex Sub, eller?

Choppe gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Sitter och försöker byta insert på en 6309 7040, men får inte ur det gamla insertet från bezeln. Något tips?

20160111_152829.jpg

Gummo gillar detta.
  7. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Kan va limmat. Ta en mattkniv och skär :)

d@ke och eriksson850 gillar detta.
  8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Försökte med ett rakblad, men det går inte att komma under riktigt. Har nu lagt det i ett bad med varmvatten och diskmedel. Skulle tydligen hjälpa enligt en tråd på wus. Testade hårtork utan hjälp också...

theargonaut gillar detta.
  9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Körde med hårtork i någon minut tills bezeln nästan var för varm att ta i. Då tillslut lyckades jag bända bort insertet. Pespimoddad 6309 7040. Tack för hjälpen. :)
    20160111_160703.jpg

Weasel, JLW, mofo och 6 andra gillar detta.
  10. mrsvahn
    Trådstartare

mrsvahn Torpare

Uppdaterar tråden med bilder och erfarenheter av första bytet för min del. Bezel insert från Dagaz monterades på min två månader gamla SKX007. :)

Hade lite problem till en början då den röda kniven jag köpt enbart för detta inte ville in under bezeln så det fick bli en vanlig skalkniv istället. Med lätt kraft gled den in och det var bara att bända upp bezeln.

Har tyvärr ingen bild på bezeln lös men det såg ut som man kan förvänta sig... den gula hobbykniven användes för att skära mellan insert och bezel och sedan gnuggade jag bort det gamla limmet med tops, diskmedel, naglarna och tidigare nämnda knivar.

Värt att nämna är att mitt nya bezel insert (från Dagaz) hade dubbelhäftande tejp på baksidan vilket jag missat och köpt på mig lim.
    Fick nytta av höstens gamla kursbok då jag först tryckte på bezeln hjälpligt för att sedan avsluta jobbet i den press jag inhandlat för strax över hundringen på ebay. Jag valde att montera insert med bezeln på klockan då min markering om vad som var rakt upp hade försvunnit.

Bild på färdiga resultat. Mycket nöjd. :cool:

Bjudko och Peter cerwin gillar detta.
  11. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Är det någon som har bytt en bezel på en Rolex Datejust 1603? Går det att göra själv eller bör någon med verktyg och kunskap göra det?

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Verktyg lär behövas...
    http://www.watchwallpapers.com/2011rene.htm

vikgul gillar detta.
  13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Märkte nu att min bezel inte riktigt fungerar som den ska. Den klickar fint, men går att vrida åt båda hållen, vad är det som är fel då? @Gummo

Gummo gillar detta.
  14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har för mig att den ska gå att vrida åt båda hållen på en 7040.

Gummo gillar detta.
  15. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Är du säker? Tror inte det gick att göra det innan jag tog bort och bytte insert.

16. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Hyfsat. Det är ju bara en sån där klickkula, och inget annat vad jag minns.

eriksson850 gillar detta.
  17. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tack. Kan ju ha varit så att jag missat det tidigare.

Bara för att vara extra säker, @Scaramanga ska bezeln på en 6309-7040 gå att vrida åt båda hållen? :)

Gummo gillar detta.
  18. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Japp! Det ska den göra :)

eriksson850 gillar detta.