Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur exakta är era klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aquastaren, 24 januari 2016.

1. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Hur exakta är era klockor egentligen?
    Mäter man noggrannheten kan det bli en del överraskningar. Jag blev t ex glatt överraskad av min Vostoks fina precision. Jag använder appen Twixt för att mäta. Hittade ingen befintlig tråd med detta ämne.

Lägg upp bilder på dina mätningar! Skriv om din glädje eller besvikelse!

image.png image.png

Margarinkungen och theargonaut gillar detta.
  2. Per

Per Björklövens finest

Väldigt varierande. Tidshållning är inte det primära och normalt sett så kör jag sällan samma klocka så många dagar i sträck att det blir ett problem. Så länge de går inom en minut rätt per dag så är det inget som stör.

Ska dock sägas att klockan jag bär nu håller tiden väldigt bra vilket underlättar då jag för tillfället arbetar utomlands och bara har en klocka med mig.

Tyvärr tycker jag det känns ovärt att lägga 55kr på att få reda på något jag har en hyfsad koll på själv ändå så det blir inget screenshot.

Utforskaren och JohnDoe gillar detta.
  3. Airman

Airman Präst

Twixt finns bara till iPhone?
    Nästa fråga är, hur exakt är den?

4. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Svar på fråga 1 är: vet ej.
    Svar på fråga 2 är: under förutsättning att man gör rätt så borde den vara hyfsat noggran. Åtminstone så det räcker för denna tråd. Finns andra mätverktyg att använda. Säkert både bättre och sämre!

5. Airman

Airman Präst

1. Har kollat efter den på Android men hittar ingen.
    2. Bra att den verkar vara hyfsat precis.

Aquastaren gillar detta.
  6. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har hört från flera håll att Twixtappen funkar sådär... Kanske just för att man kanske inte vet om man använt den helt rätt...

7. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Eller kanske för att de blivit överraskade av resultaten ;)

RicVin gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Exakt... ;)

Aquastaren gillar detta.
  9. mace

mace Stadsbo

Twix: man måste sätta tiden mer exakt än per sekund (se första dumpen på gmt II:an, som specar 21.03.09 - fast är inte sekundvisaren närmare 10?) vilket kräver att man plåtar av exakt rakt (vilket är omöjligt) och sen ändå mer eller mindre gissar eftersom man sätter efter en decimal lägre än sekund. Ska man jaga små avvikelser blir det superviktigt hur noggrann man är på att speca tiden rätt, vilket är typ omöjligt. Så ... Vill man mäta klockor som diffar en del (typ 10 sec) funkar appen okej. Vill man jaga nollavvikelse kommer man bli besviken.

10. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Ja, så är det garanterat.
    Har du några mekaniska klockor som är så exakta?

11. Airman

Airman Präst

Det var lite det jag befarade och därav min fråga tidigare i tråden. En sådan app oavsett vad den heter kommer aldrig bli särskilt exakt.

12. mace

mace Stadsbo

Nope. Som sagt, man måste själv hålla koll på tiden när man markerar ut sekundvisaren, typ 11.17.23.58. Finns en viss felmarginal inbyggt där. :) Men vill man kolla över längre tid och inte bryr sig om en felmarginal på säg +-2 s så funkar den hyfsat.

Aquastaren gillar detta.
  13. mace

mace Stadsbo

Nä. Min är specad av Rob till en avvikelse på + 2 s, twix säger ungefär + 3 s. Min egen ovetenskapliga uträkning (uträknat efter hur ofta jag behöver stanna klockan och "vänta in rätt tid") säger att den fortare sig lite mer än så.

Aquastaren gillar detta.
  14. M3a

M3a Bonde

Från:
    En annan del av Köping
    Finns de någon sådan app till Android som funkar bra till oss som inte har Iphone?

15. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Nu blir man nyfiken. Vad har du för klockor som förväntas vara så exakta..?

16. Airman

Airman Präst

Min Rolex datejust 16200 (med ett av världens bästa, mest slitstarka och stabila urverk 3135) har gått minus (knappt) 1 sek senaste dygnet. En bra dag går den plus/minus 0. Det bör väl svara på din fråga.

17. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Ja, det är ju grymt bra grattis.

18. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Intressant. Posta gärna en skärmdump på dina mätningar.

19. Airman

Airman Präst

Tack, men en sekund hit eller dit spelar ju ingen roll egentligen. Men ska man mäta en så pass exakt klocka får man nog ha en timegrapher.

Aquastaren gillar detta.
  20. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Ja, eller mäta över en längre period. Jag ska lägga upp några mätningar på andra klockor som visat sig var mindre exakta.

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Skitappen är inte tillförlitlig, inte ens nästan. Ja, jag har testat.

22. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Gångavvikelsen varierar ju lite beroende på hur klockan används, så att mäta över en längre tid ger givetvis ett mera rättvisande genomsnitt. Istället för att krångla med en app med tveksam tillförlitlighet kör jag med samma websida ( http://rl.se/ratt-tid-i-datorn ) varje fredag. Ställer dom klockor som är i drift (en på arm och två i winder) under fredagen, kollar avvikelsen nästa fredag och delar med 7. Resultatet kan se ut så här (Fortisen är min frus):
    Gångavvikelse 2.jpg

Aquastaren gillar detta.
  23. Aquastaren
    Trådstartare

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Hahaha grymt. Så här jobbar ett proffs.

laketwig gillar detta.
  24. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Laddade ner Appen och testade på min bratte.
    Ser bra ut tycker jag... image.jpeg

25. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tja, min ena klocka är en AP och hur exakt den går kan man räkna ut med röven o_O Den är dock jävligt snygg :smug:

26. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Bara du som har den funktionen i röven?

Echo Delta gillar detta.
  27. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    För att göra det rätt, och inte en höftad gissning som Twixt är så bör man använda en Witchi-maskin. Anledningen till att Twixt är en gissning är att den utgår från visarna istället för verket och balansens svängingstal. Twixt mäter inte störningsvinkeln (lift angle) och heller inte amplituden och då blir det svårt att få exakt tyvärr.
    Min Seamaster 120 går +1s/d oavsett kron/tavelläge, men den ruckas/servas å andra sidan en gång i månaden drygt.

Mårtenssons ur Brookfield