• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur få en uppfattning om korrekt marknadspris - 5512

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag letar efter vintage Submariner (5512) och konstaterar att prisbilden spretar mycket på Chrono24 (6 - 30 k USD). Hur kan man som sällanköpare få en korrekt uppfattning om var marknadspriser ligger på dessa ur?

www.chrono24.com/en/rolex/submariner--mod1.htm?dosearch=false&manufacturerIds=221&maxAgeInDays=0&models=1&referenceNumber=5512%24221&referenceNumbermore=1&resultview=list&searchexplain=false&sortorder=1&watchTypes=U

Ebay brukar vara en bra riktlinje.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Svårt att ge ett generellt pris på 5512 (och annan vintagerolex) då det handlar så mycket om klockans skick. Boett, tavla, lume...
Så snarare kan väl likvärdiga exemplar jämföras med varandra prismässigt. Men samtidigt så rusar priserna.
Mitt råd är att hellre betala lite för mycket för ett kanonexemplar än att leta efter det billigaste.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Svårt att ge ett generellt pris på 5512 (och annan vintagerolex) då det handlar så mycket om klockans skick. Boett, tavla, lume...
Så snarare kan väl likvärdiga exemplar jämföras med varandra prismässigt. Men samtidigt så rusar priserna.
Mitt råd är att hellre betala lite för mycket för ett kanonexemplar än att leta efter det billigaste.

För inte så väldigt länge sen:

https://klocksnack.se/threads/fs-rolex-submariner-5512-ubåtsgrå.1293/
 

thomastheswede

Audemars
Du måste bestämma dig för några grundläggande saker: naken eller komplett? Är cert viktigt för dig? Köpa i Sverige, EU eller USA, spelar det nån roll för dig? Superoriginal eller med nyare insert? Mögligt eller "som ny? Polerad eller orörd osv osv...

Sen kan du börja med att scanna ebay, chrono 24, HQ Milton, 10pastten och ShearTime (googla). Då får du en känsla för vad som BEGÄRS för 5512 i olika skick, med eller utan tillbehör osv. Sammanställ det på nåt fiffigt sätt så har du snart en liten "databas" som du kan använda dig av. Låter det jobbigt? TVÄRTOM, det här är ju en del av den roliga jakten på drömklockan.

Lycka till!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Nja. Varken chrono24 eller eBay är bra riktlinjer. Inte ovanligt med rena fantasipriser.

Fantasipriser är inte ovanligt någonstans ;) Marknadsvärdet är vad folk betalar och att bland annat undersöka avslutade auktioner på ebay har alltid fungerat utmärkt för mig.

Edit: Butiker säljer ofta till något högre priser men kan då inkludera garantier osv.
 

paradis

Audemars
Några dagar sen så såldes den här 5512 , i perfekt skick , ej polerad ,helt ren tavla . Kan fråga om den är kvar ock priset ?
10429840_10152721339878388_2241949849997139020_n.jpg
 
Topp