Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur får jag ut kronan?!

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Wiliamo, 15 maj 2016.

1. Wiliamo
    Trådstartare

Wiliamo Präst

Har en gammal sleten Timex Skindiver som jag har tänkt använda som reservdelsklocka till en likadan i mycket finare skick. Behöver få ut kronan och jag sliter snart mitt hår för jag förstår inte hur jag ska få loss den utan våld. Har försökt trycka på allt som går, läste på ett amerikanskt forum att man på många äldre mekaniska Timex-klockor ska lyfta en "metallflärp" innan man drar ut kronan men inte heller det verkar hjälpa. Tror att det sitter ett Timex-verk #25 i den här baserat på information jag hittar när jag söker. Alla tips mottages tacksamt! Bilder:
    image.jpeg image.jpeg

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

De liknande jag haft får du lossa på skruven strax under bommen för att få loss den!

3. Wiliamo
    Trådstartare

Wiliamo Präst

Tack för svar, behöver den skruvas ut helt eller räcker det att jag lossar lite på den? Menar du den strax nedanför bommen på bilden?

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Precis, jag har bara lossat då jag fått ut bommen när jag gjort det, och undvikit att skruva av den helt.

Wiliamo och tissoter gillar detta.
  5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Skulle börjat lite försiktigt och skruvat ett halvt varv och testat och tagit ut kronan och axeln.

Wiliamo och Sandkvist gillar detta.
  6. Wiliamo
    Trådstartare

Wiliamo Präst

Tack ska ni ha! Fungerade mycket bra :)

tissoter och Sandkvist gillar detta.
  7. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Gott!

8. Wiliamo
    Trådstartare

Wiliamo Präst

Men nu nästa problem - reservkronan passade inte som den skulle... Fuck!:bag:

9. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Finns nog att hitta på tex cousins om du mäter ut rätt storlek!

10. Wiliamo
    Trådstartare

Wiliamo Präst

Får gå in och kika:rolleyes:

tissoter gillar detta.