• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur försäkrar ni era dinkor?

Zed

Swissera
Professional Dealer
Med anledning av råntråden fick jag för mig att kolla upp försäkringsvillkoren för klockorna jag äger.

Jag har själv Länsförsäkringar och där täcks klockan upp till 50.000 kr förutsatt att man har ett värderingsintyg eller svenskt inköpskvitto. Annars är det 10.000 kr.

Frågade vad min 116613 skulle kosta att tilläggsförsäkra, höll på att ramla av stolen när jag fick 2500 kr per år som svar. Är ju som en bilförsäkring nästan.

Hur gör ni?
 
Vadåå försäkring.........

260px-Brass_knuckles.jpg

product_thumb.php
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag har försäkring genom Folksam. Genom att både jag och min fru är med i facket så har vi en gemensam allriskförsäkring som täcker bland annat stöld upp till 45.000. Efter en stöld då jag blev av med saker av ett värde av 60.000, betalar jag nu någon 100-lapp extra i månaden och då täcker försäkringen upp till 90.000. Någon separat klockförsäkring har jag dock inte. Efter att varit i kontakt med en AD av Omega i Göteborg fick jag höra att problemet man kan stöta på är att ersättningen från ditt försäkringsbolag kan skilja stort jämfört med om du hade haft en separat försäkring på din klocka.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Skrev detta i en annan tråd:

Jag har ett tillägg till min hemförsäkring, detta kostar ca 200:-/mån för värde upp till 100k. Täcker stöld, förlust men även skador om man råkar tappa den i backen etc. Sen har jag även vanlig drulle som täcker värde upp till 50k.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Bergströms ska ha 1000 kr för ett värderingsintyg. Kan man göra det hos någon annan tro?

Har hört att kaplans gör det. Vad kostar det där?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Zed skrev:
Bergströms ska ha 1000 kr för ett värderingsintyg. Kan man göra det hos någon annan tro?

Har hört att kaplans gör det. Vad kostar det där?

450:- plus 1% av klockans värde har jag för mig, så det kan lätt dra iväg...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Värderade en Panerai på Nymans förra året det kostade 700:-. Vet dock inte om det är samma pris för alla märken.
 

Ricrob

Patek
Jag har Salus Ansvar hemförs. Den täcker förlust/skada/stöld upp till 25k. På dyrare klockor/saker tecknar man en individuell objektsförsäkring, som kostar 25:-/ 1k i värde, dvs ca 83:-/månaden för en klocka värd 40k. Problemet med denna förs är att den är bunden till en klocka och såklart måste den värderas och intyg ska skickas in, vilket göt det lite knöligt om man gillar att byta ofta...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Mmmm, det är nog bara att bita i det sura äpplet och skaffa ett värderingsintyg om man inte vill stå där med skägget i brevlådan om det händer något.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ricrob skrev:
Problemet med denna förs är att den är bunden till en klocka och såklart måste den värderas och intyg ska skickas in, vilket göt det lite knöligt om man gillar att byta ofta...

Precis detta jag funderade på, vill man byta så innebär det extra meck varje gång. Såvida man inte köper nytt för då räcker det med originalkvittot från AD:n.
 

AndyAnd

Cartier
Vill försäkringsbolaget ha värderingsintyget i original? Eller kan man skicka en kopia? Min tanke var: behöver man värdera klockan på nytt om man byter försäkringsbolag?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
AndyAnd skrev:
Vill försäkringsbolaget ha värderingsintyget i original? Eller kan man skicka en kopia? Min tanke var: behöver man värdera klockan på nytt om man byter försäkringsbolag?


LF behöver i alla fall inte ha in något innan ett försäkringsanspråk görs. Man kan skicka in en kopia så att de har det men det är inte nödvändigt.

Skulle inte tro att du behöver förnya något värderingsintyg i och med byte av bolag, intyget är ju inte knutet till försäkringsbolaget på något sätt. Frågan är hur det blir när modellen ökar i nyvärde som t.ex. DSSD gjort. Då måste man ju göra ett nytt intyg för att få med det nya värdet?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Målarn skrev:
Har aldrig haft nån försäkring på klockorna, men kanske borde fixa försäkring till GMTn sen :D


Ja, alternativet är ju att göra motstånd och det kan ju medföra helt andra konsekvenser än att bara lämna över klockan och rapportera till försäkringsbolaget.
 

Målarn

The Steak
Zed skrev:
Målarn skrev:
Har aldrig haft nån försäkring på klockorna, men kanske borde fixa försäkring till GMTn sen :D


Ja, alternativet är ju att göra motstånd och det kan ju medföra helt andra konsekvenser än att bara lämna över klockan och rapportera till försäkringsbolaget.

Här i hjulsta tensta är jag ej orolig alls med klockan, skulle bli mer orolig ute på stan.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Zed skrev:
Ricrob skrev:
Problemet med denna förs är att den är bunden till en klocka och såklart måste den värderas och intyg ska skickas in, vilket göt det lite knöligt om man gillar att byta ofta...

Precis detta jag funderade på, vill man byta så innebär det extra meck varje gång. Såvida man inte köper nytt för då räcker det med originalkvittot från AD:n.

Glömde skriva det men min extra försäkring är också bunden till en specifik klocka så byter man klocka som man byter strumpor så blir det en del meck, i mitt fall med Trygg-Hansa så räcker det med kopia på värderingsintyget.

En liten brasklapp i sammanhanget är att de flesta försäkringsbolagen (om inte alla) kräver att värderingsmannen ska vara medlem av Svenska Handelskammaren. Så kolla Handelskammarens hemsida innan ni värderar er klocka att värderingsmannen verkligen är det!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kan ett handskrivet och underskrivet kvitto mellan två privatpersoner fullgöra kravet från fb?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Porsan skrev:
En liten brasklapp i sammanhanget är att de flesta försäkringsbolagen (om inte alla) kräver att värderingsmannen ska vara medlem av Svenska Handelskammaren. Så kolla Handelskammarens hemsida innan ni värderar er klocka att värderingsmannen verkligen är det!

Ok, var inne och kikade på Handelskammarnas hemsida och där fanns det mycket riktigt kontaktuppgifter till olika värderingsmän hos olika pantbanker/juvelerare. Frågan är dock om man vågar lämna in klockan till vem som helst.

Jag kanske är lite paranoid men om klockan ska öppnas vill man ju gärna att det görs av någon som kan Rolex och som man kan lita på med urverket osv.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Zed skrev:
Porsan skrev:
En liten brasklapp i sammanhanget är att de flesta försäkringsbolagen (om inte alla) kräver att värderingsmannen ska vara medlem av Svenska Handelskammaren. Så kolla Handelskammarens hemsida innan ni värderar er klocka att värderingsmannen verkligen är det!

Ok, var inne och kikade på Handelskammarnas hemsida och där fanns det mycket riktigt kontaktuppgifter till olika värderingsmän hos olika pantbanker/juvelerare. Frågan är dock om man vågar lämna in klockan till vem som helst.

Jag kanske är lite paranoid men om klockan ska öppnas vill man ju gärna att det görs av någon som kan Rolex och som man kan lita på med urverket osv.

Jo så är det ju, men det är väl självklart att man inte lämnar in den till vem som helst bara för att dom finns med på listan. Listan i sig säger ju inget om deras kunskap i ett visst märke eller hantverk, bara att dom har befogenheten att värdera.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Rber skrev:
Kan ett handskrivet och underskrivet kvitto mellan två privatpersoner fullgöra kravet från fb?

Nej. Kvitto gäller bara om det är en ny klocka köpt hos AD, annars är värderingsintyg ett måste. (Har inte kollat hos alla bolag men jag är relativt säker på detta.)
 

Ricrob

Patek
Porsan skrev:
Rber skrev:
Kan ett handskrivet och underskrivet kvitto mellan två privatpersoner fullgöra kravet från fb?

Nej. Kvitto gäller bara om det är en ny klocka köpt hos AD, annars är värderingsintyg ett måste. (Har inte kollat hos alla bolag men jag är relativt säker på detta.)
Så är det! Jag kollade gällande Ploppen, som är ett par år gammal och dessutom vet ju inte fb om jag är förste ägaren eller inte, samt jag har ALLA papper ink butikskvitto men ändå, de kräver värderingsintyg.
 

hans

Petrus Kenicius
Ringde Länsförsäkringar idag och man måste ha ett originalkvitto eller värderingstyg av godkänd värderare genom Handelskammaren (Dr Watch's äkthetsintyg gäller t ex inte). Så bilden av vad som gäller blir ju tydlig. Bra tråd för övrigt! :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
hans skrev:
Ringde Länsförsäkringar idag och man måste ha ett originalkvitto eller värderingstyg av godkänd värderare genom Handelskammaren (Dr Watch's äkthetsintyg gäller t ex inte). Så bilden av vad som gäller blir ju tydlig. Bra tråd för övrigt! :)

Yes, fast å andra sidan är Bergströms här i Gbg inte certifierade av Handelskammaren och deras värderingsintyg gäller ju.

Kriterierna måste då vara antingen AD eller värderingsman som är certad av Handelskammaren.
 
Topp