• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur försäkrar ni era dinkor?

hans

Petrus Kenicius
Zed skrev:
hans skrev:
Ringde Länsförsäkringar idag och man måste ha ett originalkvitto eller värderingstyg av godkänd värderare genom Handelskammaren (Dr Watch's äkthetsintyg gäller t ex inte). Så bilden av vad som gäller blir ju tydlig. Bra tråd för övrigt! :)

Yes, fast å andra sidan är Bergströms här i Gbg inte certifierade av Handelskammaren och deras värderingsintyg gäller ju.

Kriterierna måste då vara antingen AD eller värderingsman som är certad av Handelskammaren.

Killen på Länsförsäkringar jag pratade med menade att de värderingsmän t ex Bergströms använder är godkända av Handelskammaren.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
hans skrev:
Zed skrev:
hans skrev:
Ringde Länsförsäkringar idag och man måste ha ett originalkvitto eller värderingstyg av godkänd värderare genom Handelskammaren (Dr Watch's äkthetsintyg gäller t ex inte). Så bilden av vad som gäller blir ju tydlig. Bra tråd för övrigt! :)

Yes, fast å andra sidan är Bergströms här i Gbg inte certifierade av Handelskammaren och deras värderingsintyg gäller ju.

Kriterierna måste då vara antingen AD eller värderingsman som är certad av Handelskammaren.

Killen på Länsförsäkringar jag pratade med menade att de värderingsmän t ex Bergströms använder är godkända av Handelskammaren.


Ok, för när jag pratade med tjejen på Bergströms hade hon ingen aning om vad Handelskammaren var för något.

Hon hänvisade till deras urmakare som alltid gör dessa värderingar. Urmakaren finns inte med på listan över värderingsmän här heller: http://www.handelskammaren.net/sv/jurid ... a-smycken/
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
hans skrev:
Zed skrev:
hans skrev:
Ringde Länsförsäkringar idag och man måste ha ett originalkvitto eller värderingstyg av godkänd värderare genom Handelskammaren (Dr Watch's äkthetsintyg gäller t ex inte). Så bilden av vad som gäller blir ju tydlig. Bra tråd för övrigt! :)

Yes, fast å andra sidan är Bergströms här i Gbg inte certifierade av Handelskammaren och deras värderingsintyg gäller ju.

Kriterierna måste då vara antingen AD eller värderingsman som är certad av Handelskammaren.

Killen på Länsförsäkringar jag pratade med menade att de värderingsmän t ex Bergströms använder är godkända av Handelskammaren.

Dr Watch utfärdar personligen inga värderingsintyg, när han skriver värderingsintyg i sina annonser så är dom utfärdade av Kaplans.

Angående värderingsmän så är det personligt, skulle tro att någon av dom som jobbar på Bergströms är värderingsman och medlem av Handelskammaren, förmodligen därför du inte får någon träff när du söker på företagsnamnet, behöver ju inte vara urmakaren själv. Personen i fråga behöver inte heller vara medlem i just väst-Sveriges handelskammare.
 

hans

Petrus Kenicius
Christer Åberg
Göteborgs Pantbank AB
Södra Hamngatan 23, 411 14 Göteborg
Tel: 031-701 78 78
Mobil: 0702-64 36 07
Fax: 031-701 79 11
E-post: [email protected]

Mannen ovan ringde jag idag och han själv hänvisade till just Bergströms för ett intyg eftersom han tyckte att deras intyg vägde tyngre hos ett försäkringsbolag.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Porsan skrev:
Angående värderingsmän så är det personligt, skulle tro att någon av dom som jobbar på Bergströms är värderingsman och medlem av Handelskammaren, förmodligen därför du inte får någon träff när du söker på företagsnamnet.

Enligt den listan som jag länkade till är alla värderingsmän anställda på olika juvelerare, pantbanker osv., Bergströms finns inte med. Man tycker ju att urmakaren (Lars) borde finnas med eftersom han gör värderingen enligt tjejen på Bergströms.
 

Pleximannen

Cartier
Min 1665 Sea-Dweller har jag på specialförsäkring hos IF. Kostar drygt 2k / år men det känns värt det ifall nåt händer eftersom hemförsäkringen inte täcker värde över 50k (hos IF) per skadetillfälle oavsett hur många ur hushållet som skadas (läs rånas) vid samma tillfälle.

Kan tillägga att de nöjde sig med fakturakopia (från Sheartime) och kopia på min banköverföring och några bilder på klockan. De insisterade inte på värderingsintyg.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Porsan skrev:
Blev lite rörigt med svaren, han kanske inte är medlem i just VästSvenska Handelskammaren.

Har tittat i nästan samtliga handelskammare och ingen från Bergströms är representerad där. Finns dock en drös där från Nymans, Rob Engström, Bo Berggrens osv.

Skitsamma, det måste vara så att de accepterar värderingsintyg från en AD oavsett.
 

hans

Petrus Kenicius
hans skrev:
Christer Åberg
Göteborgs Pantbank AB
Södra Hamngatan 23, 411 14 Göteborg
Tel: 031-701 78 78
Mobil: 0702-64 36 07
Fax: 031-701 79 11
E-post: [email protected]

Mannen ovan ringde jag idag och han själv hänvisade till just Bergströms för ett intyg eftersom han tyckte att deras intyg vägde tyngre hos ett försäkringsbolag.

För att förtydliga. Christer Å finns med på Handelskammarens hemsida: http://www.handelskammaren.net/sv/jurid ... a-smycken/
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
fick brev från stjärnurmakarna idag som undrade om jag ville förlänga försäkringen ett år... för 2400 kr :eek:
Är klockan värd en bit över 100k så är det ganska skäligt. Annars är det lite av ett rån. ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag hat två avhoppade ryssar från alpha-gruppen som turas om att sitta på klocklådorna och röka Belomorkanal. Det fungerar ganska smärtfritt och de är billiga i drift samt underbara med barnen. Trist med rökning inomhus men det är ett pris jag betalar.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ariste skrev:
Jag hat två avhoppade ryssar från alpha-gruppen som turas om att sitta på klocklådorna och röka Belomorkanal. Det fungerar ganska smärtfritt och de är billiga i drift samt underbara med barnen. Trist med rökning inomhus men det är ett pris jag betalar.

Haha! Låter bra men definiera "ganska smärtfritt". :lol:

Hur gör du när du är ute på stan?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ariste skrev:
Jag hat två avhoppade ryssar från alpha-gruppen som turas om att sitta på klocklådorna och röka Belomorkanal. Det fungerar ganska smärtfritt och de är billiga i drift samt underbara med barnen. Trist med rökning inomhus men det är ett pris jag betalar.

:lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur försäkrar ni era dinkor?

Ariste skrev:
Jag hat två avhoppade ryssar från alpha-gruppen som turas om att sitta på klocklådorna och röka Belomorkanal. Det fungerar ganska smärtfritt och de är billiga i drift samt underbara med barnen. Trist med rökning inomhus men det är ett pris jag betalar.
Sjukt bra!!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Zed skrev:
Ariste skrev:
Jag hat två avhoppade ryssar från alpha-gruppen som turas om att sitta på klocklådorna och röka Belomorkanal. Det fungerar ganska smärtfritt och de är billiga i drift samt underbara med barnen. Trist med rökning inomhus men det är ett pris jag betalar.

Haha! Låter bra men definiera "ganska smärtfritt". :lol:

Hur gör du när du är ute på stan?
Det smärtar när jag ser sambons lystna blickar över deras stenhårda kroppar, men det är priset jag betalar för klockberoendet och det är sååå värt det.

Den som vill råna mig på en vintage Enicar eller Atlantic uppvisar god klocksmak så då får det passera, kan jag sprida evangeliet om vintage klockans ljuva skrud so be it.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zed skrev:
Bergströms ska ha 1000 kr för ett värderingsintyg. Kan man göra det hos någon annan tro?
Har hört att kaplans gör det. Vad kostar det där?

Är det inte som med begagnade bilar? -Alltså att försäkringsbolaget gör en koll på vad marknadsvärdet ligger utifrån annonser som ligger ute...?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
yonsson skrev:
Zed skrev:
Bergströms ska ha 1000 kr för ett värderingsintyg. Kan man göra det hos någon annan tro?
Har hört att kaplans gör det. Vad kostar det där?

Är det inte som med begagnade bilar? -Alltså att försäkringsbolaget gör en koll på vad marknadsvärdet ligger utifrån annonser som ligger ute...?


Jag tror mer att det handlar om att gardera sig mot kopior och förhindra att folk gör anspråk på saker de inte ägt.
 

hans

Petrus Kenicius
Zed skrev:
Jag tror mer att det handlar om att gardera sig mot kopior och förhindra att folk gör anspråk på saker de inte ägt.

Så har jag också uppfattat läget efter dagens samtal med Länsförsäkringar. Försäkringsbolaget vill vara förvissat om att klockan är "for real". När skadan sedan inträffar görs en värdering av utifrån den rådande marknaden.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Aquaracer2 skrev:
Hur fungerar det när man försäkrar klockan?

Kvitto, värderingsintyg, serienummer o.s.v?

Kan bara tala för Länsförsäkringar men jag tror att proceduren är densamma för de flesta storbolagen. Du ringer in till bolaget och uppger att du vill försäkra din klocka och uppger modell, serienummer osv. Sedan skaffar du ett värderingsintyg där det framgår vem som är ägare, serienr och att den är äkta. Intyget kan du sedan skicka in till bolaget men det är inte nödvändigt. Det viktigaste är att intyget finns den dagen det händer något.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag ringde mitt försäkringsbolag (Tre Kronor genom Swedbank) idag ang. hur min Tudor chrono är försäkrad och även ville jag veta lite allmänt hur dom väderar klockor på hemförsäkringen.
Svaren jag fick var väldigt luddiga. Han jag pratade med sa att jag inte behöver några papper eller något annat samt ifall jag blir av med en klocka så gör dom en vädering då. Han kunde inte svara på om det är marknadsvärdet eller anskaffningsvärdet dom skulle gå på.
Kollar man säljannonser på chono24 (om det räknas som marknadsvärde) skiljer sig priserna mycket beroende på skick, papper, osv.

Är det någon här som har blivit av med en klocka och fått ersättning på hemförsäkringen?
Isf hur väderade dom klockan? Var det högt eller lågt?

/Jonas
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Hej!
Drar mitt första inlägg här lite spontant då jag faktiskt var och snackade försäkringar idag.

Var in på klockmaster i östersund (enda som finns här i klockväg....) och frågade om värderingsintyg för att komplettera hemförsäkringen med. Det gjorde de inte där utan hänvisade till kaplans.

Men det var möjligt att försäkra klockan hos dem för inköpspris, alltså regga den i deras system.
Kostnaden för det var år 1 6% av klockans värde, år 2 och framåt 1,8-1,9 % av försäkringsvärdet.
Självrisk 500 spänn vad det än gäller och skulle man tappa bort den, bli rånad osv får man 90% av försäkringsvärdet tillbaka.

Samtalet gick fort men vid första tanken så låter det vettigt om klockan inte kostar väldigt mycket?
Slipper att klockans värde minskas varje år hos försäkringsbolaget och mindre självrisk.
 
Topp