• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur farligt med rost 5513?

Tänkte kolla med experterna hur det är med rost på klockan. Hittade en 5513 som ser bra ut men blev lite orolig för på bilderna finns det lite rost på insidan, någon man bör oroa sig för? Någon som vet vad en länk kan ligga på?

Klockan > https://bulangandsons.com/portfolio_page/get-in-to-vintage-rolex-5513-package/

Hur mycket skulle experterna säga att den är värd?
5513.PNG
 

thomastheswede

Audemars
Den "pitting" man ser på bilden skulle jag inte oroa mig för. Klockan är ju trycktestad (på Rob dessutom!) och håller tätt.
Personligen skulle jag vara mer stressad över hur pass polerad den är (inte mycket kvar av det nedre kronskyddet) men det är en smaksak.
 
  • Like
Reactions: Ako

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det som stör mig nåt helvetiskt med Bernhard Bulang är att han aldrig skriver ut priser. Ständigt detta ordbajsande och "price on request".
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Det som stör mig nåt helvetiskt med Bernhard Bulang är att han aldrig skriver ut priser. Ständigt detta ordbajsande och "price on request".
Japp, och massa överprisat kringtjaffs. Var intresserad av någon klocka han hade för några år sedan. Var "tvungen" att köpa den i paket med massa prylar jag redan hade eller inte ville ha.
 

6r15c

Omega
Hur farligt det är med rost undrar TS?
Jag skulle säga så har. Att rost inte är farligt mer än att det har konsekvenser på värde och i detta fallet bruket av klockan.

Trycktestad eller ej och oberoende av vem..

Så skulle JAG aldrig lita på en klockas vattentäthet med den pittingen på boetten. Titta på baklocket var packningen sitter. Den sitter mitt i och är i exakt samma radie som pittingen. Och det bekräftar perfekt tesen om att pitting uppkommer under/vid gummi packningen!

Jag hade behandlat detta uret som ett derssur dvs med 0m WR. Det är ett tråkigt öde för ett dykar ur men det är än tråkigare med ett dykar ur med vatten i. Det viktiga är att den nya ägaren är införstådd att oberoende på vad som står på tavlan så är den inte längre vattentät idag.

Och det syns att klockan har vid något tillfälle också tagit in vatten. Titta på rotorn där finns 3 st blank polerade "pinnar" den mittersta har rostskador som som jag tolkar som det har varit vid något tillfälle för hög fuktighet i boetten (Då börjar jag ge extra uppmärksamhet på visare o tavla och leta skador/signs där). Det påvisar också att det är inte lönt att kosta på ett trycktest på denna klocka.
Nu har jag inte studerat de andra bilderna eller läst bröd texten.

Men vad är det för fula "hammarslag" på bandhornens baksida? Hur kan sådant uppkomma? Det krävs betydande kraft för att göra dessa fördjupningar i stålet..
Det är ett nytt fenomen för mig!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ja, förutom att inserten förmodligen inte är tidskorrekta, och att det ghostade blir svårt att få någon på VRF att ge i närheten av 1000 USD för, möjligtvis 100 USD.
Det stora problemet är väl den tvättade tavlan ..
Men om man föreställer sig priset på den föreslagna klockan o denna så tycker jag att gilt suben är bra Bang for buck
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
fast en lasrad boett får just ett nytt utseende inte alls samma som en krispig använd boett
Om vi pratar om ur i den övre prisklassen går allt all lösa. Sedan om det verkligen finns ett sätt att avslöja om något blivit påbyggt är ju det en faktor. Många dyra ur idag har ju sett en slipskiva för att de varit rundpolerade så marknaden för nyslipad är rätt stor även om jag spår att den blir mindre. Det nya kommer var fulslitna boetter. Först lasersvets och lapping för att sedan ge dem ett "naturligt" slitage.
 

poormans

Rolex
svårt att visa i bilder då jag inte har några bra bilder på de lasrade då jag ej köpte dem

sen har jag alltid jämfört med de få opolerade som jag haft själv, att kolla bilder är bra till en viss gräns men inte helt tillförlitiligt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
svårt att visa i bilder då jag inte har några bra bilder på de lasrade då jag ej köpte dem

sen har jag alltid jämfört med de få opolerade som jag haft själv, att kolla bilder är bra till en viss gräns men inte helt tillförlitiligt
Det är det jag menar, om man inte relativt enkelt metallurgiskt kan visa att en boett är lasrad är man ute på tunn is. Inget som motsäger att man inte kan återställa till rätt mått och sedan fuskslita.
 
Topp