• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt ur den synvinkeln. våra vanliga lån som hus, bil och CSN påverkar vår konsumtion. Men en lyxklocka kanske man inte ska överväga att ta lån för om man är beroende över hur reporäntan utvecklar sig?
Kanske inte men det finns grader i helvetet. Det kanske är galet att köpa en platinaklocka när man gå i gymnasiet, men mindre riskfyllt att betala av t ex en datejust i stål hårt på några månader.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det kan vara väldigt klokt om det ställs mot annan konsumtion med kortare eller obefintlig livslängd. Oavsett val ska man ha råd med det.
Ja klart man ska ha råd med det. Men i min värld är det orimligt att låna pengar till något som inte är livsviktigt som tex en bostad. Även om du enligt din lönespec är god för det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske inte men det finns grader i helvetet. Det kanske är galet att köpa en platinaklocka när man gå i gymnasiet, men mindre riskfyllt att betala av t ex en datejust i stål hårt på några månader.
När man är äldre och har en stabil ekonomi, vill jag tillägga så allt blir tydligt hur jag tänker.
 

marmot

Panerai
Nej, jag förstår mycket väl att det inte stämmer på mig. Jag har egna erfarenheter som påverkar mina tankar inför köp i framtiden. Det företag jag jobbade i tidigare köpte den här typen av tester så jag vet att man ska läsa dem mycket kritiskt. Jag har aldrig köpt en ny bil. Lågmilare som är tre år gamla brukar vara min utgångspunkt. Lyxen i det kan vara att jag betalar extra för en roligare motor.
En rolig motor är inte rimligt eller klokt att låna till, så är det bara.
 

marmot

Panerai
Ja klart man ska ha råd med det. Men i min värld är det orimligt att låna pengar till något som inte är livsviktigt som tex en bostad. Även om du enligt din lönespec är god för det.
Kan det vara så att du har en stark åsikt här, utan att egentligen kunna avgränsa eller motivera den på ett övertygande sätt?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Med det resonemanget undrar jag verkligen vad som har fört dig hit?
Ett klockintresse som baseras på mina egna pengar.

Tillägg: Mitt intresse baseras således inte på prislappen på en klocka, utan klockor i allmänhet. Och det som finns i min spargris är det som får lov att bestämma vad jag köper.
 

xmb216bc

Panerai
Har man inte pengarna så har man inte råd? Det är ett frekvent argument. Säg det till den som fortsatte på i hyresrätt i Stockholms innerstad på 70-talet, trots att 100% av räntan var avdragsgill. Har man inte kontanter till bostadsrätten så ska man avstå för då har man inte råd. Jag har inte råd att casha en bostadsrätt så jag bor i skogen. Jag har inte råd att betala en bil på 400K kontant så jag går. Företag lånar för att kunna investera och de är inga idioter, även om de också finns i den gruppen. Det är väl uppenbart att lån är vägen till en god ekonomi, för den som inte kan skapa den själv genom arbete eller arv. Att köpa en klocka med lånade pengar som man har råd att betala av och utgör ett mindre hål i ens privatekonomi tills den är betald, är bättre än att gå på krogen för ofta och betala kontant. Sen är det väl som all belåning, att man måste investera klokt. Alla klockköp leder inte till en bättre ekonomi på sikt och det kanske inte ens är målet om man har råd att njuta av att allt inte handlar om pengar. När jag arbetade med kapitalprodukter ville de flesta företagare hyra produkter så de kunde använda sitt egna kapital till att göra business, som hade betydligt högre avkastning än fördyringen som en hyra innebar. Summa summarum kan ett lån till en klocka vara mycket klokt och även att betala den kontant. allt beror på varje individs ekonomi så det finns inga generella svar egentligen.
Exakt, har man inte kapitalet, men har råd att låna till kapitalet, så har man ju råd. Allt handlar ju egentligen om hur/när man väljer att använda dem. Kan ju bli så också, samlar manbtill en klocka för en massa pengar & när man har fått ihop summan så kan jag tänka att, wtf ska jag verkligen lägga mitt kapital på detta, man riskerar att bli snål helt enkelt.
 
För att kasta lite Jet-A1 på branden så tycker jag man skall passa sig jävligt noga för att sälja sina framtida arbetstimmar för framknappade digital-"pengar" som skall överrösa en med något man kanske inte ens behöver just nu. Vill ha - känslan är stark men den går att härda ut :)
 

marmot

Panerai
För att kasta lite Jet-A1 på branden så tycker jag man skall passa sig jävligt noga för att sälja sina framtida arbetstimmar för framknappade digital-"pengar" som skall överrösa en med något man kanske inte ens behöver just nu. Vill ha - känslan är stark men den går att härda ut :)
Sant, bättre att lägga pengarna på hög och dö innan de kommer till användning.
 

TCB

Cartier
Jag kan absolut förstå de som väljer att ta klockan på avbetalning, även de som har pengarna tillgängliga men väljer att använda dem till andra affärer så som aktiehandeln etc. Har man en avbetalningsplan om ex 2-5% och vet med sig att man genom sina andra affärer kan göra bättre procentuell vinst på sitt kapital så är det logiskt.

Sen så klagas det sällan på de som köper en fin bil på avbetalning (dvs väldigt många) men det blir genast "pinsamt" om någon köper sin drömklocka på finans. Vad är skillnaden?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag kan absolut förstå de som väljer att ta klockan på avbetalning, även de som har pengarna tillgängliga men väljer att använda dem till andra affärer så som aktiehandeln etc. Har man en avbetalningsplan om ex 2-5% och vet med sig att man genom sina andra affärer kan göra bättre procentuell vinst på sitt kapital så är det logiskt.

Sen så klagas det sällan på de som köper en fin bil på avbetalning (dvs väldigt många) men det blir genast "pinsamt" om någon köper sin drömklocka på finans. Vad är skillnaden?
Hävstång är alltid modigt. Risken är att man bränns i båda ändarna om det utvecklas åt fel håll. Kräver tungan rätt i mun minst sagt.
 

marlun

Rolex
All form av lån förutom CSN och bolån är orimligt och muppigt! Kan man inte köpa så ska man inte... det ska förtjänas
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det var bättre förr. Man visste att man förtjänade klockan när man fick en efter 25 år på samma arbetsplats. Det är svårt nu, alla bara bråkar med varandra. Det var enkelt att se var man hade folk, ingen klocka på armen inga 25 år där, med klocka ingen hoppjärka.
 
Topp