• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag är förvirrad, så en snabb kontrollfråga: Jag har fast anställning, lägenhet, sommarstuga och bil, men har inga lån utom på omvägar via bostadsrättsföreningen och aktieinnehav. CSN-lånet är återbetalat. Får jag låna till en Datejust?

//B
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
All form av lån förutom CSN och bolån är orimligt och muppigt! Kan man inte köpa så ska man inte... det ska förtjänas
En sanning med modifikation.

Själv skulle jag inte ha några problem med att köpa klocka med ett kortfristigt och räntefritt köp på kreditkort (för att jag är god för pengarna sedan tidigare och inköpen är bonusgrundande och således mer förmånligt än att köpa kontant, skulle snarare förlora på att köpa klocka kontant och då gå miste om den bonus som inköp på kreditkortet ger. Självklart förutsätter detta att fakturan sedan betalas direkt räntefritt och inte i avbetalningar med hög ränta). Personligen tyker jag att det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet är att välja i alla lägen, även om bonusen på det kreditkortsgrundande köpet är relativt blygsamt
 

xmb216bc

Panerai
Klassiskt retorisk förlust när man:
Går på person eller i modern tid skyller på troll.

Om man inte ser skillnad på lån till bil/hus med klocka så är det ju mycket anmärkningsvärt.
Du väljer själv till vad du lånar till o varför. Att säga det ena är crap att låna till o det andra inte, känns lite hyckleri. Var o en gör sina val, de behöver inte dina tankar eller påståenden
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
En sanning med modifikation.

Själv skulle jag inte ha några problem med att köpa klocka med ett kortfristigt och räntefritt köp på kreditkort (för att jag är god för pengarna sedan tidigare och inköpen är bonusgrundande och således mer förmånligt än att köpa kontant, skulle snarare förlora på att köpa klocka kontant och då gå miste om den bonus som inköp på kreditkortet ger. Självklart förutsätter detta att fakturan sedan betalas direkt räntefritt och inte i avbetalningar med hög ränta). Personligen tyker jag att det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet är att välja i alla lägen, även om bonusen på det kreditkortsgrundande köpet är relativt blygsamt
Att betala med kreditkort är inte att låna så länge man betalar av fakturan på en gång trots vad en del vill få det till. Som du skrev, mera fördelaktigt med bonusen jämfört med ett vanligt bankkort.
 

Ronnie

Rolex
Vakar över eBay, Chrono24, klockforum och diverse butiker i jakt på det fåtal klockor jag konstant är intresserad av att köpa. När jobbskatteavdraget kommer kan det visa sig att man har råd med något fynd. :)
Något riktigt dyrt har jag inte köpt, så kanske var det lite överflödigt att svara på den här frågeställningen, märkte jag. :)
 
Senast ändrad:

ClubSY

Omega
Du väljer själv till vad du lånar till o varför. Att säga det ena är crap att låna till o det andra inte, känns lite hyckleri. Var o en gör sina val, de behöver inte dina tankar eller påståenden

I mitt första inlägg så skrev jag att alla gör precis som man vill. Men att man inte kan se skillnad på vad man lånar till då är man ett fall för lyxfällan. Med den logiken är SMS-lån för att finansiera poker online helt ok.

Att låna till en lyxklocka är som att bära en fejk: du har inte råd men vill till varje pris ha en ändå, det räknas inte. Det är fusk enligt mig och tappar min respekt direkt.
 

Hugii

Audemars
img_8214.jpg
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Traditionellt sparande för min del. Drar man in på skitutgifter som krogbesök, spel (i samband med krogbesök) , utekäk i veckorna och dyra luncher varje dag osvosv så blir man nästan förvånad över hur mycket som kan sparas in på ett kvartal. Repetera och var nöjd:rolleyes:
 
Sant, bättre att lägga pengarna på hög och dö innan de kommer till användning.
Fast å andra sidan så har man ju ingen användning av sin klocka när man är död heller ;)

Det jag gillar är att vara fri. Vad som menas med att vara fri är väl också en tolkningsfråga men för mig är det bland annat att vara "ekonomiskt fri".

Går hellre runt med vetskapen om att jag imorn inte måste gå till jobbet, utan istället lyfta luren och säga att "ni får hitta någon annan". Känner att det tankesättet och att sitta med lån inte går hand i hand. Om man nu inte är perverst rik vilket jag inte är.

Så det jag skriver är väl kanske rent personligt och folk får för mig låna till precis vad dom vill, men det beteendet är ingenting jag stödjer.

Dör hellre med en liten slant på banken och det lilla jag har i livet än att surfa runt på lånevågen för det är ingenting jag trivts med medans jag var i livet :)
 
Senast ändrad:

marmot

Panerai
Fast å andra sidan så har man ju ingen användning av sin klocka när man är död heller ;)

Det jag gillar är att vara fri. Vad som menas med att vara fri är väl också en tolkningsfråga men för mig är det bland annat vara "ekonomiskt fri".

Går hellre runt med vetskapen om att jag imorn inte måste gå till jobbet, utan istället lyfta luren och säga "ni får hitta någon annan". Känner att det tankesättet och att sitta med lån inte går hand i hand. Om man nu inte är perverst rik vilket jag inte är.

Så det jag skriver är väl kanske rent personligt och folk får för mig låna till precis vad dom vill, men det beteendet är ingenting jag stödjer.

Dör hellre med en liten slant på banken och det lilla jag har i livet än att surfa runt på lånevågen för det är ingenting jag trivts med medans jag var i livet :)
Ok Göran Persson,
Fast å andra sidan så har man ju ingen användning av sin klocka när man är död heller ;)

Det jag gillar är att vara fri. Vad som menas med att vara fri är väl också en tolkningsfråga men för mig är det bland annat att vara "ekonomiskt fri".

Går hellre runt med vetskapen om att jag imorn inte måste gå till jobbet, utan istället lyfta luren och säga att "ni får hitta någon annan". Känner att det tankesättet och att sitta med lån inte går hand i hand. Om man nu inte är perverst rik vilket jag inte är.

Så det jag skriver är väl kanske rent personligt och folk får för mig låna till precis vad dom vill, men det beteendet är ingenting jag stödjer.

Dör hellre med en liten slant på banken och det lilla jag har i livet än att surfa runt på lånevågen för det är ingenting jag trivts med medans jag var i livet :)
Ok Göran Persson, men man har ju användning och nöje av sin klocka medan man är i livet, inte sant?
 

marmot

Panerai
Fast å andra sidan så har man ju ingen användning av sin klocka när man är död heller ;)

Det jag gillar är att vara fri. Vad som menas med att vara fri är väl också en tolkningsfråga men för mig är det bland annat att vara "ekonomiskt fri".

Går hellre runt med vetskapen om att jag imorn inte måste gå till jobbet, utan istället lyfta luren och säga att "ni får hitta någon annan". Känner att det tankesättet och att sitta med lån inte går hand i hand. Om man nu inte är perverst rik vilket jag inte är.

Så det jag skriver är väl kanske rent personligt och folk får för mig låna till precis vad dom vill, men det beteendet är ingenting jag stödjer.

Dör hellre med en liten slant på banken och det lilla jag har i livet än att surfa runt på lånevågen för det är ingenting jag trivts med medans jag var i livet :)
Ser det som lite besvärande att njuta av något som banken/låneinstitutet äger. Men förstår vad du menar och känns det rätt så kör på! :)
Som sagt, har själv inte behövt låna för klockköp hittills, kan bara inte se nåt fel med hela. Den som är satt i skuld kan mycket väl vara fri, allt beror på hur man känner sig :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Många i det fina villaområdet där jag bor har lånat pengar till både hus och bil. Det känns väldigt obehagligt att man ska kunna låna sig till den prestige som en villa här innebär!
ALLA identitetsstärkande livsstilsmarkörer ska gvs betalas med reda pengar om man inte vill riskera att bli betraktad som en bluff.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Många i det fina villaområdet där jag bor har lånat pengar till både hus och bil. Det känns väldigt obehagligt att man ska kunna låna sig till den prestige som en villa här innebär!
ALLA identitetsstärkande livsstilsmarkörer ska gvs betalas med reda pengar om man inte vill riskera att bli betraktad som en bluff.
Jag har finast gräsmatta.
 
Topp