• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

mrt4

Cartier
2-Faktor
Rent allmänt så går jag efter en in- en ut. Dvs köper jag en klocka så säljer jag en annan.

Dock är jag owg sedan ett tag, högg en smpc och har just nu inget annat behov, skulle vara en 1680 eller 16700 men vägen dit är lång.

Rent ekonomisk så har jag ett vanligt sparkonto där jag lägger en slant då och då som i första hand är tillgängligt för just klockor, inköp\service mm.

Sen har jag ett isk med lite fonder och aktier, inga fantasisummor (Än) men spar långsiktigt, dom rör jag inte om jag intes kulle snubbla över en vansinnigt bra deal.

Mvh Robin
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Arv eller gåva, inga konstigheter. Man säljer dinkan, amorterar på eventuella lån och om det blir någon krona över köper man en swatch.
Blir det inga pengar över så får man titta på mobilen (som man så klart inte finansierar via någon typ av abbonemang).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kör 1/10 regeln. För er som inte kan teorin eller läst böckerna handlar det om att för att få pengar att växa ska 1/10 av det man tjänar alltid investeras. Avkastningen på denna 1/10-del växer över tid...

Sen hjälper såklart hög lön, för att hålla topic... ;-)
Vad säger boken om din del i den gemensamma välfärden? Hur förändras dina beslut med filosofiska och etiska ställningstaganden på din väg mot rikedom? Våra fäder och förfäder gav 10% till församlingen för att de skulle hjälpa behövande globalt och lära oss tänka på andra. Är det dessa tionde som flyttats över till den egna investeringsfonden? Hur beskriver boken att vi är alla delar i ett större sammanhang för att bidra om vi kan och få hjälp när vi behöver.
 

ClubSY

Omega
Vi kan väl lösa denna fråga rent praktiskt så får vi se hur svarsresponsen blir:

Vilka här har tagit ett lån för att kunna köpa sin klocka?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men viktigast måste väl vara vem som har dyrast klocka? Oavsett hur den är finansierad.

Tråden börjar kännas rätt så trött nu och hade rimligtvis passar bäst i Lifestyle med övrigt mässande.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men viktigast måste väl vara vem som har dyrast klocka? Oavsett hur den är finansierad.

Tråden börjar kännas rätt så trött nu och hade rimligtvis passar bäst i Lifestyle med övrigt mässande.
Dyraste klockorna ser man ju inte så mycket av i dagens klocka eller så, måste bero på att de är finansierade med lån.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Men viktigast måste väl vara vem som har dyrast klocka? Oavsett hur den är finansierad.

Tråden börjar kännas rätt så trött nu och hade rimligtvis passar bäst i Lifestyle med övrigt mässande.
Det stora frågan borde bara om man kan glädjas åt sin klocka. Har man förtjänat den? Förtjänar man att få vara glad åt sin klocka eller ska man känna den tyngsta tyngd som finns, skuld- och skamkänslan?
 

Husse

Patek
För min del så händer det att jag inte alltid hinner göra slut på lönen innan jag får en ny. Händer det några gånger så köper jag något fint. Som en klocka till exempel.

//kanske bör tillägga att jag sparar långsiktigt varje månad också...
Nu skulle jag ju inte kommentera detta inlägg, men eftersom det är @Urkvinnan s inlägg så vill jag inte skriva felpost!
Det är bra att spara långsiktigt!
 

Kugghjul

Panerai
Det stora frågan borde bara om man kan glädjas åt sin klocka. Har man förtjänat den? Förtjänar man att få vara glad åt sin klocka eller ska man känna den tyngsta tyngd som finns, skuld- och skamkänslan?
Jag körde lite för snabbt, typ 20 km/h över gränsen vid en omkörning, senast jag hämtade ut ett klockrelaterat paket på posten. Var hamnar jag då, får jag njuta av innehållet?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag körde lite för snabbt, typ 20 km/h över gränsen vid en omkörning, senast jag hämtade ut ett klockrelaterat paket på posten. Var hamnar jag då, får jag njuta av innehållet?
Det var en enkel fråga, först. Det beror nog på vem du frågar. Nu frågar du mig. Du kan njuta av klockan och sura över böterna, men frågan blir mer komplex om man ändrar i storyn. Tullas den (om den kommer in utanför EU)? Har du bilen registrerad på en "målvakt" för att spara in på skatt, trafikförsäkring, p-avgifter och vägtullsavgifter? För att inte tala om ifall du köpt klockan kontant eller med lånade pengar. Är din bil stulen och du anser att det är din rätt att bestämma över det? Fast ärligt talat börjar jag bli trött så nu tar vi sommar. Trevlig helg!
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Det var en enkel fråga, först. Det beror nog på vem du frågar. Nu frågar du mig. Du kan njuta av klockan och sura över böterna, men frågan blir mer komplex om man ändrar i storyn. Tullas den (om den kommer in utanför EU)? Har du bilen registrerad på en "målvakt" för att spara in på skatt, trafikförsäkring, p-avgifter och vägtullsavgifter? För att inte tala om ifall du köpt klockan kontant eller med lånade pengar. Är din bil stulen och du anser att det är din rätt att bestämma över det? Fast ärligt talat börjar jag bli trött så nu tar vi sommar. Trevlig helg!
Du glömde "har du lånat pengar för att köpa bilen"!
 

The lord

Audemars
Jag ska på en förhandling i nästa vecka som jag ryggar lite för. Kommer då att bära dessa för att visa var skåpet ska stå.

IMG_0094.JPG
Är det din egna löneförhandling som du ska gå på ser det ut som att du får gå hem med lönesänkning:).
 

ClubSY

Omega
Vi kan väl lösa denna fråga rent praktiskt så får vi se hur svarsresponsen blir:

Vilka här har tagit ett lån för att kunna köpa sin klocka?

Som jag misstänkte så räcker ingen upp handen ang avbetalning. Det säger väl egentligen allt.

Man rättfärdigar det men vill inte att nån ska veta. Man är en bluff.

Förhåller mig rätten att svara efterkloka personer som träder fram efter detta inlägg med sin avbetalning.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Som jag misstänkte så räcker ingen upp handen ang avbetalning. Det säger väl egentligen allt.

Man rättfärdigar det men vill inte att nån ska veta. Man är en bluff.

Förhåller mig rätten att svara efterkloka personer som träder fram efter detta inlägg med sin avbetalning.
Eller så tycker dom att du och resten av klocksnack ska skita fullständigt i hur deras klockor finansieras
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alltså är det ingen som bara stjäl längre?
Jo, men nu har Björnligan ersatts av toppstyrda ligor från östeuropa. Några fattiga människor som är utanför vårt sociala skyddnät finns inte längre i Sverige. Ingen dör ensam i Sverige. Ingen behöver stjäla för att få dagen att gå ihop. Alla pensionärer får täta besök som muntrar upp och en överfull matkasse med nybakat bröd hänger på dörren varje morgon.. Idag är vi inkluderande ner till den fattigaste. Ingen behöver stjäla, sova ute eller panta burkar i vårt Sverige. Skulle det möjligen finnas någon enstaka så har de säkert förvållat sin situation själva.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skicka gärna ett PM om du inte vill att alla ska se annars. Förstår om det kan kännas jobbigt.
Varför skulle det kännas jobbigt, menar du? Menar du att du skulle tycka det var jobbigt och nu tror du att han tänker likadant? Det är inte konstigt att människor skapar låtsaspersonligheter för att skydda sin mänsklighet, för få klarar av att bidra med ytterligare utveckling. Är det något vi är bra på är det att skapa distans och det är också ett sätt att rädda en rädd själ.
 
Topp