• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur flyttar man armen ytterst lite vid ruckning

Någon som har tips på hur man flyttar armen ytterst lite.
Klockan i fråga fortar sig konstant 18s/dag och jag vill flytta armen troligtvis någon 0.01 mm.
Men hur jag än gör så blir det för mycket. Hade det varit en svanhals så är det inga problem men en vanlig arm är svårt att flytta lite. Någon som har tips, hur brukar ni gör när det gäller små förflyttningar?
reg.jpg
 

rogart-63

Patek
Hostar till på den eller smeker den . ;) :Nä det är pilligt .Man kan ta en lämplig mejsel och sätta i spåret baktill .Ett litet juck for mankind .:cool: Skruva mejsel alltså som det vore en skruv
 

McGyver

Rolex
18s är inte så mycket och innebär att du skall röra armen YTTERST lite!

Du vet det säker redan, men det är den undre armen på bilden du skall justera och i riktning mot den övre med skruven!

Har du ingen möjlighet att mäta, så var medveten om att klockan högst sannolikt diffar mer efter justeringen - men friskt vågat......;)
 
Hostar till på den eller smeker den . ;) :Nä det är pilligt .Man kan ta en lämplig mejsel och sätta i spåret baktill .Ett litet juck for mankind .:cool: Skruva mejsel alltså som det vore en skruv


När du skriver skruvmejsel bak menar du vid pilen då? är det uppifrån eller från sidan?
Låter som ett bra tips måste provas.
reg2.jpg
 

ramnaam

Omega
18sek skulle kunna vara något som att du lyckats få den magnetiserad. Fick också 20+ ca. när jag lyckades magnetisera min på jobbet en gång.. Gick perfekt efter avmagnetiseringen.
 
18s är inte så mycket och innebär att du skall röra armen YTTERST lite!

Du vet det säker redan, men det är den undre armen på bilden du skall justera och i riktning mot den övre med skruven!

Har du ingen möjlighet att mäta, så var medveten om att klockan högst sannolikt diffar mer efter justeringen - men friskt vågat......;)


Jodå är medveten om vilken arm jag flyttar och hur. Kom fram till att det är 0,01mm när jag kollade med mikrometern men det är ju nästan omöjligt att flytta armen så lite. Nä tacka vet jag svanhalsar lätt och bara skruva på skruven. Skall prova rogart-63 tips om skruvmejsel där bak. (fanken det låter nästan lite snuskigt).
 
Precis .Uppifrån .Precis som om det vore en skuvskalle där som strecket är som min bild här .Om det hjälper .Blev kanske inte så bra illustrerat .Hoppas du förstår ändå

reg.jpg


Förstår precis hur du menar tror det kommer fungera perfekt. När man vrider med mejseln så öppnar man ringen lite samtidigt och då snurrar den nog lite enklare. Trycker man bara på armen är det lätt den hoppar fram för mycket. Skall prova ditt tips framåt kvällen återkommer med resultatet.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tycker detta med ruckning är spännande. Måste köpa en gammal automat och leka med lite.
Känns väldigt känsligt med 0,01 mm, det är ju i stort sett inget alls!? Räcker verkligen det?
 

Onelund

Rolex
På eBay skeppad från England, slutade på lite över 1600:-
Jag är snål, så jag beställde min från Kina (1300kr) och dyker nog upp om någon vecka. :) Finns även att köpa från Ebay (skeppas från England) för ca 1700-1900kr

http://www.aliexpress.com/item/NO-1...l-for-watchmaker-and-repairer/1572673519.html


ska beställa en jag ochså, alltid kul med prylar, har ingen som helst erfarenhet av skruvande men det kanske kommer
 

rogart-63

Patek
Förstår precis hur du menar tror det kommer fungera perfekt. När man vrider med mejseln så öppnar man ringen lite samtidigt och då snurrar den nog lite enklare. Trycker man bara på armen är det lätt den hoppar fram för mycket. Skall prova ditt tips framåt kvällen återkommer med resultatet.
Hur gick det med ruckningen?
 
Topp